محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826423131
آیتالله جوادی: از قدرت برای حفظ مردم استفاده کنید و نه فاجعه!
واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به این که از قدرت برای حفظ مردم استفاده کنید و نه فاجعه بشری، گفت: فرق بین اسرائیل و آلسعود آلسقوط نیست، الان آلسعود در یمن مشغول کشتار مردم است و از طرف دیگر هم داعیه خادمالحرمین را دارند.
به گزارش تراز ،حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی امروز در در مسجد اعظم به ادامه تفسیر سوره مبارکه شوری پرداخت و با قرائت آیه «شَرَعَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى وَعِیسَى أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ اللَّهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ ﴿13)»، گفت: بعد از این که فرمود کلید آسمانها و زمین به دست خداوند است و رزق زمینی با کلید آسمانی به دست شما میرسد درباره رزق معنوی سخن فرمود که کلید شریعت هم به دست او است.وی افزود: اگر کلید حیات ظاهر به دست او است، کلید حیات باطن نیز به دست او است، کلید اسرار بهشت و جهنم به دست خداوند است و هیچ امتی بدون شریعت نیست، فرمود هیچ امتی نیست مگر این که هادی و نذیری دارد، تعبیر حصر و قریه و این که هادی دارد، لکن منذران الهی که شریعت را دریافت میکنند و به امتها اعلام میدارند یکسان نیستند.
مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: درباره انبیا فرمود ما برخیاز پیامبران را بر برخی دیگر برتری بخشیدیم و درباره مرسلان هم نیز این چنین فرمود، اما نحوه تفضیل انبیا و نحوه تفضیل مرسلان را در آیات دیگر مشخص کرده است، هیچ ملتی نیست مگر این که رهبر الهی دارد، این انبیا یا مرسلین همسان نیستند و اصل سوم تبیین تفاضل انبیا و مرسلین است، این انبیا برخی دارای کتاب و شریعت و منهاج هستند که اینها پنج بزرگوار هستند.
وی با اشاره به این که انبیای دیگر به غیر از پیامبران اولوالعزم کسانی هستند که حافظان شریعت یکی از انبیای اولوالعزم بودند، اظهار کرد: بعد از نوح(ع) هر پیامبری که مبعوث میشد، حافظان شریعت حضرت نوح(ع) بود و از حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و دیگران نیز این چنین بود، مطلب چهارم این است که این بزرگوارانی که انبیا اولوالعزم هستند، اینها هم یکسان نیستند.
حضرت آیتالله جوادی آملی به بیان نحوه تبیین تفاضل انبیا اولوالعزم اشاره کرد و گفت: گاه از فعل مفرد و جمع استفاده میشود که در آیه محل بحث از فعل جمع استفاده کرد اما درباره حضرت نوح(ع) از فعل مفرد استفاده کرد و گاه درباره نحو وصفی که به کار برد و گاه از نحوه تقدیم و تأخیر این تفضیل مشخص میشود که در این آیه این موارد وجود دارد.
وی ابراز کرد: در آیه سوره مبارکه احزاب درباره انبیا اولوالعزم ابتدا نام پیامبر(ص) را میبرد و سپس نام بقیه انبیا را ذکر میکند، تعبیر دیگر درباره پیامبر(ص) فرمود که وی هیمنه دارد بر سایر انبیا و این به دلیل سلطه وحی و سلطه کتاب او است که آن نیز از وحی سرچشمه گرفت، از چند جهت وجود مبارک پیامبر(ص) افضل است.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات با اشاره به این که شریعت الا و لابد منحصرا در اختیار خدای سبحان است، خاطرنشان کرد: عقلی که انسان دارد میتواند برنامههای عملی خود را مشخص کند و به آن عادت کند و این که زیرمجموعه خودم را چگونه اداره کنم، اینها عادت و قابل نسخ، تحویل و تبدیل است و این طور نیست که اگر کم و زیاد شود یا بالا و پایین شود، بهشت و جهنم را به همراه داشته باشد.
نوآوری از الزامات درس خارج فقه است
وی افزود: آن روزها بشر اولی اندک بودند و بسیار ساده و بسیط زندگی میکردند، تا رسید به زمان حضرت نوح(ع) که خداوند انبیا را فرستاد تا اختلاف آنان را حل کند و وقتی اختلاف نظر بسیار پیش آمد پیامبرانی آمدند که کتاب آوردند، کتاب فقه و قضا و قانون آوردند.
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: قرآن یک دستورات بینالمللی دارد که از آن کل انسانها است، فرمود با مردم درست سخن بگویید، اگر میخواهید چیزی بگویید، درست سخن بگویید، من هر گونه که میخواهم حرف بزنم، مردم انسان هستند و با انسان مؤدبانه رفتار کنید، چیزی را میخواهید صادر کنید، درست صادر کنید.
وی با بیان این که ادب جزو برنامههای رسمی ما است، ابراز کرد: آن ظرافت کار را ادب میگویند، وقتی مهمان پیش ما آمد، انسان اگر یک ظرف میوه به او تعارف کند، ادب است، او که بیش از یک میوه نمیخورد، فرمود ظریفانه با بشر سخن بگویید، یا در جای دیگر فرمود با مردم دنیا تجارت میکنید، بهترین کالا و پاکترین کالا را به آنان بدهید، بخس نکنید،«و لاتبخسوا الناس اشیائهم»، نه مفهومی از مفهوم شیء جامعتر است و نه مفهومی از مفهوم ناس جامعتر است.
مفسر برجسته قرآن کریم گفت: در هیچ چیزی کم نگذارید، در سخنرانی بیمطالعه منبر نروید، بیمطالعه تدریس نکنید، در درس خارج فقه باید بفهمید که خارج جمع سطوح نیست، بلکه نوآوری خود استاد است، در یادداشت و مقاله انبارداری نکنید، بدون مطالعه با کسی وعده سخن نگویید، وقت مردم را نگیرید و اگر خواستید کالایی را برای کشور دیگر صادر کنید، بهترین و پاکترین میوه را صادر کنید.
وی با بیان این که اسلام میتواند یک دین جهانی است چون دستورات همگانی و همیشگی دارد، خاطرنشان کرد: کلیت و دوام همچون قانونی «و لاتبخسو الناس اشیائهم» را میطلبد، در آیه محل بحث فرمود که دین را برپا دارید و در آن تفرقه نکنید، الان آلسعود آلسقوط را میگویند که شما فاجعه انسانی راه انداختید، این جا «اشدا علی الکفار» است، آنجا که آنان با نصیحت و صلح قابل هدایت هستند، باید هدایت شوند وگرنه با شمشیر و با سیف و حدید باید این کار را کرد.
هیچ ملتی از اختلاف خیر ندیده است
حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: اگر کسی اسرائیل و آلسعود آلسقوط شد، خداوند آهن را برای این نازل کرد، اگر کسی جلوی حق مردم را میگیرد و با عدل و خوشرفتاری با مردم مخالف است، باید با سیف جلوی او ایستاد، فرمود هر دینی که دارید همان دینتان را برپا دارید و هم در احکام بینالمللی اسلام نیز اختلاف نکنید، بین اقامه دین و نهی از تفرق جمع شد.
وی با قرائت آیه « وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّبِّکَ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِّنْهُ مُرِیبٍ ﴿14﴾»، ابراز کرد: حضرت امیر(ع) به یکی از معاصران خود فرمود که من الان که دارم این حرف را میزنم نه این که مورخ هستم و تجربه کردم، من از گذشته و از آینده خبر میدهم، این جامعهشناسی نیست، بلکه سنت الهی است، بدان که دست خداوند با جماعت است و کسی از اختلاف بهره نمیبرد، این سنت الهی است.
مؤلف کتاب مفاتیحالحیات با تأکید بر این سخن که هیچ ملتی از اختلاف خیر ندید، اظهار کرد: امام علی(ع) در ادامه فرمود هیچ احدی مثل من به وحدت دعوت نکرد و نمیکند، من هم شجاعترین و هم باتقواترین مردم امت هستم، من حق غدیر را از دستم گرفتند و سقیفه را از دستم گرفتند اما من صبر کردم که دین قطعه قطعه نشود، اگر اختلاف باشد همه آسیب میبینند.
وی اظهار کرد: یک اختلاف داریم بسیار مقدس است و یک اختلاف داریم بسیار خبیث و فتنهانگیز است، آن اختلاف مقدس اختلاف قبل از علم است، مانند دو کفه ترازو که هر دو کفه سعی میکنند، خود را به هم برسانند و اختلاف را به حداقل برسانند، دو طلبه که بحث میکردند تا حق تشخیص داده بشود، عبادت بود اما حالا که حق مشخص شد، فرد باید فورا بپذیرد.
حضرت آیتالله جوادی آملی با بیان این که وقتی کسی اهل بغی شدند و وارد جامعه شدند و حق را تشخیص داد، اما پیروی نکرد، دو گناه دارد، ابراز کرد: یکی این که حکم خدا را زیرپا گذاشت و دیگر این که دوست خود را در پیروی از حق تنها گذاشت، هم موظف است همراه حکم خداوند باشد و هم موظف است همراه کسی باشد که او محق است.
از قدرت برای حفظ مردم استفاده کنید نه فاجعه بشری
وی گفت: نه انسان گرفتار انفصال بشود و نه مبتلا به فصل، نه خود از جامعه اسلامی جدا شود و نه بیجا کسی را از جامعه اسلامی جدا کند، تفرقه نه این که خودش جدا بشود، بد است، بلکه دیگری را هم از جامعه اسلامی جدا کند، بد است، حرفی بزند که دیگران یا گروهی از جامعه اسلامی جدا شوند، این نیز بد است، اگر مسیر وحدت الهی را رها کند، به بیتمدنی دچار میشود.
مفسر برجسته قرآن کریم ابراز کرد: ما باید اختلافات فکری و کلامی که بین ما و اهلسنت است، سبب تفرقه ما نشود تا جامعه اسلامی امت واحده شود، با اهلکتاب که خدا و پیامبر(ص) را قبول دارند، وحدتی داشته باشیم، با انسانهای دیگری هم که اصل توحید را قبول دارند، یک وحدتی داشته باشیم، اگر کسی شرعه و منهاج ما را نپذیرفت نباید فورا به جنگ او پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: از قدرت برای حفظ مردم استفاده کنید و نه فاجعه بشری، فرق بین اسرائیل و آلسعود آلسقوط نیست، فرقی بین اسرائیل و صدام نبود، 11 استان را ویران کردند و هزاران شهید را از ما گرفتند، الان آلسعود برای همین است و از طرف دیگر هم داعیه خادمالحرمین را دارند، این که میگویند عقل و علم برای همین است، ملت عاقل و عالم حاضر نمیشود کسی بر او حاکم شود.
منبع: رسا
چهارشنبه 6 خرداد 1394 ساعت 12:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]
صفحات پیشنهادی
اجازه آیتالله نوریهمدانی برای استفاده از ثلث سهم امام جهت کمک به مردم یمن
اجازه آیتالله نوریهمدانی برای استفاده از ثلث سهم امام جهت کمک به مردم یمن یکی از مراجع تقلید قم در پاسخ به استفتایی استفاده از ثلث سهم امام در کمک به مردم یمن را مجاز دانست به گزارش فرهنگ نیوز آیتالله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی مبنی بر امکان استفاده از وجوهات شرعیامیدوارم شهدای شما با امام حسین(ع) محشور شوند پیام آیتالله العظمی سیستانی به مردم داغدار قطیف پس از حملات ترو
امیدوارم شهدای شما با امام حسین ع محشور شوندپیام آیتالله العظمی سیستانی به مردم داغدار قطیف پس از حملات ترورریستیآیتالله العظمی سیدعلی سیستانی برای حادثه تروریستی حمله انتحاری به مسجد جامع امام علی ع شهر القدیح منطقه قطیف عربستان پیامی صادر کرد به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس مآیتالله جوادی آملی : گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه مجازی
آیتالله جوادی آملی گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه مجازی یکی از مرجع تقلید با تأکید بر اینکه گرفتاری اصلی ما فضای حقیقی است نه فضای مجازی گفت ما گرفتار فضای حقیقی هستیم نه فضای مجازی در جایی که اندیشه و فکر وجود داشته باشد حقیقت وجود دارد به گزارش فرهنگ نیوز آیتپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی «ذکر» به چه معناست/ آیا فقط با زبان میتوان ذکر خدا را گفت
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیذکر به چه معناست آیا فقط با زبان میتوان ذکر خدا را گفتگاهی یک فعل از آن جهت که یادآور خداست ذکر نامیده میشود گر چه آن فعل با دست یا پا یا سایر اعضا انجام شده باشد چراکه ذکر به معنای یاد خداست و اختصاص به قلب ندارد به گزارش خبرنگار آیین و اندیآیتالله مکارم: حریم خصوصی در استفاده از فناوریها حفظ شود
آیتالله مکارم حریم خصوصی در استفاده از فناوریها حفظ شودتاریخ انتشار چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲ ۲۵ مرجع تقلید شیعیان بر لزوم حفظ اطلاعات و حریم خصوصی افراد در کاربرد فناوری جدید تاکید کرد به گزارش تسنیم آیتالله ناصر مکارم شیرازی که در دیدار با سرپرسفتح خرمشهر نشانگر قدرت و اقتدار نظام و عشق مردم به ولايت است
۳ خرداد ۱۳۹۴ ۱۰ ۵۲ق ظ پيام حجتالاسلام شهيدي به مناسبت سالروز فتح خرمشهر فتح خرمشهر نشانگر قدرت و اقتدار نظام و عشق مردم به ولايت است موج- در پيام رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران به مناسبت فتح خرمشهر آمده است فتح خرمشهر نشانگر قدرت و اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي و ايمان وآیتالله جوادی: فرقی بین آلسعود و اسرائیل نیست
آیتالله جوادی فرقی بین آلسعود و اسرائیل نیست حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به این که از قدرت برای حفظ مردم استفاده کنید و نه فاجعه بشری گفت فرق بین اسرائیل و آلسعود آلسقوط نیست الان آلسعود در یمن مشغول کشتار مردم است و از طرف دیگر هم داعیه خادمالحرمین را دارند به گآیتالله نوری همدانی مطرح کرد استفاده از ثلث سهم امام برای کمک به مردم یمن
آیتالله نوری همدانی مطرح کرداستفاده از ثلث سهم امام برای کمک به مردم یمنیکی از مراجع تقلید قم در پاسخ به استفتایی استفاده از ثلث سهم امام در کمک به مردم یمن را مجاز دانست به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله نوری همدانی در پاسخ به استفتایی مبنی بر امکان استفاده از وجوهاتپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی هدیهای که در صلوات بر پیامبر(ص) نهفته است
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیهدیهای که در صلوات بر پیامبر ص نهفته استعلامه طباطبایی ره میفرمود معنای صلوات بر محمد و آل محمد این است که خدایا رحمتت را بر آنان فرو فرست که از آنان به ما برسد چون اگر بخواهد رحمتی ببارد ابتدا بر این خاندان میبارد و سپس به دیگران میرسد بپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی توصیه امام حسن مجتبی(ع) برای مستجابالدعوه شدن
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیتوصیه امام حسن مجتبی ع برای مستجابالدعوه شدنامام حسن مجتبی ع میفرمایند اگر کسی مواظب قلبش باشد تا خاطراتی که مورد رضای خدا نیست در آن خطور نکند من ضامنم که او مستجابالدّعوة باشد به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس واژه «عباسخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگو با فارس: بنزین هزار تومانی بدون محدودیت عرضه میشود/مردم در اس
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگو با فارس بنزین هزار تومانی بدون محدودیت عرضه میشود مردم در استفاده از سهمیه 700 تومانی تا پایان شهریور وقت دارندسخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه سهمیهبندی بنزین تکنرخی وجود خارجی ندارد گفت مالکان خودروهای شآیتالله مکارمشیرازی: ادارات دولتی کارکنان خود را ملزم به استفاده از حجاب کامل اسلامی کنند
آیتالله مکارمشیرازی ادارات دولتی کارکنان خود را ملزم به استفاده از حجاب کامل اسلامی کنندیکی از مراجع عظام تقلید قم بیان کرد ادارات دولتی باید کارکنان خانم خود را ملزم کنند که از حجاب کامل اسلامی استفاده کنند و این نیازمند یک بخشنامه است و همین امر الگوسازی در جامعه را در بر خوامام جمعه میاندوآب: دلایل ضرورت حفظ انرژی هستهای برای مردم تبیین شود
امام جمعه میاندوآب دلایل ضرورت حفظ انرژی هستهای برای مردم تبیین شودامام جمعه میاندوآب گفت دلایل ضرورت حفظ انرژی هستهای باید برای اقشار مختلف مردم تبیین شود به گزارش خبرگزاری فارس از میاندوآب حجتالاسلام حمید حسنزاده ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این شهرستانامام جمعه ارومیه:حفظ وحدت، همدلی و همزبانی وظیفه آحاد مردم است
امام جمعه ارومیه حفظ وحدت همدلی و همزبانی وظیفه آحاد مردم است ارومیه - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گفت حفظ وحدت همدلی و همزبانی وظیفه تک تک آحاد مردم در استان است حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در خطبه های نماز جمعه ارومیه افزود هم اکنوآیتالله حجتی: مردم یمن قربانی خودکامگی شیوخ مرتجع عرب منطقه شدهاند
آیتالله حجتی مردم یمن قربانی خودکامگی شیوخ مرتجع عرب منطقه شدهاندامام جمعه موقت کرمانشاه با اشاره به اینکه مردم یمن قربانی خودکامگی شیوخ مرتجع عرب منطقه شدهاند گفت انقلاب مردم یمن منحرف نخواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه آیتالله محمد حجتی در خطبههای نآیتالله نورالله طبرسی در خطبههای جمعه: نسلکشی در یمن حرکت به سمت جاهلیت مدرن است / مردم ایران کمکرسانی را
آیتالله نورالله طبرسی در خطبههای جمعه نسلکشی در یمن حرکت به سمت جاهلیت مدرن است مردم ایران کمکرسانی را وظیفه خود میدانندنماینده ولی فقیه در مازندران با اعلام اینکه جهان با نسلکشی در یمن و کشورهای اسلامی به سمت جاهلیت مدرن گام نهاد گفت تنها شیوه جهل عوض شد کردار و عمل دآیتالله جوادیآملی: مسئله امر به معروف جزء شئون حکومت اسلامی است
آیتالله جوادیآملی مسئله امر به معروف جزء شئون حکومت اسلامی استآیتالله جوادیآملی گفت جریان امر به معروف و نهی از منکر متفاوت از تبلیغ تعلیم تزکیه هدایت و راهنمایی است مسئله امر به معروف جزء شئون حکومت اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حضرت آیتالله العظمی عبدا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها