تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819671829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عليرغم تحريم هاي بين المللي رشد توليد علم کشور همچنان شتابان ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ خرداد ۱۳۹۴ (۱۰:۲۶ق.ظ)
دکتر دهقاني: عليرغم تحريم هاي بين المللي رشد توليد علم کشور همچنان شتابان ادامه دارد موج- رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري و سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد:با وجود تحريم هاي بين المللي که موجب کاهش قابل ملاحظه شرکت استادان و پژوهشگران کشور در کنفرانس هاي معتبر بين المللي شده است، اما از رشد شتابان توليد علم کشور کاسته نشده، به نحوي که در سال هاي اخير اعضاي هيأت علمي کشور تعداد مدارک بيشتري را در برترين مجلات علمي بين المللي منتشر مي کنند.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتردهقاني اظهارکرد: هرچند توليد علم در طي ساليان گذشته به عنوان مهم ترين معيار براي سنجش رشد و توسعه علمي مورد توجه رسانه هاي خبري قرار گرفته است ولي سياست هاي کلان علم و فناوري ابلاغي توسط مقام معظم رهبري محورهاي با اهميت ديگري را مورد تاکيد قرار داده اند.
وي در ادامه افزود: کسب مرجعيت علمي و فناوري در جهان، بهينه سازي عملکرد و ساختار نظام آموزشي و تحقيقاتي کشور، تحقق دانشگاه هاي اسلامي مبتني بر مباني و ارزش هاي اسلامي، افزايش درک اجتماعي از توسعه علم و فناوري، افزايش اثربخشي اقتصادي دانشگاه ها و تحول در تعاملات دانشگاه ها محورهاي اصلي مورد تاکيد مقام معظم رهبري هستند.
سرپرست ISC افزود: هسته اصلي سياست هاي کلان علم و فناوري تبديل علم به ثروت و قدرت با حفظ ارزش هاي اسلامي هستند و بر اين اساس هر چند توليد علم کميتي مهم است، اما برابر دانستن آن با رشد و توسعه علمي خسارت هاي جبران ناپذيري را براي جمهوري اسلامي ايران به ارمغان خواهد آورد.
وي در ادامه گفت: بر اساس اطلاعات مستخرج از پايگاه استنادي اسکوپوس تا تاريخ 30 ارديبهشت سال 1394 جمهوري اسلامي ايران در پنج سال اخير يعني از 2011 تا 2015 رتبه اول علم منطقه خاورميانه را کسب کرده در حالي که نگاهي به رتبه توليد علم کشور براساس همين پايگاه نشان مي دهد که ايران در سال هاي 2014 و 2015 رتبه 16 توليد علم بين الملل را کسب کرده است.
دهقاني تصريح کرد: ميزان توليد علم دنيا ثابت نبوده بلکه مرتبا در حال افزايش است، بنابراين توجه صرف به تعداد مدارک ثبت شده در پايگاه هاي بين المللي مي تواند گمراه کننده باشد. سهم توليد علم يک کشور از کل توليد علم دنيا نسبتي است که وضعيت علمي کشورها را به شکل بهتري نشان مي دهد.
وي گفت: بر اساس اطلاعات اسکوپوس، جمهوري اسلامي ايران در هريک از سال هاي 2011 تا 2014 به صورت ثابت 1.5% (يک و نيم درصد) از علم دنيا را توليد کرده است. از ابتداي سال 2015 تا کنون سهم کشور از توليد علم دنيا 1.7% (يک و هفت دهم درصد) بوده است که اگر اين روند ادامه يابد شاهد سال پربارتري صرفا از جهت کميت توليد علم هستيم که قاعدتا به معني تبديل علم به ثروت و قدرت نيست
رئيس مرکز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده علم از ابتداي سال 2015 تاکنون، سهم توليد علم کشور از کل علم دنيا افزايش دو دهم درصدي را نشان مي دهد. اين در حالي است که براساس هر دو پايگاه استنادي اسکوپوس و آي.اس.آي سهم توليد علم کشور از کل علم دنيا از سال 2011 تا 2014 از نرخ ثابتي برخوردار بوده است. اين واقعيت در هر دو جدول فوق الذکر قابل رويت است.
دکتردهقاني خاطرنشان کرد: تحريم هاي علمي از عواملي هستند که مي توانند بر ثابت شدن سهم کشور از کل توليد علم دنيا از سال 2011 تا 2014 تاثيرگذار بوده باشند. تحريم هاي علمي و عدم دسترسي پژوهشگران کشور به پايگاه هاي علمي معتبر دنيا و نيز تحريم برخي از برترين دانشگاه هاي کشور مانند دانشگاه صنعتي شريف و دانشگاه شهيد بهشتي در اين راستا از اهميت برخوردارند.
وي افزود: افزايش و نوسان نرخ ارزهاي خارجي از سال 2011 تاکنون (افزايش تدريجي قيمت ارز به بيش از سه برابر قيمت قبل) باعث شده تا دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي نتوانند اعتبار لازم براي اعزام اعضاي هيأت علمي به کنفرانس هاي بين المللي را تامين کنند اين امر باعث شده تا توليد علم کشور در اين حوزه کاهش يابد و اين کاهش بر کل توليد علم کشور نيز تاثير گذار بوده است به نحوي که از سال 2011 تا کنون سهم توليد علم کشور از کل توليد علم دنيا ثابت شده است.
دهقاني گفت: يکي از نيازمندي هاي بسيار مهم براي تحقق سياست هاي کلان علم و فناوري توجه ويژه به بودجه تحقيق و توسعه دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي کشور است. طبق هدف گذاري برنامه پنجم توسعه، تا پايان اين برنامه سهم پژوهش از توليد ناخالص داخلي (GDP) بايد به ۳ درصد برسد، در حالي که هم‌اکنون سهم پژوهش از توليد ناخالص داخلي کمتر از نيم درصد است.
سرپرست ISC در پايان گفت: سهم بودجه تحقيق و توسعه چين از توليد ناخالص داخلي 1.98% (يک مميز نود و هشت صدم درصد) است. همچنين کشورهاي ژاپن، کره جنوبي، هنگ کنگ، سنگاپور، مالزي، تايوان و ترکيه نيز از رشد بودجه اي تحقيق و توسعه خود سود مي برند به نحوي که کره جنوبي %۴.۳۶ (چهار مميز سي و شش صدم درصد) از توليد ناخالص داخلي، ژاپن با %۳.۳۵ (سه مميز سي و پنج صدم درصد) و تايوان با 3.06% (سه مميز شش صدم درصد) و مالزي %1.09 (يک مميز نه صدم درصد) و ترکيه 0.86% (هشتاد و شش صدم درصد) از توليد ناخالص داخلي است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن