تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798943166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راه جلوگیری از تکرار اشتباهات نسل های قبل اعتماد بین نسلی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی: راه جلوگیری از تکرار اشتباهات نسل های قبل اعتماد بین نسلی است تهران - ایرنا- یادگار گرامی حضرت امام خمینی (ره) گفت: راه جلوگیری از تکرار اشتباهات نسل های قبل، وجود اعتماد بین نسلی است.


به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار جمعی از اعضای دبیرخانه دانشجویی توسعه پایدار و مدیریت شهری با اشاره به وجود فرضیه گسست نسلی در جامعه ایران، ضمن تاکید بر توجه به مفهوم، ریشه ها و راه درمان این مشکل، افزود: تعبیر گسست نسلی را اینگونه تعریف می کنم که اگر نسل جدیدی که روی کار می آید نسبت به نسل قبل از خود نه به دلیل اشتباه کاری، بلکه به این دلیل که آنان را بی عرضه و دارای عزم ناکافی بداند، بی اعتماد باشد و متهم به پیگیری نیات و اهداف شخصی کند، گسست نسلی پدید می آید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جماران، وی اظهار کرد: ایراد و اشکال بی اعتمادی و تجدید تجربه اموری است که قبلا گذرانده شده و جامعه در فرایند تکرار مکررات می افتد، فرض کنیم ساختمانی ساخته می شود و فرو می ریزد و می خواهیم آن را دوباره بنا کنیم، اگر سازندگان قبلی را به داشتن تدبیر ناکافی، توان کم یا همت ناقص متهم کنیم، ممکن است دوباره ساختمانی بسازیم که فرو بریزد، اما اگر بپذیریم نیت و عزم آنها نیز واقعا در جهت ساخته شدن آن بنا بوده عوامل دیگر را بررسی می کنیم و ممکن است پی ببریم که اساسا خاک محل ساختمان مناسب نیست.
حجت الاسلام والمسلمین خمینی با تاکید بر اینکه آزمون و خطا شرط حیات انسانی است، ادامه داد: اگر ما بر سر یک 10 راهی رسیدیم و 9 نفر راه اشتباه رفتند اما من راه صحیح را رفتم، نتیجه عملکرد آن 9 نفر در کار من تاثیرگذار بوده است، در حالی که اگر قرار بود بگویم من هم راه همان قبلی ها را بروم به نتیجه نمی رسیدم، از سوی دیگر اگر آنها جای من بودند موفق می شدند، زیرا من فقط از نظر زمانی متاخر بوده ام و از تجربه نفرات قبل استفاده کرده ام.
به گفته وی،اینکه نسل جدید بگوید کارهای غلط نسل قبلی را نباید تکرار کنم گسست نسلی نیست و این شرط پیشرفت است؛ بلکه گسست نسلی آنجاست که نسل جدید شکست نسل های قبل را ببیند و بدون بررسی و ریشه یابی بخواهد آنها را تکرار کند و اگر بپرسیم چرا می خواهید راه قبلی ها را بروید، بگوید آنها بی عرضه، ناتوان و دارای طمع های شخصی بودند! گرچه بی عرضگی امری ممکن است و اگر در بررسی ها به اثبات رسید که نسل قبل ناتوان بوده است، آن کار باید تکرار شود، اما برخی کارها هستند که اساسا جنس آنها نشدنی است، اگر شما با سر به دیوار زدید و دیوار نشکست، بدانید که دیوار با ابزار قوی تری می شکند و راه شما صحیح نیست.
یادگار حضرت امام (ره) تصریح کرد: گسست در اجتماعات خانوادگی و محلی محدود هم وجود دارد و جامعه در این مسیر باید هزینه سنگینی را صرف تجدید اشتباهات خود کند، اما بدانیم که اگر کاری ناممکن بود و دفعه بعد آن را تکرار نکردیم، این گسست نسلی نیست، بلکه پا گذاشتن روی تجربیات گذشتگان است.
سید حسن خمینی افزود: انسان از اشتباهات نسل قبل باید بیش از کارهای درست آنان درس بگیرد زیرا کارهای درست یک نتیجه دارد و تکرار اشتباهات ممکن است دهها مشکل ایجاد کند.
وی، راه جلوگیری از تکرار اشتباهات نسل قبل را وجود اعتماد بین نسلی دانست و افزود: هم جوانان به پیشکسوتان و پا به سن گذشته ها باید اعتماد کنند و هم پا به سن گذاشته ها به آنها. این جمله که گفته می شود «پیر آن را در خشت خام می بیند که جوان در آینه هم نمی بیند» نکته صحیحی است؛ جوانی سرمایه بسیار بزرگی است اما کسانی که این مسیر را طی کرده اند فوت کوزه گری را آموخته اند.
وی تاکید کرد: پس به بزرگان اعتماد کنیم و وقتی می گویند یک کار نشدنی است پشت گوش نیندازیم و حداقل آن را بررسی کنیم؛ اگر می گویند از فلان طریق زودتر به نتیجه می رسید به آنها اعتماد کنید. نسل پا به سن گذاشته هم باید به جوانان اعتماد کنند و یک اعتماد متقابل در جامعه لازم است. لذا عدم اعتماد جوان به پا به سن گذاشته ها گسست نسلی پدید می آورد و عدم اعتماد نسل قبل به نسل جوان هم یک سرمایه بزرگ را از جامعه می گیرد.
یادگار امام، با اشاره به اینکه در جریان انقلاب اسلامی ایران به دست جوانان کارهای بزرگی صورت گرفت، یادآور شد: اکثر فرماندهان جنگ ما حدود 24 سال داشتند، مقام معظم رهبری هنگام بر عهده گرفتن ریاست جمهوری 42 سال داشتند و آقای هاشمی نیز که از دید ما در آن هنگام مسن بودند حدود 45 سال داشتند؛ آیت الله طالقانی هم حدود 57 سال داشتند و ما فکر می کردیم سن بسیار بالایی دارند؛ در آن زمان یک رابطه اعتماد میان پا به سن گذاشته ها و جوانان وجود داشت.
وی تصریح کرد: گرچه الزاما جوانان نمی توانند همه توفیقات را به دست آوردند اما یک جامعه بدون آنان نیز نمی تواند موفق باشد؛ پس نیاز به یک پیوند میان دو نسل وجود دارد و در این صورت کارها پیش می رود.
یادگار امام با توصیه به جوانان مبنی بر اینکه مراقب باشید گرفتار بی اعتمادی به نسل قبل نشوید، ادامه داد: تجربه مقوله خیلی بزرگی است؛ گرچه ممکن است در این سن و سال متوجه عمق این مطلب نباشید: «آتش بگیر تا بدانی چه می کشم/احساس سوختن به تماشا نمی شود». از سوی دیگر جامعه بدون اتکاء به نیروی جوان که توان تغییر دارد نمی تواند پیش برود. زیرا افراد وقتی پیر می شوند محافظه کار می شوند و کسانی که دارای این ویژگی هستند در وضع موجود تغییر بنیادین نمی دهند.
سید حسن خمینی گفت: اقدام به تغییر ناشی از نشاط جوانی است، گرچه هر تغییری هم مثبت نیست و برخی امور را نباید تغییر داد که در تشخیص مصادیق آن، فوت کوزه گری و تجربیات نسل ها باید کمک کند.
فراهنگ**9022**1027



02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن