تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833185228
جام جم ایام - آموختهها و نیاموختههای رضاشاه از آتاتورک
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
رضاشاه از سواد و تحصیلات چندانی برخوردار نبود. بنابراین طبیعی است که رفتار او در زمینهی توسعه مقلدانه باشد. از همینرو، به اعتقاد بسیاری، او پا جای پای آتاتورک نهاد؛ مسئلهای که بررسی آن قرار است موضوع محوری مقالهی حاضر باشد. بهراستی چه شباهتها و تفاوتهایی میان نوسازی آتاتورک و رضاشاه وجود دارد؟
نوسازی رضاشاهی یکی از انواع مدلهای نوسازی است که در اقصی نقاط جهان در راستای مدرنسازی یک کشور دنبال شده است. این مدل از نوسازی در زمانهی خود موارد مشابهی نیز داشته است. معروفترین این کشورها، در همسایگی ایران، ترکیه و افغانستان هستند. به طور کلی، تمامی رویکردهای نوسازی در این نگاه، که مبتنی بر دولت مطلقه بود، با هدف رسیدن به آنچه با عنوان شاخصههای فرهنگی و اقتصادی جوامع غربی شناخته میشود، مورد توجه قرار میگرفت. در این رویکرد، حوزهی سیاست مصون از نوسازی بود، زیرا نوسازی در این حوزه به معنی تقسیم قدرت نخبگان حاکم با نخبگان غیرحاکم بود. اما سؤالی که ممکن است به ذهن متبادر شود این است که اندیشهی تقلید از غرب در نوسازی چگونه به ذهن رضاشاه متبادر شد؟ رضاشاه از سواد و تحصیلات چندانی برخوردار نبود، اما روشنفکران غربدیدهی بسیاری دور وی جمع شده بودند. به علاوه، به اعتقاد بسیاری، او پا جای پای آتاتورک نهاده بود؛ مسئلهای که بررسی آن قرار است موضوع محوری مقالهی حاضر باشد. به راستی چه شباهتها و تفاوتهایی میان نوسازی آتاتورک و رضاشاه وجود دارد؟ نکتهی دیگر اینکه آیا رضاشاه در اندیشهی سراپا غربی شدن خود، از آتاتورک، رئیسجمهور ترکیه، متأثر بود؟ آیا آنچه آتاتورک در ترکیه انجام داد رضاشاه نیز در ایران پیاده نمود؟ به طور کلی، رضاشاه پتانسیل تقلید را، به طور ویژه در امری همچون نوسازی، دارا بود. این ویژگی ناشی از نظامی بودن وی است. از منظر جامعهشناسی، نظامیان از جمله گروههایی هستند که در زمینهی نوسازی معمولاً پیشرو هستند و هر چیز نویی را بدون توجه به رابطهی آن با جامعه ممکن است پذیرا باشند. این مسئله در جهان سوم بیشتر برجستگی یافته است؛ آنچنان که اولین رگههای نوسازی در ایران در زمان عباسمیرزا و در خلال جنگهای ایران و روس در عرصهی ارتش صورت گرفت. چند سطر دربارهی آتاتورک مصطفی کمال (1881-1938) بر خلاف رضاخان میرپنج، که در پی یک کودتا به ایرانیان معرفی شد، از جمله فرماندهان برجستهی عثمانی بود. وی در جریان جنگ جهانی اول رشادتهای بسیاری از خود نشان داد؛ آنچنان که از او به عنوان فاتح داردانل یاد میشد. وی، همچون رضاخان، از پیشینهای نظامی برخوردار بود و از سوی برخی از روشنفکران همعصرش مانند عصمت، رئوف، رفعت، فؤاد، قرهباقر و فوزی مورد حمایت قرار میگرفت. با انحلال سلطنت از سوی مجلس (1922) و اعلام جمهوری (1923) آتاتورک و یارانش طی حرکتی نمادین پایتخت کشور جدید ترکیه را از استانبول ـبه عنوان نماد اسلامگراییـ به آنکارا منتقل نمودند تا عدم علاقهی خود را به اسلامگرایی بروز دهند. آنان در سال 1924 نیز قانون اساسی جدید ترکیه را به تصویب رساندند. از جمله تلاشهایی که آتاتورک در جریان اسلامزدایی از ترکیه در طول دوران ریاست جمهوری خود انجام داد میتوان به این موارد اشاره نمود: حذف حجاب، منع تعدد زوجات، تغییر الفبا از عربی به لاتین، تغییر تقویم از تقویم گرگوری به تقویم میلادی (1926)، استفاده از نام ترکی به جای عربی و قانون استفاده از نام خانوادگی (1935)، تغییر تعطیلی روز یکشنبه به جای جمعه و تغییر اذان از زبان عربی به ترکی (1932). به اینها میبایست انحلال وزارت شریعت، انحلال امور خیریه و انحلال دادگاههای مذهبی را نیز افزود. علاوه بر همهی اینها، آتاتورک در 4 دوره ریاست جمهوری خود (1923، 1927، 1931 و 1935) با تغییر برنامههای درسی و کلیّت مؤسسات آموزشی تلاش نمود تا جامعهپذیری جدیدی را مبتنی بر نگرشی ملیگرایانه و برتری نژاد ترک نسبت به باقی نژادها و تأکید بر این نکته که اسلام باعث زوال ملت ترک شده است به خورد مردم ترکیهی جدید دهد. آتاتورک در راستای تحکیم این جامعهپذیری و ایجاد شبکهای از مراکز حزبی، که به خانهی مردم معروف بودند، سعی نمود تا سیاستهای غربگرایانه و ناسیونالیستی خود را با حمله به اسلام برنامهریزی نماید. بر اساس این مؤلفهها بود که کمالیسم با تأکید بر 6 محور شکل گرفت. این محورها عبارت بودند از: جمهوریگرایی، ناسیونالیسم، مردمگرایی، دولتسالاری، سکولاریسم و اصلاحطلبی.[1] همهی آنچه گفته شد یک نکته را به خوبی نشان میدهد و آن اینکه اصلاحات ترکیه، چه از لحاظ عمق و چه از لحاظ گستردگی، بسیار بیشتر از اصلاحات و نوسازی رضاشاه بود. دلیل این امر را نیز میبایست در بسترهای جامعهی عثمانی جستوجو نمود. به راستی چه مسائلی باعث شد تا ترکیه به سوی آن شکلی از نوسازی که دربارهی آن گفته شد حرکت نماید؟ بسترهای نوسازی ترکیه آنچه در ترکیه به عنوان زمینههای نوسازی رخ داد در ایران هرگز روی نداد. اگرچه بسیاری از صاحبنظران ناکامی مشروطه را دلیل نوسازی دورهی رضاشاه در ایران میدانند، اما آنچه در ترکیه باعث نوسازی شد شکست امپراتوری عثمانی بود که از منظر ترکان جوان و به تعابیر گوناگون، شکست در عثمانیگری، پاناسلامیسم و پانتورانیسم بود. تحقیری که اروپاییان و به طور ویژه انگلیسیها نثار ترکها مینمودند و لقب «مرد بیمار اروپا» را به امپراتوری عثمانی نسبت میدادند در مخالفت ترکان جوان با ایدئولوژیهای اسلامگرایی، تورانیسم و عثمانیگری مؤثر واقع شد. ترکان جوان، که به شدت متأثر از اندیشمندانی همچون روسو و منتسکیو بودند، در مقابل این هجمهها تلاش نمودند تا ترکیبی از ناسیونالیسم و غربزدگی را تبلیغ و ترویج نمایند و سرلوحهی عمل سیاسی خود قرار دهند. در واقع آنان نتوانستند از نگرشهای استعماری انگلیسیها جان سالم به در برند و در دام آنها افتادند. این گونه بود که با تبلیغ ملیگرایی، اسلامگرایی را رها نمودند و در جهان اهل سنت شکاف انداختند. جدای از این مسئله، مسئلهی دیگری که باعث گرایش به جدایی از اسلام شد مجموعهی تحقیقاتی بود که از شرقشناسان به دست ترکهای جوان رسیده بود. در واقع از این پس ترکهای جوان خود را در آیینهی مستشرقین میشناختند. آنان تلاش نمودند تا با آشنا نمودن ترکها با ریشههای نژاد ترک، ریشههای اسلامی آنان را کمرنگ نشان دهند.[2] در کنار همهی این موارد، میبایست از تلاش متفکرینی چون ضیاء گوکلپ نیز یاد نمود؛ فردی که آتاتورک از او متأثر بود. او در مقابل اسلامگرایی و ناسیونالیسم ترک، بر اقتباس تمامعیار از غرب تأکید مینمود. طه حسین نیز بعدها همین طور میاندیشید. او بر این اعتقاد بود که ترکیه ارتباطات خود با شرق را قطع نماید و با غرب در تماس باشد؛[3] امری که امروز در ترکیه به شکل بارزی دنبال میشود. تأکید بر حضور در لیگهای اروپایی و تلاش برای عضویت در اتحادیهی اروپا برای کشوری که تنها 3 درصد از خاک آن در اروپا قرار دارد در راستای همین ایدئولوژی دنبال میشود. آتاتورک در ضدیت با اسلام از ضیاء گوکلپ نیز تندتر رفت و بر خلاف او، حتی اسلام را به عنوان عقیدهی شخصی نیز برنتافت. در کنار همهی آنچه شد، نباید از تأثیر عملکرد ضعیف امپراتوری عثمانی در تنفر روشنفکران از اسلام نیز به راحتی گذشت. خلافت نتوانست انتظارات را به درستی به اجرا درآورد؛ امری که در ایران هرگز انجام نشد تا باعث ایجاد انتظارات شود. خلافت در دهههای پایانی عمر خود به نظامی خودکامه تبدیل شده بود که اگر تلاش برای حفظ و بالانس قدرت در اروپا نبود، شاید خیلی پیشتر از آن به بخشهای مجزایی تقسیم شده بود؛ امری که سرانجام در جنگ جهانی اول به وقوع پیوست. آیا رضاشاه مقلد آتاتورک بود؟ به این سؤال تا کنون به اشکال گوناگونی پاسخ داده شده است، اما در هر صورت از نظر این قلم، رضاشاه هرگز نتوانست سیاستهای ضداسلامی را به گستردگی و عمق اصلاحات آتاتورک در ایران پیاده کند. 2 دلیل عمده برای این مهم میتوان یافت: اولین دلیل عمده در این زمینه خودکامگی شخص رضاشاه بود. او همه چیز را برای خود میخواست؛ آنچنان که به ایرانزمین نیز به عنوان ملک شخصی خود مینگریست. او زمینهای بسیاری را در کشور و به طور ویژه در شمال به نفع خود مصادره نموده بود. خودکامگی رضاشاه به حدی بود که نسبت به همهی اطرافیان خود سوءظن داشت. این هراس همیشه در وی وجود داشت که دیگران در پی تصرف تاج و تخت وی هستند. این گونه بود که تیمورتاش را کشت و بسیاری دیگر از اطرافیان خود را زندانی و تبعید کرد یا به قتل رساند. به طور طبیعی، این مهم باعث میشد تا اندیشهی نوسازی او از ابداعات بیشتر بازبماند؛ یعنی حتی همین نوسازی مطلقه نیز بسیار شخصیشده دنبال میشد. آبراهامیان به همین دلیل، در قیاسی میان رضاشاه و آتاتورک، معتقد است که بر خلاف رضاشاه، که مستبد و خودکامه بود، آتاتورک تلاش نمود تا با ایجاد تشکیلات و برپایی حزب جمهوریخواه، نوسازی خود را در درون یک ساختار طراحیشده پیگیری نماید.[4] شاید بر اساس همین تحلیل است که بلافاصله پس از مرگ وی، عصمت - از روشنفکران همراه وی- به عنوان جانشین آتاتورک به قدرت رسید و راه و اندیشهی وی را دنبال نمود. البته این مسئله توجیه دیکتاتوری آتاتورک نیست، بلکه تأکید بر این مسئله است که دیکتاتوری وی مبتنی بر یک چارچوب و شاکلهی از پیش تعیینشده بود. اما مسئلهای که از این نیز بسیار مهمتر است تفاوتی است که در ساختار قدرت در جامعهی ایران و ترکیه وجود دارد. نقشی که دین در این 2 جامعه ایفا میکند بر پتانسیل قدرت این 2 نوساز ـکه دولتهای مدرن مطلقه ایجاد نمودندـ تأثیر متفاوتی نهاد. تفاوت در پتانسیل مذهب در این 2 کشور را میتوان در تفاوت میان رویکرد 2 مذهب شیعه و سنی در قدرت نیز دانست. نظریهپردازان اهل سنت تا دهههای پیش همواره همراه حکومت و در پی نظریهپردازی و تأیید آن بودهاند، در حالی که تشیع خود را به عنوان یک نهاد مجزا و مقابل حکومت تعریف نموده است. تشیع همیشه به حکومت شاهان به عنوان غصب حکومت معصوم نگریسته است و هرگز با اعتماد و خوشبینی به همکاری با آنان روی خوش نشان نداده است. اگرچه رضاشاه در طول حکومت خود دست به سرکوب علمای مذهبی زد، اما هرگز نتوانست از سرمایهای که آنان در میان مردم برخوردار بودند بکاهد؛ به خصوص آنکه در اندک زمانی پیش از سلطنت رضاشاه، روحانیون در کنار ضعف شاهان قاجاری از قدرت بسیار زیادی برخوردار بودند. آنان در چند قیام بزرگ، همچون نهضت تنباکو و مشروطه، نقش بسیار مؤثری داشتند و به عنوان رهبران و پیشبرندگان قیام نقشآفرینی میکردند. این در حالی است که در ترکیه، سقوط عثمانی به پای نادرست عمل نمودن خلافت اهل سنت نوشته شد و وجههی روحانیون سنی نیز زیر سؤال رفت. رویارویی روحانیون با رضاشاه در ماجرای جمهوریخواهی، که احتمالاً به تقلید از آتاتورک بود، به خوبی خود را نشان داد. این غائله، که یک سال پس از اعلام جمهوری در ترکیه و یک سال پیش از بر تخت نشستن رضاخان روی داد، با ناکامی رضاشاه به پایان رسید. روحانیون ایران، که پیش از آن جمهوریت ترکیه را به عنوان یک نمونه دیده بودند و از نتایج آن در ترکیه مطلع بودند، به این نتیجه رسیدند که جمهوریت با خود، سکولاریسم و ناسیونالیسم و مبارزه با اسلامگرایی را ـهمان طور که در ترکیه رقم خورده بودـ به همراه میآورد. بنابراین اولین تقلید رضاشاه از آتاتورک با شکست مواجه شد. تقلیدهای بعدی رضاشاه ناشی از سفر او به ترکیه بود؛ سفری که اولین و آخرین مسافرت رضاشاه به خارج از کشور بود. در پی این سفر، کشف حجاب در ترکیه به مذاق وی خوش آمد و او تلاش کرد که آن را در ایران به اجرا درآورد. نیکی کدی معتقد است که کشف حجاب رضاشاه بسیار گستردهتر از آتاتورک بود و او اولین کسی بود که در کشورهای اسلامی اقدامی اینچنین انجام داد، در حالی که این نگرش از بنیان غلط است. اولین کشف حجاب در منطقه، در افغانستان صورت گرفت که با ایستادگی افغانها به استعفا و خروج اماناللهخان از افغانستان انجامید. رضاشاه با بازدید از ترکیه، تلاش نمود برخی از اصلاحاتی را که در بالا به آتاتورک نسبت داده شد در ایران انجام دهد، ولی شکست خورد. اینکه با رفتن وی، در نوسازی وی وقفه افتاد دلیلی بر این مدعاست. نتیجهگیری: دلایل شکست نوسازی رضاشاهی به طور کلی، دلیل شکست رضاشاه را در نوسازی ایران، در قیاس با آتاتورک، میتوان این گونه برشمرد: 1.تفاوت نهاد مذهب در این 2 کشور و پتانسیلهای اعتراضی موجود در تشیع 2. تفاوت در بسترهای اجتماعی این 2 کشور. همان طور که ذکر شد، در امپراتوری عثمانی شکست این امپراتوری به نام خلافت زده شد و شکست خلافت به نام دین گذاشته شد، اما در ایران مردم دلیلی نمیدیدند که از دین فرار کنند. روحانیون همیشه همراه مردم و در کنار مردم بودند. حتی در ترکیه نیز تلاش مردم در سالها و دهههای اخیر برای روی کار آمدن حزبی که بیشتر نام اسلامگرایی را یدک میکشد تا اینکه واقعاً در عمل اسلامگرا باشد، نشان میدهد که نیاز به بازتولید نقش سیاسی اسلام در این کشور اسلامی وجود دارد. رضاشاه شاید فراموش نموده بود که حتی دستیابیاش به قدرت ناشی از ادعای اسلامدوستی او نیز بوده است؛ آنچنان که در نظام کاملاً سکولار ترکیهی امروز نیز ادعای حزب عدالت و توسعه، مبنی بر اسلامخواهی، مردم را به سمت آنان کشانده است. پینوشتها: [1]سید احمد موثقی، بررسی تجربهی نوسازی فرهنگی و سیاسی در ترکیه در فاصلهی سال 1920-1950، مجلهی دانشکدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تابستان 1380، شمارهی 52، ص 156 و 157. [2]عباس قدیمی و شهناز جنگجو، هویت ملی و نگاه ملیگرایانه به تاریخ و زبان در دورهی حکومت آتاتورک، فصلنامهی خاورمیانه، سال هفدهم، شمارهی 4، زمستان 1389، ص 78. [3]علی نقی ذبیحزاده، ترکیهی لائیک، پیامد اصلاحات در دولت عثمانی، مجلهی معرفت، تیر 1380، شمارهی 42، ص 77. [4]یرواند آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب، ترجمهی کاظم فیروزمند، حسن شمسآوری و محسن مدیر شانهچی، تهران، نشر مرکز، 1381، ص 131. منبع: محسن نعیمی، سایت برهان
یکشنبه 10 خرداد 1394 ساعت 15:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]
صفحات پیشنهادی
نگاهی به دستاوردهای سفر رضاشاه از ترکیه؛ آموختهها و نیاموختههای رضاشاه از آتاتورک
نگاهی به دستاوردهای سفر رضاشاه از ترکیه آموختهها و نیاموختههای رضاشاه از آتاتورکرضاشاه از سواد و تحصیلات چندانی برخوردار نبود بنابراین طبیعی است که رفتار او در زمینهی توسعه مقلدانه باشد از همینرو به اعتقاد بسیاری او پا جای پای آتاتورک نهاد نوسازی رضاشاهی یکی از انواع مدلجام جم ایام - شمایل نگاران قاجار
کتاب شمایل نگاران قاجار تألیف اس جی فالک با ترجمه علیرضا بهارلو از سوی نشر پیکره منتشرشده است تا آنجا که بازماندههای تاریخی اجازه قضاوت به ما میدهند سادهترین یا شاید بتوان گفت اولین ابزار بیانی بشر نقاشی و ترسیم نقوش و اشکال بوده است و باز هم با توجام جم ایام - شبیه پیامبر در صورت و سیرت
علی بن حسین بن علی بن ابیطالب که به علی اکبر شهرت دارد فرزند امام حسین ع پیشوای سوم شیعیان است که در سال ۳۳ق در مدینه به دنیا آمد گفتهاند او در سیرت ظاهری و باطنی بسیار به پیامبر اسلام شبیه بوده است در گزارشهای تاریخی لقب ایشان را «اکبر» و کنیهاشجام جم ایام - کسی به زنان مشکوک نمیشود
در نوامبر 1988 پلیس به خانۀ شمارۀ 1426 در اف استریتِ ساکرامنتو وارد شد تا به دنبال مرد پنجاه و یک سالهای به نام آلوارو مونتویا بگردد این خانۀ دو طبقه یک پانسیون غیرمجاز بود که افراد کم توان و دارای اختلالات روانی در آن زندگی میکردند آلوارو مونتویا به تازگی مفقود شده بود و مجام جم ایام - پادشاهی که به مطالعه کتابهای عدل و انصاف علاقه داشت
هامر پورگشتال مورخ ترک در توصیف شاهعباس صفوی از زبان ابراهیمپاشا وزیراعظم در کتاب شاه عباس اول پادشاهی با درسهایی که باید فرا گرفت مینویسد از سفیر ایران پرسیدم آیا شاه عباس نیز مانند نیای خود دارای فضل و دانش است چون سفیر تصدیق کرد وزیراعظم پرسید به مطالعه چه قسم از کتاجام جم ایام - جاسوسی که زندگی همه را نابود کرد/ عکس
یک تبعۀ آلمان تا پیش از دستگیری دو دهه در ایالات متحده جاسوسی کرد دو خانواده در دو کشور تشکیل داد و یک زندگی دوگانۀ پیچیده داشت در زیر داستان کمونیست سابقی را میخوانید که به یک جاسوس بدل شد زندگی دوگانۀ جک بارسکی در کنارۀ رودخانۀ دلاور به پایان رسید او داشت از نیویورک با مجام جم ایام - نمایی از خیابان فردوسی در اواخر دوره قاجار/عکس
خیابانی که ما امروزه به نام فردوسی می شناسیم در دوران قاجار علاءالدوله نامیده می شد در تصویر زیر می توانید نمایی از این خیابان را مشاهده کنید دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 20 30جام جم ایام - آرامگاه حافظ در زمان قاجار+ عکس
تصویری دیده نشده از آرامگاه حافظ که مربوط به زمان قاجار بوده در فضای مجازی منتشر شده است img style max-width 400px; max-height 400px; src data image jpeg;base64 9j 4AAQSkZJRgABAQEAAQABAAD gA8Q1JFQVRPUjogZ2QtanBlZyB2MS4wICh1c2luZyBJSkcgSlBFRyB2ODApLCBxdWFsaXR5ID0gMTAwCv bجام جم ایام - بیشترین احادیث «دجال» را چه کسی نقل کرده است
غالب احادیث دجّال از کعبالاحبار یهودیالاصل رسیده است کسی که اعمال و رفتارش بسیار مرموز بوده و حتی اسلام آوردنش جای سؤال است روایاتی که در مورد خروج دجال در آخر الزمان و قبل از خروج امام مهدی ع وارد شده بسیار است ولی بیشتر آنها در مصادر حدیثی اهل سنت یافت میشودجام جم ایام - تشکیل حزب زحمتکشان توسط مرد مرموز سیاست ایران
همای نخستوزیری بر شانه مرد مرموز سیاسی ایران ننشست که جز نخستوزیری به هیچ مرامی تا آخر عمر پایبند نبود به همین دلیل در ویترین سابقه سیاسی خود هیچ چیزی کم ندارد از همراهی تا جدایی از مصدق و ضرب و شتم قرار دادن طرفداران او حزب زحمتکشان پس از ناکامی در رسیدن رهبرش به نخستجام جم ایام - قتلهای سیاسی رضاخان
ماجرای به تاج و تخت نشستن رضاخان واقعه تاریخی بسیار جالبی است که افراد متعددی به همراه عمال کشورهای دیگر در آن دست داشتند همواره نام محمد علی فروغی در صدر این فهرست دیده میشود اما در این میان سه تن دیگر نیز حضور داشتند که البته در این همراهی سرنوشت تلخی برایشان رقم خورد نام ایجام جم ایام - نخستین آتلیه ایران و قیمت عکس های آن
بنا به گواهی متون و اسناد تاریخی بر جای مانده آغاز عکاسی در ایران به صورت نسبتا همگانی به دوران قاجار و سلطنت ناصرالدینشاه باز میگردد از عکس های موجود از این دوران می توان به راه و رسم زندگی سنتی آن زمان پی برد و تصاویری که از ابنیه و عمارات آن دوران به جا مجام جم ایام - دردسرهای کشف حجاب در دوره رضاخان
از جمله تقلیدهایی که رضاخان تلاش کرد از روی عملکرد آتاترک در ایران انجام دهد موضوع کشف حجاب بود شاه مجاب شده بود که چنانچه زنان ایرانی حجاب ملی و دینی خود را کنار بگذارند و ملبس به لباسهایی شوند که زنان فرنگ میپوشند میتوانند در سایر وجوه و شئون اجتماعی نیز مانند فعالیتهای اجام جم ایام - تحریمها علیه ایران از چه زمانی آغاز شد؟
پیروزی انقلاب ایران سیاستهای منطقهای ایالات متحدهی آمریکا در خاورمیانه را به چالش کشید چرا که ایران در کنار عربستان سعودی یکی از دو ستون امنیتی این کشور در منطقهی پرتنش خاورمیانه بود از این پس بود که ماه عسل ایران و آمریکا به خصومتی تلخ تبدیل شد چندی بعد در فضای ابهام سیاستجام جم ایام - کمتر شنیده هایی از آداب و رسومِ روشن کردنِ چراغ
در تهران عصر حکومت ناصرالدین شاه قاجار یکی از نیازهای اساسی افراد روشنایی محسوب می گردید و از این رو از وسایل گوناگونی برای دست یابی به آن استفاده می نمودند و سرانجام با ورود برق به ایران به تدریج استفاده از سایر وسایل روشنایی منسوخ شد در سال ۱۸۷۱ میلادی ماشین گرام اختراع شد اجام جم ایام - کنترل تلفن مدیران کیهان و اطلاعات در دوران پهلوی/سند
سند زیر نشان دهنده تسلط رژیم بر مطبوعات و اعمال قدرت دربار بر آن است از بخش 325 تاریخ 26 9 1346 محترماً به عرض می رساند مسئولین روزنامه های کیهان و اطلاعات به منظور مقابله با روزنامه آیندگان و همچنین عدم کاهش احتمالی تیراژ خود به طور پنهانی اقداماتی را علیه روزنامه اخیرالذجام جم ایام - مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران با 170 نویسنده
بیش از 170 نویسنده و محقق در گردآوری مجموعه 20 جلدی تاریخ جامع ایران که 26 خردادماه رونمایی میشود همکاری داشتهاند این مجموعه نفیس 20 جلدی مشتمل بر وجوه مختلف تاریخ سیاسی اجتماعی و فرهنگی ایران از دوران پیش از اسلام تا انقراض قاجار است که تحقیق و تدوین آن در «مرکز دا-
گوناگون
پربازدیدترینها