واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
مجتبی راعی معتقد است که اگر فیلم آیینهای در برابر شهر باشد، فیلم شهری محسوب میشود تا آنجا که اگر هر فردی در هر کجای دنیا فیلم را دید،بتواند درکش را از جامعه بیان کرد، ضمن اینکه درک متقابلی از واقعیتهای جامعه داشته باشد. به گزارش ایسنا، این کارگردان در تعریف فیلم شهری گفت: لوکیشن نمیتواند معیار ارزیابی یک فیلم شهری باشد. ممکن است حتی فیلمی در درون یک شهر ساخته شده باشد اما نسبتی با فیلم شهری نداشته باشد و برعکس ممکن است داخل یک آپارتمان ساخته شده باشد و فیلمی کاملا شهری باشد. کارگردان فیلم سینمایی«ترنج» خاطرنشان کرد: فیلم شهری اصولا ابعاد زندگی شهری را بیان میکند اما در این میان باید متوجه سیاه نماییها هم بود، یعنی از مسائلی حرف نزنیم که دروغ باشد و یا بگوییم چنین چیزی وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر فیلمسازی در فیلمش معتادی را به تصویر کشید، نمیتوانیم بگوییم سیاه نمایی است زیرا واقعیتی است که در جامعه وجود دارد. راعی ادامه داد: باید دقت داشت که اگر از موضوعاتی تعریف میکنیم که در واقعیت وجود ندارد آن فیلم از واقعیت به دور است. وی با بیان اینکه شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مراکز تابعه باید از فیلمهای شهری حمایت فرهنگی داشته باشد، گفت: این نهاد تاثیرگذار باید از فیلمهای شهری حمایت کند، زیرا این نوع فیلمها نیاز روز جامعه ما هستند. البته فیلمساز شهری هم باید در وهله اول واقعیتها را به تصویر بکشد زیرا در غیر اینصورت انحراف فرهنگی رخ میدهد. کارگردان فیلم «عصر روز دهم»ادامه داد: در فیلمهای شهری ابتدا باید موضوع را آسیبشناسی کرد تا بتوانیم به صورت صحیح به آن بپردازیم و راه درمان برای آن معضل داشته باشیم، در این صورت شهرداری هم از این نوع فیلمها حمایت میکند، زیرا قطعا چنین فیلمهایی به درک درست از جامعه کمک میکند. راعی خاطرنشان کرد: همانطور که میدانید در سالهای اخیر جامعه ایرانی فردی زندگی میکند و بیشتر منافع خودش را درنظر میگیرد و به منافع دیگران توجهی ندارد. از نمونههای بارز آن موضوع ترافیک است. همه میخواهند زود به مقصد مورد نظر برسند و یکدیگر را کنار میزنند به همین دلیل هم ترافیک بوجود میآید و همه هم دیر میرسند بنابراین باید یاد بگیریم که زندگی اجتماعی تنها حمایت از سود فردی نیست زیرا زندگی اجتماعی قواعدی دارد. وی درباره سالانه برگزار شدن جشنواره فیلم شهر نیز گفت: اگر فیلمهای زیاد و قابل توجهی در طول سال تولید شود ضروری است تا این جشنواره به صورت سالیانه برگزار شود. به اعتقاد وی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و همچنین خود شهرداری باید از کسانی که تصویر واقعی از جامعه شهری را به تصویر میکشند و برای حضور در جشنوارههای خارجی فیلم نمیسازند، حمایت کند. راعی اظهار داشت: اگر فیلمسازی تنها نفع شخصی خود را در نظر بگیرد در واقع در را به روی کارشناسان راهگشا میبندد. زمانیکه فیلمسازی درباره شهر فیلم میسازد و ذهنش درگیر شهر و معضلات آن میشود باید به منافع جمعی هم فکر کند اما زمانی فیلمسازی تنها برای جشنوارههای خارجی فیلم میسازد بنابراین نمیتواند منافع فردی و جمعی را از هم جدا کند درحالیکه اگر دلشان برای ایران بسوزد حتما این کار را انجام میدهند. وی ادامه داد: باید درک صحیحی از خودمان و کشوری که در آن زندگی میکنیم داشته باشیم و نگاهمان دلسوزانه و بدون اغراق باشد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]