تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

صندوق تضمین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803357578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نتايج استقرار سيستم دفاعي موشکي بالستيک استراليا براي منطقه آسيا - پاسفيک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ خرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۲۰ق.ظ)
نتايج استقرار سيستم دفاعي موشکي بالستيک استراليا براي منطقه آسيا - پاسفيک گروه بين الملل خبرگزاري موج
طبق آخرين اخبار منتشر شده، استراليا يک برنامه دفاعي براي 10 سال آينده خود برنامه ريزي کرده است که در سيستم دفاع موشکي بالستيک عملياتي خواهد شد. اما به نظر مي رسد طرح مذکور با مشکلاتي روبرو خواهد شد ، زيرا استقرار موشک هاي ضد هوايي بالستيک نيازمند ناوشکن هايي هستند که استراليا تا کنون فقط سه فروند ناو از نوع کلاس هوبارت توليد کرده است. از اين سه ناو هم تنها يک کشتي راه اندازي شده و قرار است در سال 2016، دو کشتي ديگر وارد ناوگان دريايي اين کشور شود.
بر اين اساس اين سوال مطرح است، چرا استراليا مانند ايالات متحده آمريکا به دنبال تجهيز به سيستم دفاع موشکي بالستيک است؟
يکي از دلايل استراليا براي مجهز شدن به سيستم دفاع موشکي بالستيک، محافظت در برابر حملات احتمالي کره شمالي است. اين در حالي است که موشک هاي بالستيک کره شمالي فقط در تئوري قادر به رسيدن به خاک استراليا است. ضمن آنکه موشک هايي قادر به رسيدن به استراليا هستند که بيش از 1000 کيلومتر ارتفاع مي گيرند، وارد جو مي شوند و با سرعت مافوق صورت حرکت مي کند. بر اين اساس اين سيستم دفاعي ناتوان از مقابله با موشک هاي فوق است.
دليل ديگر استراليا به حفاظت از نيروها و متحدانش در منطقه برمي گردد. در اين سناريو، استراليا مرکز استقرار موشک هاي دفاعي بالستيک خواهد بود و در عين حال کار مراقيت از ساير کشورها را نيز به عهده مي گيرد.
اما همان طور که گفته شد مساله اين است که استراليا تنها تعداد محدودي کشتي براي ايفاي نقش دفاع هوايي در اختيار دارد. از اين رو اين کشور صرفا قادر به مقابله با تعداد محدودي از حملات موشک هاي بالستيک دشمن است.
هزينه هاي اجراي طرح استقرار سيستم دفاع موشکي بالستيک براي استراليا چقدر است؟
پرسش ديگري که در اين راستا به وجود مي آيد، بحث هزينه هاي اين طرح است. در واقع استراليا براي تجهيز کشتي هاي کلاس هوبارت به موشک هاي ضد دفاعي، بايد هزينه هاي قابل توجهي پرداخت کند.
هزينه توليد هر موشک دفاعي SM-6، که پيشرفته ترين موشک هاي توليد شده در جهان است، حدود 36 ميليون دلار ارزيابي شده است. همچنين انتظار مي رود براي هر موشک رهگير SM-3 حدود 20 تا 24 ميليون دلار هزينه شود.
ضمن اينکه اين سيستم پيش از قرار گرفتن در محيط عملياتي واقعي، مورد آزمايش قرار گيرد که اين موضوع خود يک گزاره گران است. گفتني است تست سيستم سپر موشکي توسط ايالات متحده در سال 2012 حدود 112 ميليون دلار هزينه به همراه داشت.
هزينه هاي ديگر اجراي اين طرح مربوط به کاهش قابليت هاي دفاع هوايي کشتي کلاس هوبارت در صورت تجهيز آن ها به موشک هاي بالستيک است. اگر کشتي مذکور در سيستم دفاع هوايي بالستيک به خدمت درآيد، تا حد زيادي نمي تواند ماموريت اصلي خود را که براي آن طراحي شده، انجام دهد. اين در حالي است که شرايط موجود مزيت قابل توجهي هم براي امنيت استراليا به وجود نخواهد آورد.
پيادمدهاي استراتژيک اجراي دفاع موشکي استراتژيک براي استراليا و منطقه آسيا-پاسفيک چيست؟
يکي از ديگر هزينه هاي اين طرح، به پيامدهاي استراتژيک آن باز مي گردد. در صورت عملياتي شدن سيستم دفاع موشکي بالستيک، روابط استراليا با چين تحت تاثير قرار خواهد گرفت.
زيرا استراليا با بکارگيري اين سيستم دفاعي، ظرفيت نظامي اين کشور افزايش مي يابد که ممکن است آن رادر اختيار آمريکا بگذارد. از اين رو بدون شک اين موضوع از سوي چين با رويکرد خوش بينانه و مثبتي پيگيري نمي شود.
چين و ايالات متحده در حال حاضر در منطقه آسيا-پاسفيک در رقابت به سر مي برند. از اين رو مقامات پکن با نگراني به قابليت هاي دفاع موشکي اين کشور نگاه مي کنند. به همين دليل آنها بر اين باورند اگر استراليا اين سيتسم دفاعي را به خدمت بگيرد، در واقع ميان رابطه با چين و آمريکا، کشور دوم را برگزيده است.
همچنين طرح مذکور، از قدرت بازدارندگي هسته اي چين مي کاهد. بر اين اساس ممکن است اين کشور براي حفظ توان بازدارندگي خود سياست هسته اي تهاجمي تري اتخاذ کند و يا بر اندازه زاردخانه هسته اي خود به طور محسوسي بيافزايد.
در اين صورت تهديدات امنيتي در آسيا و اقيانوس آرام به يکباره افزايش مي يابد. در مقابل، کشورهاي کوچکتر منطقه که از زرادخانه هسته اي چين احساس ناامني مي کنند، تحت فشار قرار مي گيرند. بر اين اساس حتي اين احتمال وجود دارد که آنها در زمينه دفاع موشکي بالستيک سرمايه گذاري کنند. اين مساله به طور حتم منجر به ايجاد چرخه ثابتي از رقابت هاي امنيتي و تسليحاتي منطقه مي شود.
با اين توصيفات، استقرار سيستم دفاع موشکي بالستيک توسط استراليا بدون اينکه به تقويت امنيت اين کشور بيانجامد، صرفا هزينه هايي را بر منطقه تحميل مي کند.
اما در انتها اين سوال مطرح مي شود که پيروز مناقشات و کنش و واکنش هاي آسيا-پاسفيک در شرايط احتمالي مذکور کدام کشور است؟
بدون شک پاسخ ايالات متحده خواهد بود. علت اين مساله هم در رونق گرفتن بازار تسليحاتي جديد اين کشور در شرق آسيا، تقويت پيوندهاي سياسي و نظامي آمريکا با کشورهاي اين حوزه جغرافيايي و انزواي چين به عنوان بزرگترين رقيب اقتصادي ايالات متحده خلاصه مي شود.
در واقع مقامات آمريکايي منافع خود را در ايجاد درگيري، سوءظن و بي اعتمادي ميان کشورهاي همسايه يک منطقه تعريف کرده اند. کشورهايي که با خاک اصلي ايالات متحده فاصله قابل توجهي دارند و به راحتي نمي توانند امنيت و بقا آن را با تهديد روبرو سازند. از اين رو شرايط موجود مي تواند بر گسترش نفوذ اين کشور در شرق آسيا و دستيابي به منافع اقتصادي و سياسي منتهي شود.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن