تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805442853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جام جم ایام - کمتر شنیده هایی از آداب و رسومِ روشن کردنِ چراغ


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


در تهران عصر حکومت ناصرالدین شاه قاجار، یکی از نیازهای اساسی افراد روشنایی محسوب می گردید و از این رو از وسایل گوناگونی برای دست یابی به آن استفاده می نمودند و سرانجام با ورود برق به ایران به تدریج استفاده از سایر وسایل روشنایی منسوخ شد.

در سال ۱۸۷۱ میلادی ماشین گرام اختراع شد، این اختراع گامی اساسی در راه ایجاد صنعت برق تجاری بود، زیرا پس از آن تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی برقی ممکن گردید و یازده سال پس از آن، درسال ۱۸۸۲ میلادی توماس ادیسون نخستین موسسه برق تجاری خود را برای تامین روشنایی در یکی از خیابان های نیویورک افتتاح کرد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار، مولدی به قدرت تقریبی ۳ کیلووات به منظور تامین روشنایی بخشی از کاخ سلطنتی برای نخستین بار وارد ایران شد و به بهره برداری رسید . از مدارک تاریخی چنین برمی آید که کار خرید و وارد کردن این مولد به ایران ، از یکی دو سال پیش از آن در جریان بوده است .موتور این مولد ظاهرا از نوع Otto و سوخت آن گاز حاصل از تبدیل زغال سنگ بود. اما جالب است اگر بدانید که روند همگانی شدن برق در ایران در دل خود ماجراهای پیچیده ای را داشته است، چنانکه ناصر نجمی می نویسد در تهران عصر ناصرالدین شاه در خانه ها و اماکن از انواع چراغ ها استفاده می کردند مهمتر از همه که پر نورتر از دیگران بود لنتر های نمره سی بود که با رکابی از سقف می آویختند و حبابی از چینی یا بلور رنگ دار داشت. دیگر چراغ های لامپا با سرپیچ های دو شعله و سه شعله که آن ها نیز بر پایه های بلور و چینی و فلز سوار می شد. بعد از این ها جارهای پایه بلند با پایه هایی از سنگ مرمر در سرپیچ های گردسوز نمره بیست و بیست و پنج با حباب های لب کنگره الوان که وسط مجلس قرار می گرفت و بعد از آن شمعدان ها و یک پایه های شمع سوز مفرغی و بلوری که به وسیله شمع روشن می شدند و همچنین چلچراغ های پر نور که از سقف می آویختند. فانوس های شیشه دار و نفت سوز و پارچه ای شمع سوز که اولی را فانوس بغدادی و دومی را فانوس شمعی می گفتند از جمله وسایل روشنایی بود که برای عبور از کوچه ها و کشیدن جلو اسب و الاغ روضه خوان ها و پیشاپیش اعیان و رجال و علما به کار می آمد. در حمام ها از نوعی چراغی که پیه سوز بود استفاده می شد و نیز چراغ موشی که بدون سرپیچ و لوله بود و دود و بوی تعفن به فضا می فرستاد. بعدها نیز چراغ های تلمبه ای معروف زنبوری توری دار که تدریجاً وارد بازار و خانه ها گردید، مورد استفاده قرار گرفت. روشن کردن چراغ در تهران عصر ناصری آداب و رسومی داشت، وقتی آن ها را نفت گیری و تمیز می کردند با سلام و صلوات کبریت بر آن ها می زدند و هنگام بالا کشیدن فتیله آن ها باز صلوات فرستاده و به شاه چراغ که مقصود شاه چراغ شیراز است درود می فرستادند. وقتی در دکان ها چراغ را روشن می کردند، همه مشتریان با صدای بلند صلوات می فرستادند و از جمله رسم و رسوم و آداب این بود که هر کس تا یکی دو ساعت از شب گذشته وارد دکانی می شد می باید بگوید چراغت روشن و صاحب دکان جواب می داد، چراغ عمرت روشن و صاحب دکان ها معمولاً اواین مشتری را که سر شب جنس می خرید و پول می داد آن را پول سرچراغ می گفتند. منبع: مقاله مصطفی لعل شاکری​، قدس آنلاین


سه شنبه 29 اردیبهشت 1394 ساعت 23:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن