محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845432818
رسانه ملی در سالهای صلح
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مروری بر تغییر فضای تلویزیون؛ پس از تابستان 1367
رسانه ملی در سالهای صلح
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 خرداد 1394 ساعت 11:27 | شماره خبر : 1936432414754312281 تعداد بازدید: 0
پ پ
با پایان جنگ در شهرها و موشکباران ناجوانمردانه محلههای پایتخت و تعدادی دیگر از مناطق کشورمان، تولید (و پخش) برنامه تلویزیونی «مقاومت تا پیروزی» همچنان با حضور سیدابوالفضل طباطبایی در گوشه و کنار شهر ادامه یافت.
سرانجام با وجود احساس مثبتی که از سوی مردم نسبت به توقف کلی جنگ دیده میشد و همچنین درایت مقامهای بلندپایه کشور، در شبی از شبهای تابستان سال 1367 ـ به گمانم در اخبار ساعت 20 ـ پذیرش دوطرفه قطعنامه 598 از سوی دو کشور عراق و ایران اعلام شد و موجی از رضایت و آرامش را در سطح اجتماع پدید آورد.
اواخر همان شب بود که با وجود کمبارش بودن تهران در فصل تابستان، باران دلپذیری باریدن گرفت و به این ترتیب و با وجود همراهی طبیعت با انسانها، شادی عمومی تکمیل شد. جامعه از هر لحاظ به آرامش و امنیت نیاز داشت و این بار طبیعت هم در این مسیر با مردم ستمکشیده و خسارتدیده در طول 8 سال جنگ تحمیلی، همقدم شده بود. در این شرایط، طبیعی بود که فصل تازهای در تولید و پخش برنامههای داخلی تلویزیون و همچنین گزینش و نوع آمادهسازی و نمایش برنامههای خارجی و وارداتی آغاز شود ... . * بتدریج رنگی از شادی، امید و آرامش هم بر برنامههای تلویزیون پاشیده شد. صدا و سیما ضمن حفظ راهبرد قبلی خود که از مواضع انقلابیِ مدیرانش پاگرفته و از اواخر سال 1357 بر این رسانه حکمفرما شده و همچنان ادامه یافته بود تا حدی کوشید با فضای جدید همراه شود و دوران جدیدی را آغاز کند. (میزان توفیق یا ناموفق بودن دو رسانه، البته بحثی دیگر را میطلبد) در همین سال با اعلام لغو ممنوعیت ورزش شطرنج و گشایش تدریجی فدراسیونی برای آن، میشد در این سو و آن سو (پارکهای عمومی، مهمانیهای خصوصی و...) گروههای دو نفرهای را مشاهده کرد که سرگرم این ورزش هستند و رهگذران یا مهمانان دیگری را که خیره به آنها این اتفاق را نظاره میکنند. همچنین گشایشهای اندکی هم برای موسیقی به وجود آمد و تا حدی در پخش آثار این هنر، در دو رسانه رادیو و تلویزیون تغییر حاصل شد. البته هنوز راه درازی تا آزادشدن پخشِ (مثلاً) صدای ویولن ایرانی و بعدتر آثار موسیقی پاپ از رسانههای رسمی مانده بود. اما هرچه بود، دیگر نه از صدای آژیر خطر خبری بود، نه متعاقب آن از اعلام وضعیت سفید و طبیعی بود که دیگر عملیات چندانی هم در کار نباشد و پس از دو سه ماه از اعلام پذیرش قطعنامه، تقریباً صلح کاملی به مرزهای کشورمان بازگردد و همگان را خوشحال کند. در همین مدت رفت و آمدهای دیپلماتیک به کشورمان و برعکس شتاب بیشتری گرفت تا زمینههای تثبیت صلحی که با هزینههای فراوان به دست آمده بود فراهم شود و طبیعی بود که حد لازمی از این دیدارها و نشستها به اخبار هر دو رسانه راه پیدا کند و زمینههای بروز امیدهای عمومی را تقویت بخشد. تولد «جُنگ هفته» جامعه در حال بازسازی روحیه و نشاطِ کاهش یافتهاش بود و میشد تلاش برخی از هنرمندان را در فضای نسبی به وجود آمده در همان نخستین ماههای پس از جنگ لمس کرد. جالب اینکه در همان زمان اندک چند ماهه، جدای از آثار نمایشی تازهای که تولیدشان شروع شد (سریال، تلهفیلم، نمایش تلویزیونی و...) میانپردههای بیشتری هم به فهرست پخش روزها و شبهای جمعه و عیدهای مذهبی راه یافتند تا لبخندی بر لبهای مردم بنشانند. اما یکی از خاطرهانگیزترین و مؤثرترین برنامههایی که در همان مدت کوتاه توانست چشمها و دلهای زیادی را با خود همراه کند «جُنگ هفته» بود. تولید و پخش این برنامه از نیمه دوم سال 1367 جدی گرفته شد. در حالی که برنامه، ابتدا نامی هم نداشت. ماجرا از این قرار بود که در پاییز همان سال، در یکی از عیدهای مذهبی که یک روز تعطیل هم بود، مجری مشهور آن زمان (آقای ظهوری) و چند نفر از تصویربرداران و کارگردانهای تلویزیون، دوربینشان را به تالار وحدت (رودکی سابق) بردند و با دعوت از چند بازیگر محبوب و خواننده مشهور یا کمتر شناختهشده آن روزگار که در سالهای بعد نامآورتر هم شدند، به همراه تدارک دیدن تعدادی قطعه نمایشی و حضور بازیگران آنها، در کنار مردم جشنی را تدارک دیدند که مولود تازهای را برای تلویزیون بعد از انقلاب تدارک دید؛ کاری که در تلویزیون رژیم پیشین به صورتهای مختلف سابقه داشت، اما در دوران تازه، نخستین بار و به یمن پایان جنگ بود که به بوته آزمایش سپرده میشد. هر چند که با وجود موفقیت اینگونة برنامهای در تلویزیون، قالبی بازسازی و فراهم شد که تا سالها به ترجیعبند مناسبتها در رسانه بدل شد و هنوز هم به شکلهای مختلف در کنداکتور تولید و پخش شبکههای رسمی تلویزیون در کشور حضور دارد ... . *** جمشید مشایخی، نامآورترین و محبوبترین بازیگر دهه 60 در سینما و البته تلویزیون بود. خاطره خوشی که خانوادهها از فعالیتهای قبل از انقلاب او (بویژه در سریال تلویزیونی سلطان صاحبقران) و همچنین تعدادی از فیلمهای موج نو داشتند، به همراه متانت و وقار همیشگی و البته خوی درویشی و خاکساری این هنرمند دوستداشتنی، دست به دست هم داده بود تا نام و هنر او در ذهنها و دلها ماندگار شود. همچنین بازی در تعدادی از فیلمهای سینمایی پرفروش این دهه مثل دادا، تفنگدار، کمالالملک، گلهای داوودی، آوار (که از تلویزیون هم پخش میشدند)، به همراه مجموعه پرطرفداری مانند هزاردستان و نقش محوری و ماندگار مشایخی در این سریال، وی را به چنین موقعیتی رسانده بود. طبیعی بود که با تغییر نگاه مدیران تلویزیون در زمان صلح و همچنین شرایط خاص آن روزگار (مثل نبود اینترنت و نشریات به تعداد امروز و عوامل دیگر)، مردم علاقهمند بودند تا از وضع و حال چنین هنرمندانی (از طریق روشهایی مثل مصاحبه و حضور در برنامههای تلویزیونی یا رادیویی) بیشتر باخبر شوند. بنابراین آن روز که نخستین برنامه از مجموعه پرطرفدار جنگ هفته پخش شد (در حالی که هنوز این برنامه حتی نامی هم نداشت!) حضور مشایخی ـ حتی در آن دقایق محدود هم ـ به برگ برنده تلویزیون بدل شد و آدمهای زیادی را پای جعبه جادویی نشاند. مشایخی به سیاق همیشگیاش پس از عبور از سه چهار پله منتهی به سن تالار وحدت، قامت خم کرد و بر خاک صحنه بوسه زد. در ادامه خود را به میانه سن رساند و با لبخند دلنشینش به مهمانان سلام و تعظیم کرد و یک بار دیگر منش والای خود را به ایرانیان هنردوست نشان داد. آنگاه با حضور ظهوری (مجری همیشه خندان) سخنانش را با اشعاری از خواجة شیراز درآمیخت و همگان را به وجد آورد. به هر حال حدود یکدهه بود که تلویزیون و سینما در غوغای جنگ، راه ستارهگریزی در پیش گرفته بودند و در شرایطی که کشتیبانان رسانه و هنر هفتم در ایران را سیاستی دیگر آمده بود، جمشید مشایخی به پشتوانه شخصیت، کارنامه و همچنین فعالیتهای درخشان تئاتریاش، یکی از مناسبترین گزینهها برای روی خوش نشان دادن به ستارهها در فضای تازه به شمار میآمد. خوشبختانه او نیز در همه سالهای عمرش از حاشیهها به دور بوده و آن سالها نیز با رفتار پسندیدهاش در عرصههای اجتماعی و هنری مهر تائیدی بر ادامه این روند زد. *** پربینندهترین برنامه عصر جمعه به رسم آن سالها اصرار بر گنجاندن پیامهای آموزشی در قطعههای نمایشی برنامه جنگ هفته نیز همچنان ملموس بود. مثلاً در یکی از میانپردههای این برنامه که روی همان سن اصلی تالار وحدت و مقابل دیدگان مهمانان حاضر اجرا میشد (و بعد از طریق پخش غیرزنده از تلویزیون به نمایش درمیآمد) قرار بود این نکته به بیننده منتقل شود که شیر مادر بهترین غذا برای هر کودک محسوب میشود و با توجه به شرایط و تنگناهای ممیزی، برنامهسازان، گاهی هم در اجرای ایدههایشان فراتر از حد تصور ظاهر میشدند. مثلاً در یک میانبرنامه نمایشی دیگر، محمد مژدهی، بازیگر طاس و بیمویی که با بازی در فیلم دستفروش به شهرت رسید، نقش پدری را بازی میکرد که در حال تعمیر زنگ در ورودی خانهشان است و همزمان، پسر جوان او میخواهد با فشردن زنگ، درِ خانه باز شود و او به داخل بیاید. در همین حال، پسر هر بار که زنگ را فشار میدهد (و ما موقتاً فقط او را میبینیم) صدایی شبیه قهقهه از پدرش در داخل خانه به گوش میرسد و بیننده (و خود پسر) را هر بار کنجکاوتر میکند. در آخرین لحظه با صدایی که به نوعی بر اظهار افسوس پدر دلالت میکند، متوجه میشویم که انگشت دست او در داخل خانه دقیقاً روی نقطه اتصال دو سیم زنگ اخباری قرار داشته که پدر میخواسته آن را تعمیر کند و اتصال برق توسط زنگ (با فشردن انگشت پسر روی آن)، باعث برق گرفتگی تدریجی پدر و قطع هر بارة آن موجب تولید آن صدای شبیه قهقهه میشده است! وجود چنین میانپردههایی همراه مصاحبههای مختلف با هنرمندان سینما، تلویزیون و گاه موسیقی (و بیشتر آواز) باعث شد تا جنگ هفته ضمن مشهور شدن تدریجی برنامه به همین نام در دلها جا باز کند. تا حدی که ماهنامه سینمایی فیلم از خاموش کردن ویدئوهای خانگی که در آن زمان هنوز استفاده از آنها ممنوع بود (و داشتن این دستگاه همراه تماشای فیلمهایش نوعی قاچاق محسوب میشد) سخن بگوید و توجههایی که در عصرهای هر جمعه به این برنامه پربیننده جلب میشد... . *** زندهیاد فرهنگ مهرپرور به همراه منوچهر آذری، زوجی هنری را در تلویزیون و رادیو تشکیل داده بودند که از زمان قبل از انقلاب به «اورنگ و مهرنگ» مشهور بودند. نام این دو در برنامه پرشنونده و رادیویی «صبح جمعه با شما» دوباره بر زبانها افتاد و در حالی که تکیه کلامهایشان به وفور تکرار میشد با حضور چند باره در برنامه جنگ هفته به چهرههای آشنایی برای نسلهای جدید تماشاگر تلویزیون تبدیل شدند. (یاد آن سوتهای بلبلی آذری بخیر...). در ادامه و همزمان نیز با حضور گاه و بیگاه در برنامههای کودک و نوجوان دامنه این شهرت و محبوبیت افزایش یافت و در چند فیلم سینمایی (نظیر دزد عروسکها و سریال تلویزیونی هزاردستان) مشارکت کردند. هر چند مهرپرور خیلی زود و در سن 45 سالگی از میان ما رفت و داغی بر دل دوستداران فراوانش و البته بچههای سرزمینمان گذاشت. علی شیرازی / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 خرداد 1394 ساعت 11:27 | شماره خبر : 1936432414754312281 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
بازدید بانوان شرکت کننده در مسابقات قرآن از رسانه ملی
بازدید بانوان شرکت کننده در مسابقات قرآن از رسانه ملیجمعی از بانوان خارجی شرکتکننده در سی و دومین مسابقات بین المللی قرآن کریم امروز میهمان رسانه ملی شدند به گزارش خبرگزاری فارس عدادی از بانوان خارجی شرکتکننده در این دوره از مسابقات بینالمللی قرآن کریم با مدیر دفترتقدیر مخاطبان رسانه ملی از سازندگان مستند «شطرنج با گرگها»
تقدیر مخاطبان رسانه ملی از سازندگان مستند شطرنج با گرگها مخاطبان رسانه ملی از پخش ویژه برنامههای سیاسی که برای تنویر افکار درباره سیاستهای آمریکا و صهیونیستها در خاورمیانه و جهان تهیه و تدوین میشوند قدردانی کردند تاریخ انتشار سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۲۷ به گزارش ترئیس رسانه ملی: بیش از 70 درصد ایرانی ها در توافق هسته ای به آمریکا اعتماد ندارند
رئیس رسانه ملی بیش از 70 درصد ایرانی ها در توافق هسته ای به آمریکا اعتماد ندارندرئیس رسانه ملی گفت طبق نظر سنجی های رسانه ملی هفتاد درصد مردم ایران معتقدند که آمریکا پایبند به توافق هستهای نخواهد بود و این عدم اطمینان به آمریکا همراهی ملت ایران با نظرات رهبر معظم انقلاب را نشانشتاب رسانه ملی برای ترویج فرهنگ سلامت
شتاب رسانه ملی برای ترویج فرهنگ سلامت تاریخ انتشار جمعه 25 اردیبهشت 1394 ساعت 14 03 | شماره خبر 1943493201662821125 تعداد بازدید 0 پ پ قائم مقام سیمای رسانه ملی در مراسم تکریم و معارفه مدیران شبکه سلامت از ادامه فعالیت این شبکه به صورت شبکهای تخصصی خبرداد و گفت این شبکهحضور مراجع معظم تقلید در رسانه ملی
حضور مراجع معظم تقلید در رسانه ملی تاریخ انتشار دوشنبه 21 اردیبهشت 1394 ساعت 10 00 | شماره خبر 1937978587713818934 تعداد بازدید 5 پ پ حضرات آیات عظام مکارم شیرازی سبحانی نوری همدانی جوادی آملی هاشمی شاهرودی مؤمن و مظاهری از جمله بزرگانی هستند که مباحث آنان از رسانه ملیقائممقام نمایشگاه کتاب: موضع منفی رسانه ملی به دلیل دریافت نکردن مبالغ درخواستی است
قائممقام نمایشگاه کتاب موضع منفی رسانه ملی به دلیل دریافت نکردن مبالغ درخواستی استقائم مقام و معاون اجرایی نمایشگاه کتاب در نشستآموزهها و دستاوردهای بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفت امسال مسئولان نمایشگاه تصمیم گرفتند تا از پرداخت پول به صداوسیما خودداری کنند ورسانه ملی مروج فرهنگ و هنر اسلامی است / بازیگران پیگیر مجوز فیلمها باشند
سخنگوی وزارت ارشاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران رسانه ملی مروج فرهنگ و هنر اسلامی است بازیگران پیگیر مجوز فیلمها باشند سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه ملی برای تبلیغات آثار سینمایی مثبت درخواست همکاری کرد حسین نوشآبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو برونق اقتصاد روستا به همت رسانه ملی
اقتصاد و رسانه ملی رونق اقتصاد روستا به همت رسانه ملی تاریخ انتشار سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 ساعت 04 40 | شماره خبر 1938758370305471681 تعداد بازدید 0 پ پ سال 1300 جمعیت روستایی کشور ۷۲ درصد و جمعیت شهری 28 درصد شکلدهنده جمعیت 9 700 000 نفری ایران بودند سال ۱۳۵۷ این نسبت بهتصمیم رسانهملی: "سفید"ها ممنوع هستند؛ "سیاهنما"ها ممنوعتر | خبرگزاری ایلنا
گشتوگذاری در گیشهی جنجالی آخرین هفته اردیبهشت تصمیم رسانهملی "سفید"ها ممنوع هستند "سیاهنما"ها ممنوعتر به گفته پخشکننده فیلم در دنیای تو ساعت چند است صداوسیما با این دلیل که این فیلم "سفید" است از پخش تیزر امتناع کرد به گزارش خبرنگار ایسردبیر روزنامه سیاست روز در گفتوگو با فارس: رسانهها در آستانه انتخابات مجلس در جهت حفظ منافع ملی حرکت کنند
سردبیر روزنامه سیاست روز در گفتوگو با فارس رسانهها در آستانه انتخابات مجلس در جهت حفظ منافع ملی حرکت کنندسردبیر روزنامه سیاست روز گفت با توجه به نزدیک شدن به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رسانهها باید تلاش کنند در جهت حفظ منافع ملی حرکت کنند محمد صفری در گفتودرهای رسانه ملی برای گفتگو بسته است/ بیتوجهی به آنونس فیلمها
مهرداد فرید در گفتگو با مهر درهای رسانه ملی برای گفتگو بسته است بیتوجهی به آنونس فیلمها شناسهٔ خبر 2573105 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۶ هنر > سینمای ایران نایب رییس انجمن صنفی تهیه کنندگان -کارگردانان سینمای ایران به رفتار تلویزیون در قبال پخش آنونس فیلمهای روی پردهرسانه ملی از سینما حمایت میکند
مدیرکل روابط عمومی صداوسیما رسانه ملی از سینما حمایت میکند تاریخ انتشار چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 09 56 | شماره خبر 1949441686322147012 تعداد بازدید 1 پ پ رسانه ملی نسبت به دیگر رسانهها بیشترین سهم را در معرفی تولیدات سینمایی داشته و اگر به آمار پخش آگهی فیلمهای سیانتشار «رسانه ملی؛ دولت و ملت، همدلی و همزبانی»
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۲۴ کتاب رسانه ملی دولت و ملت همدلی و همزبانی منتشر شد به گزارش ایسنا در این کتاب که با عنوان رسانه ملی دولت و ملت همدلی و همزبانی مفهومشناسی مبانی دینی راهبردها سیاستها و محورهای برنامهسازی در هشت فصل منتشر شده وجوه گوناگون موضوع همدلی وسیاست رسانه ملی در بخش برونمرزی/ تقویت امواج یا تولید مشترک
مهر گزارش میدهد سیاست رسانه ملی در بخش برونمرزی تقویت امواج یا تولید مشترک شناسهٔ خبر 2756736 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۲ هنر > رادیو و تلویزیون از ۶ ماه گذشته تا به حال رییس سازمان صداوسیما و معاون برون مرزی او سه دیدار با مسئولان رسانهای سه کشور داشتهاند و سرافراز مپخش نخستین مجموعه مستند رسانه ملی درباره تاریخ تمدن اسلامی
پخش نخستین مجموعه مستند رسانه ملی درباره تاریخ تمدن اسلامیمجموعه مستند ۳۰ قسمتی تمدن آسمانی در شبکه خبر در قالب یک مجموعه مستند و فراگیر به مبحث مهم تمدن اسلامی میپردازد به گزارش خبرگزاری فارس سرانجام پس از طی حدود 4 سال مراحل مختلف تولید پخش مجموعه مستند «تمدن آسمانرسانه ملی، سازمانی فرهنگی است نه تجاری
دکتر محمد سرافراز در گفتوگوی اختصاصی با جامجم رسانه ملی سازمانی فرهنگی است نه تجاری تاریخ انتشار یکشنبه 3 خرداد 1394 ساعت 08 00 | شماره خبر 1953777179220003482 تعداد بازدید 0 پ پ سکانداری مهمترین مرکز رسانهای کشور در حالی به دکتر محمد سرافراز سپرده شد که این سازمان باتصمیم رسانهملی: "سفید"ها ممنوع هستند؛ "سیاهنما"ها ممنوعتر
تصمیم رسانهملی "سفید"ها ممنوع هستند "سیاهنما"ها ممنوعتر به گفته پخشکننده فیلم در دنیای تو ساعت چند است صداوسیما با این دلیل که این فیلم سفید است از پخش تیزر امتناع کرد به گزارش خبرنگار ایلنا در آخرین هفته اردیبهشت ماه سینماهای کشور هشت فیلم ایر-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها