تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن در سرشتش دروغ و خيانت نيست و دو صفت است كه در منافق جمع نگردد: سيرت نيكو و د...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834367435




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم و سریال‌ها فاقد قصه هستند/ ضعف جدی در آثار طنز و کمدی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نقد و نظری بر آثار تلویزیون- ۸
فیلم و سریال‌ها فاقد قصه هستند/ ضعف جدی در آثار طنز و کمدی

محمد تقی فهیم


شناسهٔ خبر: 2582892 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
هنر > رادیو و تلویزیون

یک منتقد و روزنامه نگار معتقدست که بسیاری از آثار تلویزیونی ما فاقد قصه و داستان هستند و به ویژه در زمینه ساخت آثار طنز دچار مشکل هستیم. محمدتقی فهیم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به فیلم و سریال ها و برنامه هایی که این روزها از شبکه های مختلف سیما به پخش می رسد و ارزیابی خود از آنها گفت: بسیاری از برنامه ها و سریال های تلویزیونی از قصه برخوردار نیستند. البته به نظر می رسد آنچه که اصل قرار می گیرد داستان است اما داستان ها گاهی سطحی و پیش پا افتاده اجرا می شود.وی ادامه داد: معمولا قصه است که مخاطب را به خود جذب می کند و داستان اگر فراز و فرود و قصه های فرعی تر داشته باشد می تواند مورد استقبال قرار بگیرد اما سریال های ما چندان از داستان های خوب و پرکشش بهره نگرفته اند.فهیم با تاکید بر اینکه در یک اثر نمایشی داستان محور و اصل قرار می گیرد، اظهار کرد: سریال ها و آثار نمایشی باید در داستان گویی توفیق داشته باشند و از کشمکش ها و هیجان های لازم بهره بگیرند تا مخاطب را به خود جذب کنند. در این حوزه حتی می توان از کلیشه های رایج داستانی استفاده کرد و لزومی ندارد که داستان با طراوت و تازه باشد.قصه های فیلم و سریال ها در فضای جعلی ساخته نشونداین منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به المان های آثار جذاب و پرکشش عنوان کرد: در گامی دیگر اثر نمایشی باید از قهرمان و ضد قهرمان استفاه کند آن هم قهرمانی که کاریزماتیک باشد و مخاطب تلویزیون بتواند به او علاقمند شود.وی با اشاره به سریال «میکائیل» ساخته سیروس مقدم که چندی پیش از سیما به پخش رسید بیان کرد: به نظر من سریال «میکائیل» از این لحاظ امتیاز متوسط و حتی پایین تر را می گیرد چون قهرمان این سریال این ویژگی ها را در حد قابل قبول نداشت اگرچه که کامبیز دیرباز بازیگر خوبی است و سیروس مقدم هم کارگردانی است که بستر مناسبی را برای روایت های خود انتخاب می کند اما ویژگی های قهرمان این سریال چندان بومی نبود.فهیم با تاکید بر اینکه سریال های رئال باید در موقعیتی واقعی به تصویر کشیده شوند و از شخصیت های واقعی بهره ببرند، گفت: به نظرم این نوعی محافظه کاری است که در کار رئال به سراغ فضاها، مکان ها و لوکیشن های جعلی و بدون نام و نشان برویم. این تمهیدی محافظه کارانه است چراکه ما قرار است جامعه را نقد کنیم و به تخلفات سطح جامعه بپردازیم اما اگر قصه در جایی روایت شود که شناسا نیست نقد تاثیر خود را از دست می دهد. قصه ما می‌تواند حتی در خارج از کشور باشد اما لازم است که عناصر و شخصیت های داستانی باورپذیر باشند. به طور مثال قصه هایی که مختص خلافکاران ایران و یا پلیس ایرانی است باید ویژگی های بومی این جامعه را داشته باشد.وی با اشاره به نمایش موضوع ایثار در سریال‌های تلویزیونی، گفت: نمایش «ایثار» از طرف شخصیت قهرمان در عین اینکه باید دست یافتنی باشد، باید قدرتمند و تاثیرگذار هم باشد تا یک مخاطب عادی با خود احساس کند که چه کارهای قهرمانانه‌ای از شخصیت داستان سر می‌زند.رسانه ها با سریال های ۲۰۰ قسمتی مخاطب را پای خود نگه می داردفهیم شهادت را بالاترین اقدام ایثارگرانه خواند و گفت: ایثار وجوه دیگری از قبیل عشق مادر، عشق همسر و... دارد که باید در آثار سینمایی و تلویزیونی به شکل قدرتمندی ترسیم شود تا این اقدام مهم سطحی و شعاری جلوه نکند. از طرف دیگر حتی به تصویر کشیدن شخصیت‌های منفی سریال‌ها و فیلم‌ها نیز باید با باورپذیری همراه باشد. به طور مثال باید ما شخصیت «آقاخان» را در سریال «میکائیل» باور کنیم. باید ببینیم که چقدر می‌توانیم مصداق‌های این شخصیت را در سطح جامعه پیدا کرد. این بسیار اهمیت دارد که در کارهای رئالیستی افراد نباید از مصداق‌های جامعه دور باشند. وقتی از مواد مخدر و قاچاق صحبت می‌شود باید ما به ازای آن افراد هم در سطح جامعه قابل رصد باشد. در سریال «میکائیل» شخصیت «رشید» نسبت به «میکائیل» و حتی سایر شخصیت‌ها ویژگی‌های جذاب‌تری داشت و باید بتوان این جذابیت را در شخصیت قهرمان هم به تصویر کشید.این منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: آثاری مثل «پدر سالار» و «یوسف پیامبر» با توجه به المان های عام در تلویزیون ماندگار می‌شوند و ما باید توجه داشته باشیم که در تلویزیون بتوانیم مخاطب عام را جذب کنیم. نباید از سریال‌ها انتظار ساختارهای هنری را داشت، بلکه انتظار این است که قصه خود را به شکل جذابی برای مخاطب روایت کنند. امروزه در دنیا فیلمسازان و تهیه‌کنندگان دریافته‌اند که باید با داستان، مردم را جذب کنند و بعد با تعداد قسمت‌های بالا در یک سریال، مخاطب را پای رسانه خود نگه دارند. هرچقدر تعداد قسمت‌های اثری بیشتر باشد، تلویزیون مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند. در این سریال‌های ۲۰۰ قسمتی ممکن است در بسیاری از قسمت‌ها، تکرارهایی از موقعیت‌ها را هم ببینیم اما چون اثر، داستان‌محور است، مخاطب آن را دنبال می‌کند. درواقع اصلا نباید بترسید که قصه‌ای تکراری باشد چرا که اگر پرداخت خوبی داشته باشید، مخاطب جذب می‌شود.بعضی از نویسنده ها خودسانسوری می کنندفهیم با اشاره به فعالیت تلویزیون در حوزه آثار طنز، عنوان کرد: ما در بحث کمدی و طنز هنوز مشکل داریم چون آثارمان باید از ظرافت‌های سنجیده‌تری برخوردار باشد و ما در این زمینه هنوز عقب هستیم. ما در موضوعات زیادی از جمله نقد قدرت، نقد مسئولان و نقد اختلاس‌ها، ضعیف هستیم و این برخلاف آنچه که گفته می‌شود، به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده نیست بلکه خلاقیت‌های ما کم است.وی ادامه داد: به طور مثال در سریال «شمعدونی» با وزیر امورخارجه نیز شوخی می‌شود. اگرچه در بعضی موارد سریال‌های طنز با مواجهه اصناف روبرو بوده‌اند، با این حال باید راه خلاقیت‌ها را باز گذاشت. زمانی من عضو شورای سیما فیلم بودم. آن زمان برنامه‌هایی طراحی شد که درباره لقمه حرام، ربا و امور خیریه، فیلم و سریال ساخته شود اما طرح و فیلمنامه‌ای به دست ما نرسید.این منتقد و روزنامه نگار در پایان یادآور شد: بعضی از نویسنده های ما خودسانسوری می کنند درحالیکه نباید اینچنین باشد و نویسندگان باید به مسایل مهم جامعه بپردازند که چالش می آفریند و جای نقد جدی دارد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن