محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841991426
جام جم ایام - شبیه پیامبر در صورت و سیرت
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
علی بن حسین بن علی بن ابیطالب، که به علی اکبر شهرت دارد، فرزند امام حسین (ع)، پیشوای سوم شیعیان است که در سال ۳۳ق در مدینه به دنیا آمد. گفتهاند او در سیرت ظاهری و باطنی بسیار به پیامبر اسلام شبیه بوده است.
در گزارشهای تاریخی، لقب ایشان را «اکبر» و کنیهاش را «ابوالحسن» نگاشتهاند.[۱] تولد و درگذشت او در یازدهم شعبان سال ۳۳ هجری در مدینه به دنیا آمد و در دهم محرم سال ۶۱ هجری در حادثه عاشورا به همراه پدر و بسیاری از بنی هاشم به شهادت رسید[۲] و در کنار امام حسین(ع) در کربلا به خاک سپرده شد. نسبشناسان و تاریخدانان وی را با لقب «اکبر» و بزرگترین فرزند امام حسین(ع) گزارش کردهاند.[۳] ولی برخی از علمای شیعه وی را کوچکتر از امام سجاد(ع) دانستهاند.[۴] که این نظر را مرحوم تستری نقد کرده است. [۵] خاندان پدر علی اکبر،امام حسین (ع)، پیشوای سوم شیعیان است و مادرش لیلی بنت ابی مرة نام دارد. [۶] همسر و فرزندان با توجه به زیارتنامهای که برای حضرت علی اکبر نقل شده است، به نظر میرسد ایشان دارای اهل و عیال بودهاند. زیارتنامه ایشان اینگونه است: صلی الله علیک و علی عترتک و اهل بیتک و آبائک و ابنائک.[۷] همچنین سفارش امام صادق (ع) به ابو حمزه ثمالی که فرمود: چون به قبر حضرت رسیدی، «ضع خدک علی القبر! و قل: صلی الله علیک یا ابا الحسن!» که با توجه به این فراز، ایشان فرزندی به نام حسن داشته است. هرچند برخی از علمای انساب و محققان تصریح کردهاند از ایشان اولادی نمانده و نسل امام حسین(ع) تنها از طریق امام سجاد(ع) ادامه پیدا کرده است .[۸] نامگذاری پدر، نام کودک را «علی » نهاد تا با این کار با کسانی که در صدد کم رنگ کردن و محو نام و سیره امام علی(ع) بودند مقابله کرده باشد، امام حسین(ع) نه تنها نام این فرزند خود را علی نهاد بلکه برای هر سه پسر خود نام علی را برگزید.[۹] تربیت و آموزش امام حسین (ع) که از تمامی اصول اساسی و شیوه های تربیتی آگاهی داشت، خود را با دنیای کودکی هماهنگ می کرد و رفتاری که شایسته کودکی فرزند بود، انجام می داد تا لحظه ای از شرایط روحی روانی کودک خویش دور نماند. امام حسین(ع) برای عبدالرحمان به جهت آموزش سوره حمد به فرزندش، هدیه ای گران بها داد و فرمود: «این هدایا توان برابری عطای معلم علی را ندارد که در برابر تعلیم قرآن، همه هدایا ناچیز است.».۱۰] سیمای ظاهری علی اکبر قیافه اش با ابهت بود و چون ماه تابان می درخشید. به زیبایی و پاکیزگی آراسته بود. از چهار شانه بلندتر و ازبلندکوتاهتر. رنگی روشن و به سرخی آمیخته و چشمانی سیاه وگشاده با مژه هایی پرموداشت،اندامش متناسب و معتدل و سینه وشانه اش پهن بود. به سرعت راه می رفت وهنگام راه رفتن چنان بود که گویی از زمین سراشیب فرود می آید یااز روی سنگی به نشیب می رود. چون به طرف کسی بر می گشت با تمام بدن بر می گشت. نگاهش به زمین بود تا به آسمان. بوی مشک و عنبر از او بلند بود. [۱۱] از این رو، امام حسین(ع) او را شبیه ترین مردم در خلقت وآفرینش، اخلاق و صفات روحی، گفتار و آداب اجتماعی به رسول خدا(ص) معرفی می کرد. [۱۲] ویژگی ها، فضایل و مناقب مقام نقل حدیث از آنجا که از جد خود امام علی (ع) سخنان بسیاری روایت می کرد،به عنوان محدث شناخته شد.[۱۳] اعتراف دشمن به شایستگی علی اکبر معاویه علی اکبر را شایسته خلافت می داند، او می گوید: «اولی الناس بهذالامر علی بن الحسین بن علی جده رسول الله وفیه شجاعة بنی هاشم و سخاه بنی امیه و رهو ثقیف.»[۱۴] شایستهترین افراد برای امر حکومت، علی اکبر فرزند امام حسین(ع) است که جدش رسول خدا(ص)است وجاعت بنی هاشم، سخاوت بنی امیه وزیبایی قبیله ثقیف را در خود جمع کرده است. آیینه رسول الله(ص) به شهادت و اقرار امام حسین(ع)، علی اکبر (علیه السلام) آیینه تمامنمای ظاهر و باطن رسول الله (صلی الله علیه و آله) بوده است.. [۱۵] حمایت علی اکبر از امام حسین (ع) در روز عاشورا هنگامی که علی اکبر وارد میدان کربلا شد. مردی فریاد برآورد: «ای علی! تو با امیرالمؤمنین (یزید) نسبت خویشاوندی داری و ما قصد ملاحظه و مراعات حال خویشان او را داریم، اگر بخواهید شما را امان میدهیم.» آن حضرت در پاسخ فرمود: «اِنَّ قَرابَةَ رَسولِ اللهِ اَحَقُّ اَنْ تُرعی [۱۶] رعایت خویشاوندی رسول خدا به حقیقت نزدیکتر است. نخستین شهید بنی هاشم وی نخستین شهید بنی هاشم در روز عاشورا بود[۱۷] و در زیارت شهدای معروفه نیز آمده است:السَّلامُ علیکَ یا اوّل قتیل مِن نَسل خَیْر سلیل. [۱۸] استواری در مسیر حق در منزل بنی مقاتل امام حسین(ع) اندکی به خواب رفت و بعد از بیدار شدن عبارت «انّا لله و انّا الیه راجعون و الحمدلله ربّ العالمین» را تکرار میفرمود، علی اکبر از علت این کارسوال کرد امام(ع) پاسخ داد: پسرم! مرا خواب ربود، ناگاه شنیدم سواری میگوید: این قوم حرکت مینماید و مرگ، آنها را تعقیب میکند، از این گفتار فهمیدم که مرگ ما فراخواهد رسید. علی اکبر گفت: پدر جان! خداوند بر شما بدی نبیند، مگر ما بر حق نیستیم؟ امام(ع) فرمود: آری، به حق آن کسی که همه بندگان به سوی او باز میگردند. علی اکبر گفت: ای پدر! در هنگامی که بر حق استوار باشیم از مرگ ابائی ندارم. امام(ع) در حق علی دعای خیر فرمود: خداوند بهترین اجر و پاداش فرزندی را از جانب پدر به فرزند خویش به تو عنایت فرماید.»[۱۹] شعار علی اکبر در روز عاشورا پس از آن که علی اکبر (ع) اماننامه سپاه ابن سعد را رد کرد، حملات پی در پی خود به آن قوم را با این شعار آغاز کرد: «انا علی بن الحسین بن علیّ نحن و بیت الله اولی بالنّبی تالله لایحکم فینا ابن الدّعی اضرب بالسّیف اُحامی عن ابی ضرب غلامٍ هاشمیٍّ قرشی. [۲۰] من علی فرزند حسین، فرزند علی هستم، به خانه خدا (کعبه) قسم، ما به پیامبر(ص) سزاوارتریم؛ سوگند به خداوند این زنازاده نمیتواند بر ما حکم راند، با شمشیر شما را میکشم و از پدرم حمایت میکنم؛ آن هم شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش. سخن امام حسین(ع) درباره علی اکبر امام حسین(ع) نظارهگر حماسهسازی علی اکبر بود که [۲۱]فریاد برآورد: «یابن سعد، قطع الله رحمک کما قطعت رحمی و لم تحفظنی فی رسول الله(ص) و ای ابن سعد! خداوند نسل تو را قطع کند، همانگونه که تو نسل مرا قطع کردی و خویشاوندی مرا با رسول الله(ص) مراعات نکردی، خداوند کسی را بر تو مسلط کند تا سرت را در بسترت از تن جدا سازد.»)[۲۲] سپس فرمود: «اللهم اشهد علی هؤلاء فقد برز الیهم اشبه النّاس برسولک محمّد خَلقاً و خُلقاً و منطقاً [۲۳] ؛ پروردگارا! تو را بر این قوم شاهد میگیرم، در برابر اینها شخصی به رزم آمده که او شبیهترین مردم در خلقت ظاهری و اخلاق باطنی و گفتار به رسول تو – محمد صلی الله علیه و آله – است.»[۲۴] دیگر این که فرمود: «و کُنّا اِذا اشتقنا الی رُؤیةِ نَبیّکِ نَظرنا اِلیهِ.[۲۵] ؛ آری (پروردگارا) هرگاه ما شیفته دیار (جمال) پیامبر تو بویدم، به او (علی اکبر) نظر میانداختیم.» همچنین امام(ع) فرمود: «خداوندا! برکات زمین را از آنها منع کن و بین آنها تفرقه بینداز، و آنها را سخت از هم جدا کن و درتا یاری کنند، سپس با ما دشمنی کردند و به جنگ ما در آمدند در واقع آنها ما را دعوت کردند.» هرگز والیان و سردمداران را از آنان خشنود مساز، فرقههای مختلف قرارشان ده،) سپس امام(ع) دو آیه از آل عمران را تلاوت کرد.[۲۶] نبردهای علی اکبر اولین نبرد علی اکبر(ع) علی اکبر در حمله نخست به سپاه دشمن گاه به جناح راست و گاه چپ و گاه به قلب سپاه کوفه حمله میبرد. هیچ گروهی تاب مقاومتش را نداشت. گفتهاند در این درگیری صد و بیست سوار را به خاک انداخت. دیگر تشنگی توان او را برده بود. برای تجدید قوا به سوی پدر بازگشت تا از تشنگی خود، پدر را با خبر سازد. امام(ع) به محض اطلاع از وضعیت علی، به گریه افتاد و فرمود: «زبانت را بیاور و سپس زبان علی را مکید [ممکن است که امام(ع) با این کار میخواستند به فرزندش بفهماند که؛ علی جان لبهای بابایت نیز خشکیده است و تشنه است. سپس نگین انگشترش را به علی داد و فرمود: «این نگین را بگیر و در دهانت بگذار، امیدوارم به زودی جدت را ملاقات کنی و آن حضرت شما را به کاسهای سیراب خواهد فرمود که بعد از آن هرگز تشنگی نباشد.»[۲۷] همین عبارت با قدری اختلاف از سید بن طاووس نقل شده است. [۲۸] دومین نبرد علی اکبر علی بن الحسین پس از دیدارامام(ع)، به میدان بازگشت. حدود دویست نفر از اهل کوفه را به خاک انداخت. [۲۹] با این همه، اهل کوفه چندان رغبتی در قتل علی اکبر از خود نشان نمی دادند.[۳۰] شهادت هنگامی که علی اکبر با آن حملات شجاعانه بر دشمن میتاخت، ناگاه چشم مُرّةُ بن مُنقذ به جناب علی افتاد؛ او گفت: «گناهان عرب به گردن من باشد اگر پدرش را به عزای او ننشانم.[۳۱] ناگهان شمشیری بر فرق علی زد. علی از آن ضربه بی تاب شد. دیگران نیز بر او حملهور شدند.[۳۲] آن قوم از هر طرف علی را زخمی میزدند. هنوز رمقی در تن داشت که فریاد برداشت: ای پدر! سلام بر تو باد، این جدم رسول خداست، او به جامی لبریز مرا سیراب کرد، او همی گوید: به سوی ما شتاب کن، و سپس نفسی کشید و به دیدار باقی شتافت.[۳۳] پس از شهادت آمدن امام حسین(ع) بر بالین فرزندش امام(ع) به بالین فرزند خود آمد «وَ اَنکبَ علیهِ و اَصفا خَدَّهُ عَلی خَدِّهِ؛ و خود را روی علی انداخت و گونه بر گونه فرزند نهاد.» [۳۴] امام حسین(ع) آن قوم را نفرین کرد: «قتل الله قوماً قتلوک [۳۵] خداوند بکشد قومی که تو را کشت.» سپس فرمود: «یا بنیّ ما اجراهم علی الرّحمن و علی انتهاک حرمة الرّسول؛ ای پسرم! اینها نسبت به خدا چه گستاخ و بی شرماند و هتک حریم رسول خدا میکنند.» بعد فرمود: «علی الدّنیا بعدک العفا؛ پس از تو ای پسرم! افّ بر این دنیا باد.» مقاتل الطلبین؛ [۳۶] پاشیدن خون علی به آسمان سپس امام(ع) مشتی از خون پاک علی را بر گرفت و به طرف آسمان پاشید. قطرهای از آن روی زمین نریخت؛[۳۷] در زیارت صحیح السندی که امام صادق(ع) به ابوحمزه ثمالی آموختهاند، اینگونه آمده است: بابی انت و امّی من مقدّمٍ بین یدی ابیک یحتسبک و یبکی علیک، محرقاً علیک قلبه، یرفع دمک بکفّه الی عنان السّماء لا ترجع منه قطرةٌ، و لا تسکن علیک من ابیک زفرةٌ [۳۸] پدر و مادرم به فدای تو، ای کسی که از پدرت پیشی گرفتی در حالی که او تو را به شمار آورد و بر تو بگریست. دل او به سبب مصیبت تو آتش گرفت و خونت را به آسمان میپاشید، به گونهای که قطرهای از آن بازنگشت، و آه پدرت بر مصیبت تو هرگز آرام نگرفت. انتقال شهید به خیمه شهدا برای انتقال بدن علی، امام(ع) جوانان اهل بیت(ع) را اینگونه امر فرمود: اِحمِلوا اخاکم؛ برادرتان را حمل کنید» آنها همه رفتند تا بدن مبارک علی را آورده، در برابر خیمههایی که محل رزم آنها بود بگذارند [۳۹] زینب کبری (علیهاالسلام) به همراه بقیه زنان، نالهکنان جلو آمده[۴۰] فریاد میزد: «یا اخاه! یا اخاه؛ وای برادرم! وای برادرم!» او آمد و خود را بر نعش علی انداخت. امام حسین(ع) خواهرش رابه سوی خیمه گاه روانه کرد و بعد به جوانان اهل بیت فرمود: «احملوا اخاکم؛ برادرتان را حمل کنید» جوانان علی را از قتلگاهش برداشتند و در برابر خیمهگاه بر زمین نهادند.[۴۱] لعن قاتل علی اکبر در زیارت ناحیه مقدسه قاتل حضرت علی اکبر،مورد لعن امام زمان(عج) قرار گرفته است. عبارت زیارت ناحیه این است: «... حَکمَ اللهُ علی قاتِلکَ مُرّةِ بن مُنقِذِ بنِ نُعمان العبدی، لَعنهُ الله و أخزاهُ و مَن شَرَکَ فی قَتلِکَ و کانَ عَلیکَ ظَهیراً [۴۲] خدا خود حکم کند بر قاتل تو، مرة بن منقذ بن نعمان عبدی لیثی، او را خداوند لعنت کند و ذلیلش سازد و هر که در کشتن شما شریک شد و یاور آنها بود، خداوند جهنم را به آنها بچشاند که چه بد جایگاهی است. پانویس 1 -اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۸۶. 2 -السماوی، سلحشوران طف، ص۶۱. 3 -تسمیة من قتل مع الحسین علیه السلام، ش ۸؛ ابن سعد، طبقات، ج۵، ص۲۱۱؛ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۴۶؛ بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۳۶۱. 4 -شیخ مفید،الارشاد، ج۲، ص۱۱۴؛ شیخ طوسی، رجال، ص۷۶. 5 -قاموس الرجال، ج۷، ص۴۱۹ـ۴۲۰. 6 -اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۸۶؛ابیمخنف، وقعة الطف، ص۲۷۶؛ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۸۴. 7 -کامل الزیارات/239ب 79 زیارت ۱۸. 8 -ابن سعد، الطبقات الکبری ، ج۵، ص۲۱۱؛ یعقوبی، تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۸۴. 9 -معالی السبطین، ج 1، ص 206. 10-لؤلؤ و مرجان، ص 44 و 45، راز خوشبختی، ص 189. 11 -فرسان الهیجاء، ص 293 و 294. 12 -سید بن طاوس،لهوف،ص139/خوارزمی، مقتل الحسین،ج2ص34. 13 -ابوالفرج اصفهانی،مقاتل الطالبین، ص 86. 14 -مقاتل الطالبیین، ص 86. 15 -ابن اعثم، الفتوح،ج5،ص114/ مثیر الاحزان، ص 68 . 16 -ترجمة الحسین ابن عساکر، ص 227. 17 -مقاتل الطالبیین، ص 86،ابی مخنف، وقعة الطف،ص276 18 -شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ج2ص867. 19 -ابی مخنف، وقعة الطف،ص276/ طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 3، ص 309. 20 -مقتل الحسین مقرم، ص 321؛ الارشاد، ج 2، ص 106. -21 مثیر الاحزان، ص 68 22 -مقتل الحسین خوارزمی، ج 2، ص 35. 23 -مثیر الاحزان، ص 68 24 -سید بن طاوس،اللهوف، ص 139. 25 -خوارزمی،مقتل الحسین ، ج 2، ص35: سید بن طاوس،اللهوف، ص 139. 26 -خوارزمی، مقتل الحسین ، ج 2، ص 35. 27 -خوارزمی،مقتل الحسین ، ج 2، ص 35. 28 -لهوف ،49. 29 -مقتل الحسین مقرم،ج2 ص 36. 30 -شیخ مفید،الارشاد، ص459. 31 -شیخ مفید،الارشاد،ص459 ؛طبری،تاریخ الامم والملوک، ج 3، ص 335. 32 -مقاتل الطالبیین، ص 115؛ شیخ مفید،الارشاد، ص459. 33 -مقاتل الطالبین؛ ص 115؛سید بن طاوس،اللهوف، ص 49؛مجلسی، بحارالانوار،ج 45، ص 44. 34 -سید بن طاوس،اللهوف، ص 4. 35 -شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص 106 /حلی، ابن نما، مثیر الاحزان،ص247/ابی مخنف، وقعة الطف،278 36 -سید بن طاوس،اللهوف، ، ص 139؛ شیخ مفید، الارشاد، ص 459. 37 -مقرم،حادثه کربلا در مقتل مقرم،ص257. 38 -؛کامل الزیارات، ص 416. - 39شیخ مفید،الارشاد،ص459؛طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 3، ص 336. 40 -حلی، ابن نما، مثیر الاحزان،ص247/ مقتل الحسین مقرم،ج2 ص 36. 41 -طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 3، ص 336. 42 -اقبال الاعمال، ج 3، ص 74. منبع: ویکی پدیا شیعه
شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 15:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - رسالهها و تألیفاتی درباره نعلین پیامبر (ص)
از جمله اشیای منسوب به پیامبر ص صندلهای منسوب به آن حضرت است که در اصطلاح به آنها نعلین یا نعال پیامبر گفته میشود نعلین پیامبر ص از دیرباز مورد اهتمام ویژه مسلمانان بوده و تعدادی از علمای اهل سنت درباره آن رسالهها و تألیفات مستقلی نگاشتهاند که در این نوشجام جم ایام - نفوذ صهیونیسم در ایران عصر رضاخان
صدور بیانیه بالفور در نوامبر 1917 و نشست متفقین در ورسای در سال 1919 برای تعیین تکلیف سرزمینها و مناطق مختلفی که پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی به جا مانده بود و تصویب لایحه قیمومت فلسطین در سال 1922 و اعزام هربرت سموئیل به عنوان فرماندار کل به فلسطین در یک دوره زمانی مشخص دقجام جم ایام - رابطه ساواک با اینتلیجنت سرویس
ایران به لحاظ جغرافیایی در تقاطع چهارراه بینالمللی واقع شده است در طول تاریخ چند هزار ساله غربیان برای رسیدن به چین از ایران عبور میکردند و کاروانهای تجاری که از چین میآمدند پس از عبور از ایران به آسیای صغیر و اروپا و یا به شبه جزیره و شمال آفریقا میرفتند این موقعیت مهم سیجام جم ایام - نمایی از خیابان فردوسی در اواخر دوره قاجار/عکس
خیابانی که ما امروزه به نام فردوسی می شناسیم در دوران قاجار علاءالدوله نامیده می شد در تصویر زیر می توانید نمایی از این خیابان را مشاهده کنید دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 20 30جام جم ایام - فرهنگ مشاغل سنتی منتشر شد
فرهنگ مشاغل سنتی اثری در توضیح مشاغلی همچون شغل های درباری نظامی اداری فنی تجاری خدماتی و کشاورزی است به دست آوردن آگاهی دربارۀ شغل هایی که در گذشته وجود داشت دارای چندین فایده است از جمله شناخت سطح مهارت های فنی گذشتگان و ابزارها و و وسیله هایی که به کار می بردند در این فجام جم ایام - زندگانی حضرت ابوالفضل عباس سفای کربلا
حضرت عباس علیه السلام فرزند امیرالمومنین و برادر سیدالشهدا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین علیه السلام در روز عاشورا بود که خود را فدای امام زمان خویش و برادر خود امام حسین علیه السلام کرد عباس در لغت به معنای شیر بیشه شیری که شیران از او بگریزند است ۱ خانواده و تولد حضرجام جم ایام - همکاری امریکا و شوروی علیه آفتملخ در شیراز / عکس
در سال 1952 میلادی طی یک همکاری کم سابقه بین امریکا و شوروی هواپیماهای سمپاش برای آفت کشی بر فراز دشت ارژن در استان فارس به پرواز درآمدند در سال 1952 میلیونها ملخ از عربستان به سمت ایران هجوم آوردند هجوم این حشرات که در آن روزها خسارت های سنگینی به مزارع جنوب ایران وارد کجام جم ایام - شمایل نگاران قاجار
کتاب شمایل نگاران قاجار تألیف اس جی فالک با ترجمه علیرضا بهارلو از سوی نشر پیکره منتشرشده است تا آنجا که بازماندههای تاریخی اجازه قضاوت به ما میدهند سادهترین یا شاید بتوان گفت اولین ابزار بیانی بشر نقاشی و ترسیم نقوش و اشکال بوده است و باز هم با توپیامبر(ص) الگوی تربیتی و اخلاقی جامعه اسلامی/«تزکیه» تربیت متعالی
حجت الاسلام متقی نیا مطرح کرد پیامبر ص الگوی تربیتی و اخلاقی جامعه اسلامی تزکیه تربیت متعالی شناسهٔ خبر 2581444 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۵۱ استانها > لرستان خرم آباد - امام جمعه موقت خرم آباد از نبی مکرم اسلام به عنوان الگوی تربیتی و اخلاقی جامعه اسلامی یاد کرد و گفتجام جم ایام - انتخابی سخت بین عشق و تاج
ادوارد هشتم قبل از جنگ جهانی دوم به خاطر عشق به بیوه زن امریکایی والیس سیمپسون از سلطنت انگلستان کناره گیری کرد و تا پایان عمرش یعنی 1972 به همسرش وفادار ماند وی از تاریخ ۲۰ ژانویه ۱۹۳۶ تا ۱۱ دسامبر ۱۹۳۶ و پس از جرج پنجم و پیش از جرج ششم پادشاه بریتانیای کبیر بود بعد از مرگ پدرجام جم ایام - نفوذ سیاسی ـ اقتصادی آلمان در خلیج فارس در قرن 19
خلیج فارس در طول تاریخ پر فراز و نشیب خود همواره به عنوان یکی از مناطق مهم و استراتژیک مورد توجه کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای قرار داشته است در جغرافیای جهان خلیج فارس حساسترین منطقه تعیین کننده قدرت را تشکیل میدهد از آنجایی که خلیج فارس ادامه آبهای اقیانوس هند است سرتاسرجام جم ایام - مشهورترین جاسوس انگلیسی/ عکس
"ادوارد لورنس" یکی از مشهورترین شخصیت های تاریخ معاصر انگلستان است که نقش تعیین کننده ای در تجزیه امپراتوری عثمانی و گسترش نفوذ استعماری انگلستان در کشورهای عربی داشت ادوارد لورنس که برخی او را جاسوس و عامل استعمار بریتانیا میدانند یک محقق ماجراجو و باستان شنجام جم ایام - سردار خراسانی که رهبر سیاه جامگان بود
ابومسلم خراسانی در ماه شعبان سال137 ه ق به دستور منصور 136 – 158 ق خلیفه عباسی به قتل رسید او در زمان مرگ احتمالا ۳۷ یا ۳۳ ساله بوده است وی یکی از فرماندهان نظامی ایران و رهبر جنبش سیاهجامگان بود که توانست با براندازی حکومت بنی امیه حکومت بنی عباس را پایه گذاری کند ابومسجام جم ایام - احزاب شاهانه و نمایش دموکراسی
روز 26 اردیبهشت 1336 حزب مردم به ریاست امیر اسدالله علم در تهران اعلام موجودیت کرد در ایران سابقه تشکلها و گروه هایی که با هدف فعالیت عمدتاً سیاسی تشکیل شدند به دوران انقلاب مشروطیت در آغاز قرن بیستم میلادی بازمیگردد در آستانه انقلاب مشروطیت و تحرکاتی که موجبات تأجام جم ایام - شهری که خدا آزاد کرد
هشت سال دفاع مقدس اثربخشترین رویداد دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی که کشور درگیر استقرار یک نظام سیاسی مستقل بود ایران شرایط ویژهای داشت در داخل برخی از نیروهای سیاسی که با اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی سرسازگاری نداشتند در چند استانجام جم ایام - کسی به زنان مشکوک نمیشود
در نوامبر 1988 پلیس به خانۀ شمارۀ 1426 در اف استریتِ ساکرامنتو وارد شد تا به دنبال مرد پنجاه و یک سالهای به نام آلوارو مونتویا بگردد این خانۀ دو طبقه یک پانسیون غیرمجاز بود که افراد کم توان و دارای اختلالات روانی در آن زندگی میکردند آلوارو مونتویا به تازگی مفقود شده بود و مجام جم ایام - نخستین آتلیه ایران و قیمت عکس های آن
بنا به گواهی متون و اسناد تاریخی بر جای مانده آغاز عکاسی در ایران به صورت نسبتا همگانی به دوران قاجار و سلطنت ناصرالدینشاه باز میگردد از عکس های موجود از این دوران می توان به راه و رسم زندگی سنتی آن زمان پی برد و تصاویری که از ابنیه و عمارات آن دوران به جا م-
گوناگون
پربازدیدترینها