تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820230934




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت «امیرعلی جوادیان» از ماندگارترین عکس‌های خرمشهر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
روایت «امیرعلی جوادیان» از ماندگارترین عکس‌های خرمشهر
در جریان عملیات «الی بیت‌المقدس» مأموریت یک ماهه در اهواز داشتم. روند کارمان هم این طور بود که عکس‌های منطقه را تا ظهر می‌گرفتیم و بعد تحویل پشت جبهه می‌دادیم.

خبرگزاری فارس: روایت «امیرعلی جوادیان» از ماندگارترین عکس‌های خرمشهر



به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، «امیرعلی جوادیان» از جمله عکاسانی است که در روز آزادسازی خرمشهر، توانست وارد شهر شود و عکس‌های نابی را در تاریخ این رویداد مهم به ثبت برساند. روایت جوادیان پیرامون عکاسی از فتح خرمشهر را در ادامه می‌خوانیم: بنده از آغاز عملیات «الی بیت‌المقدس» به مدت یک ماه از طرف روزنامه جمهوری اسلامی مأموریت داشتم تا به اهواز بروم. روند کارمان هم این طور بود که عکس‌های منطقه را تا ظهر می‌گرفتیم بعد تحویل پشت جبهه می‌دادیم. تقریباً هر روز انتقال مجروحان با هواپیما انجام می‌گرفت؛ این فریم‌ها با همان هواپیما به تهران فرستاده می‌شد. ما هم به دفتر خبر می‌دادیم و می‌رفتند فریم‌ها را تحویل می‌گرفتند و در روزنامه منتشر می‌کردند.  بعد از گرفتن عکس‌های خرمشهر در سوم خرداد 1361 این عکس‌ها را به تهران فرستادیم. قبل از انتشار این عکس‌ها، دشمن همچنان رجزخوانی می‌کرد تا اینکه این عکس‌ها منتشر شد و صدام اعتراف کرد که ایرانی‌ها خرمشهر را فتح کردند.  


مقاومت پشت دروازه‌های خرمشهر؛ خرداد 1361 در این عکس ما پشت دروازه‌های خرمشهر بودیم، تک تیراندازهای بعثی درست در نقطه مقابل ما بودند. به طرف‌مان تیراندازی می‌کردند و حتی تیرها از کنار گوش‌مان عبور می‌کرد.  


ورود نظامیان به خرمشهر؛ 3 خرداد 1361   این تصویر، حضور نظامیان ایرانی را نشان می‌دهد. آنها با اینکه شبانه روز مقاومت کرده بودند، وارد شهر شدند. همان طور که در تصویر دیده می‌شود، دشمن همچنان داشت بر منطقه آتش می‌ریخت.  


ورود نیروهای رزمنده مردمی به خرمشهر؛ 3 خرداد 1361 در این تصویر رزمنده‌هایی را می‌بینیم با لباس‌ و کفش‌های غیرنظامی؛ این عکس مربوط به لحظات اول فتح خرمشهر است که رزمنده‌ها وارد شهر می‌شوند.  


اولین نماز ظهر در خرمشهر بعد از فتح؛ 3 خرداد 1361 این عکس مربوط به ظهر روز سوم خرداد بوده و یکی از رزمنده‌ها در حال نماز خواندن است. نخلستان در این تصویر که نماد مقاومت است، این عکس را زیباتر کرده است. ضمن اینکه از این عکس بهره‌برداری‌های هنری مختلفی شده است.  


تسلیم نیروهای عراقی، 3 خرداد 1361 یکی از صحنه‌های جالب در عملیات الی بیت‌المقدس، تسلیم شدن عراقی‌ها بود. وقتی که ما وارد خرمشهر شدیم، می‌دیدیم که عراقی‌ها گروه گروه از ساختمان‌های شهر خارج می‌شدند تا تسلیم شوند. حتی لباس‌هایشان را درمی‌آورند تا مبادا رده و درجه‌شان شناسایی شود. برخی از آنها شعار الله اکبر و الدخیل الخمینی سر می‌دادند.  


خرمشهر در روز فتح؛ 3 خرداد 1361 این تصویر، مربوط به یکی از خیابان‌های خرمشهر در روز سوم خرداد است. کاظم اخوان و محمدحسین حیدری در این تصویر دیده می‌شوند. سمت راست کاظم اخوان و سمت چپ هم آقای حیدری ایستاده‌اند. تعداد زیادی از کلا‌ه‌های عراقی‌ها روی زمین ریخته شده است، آنها قبل از تسلیم شدن کلاه‌شان را روی زمین انداخته بودند.  


به اسارت گرفتن نیروهای عراقی توسط رزمنده نوجوان این عکس از عکس‌های مورد علاقه من است؛ دو چهره کاملا متفاوت در این تصویر دیده می‌شود. یکی نیروی عراقی با سن و سال بالا و خشن و دیگری رزمنده نوجوان ایرانی که با آرامش و معصومیت خاصی اسلحه‌اش را غلاف کرده است. انتهای پیام/

94/03/04 - 00:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن