محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843410117
سینمای ایران مرگ مغزی شده است/ دروغگویی در آمار مخاطبان فیلمها
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بهروز افخمی:
سینمای ایران مرگ مغزی شده است/ دروغگویی در آمار مخاطبان فیلمها
شناسهٔ خبر: 2761208 - سهشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸
هنر > سینمای ایران
بهروز افخمی معتقد است آمار تعداد مخاطبان سینما دروغ است و سینمای ایران دچار مرگ مغزی شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در سومین نشست «هفته پژوهش سینمای ایران» با عنوان «سینمای ایران و فیلمنامه» که دوشنبه ۴ خردادماه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، فرهاد توحیدی و محمد شهبا به ایراد سخنان خود با عنوان «ایده و ایدهپردازی در فیلم» و «روایت غیرخطی» پرداختند. دیگر سخنران این نشست بهروز افخمی، کارگردان سینمای ایران بود که با عنوان «هرم را وارونه کن» برای حاضران سخنرانی کرد.
افخمی در ابتدای سخنرانی خود به تشریح وضعیت فعلی سینمای ایران پرداخت و گفت: وضعیت سینمای ایران از نظر تعداد تماشاگران وخیمتر از آمارهای رسمی است. آمار ۱۲ میلیونی در واقع حدود ۸ میلیون نفر است. این آمارها دروغ است. بهعنوان مثال آمار تماشاگران «شهر موشها» دو برابر آمار واقعی اعلام شده و این قضیه به درجات مختلف در مورد تمام فیلمها صادق است. سینمای ایران را همچون مریضی که دچار مرگ مغزی شده، به دستگاههای مختلفی وصل کردهاند که به محض جدا شدن از آن دستگاهها قلبش از کار خواهد ایستاد. یعنی آنرا بهطور مصنوعی زنده نگه داشتهاند و به نظر میرسد در وضعیت فعلی هیچ امید و راه نجاتی برای آن وجود ندارد.روایت غیرخطی ترفندی برای پنهان کردن جای خالی قصه استوی ادامه داد: در حال حاضر روایت غیرخطی راه نجات فیلمنامهنویسی دانسته میشود اما به نظر من این شیوه روایت در واقع راه فرار فیلمنامهنویس برای پنهان کردن این قضیه است که قصه تازهای در دست ندارد. عمر روایت غیرخطی کمابیش به آخر رسیده است و احتمالا در چند سال آینده فیلمنامهنویسان به چنین ترفندی پناه نمیبرند. آخرین فیلم پر فروش سینمای جهان که احتمالا ماندگار هم خواهد شد فیلم «آواتار» است، در حالی که بازیگر مشهور نداشته و روایتش کاملا خطی است. روایتی پهلوانی و نظامی که احتمالا مورد پسند بخش زیادی از تماشاگران از جمله زنان نیست و احتمالا سازنده هم این قضیه را میداند. «تایتانیک» هم که فیلم بسیار پرفروشی بود روایتی کاملا خطی داشت، تماشاچی زن هم بسیار به آن علاقمند بود و بارها آنرا دید. پس فیلمنامهنویس باید از توجیه شکستهایش دست بردارد و بپذیرد صنعت سینما صنعت دشواری است که در آن شکستهای فراوانی وجود دارد. زیرا سینما نیاز ذاتی انسان نیست و تماشاگر در آن دنبال دریافت چیزی است که در زندگی به آسانی نمیتواند دریافت کند.
کارگردان فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در ادامه سخنرانیاش گفت: توصیه من به کسانی که در ابتدای راه هستند این است که به عنوان فیلمنامهنویس به چارچوبهای واقعی سینما برگردید، نه آن چیزهایی که خیال میکنیم سینما است. این اصول ساده را نه تنها فیلمسازان جوان یاد نمیگیرند بلکه توسط فیلمسازان باتجربهتر هم نادیده گرفته میشوند.افخمی ادامه داد: مردم برای چه سینما میروند؟ چه تعداد از فیلمهای ما برای پرده بزرگ ساخته شدهاند؟ آیا فیلمسازان ما آماده مواجهه با تماشاگری هستند که یکی دو ساعت در سالن تاریک سینما مینشیند و میخواهد به فیلمساز هجوم بیاورد؟ یا اینکه میخواهیم به او بگوییم اینها حرفها و منویات و نگاه فلسفی من به زندگی است و شما هم باید از آن لذت ببرید؟ میدانید تاریکی با تماشاگر چه میکند؟ تاریکی تماشاگر را در وضعیت عذابآوری قرار میدهد، مگر آنکه فیلمساز بداند چگونه از آن برای غرق کردن تماشاچی در فیلم استفاده کند. اینها قواعد ابتدایی سینما است که با دانستن آن، لازم نیست به روایت غیرخطی پناه ببریم. اگر داستان خطی را خوب تعریف کنیم هنوز مشتری دارد. در حال حاضر داستانهای خطی تکراری شدهاند و راه فرار هم شده بُر زدن چند روایت با هم که مثلا در فیلم ۲۱ گرم شاهد آن بودهایم.
کارگردان «روباه» تصریح کرد: این راهها بهسرعت کهنه میشود. اگر فیلمهای موفق امروز را ببینیم داستانهای واقعی دارند، مثل «شکارچی روباه» یا «تکتیرانداز آمریکایی» و دلیل موفقیت آنها هم این است که واقعیت از تخیل همه ما جلوتر است. اگر حوصله تحقیق درباره واقعیت را داشته باشیم همیشه داستانهایی وجود دارد که با روایت خطی و داستانگوییِ سرراست، تماشاگر را جذب کرده و دو ساعت پای فیلم نگه دارد.افخمی در ادامه به پیشنهادات خود برای خروج از این وضعیت پرداخت و گفت: چیزی که الان داریم و مرده است، ضد سینماست و نه سینما. تاکنون ضدسینمایی داشتهایم که با یارانه دولت سر پا نگه داشته میشده و الان که دولت پول ندارد، فیلمها یکییکی از دور خارج میشوند و کل سینمای ایران ورشکست شده است. این قضیه در پنج سال اخیر خیلی وخیم شده است، اگرچه همان ۱۰ سال پیش هم میشد گفت سینمای ایران مرده است. پیشنهاد من این است برای باقیماندن در سینمای امروز جهان و خارج شدن سینمای ایران از وضعیت مرگ مغزی، فیلمسازان آینده باید چشماندازشان را تغییر دهند و به سینما فکر کنند نه ضدسینما. ضدسینما یعنی آن چیزی که یک فیلمساز تجربی میسازد و میگوید میخواهم راههای تازهای کشف کنم. تا وقتی که این راههای تازه درست تعریف نشده باشند و موفقیت و کارایی آنها در صنعت سینما اثبات نشده باشد، نمیتوان اسم سینما را روی آن گذاشت. تمام سهم سینمای اروپا در تجارت جهانی فیلم به ۵ درصد کل درآمد نمیرسد. از همینجا میتوان ماندگاری و تاثیرگذاری آن در افکار عمومی را سنجید. اما هنوز از نظر بسیاری از ما تمام سینما یعنی جشنواره کن و برلین.
کارگردان فیلم «عقرب» ادامه داد: پس هرمی که در ذهنمان است را وارونه کنیم. در قاعده هرم کنونی کسانی را قرار دادهایم که به ما القا کردهاند کمارزشترین تماشاچیان هستند. یعنی کودکان، نوجوانان، زنان خانهدار، کارگران، مردان کمسواد و کشاورزان. در حالیکه اینها بیش از نیمی از ارتفاع هرم ما را شکل میدهند اما از نظر سینماگران ما ارزش زیادی ندارند چون نگاه ما همیشه به بالای هرم بوده است و کسانی را ارزش دادهایم که اهل تحصیلکرده و فرهنگ و هنر هستند.
وی یادآور شد: آیا واقعا اینها بیشتر از بچهها ارزش دارند؟ آیا تماشاچی نخبه را در میان بچهها میجوییم یا در میان اساتید دانشگاه و کسانی که روشنفکر به حساب میآیند؟ وقتی میخواهید فیلمی بسازید که تماشاچی انبوه داشته باشد، قطعا بچهها را هم باید در نظر گرفت چون تحولات آینده در دست آنها است. حتی اگر فیلم خیلی خوب و تاثیرگذاری ساخته باشید آیا واقعا میتواند روی یک مرد روشنفکر استاد دانشگاه یا یک زن نویسنده توانا تاثیر بگذارد و در ذهن او ماندگار شود؟ آیا ممکن است اینها چشماندازهایشان را تغییر دهند و آدم دیگری شوند؟ ولی بچهها تحتتاثیر فیلم و پارادایم آن تصمیم میگیرند تبدیل به قهرمان داستان شود و تواناییاش را هم دارد، چون هنوز شخصیتشان شکل نگرفته است. تماشاچیان بالای ۲۵ سال تماشاچی واقعی نیستند و نمیتوانند یک فیلم را تبدیل به یک اثر ماندگار کنند.افخمی در بخش پایانی سخنان خود گفت: آن نوک هرمی که به ما گفتهاند همه سینما است، صاحبان قدرت، اسپانسرها، تهیهکنندگان، مدیران دولتی و دیگر فیلمسازان و روشنفکران هستند. اوج موفقیتمان را این میدانیم که فیلمسازان قدیمی ما را بپذیرند و به ما جایزه بدهند، اما این تصور کودکانهای است چون در این کار مثل تمام کارها حسادت سکه رایج است و از پی موفقیت شاهد چیزی جز حسادت و روگرداندن نباید بود. در نوک هرم فعلی خبری نیست، ولی کسی این را به شما نمیگوید. پیشنهاد من این است که هرم را وارونه کنید؛ هرم روی نوکش نمیماند و اگر کمی به آن فشار وارد کنیم به زیر خاک میرود. تا آن را زیر خاک نکنید و نادیده نگیرید فیلسماز و فیلمنامهنویس نمیشوید. هرم را وارونه کنید تا مخاطبان واقعی جایگاه واقعیشان را پیدا کنند. متکی به حمایت کسانی شوید که اکنون دیده نمیشوند، یعنی بچهها و نوجوانان. آنها ۲۰ سال بعد به عرصه وارد میشوند و دنیا را تغییر میدهند، یعنی زمانی که شما پیر شدهاید و ممکن است فیلم نسازید یا حتی در دنیا نباشید. بهجای ساختار تشریفاتی قلابی کنونی، به توانایی خودتان اعتماد کنید. فیلمسازی امروز آسان شده است، اگر داستان خوب داشته باشید دوربینها ارزان شده اند و خودتان میتوانید با بهترین کیفیت فیلم بسازید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]
صفحات پیشنهادی
انتقاد رضا کیانیان از فیلمهای فاخر/ سینمای ایران بود که پرچمی مقابل پرچم آمریکا برافراشته بود
انتقاد رضا کیانیان از فیلمهای فاخر سینمای ایران بود که پرچمی مقابل پرچم آمریکا برافراشته بود فرهنگ > سینما - رضا کیانیان بازیگر شناخته شده سینما معتقد است سینما ایران باید به سمت خصوصیسازی برود و نباید تصمیمگیری در مورد آن به دست گروه خاصی سپرده شود به گزارش خبجدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها آغاز 75 میلیون تومانی «نهنگ عنبر»/ «ایران برگر
جدیدترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماهاآغاز 75 میلیون تومانی نهنگ عنبر ایران برگر از مرز 5 میلیارد گذشتامیر قطبی مدیر پخش فیلمیران گفت فیلم سینمایی نهنگ عنبر با در دست نداشتن پردیس های سینمایی توانسته فروش خوبی داشته باشد این در شرایطی است که فیلم سینمایی ایران برگر از مرزبرگزاری نخستین «هفته پژوهش سینمای ایران» در تهران
برگزاری نخستین هفته پژوهش سینمای ایران در تهران شناسهٔ خبر 2586441 - چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۱۷ هنر > سینمای ایران هفته پژوهش سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر نخستین هفته پژوهش سینمای ایران از ۲ تا ۵ خرداد در تالار استاد شهنازراهیابی 30 فیلم سینمایی به مسابقه سینمای ایران جشنواره بین المللی شهر
راهیابی 30 فیلم سینمایی به مسابقه سینمای ایران جشنواره بین المللی شهر 30 فیلم سینمایی راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین جشنواره شهر اعلام شدند به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر 30 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سمهمانی سینمای ایران در کن+عکس
پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۹ مهمانی سینمای ایران در جشنواره فیلم کن با محوریت فیلم ناهید برگزار شد به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا در کن این مهمانی عصر روز گذشته -چهارشنبه- در محل پاویون ایران با حضور جمعی از سینماگران ایرانی حاضر در این جشنواره مهمانان خارجی و ایرانی برگزارایزن فرهنگی ایران در کویت خبر داد ساخت فیلم مشترک بین ایران و کویت/برگزاری جشنوارههای سینمایی ایران در کویت
رایزن فرهنگی ایران در کویت خبر دادساخت فیلم مشترک بین ایران و کویت برگزاری جشنوارههای سینمایی ایران در کویترایزن فرهنگی ایران در نشست مطبوعاتی مشترک با سفیر ایران با اعلام خبر ساخت فیلم مشترک بین ایران و کویت گفت امسال دو جشنواره سینمایی ایرانی در کویت برپا خواهد شد به گزارشخانواده در هفت خان سینمای ایران
خانواده در هفت خان سینمای ایران تاریخ انتشار سه شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 03 15 | شماره خبر 1955959597464732560 تعداد بازدید 2 پ پ فارغ از ژانر و نوع روایت و ساختار اغلب فیلمهایی که بر پرده سینما به تماشا مینشینیم به خانواده و مسائل آن ارتباط دارد حتی فیلمی مثل من دیهگو ماکران «ناهید» در سالن دبوسی جشنواره کن/نظر مثبت تماشاگران در مورد نماینده سینمای ایران
اکران ناهید در سالن دبوسی جشنواره کن نظر مثبت تماشاگران در مورد نماینده سینمای ایرانروز گذشته شنبه 26 اردیبهشتماه فیلم سینمایی ناهید اولین ساخته بلند آیدا پناهنده طی دو نوبت نمایش در سالن دبوسی جشنواره کن روی پرده رفت و با استقبال تماشاگران مواجه شد به گزارش خبرگزاری فارس آدر برنامه سینمامعیار مطرح شد روایت ۳۰ میلیارد وام پس نگرفته فارابی/موسسات خصولتی در سینمای ایران
در برنامه سینمامعیار مطرح شدروایت ۳۰ میلیارد وام پس نگرفته فارابی موسسات خصولتی در سینمای ایراندر زمان اصلاحات فیلمی با درجه الف به دلیل نداشتن حامی مستقیم در فارابی کمترین وام را میگرفت و فیلمی که درجه ج داشت بیشترین وام را میگرفت بنیاد سینمای فارابی سه سال پیش هم مبلغی بالغمهمانی سینمای ایران در جشنواره کن برگزار شد
مهمانی سینمای ایران در جشنواره کن برگزار شد شناسهٔ خبر 2587075 - پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۵ هنر > سینمای ایران مهمانی سینمای ایران به مناسبت حضور فیلم ناهید در جشنواره کن در محل چتر سینمای ایران در کن برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهر دست اندرکاران بخش بین الملل سینماجلسه تودیع معاون اداری و مالی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد
جلسه تودیع معاون اداری و مالی انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شدجلسه تودیع مهدی پیماندار نائب رئیس هیئتمدیره و معاون اداری و مالی انجمن سینمای جوانان ایران صبح امروز با حضور همکاران انجمن سینمای جوانان ایران در ستاد مرکزی انجمن برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس جلسه تودیع مهدیفیلمهایی که باید در جشنواره سینمایی کن دید
به گزارش بی بی سی مروری داریم بر خلاصه ۱۲ فیلم مهم که امسال در جشنواره کن در بخش مسابقه و خارج از آن به نمایش در می آیند ایمی – کارگردان آصف کاپادیا این فیلم مستند در مورد ایمی واینهاوس خواننده بریتانیایی است که در سال ۲۰۱۱ و در سن ۲۷ سالگی در اوج شهرت درگذشت و از هم اکنو«پرديس كوروش» سينماي خطشكن در اكران فيلمهاي مسئلهدار
پرديس كوروش سينماي خطشكن در اكران فيلمهاي مسئلهدار در مقابل درگيريهاي كوچك ميان فيلمسازان ناراضي از عدم اكران فيلمهايشان و منتقدان فيلمهاي مسئلهدار يقه سفيدهايي نيز وجود دارند كه حركت مهرهها را در سينماي ايران مشخص ميكنند نویسنده هادي عسگري در مقابدومین جشنواره موسیقی ایراج بسطامی به کار خود پایان داد شهبازیان: بسطامی با مرگش به هنرش زندگی بخشید/ سراج: آوا
دومین جشنواره موسیقی ایراج بسطامی به کار خود پایان دادشهبازیان بسطامی با مرگش به هنرش زندگی بخشید سراج آواز سنتی بخشی از میراث هنری ایران استفریدون شهبازیان گفت زندهیاد بسطامی که نام او زینتبخش این جشنواره است هنرمندی بود که غریب زندگی کرد و غریبانه هم مرد بسطامی در زمان حبرگزاری نخستین «هفته پژوهش سینمای ایران» با حضور حجت الله ایوبی و رضا میرکریمی
برگزاری نخستین هفته پژوهش سینمای ایران با حضور حجت الله ایوبی و رضا میرکریمی هفته پژوهش سینمای ایران با حضور حجت الله ایوبی رضا میرکریمی بهمن نامور مطلق و مجید سرسنگی در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمنداورایتی از «ناهید» نوشت/ صدایی ارزشمند از همسرایی سینمای ایران
نقد فیلمهای کن ورایتی از ناهید نوشت صدایی ارزشمند از همسرایی سینمای ایران شناسهٔ خبر 2582402 - یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۴ هنر > سینمای جهان ورایتی در نقدی بر فیلم ناهید آن را یک صدای ارزشمند از همسرایی سینمایی ایران درباره موضوع زنان میداند به گزارش خبرگزاری مهبررسی «سینمای دهه شصت ایران» در خانه سینما
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۷ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به بهانه انتشار دو کتاب سینمایی نشست تخصصی بررسی سینمای دهه شصت ایران را برگزار میکند به گزارش ایسنا به بهانه انتشار دو کتاب گفتگوهای سینمایی سیدمحمد بهشتی و سینمای دهه شصت در گفتگو با مدیران سینمای-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها