تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805699545




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موسوی‌تبریزی:تحرک اصلاح‌طلبان کم است


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



موسوی‌تبریزی:تحرک اصلاح‌طلبان کم است
خانه احزاب به صاحبان آن بازگردانده شد. بعد از قریب پنج سال دوری بار دیگر به همت دولت یازدهم احزاب محملی یافتند تا دور همدیگر جمع شوند؛ هرچند در گذشته بازگشایی این خانه مخالفانی جدی داشت و حتی آن را مرده‌ای می‌دانستند که جنازه‌اش تشییع و دفن شده است اما همان مخالفان سرسخت نیز در این جلسات شرکت کردند. آیت‌ا... موسوی‌تبریزی رئیس سابق خانه احزاب در رابطه با این جلسات به «آرمان» می‌گوید: «آنچه روز جمعه برگزار شد، مافوق انتظار بود و همه به رای اکثریت گردن نهادند.» البته گفت‌وگوی «آرمان» با دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به نوع فعالیت و حضور جناح چپ در انتخابات نیز رسید؛ مساله‌ای که او معتقد بود هنوز اصلاح‌طلبان تحرک مشخص و قابل‌توجهی در آن نداشته‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگوست:
روز نو :  خانه احزاب به صاحبان آن بازگردانده شد. بعد از قریب پنج سال دوری بار دیگر به همت دولت یازدهم احزاب محملی یافتند تا دور همدیگر جمع شوند؛ هرچند در گذشته بازگشایی این خانه مخالفانی جدی داشت و حتی آن را مرده‌ای می‌دانستند که جنازه‌اش تشییع و دفن شده است اما همان مخالفان سرسخت نیز در این جلسات شرکت کردند. آیت‌ا... موسوی‌تبریزی رئیس سابق خانه احزاب در رابطه با این جلسات به «آرمان» می‌گوید: «آنچه روز جمعه برگزار شد، مافوق انتظار بود و همه به رای اکثریت گردن نهادند.» البته گفت‌وگوی «آرمان» با دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به نوع فعالیت و حضور جناح چپ در انتخابات نیز رسید؛ مساله‌ای که او معتقد بود هنوز اصلاح‌طلبان تحرک مشخص و قابل‌توجهی در آن نداشته‌اند. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگوست: 
 
 جلسه روز جمعه خانه احزاب را که همزمان با بازگشایی آن بود، چگونه ارزیابی کردید؟
آنچه روز جمعه با حضور جمعیت بسیار خوب اعم از گروه‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا، اعتدالیون و مستقل‌ها مشاهده شد، فوق انتظار بود. طبیعی است که در چنین جلساتی گاهی برخوردهای تند و پرخاشگری‌هایی مشاهده می‌شود اما به‌طور کلی جلسه خوبی بود و برگزاری آن نیز بسیار قابل قبول بود و هیات اجرایی زحمت کشیدند و تحمل کردند. هیات‌رئیسه نیز به خوبی انتخاب شد و فرصتی هم داده شده که در مورد اساسنامه مجمع عمومی در جلسه آینده تصمیم بگیرند و هم اینکه پذیرفتند وقتی اکثریت رای به امری داد آنها نیز احترام بگذارند. به‌نظر می‌رسد این نشست‌ها به خوبی انجام شود و خانه احزاب بار دیگر جایگاه اصلی خود را بیابد.
 اختلافاتی که اشاره کردید سر چه موضوعاتی بود؟
کاملا طبیعی است در گفت‌وگوها یکی حرفی را به زبان می‌آورد فرد دیگر با آن مخالف است آن هم در چنین جلساتی که 140 حزب در آن حضور دارند. ممکن است در این بین افرادی هم قانون را رعایت نکنند و بدون اجازه صحبت کنند و بالطبع فرد دیگری درصدد پاسخگویی برآید بنابراین این مسائل به وجود خواهد آمد و طبیعی است. در این راستا لازم است تاکید کنم برخی تلاش دارند نقاط تاریک را پررنگ نمایند تا به نکات مثبت جلسه و سخنرانی خوبی که وزیر کشور داشت توجهی نشود.
 قرار شده در اساسنامه تجدیدنظر شود؟
قرار شد اگر کسی یا گروهی پیشنهادی در رابطه با تعویض یا تغییر موادی از اساسنامه دارد پیشنهاد بدهد و پس از آن دو سوم حاضرین باید به آن رای دهند و از آنجا که اساسنامه لوح محفوظ نیست، می‌تواند تغییر پیدا کند همانطور که پیش از این در مورد تعداد اعضای شورای مرکزی دراساسنامه تغییر کرد و از 15 به 21 نفر افزایش پیدا کرد. به هر حال اساسنامه‌ای که به دست این مجمع عمومی تصویب شده است با همین مجمع عمومی نیز اصلاح یا تغییر پیدا می‌کند.
 در جلسات قبلی اصولگرایان نسبت به رای گیری و انتخابات خانه احزاب اعتراض داشتند آیا این‌بار نیز اعتراضی وجود داشت؟
مورد خاصی مشاهده نشد یا حداقل من چیزی ندیدم. دوستان همه شرکت کرده بودند و اصولگرایان نیز حضور فعال داشتند ازجمله آقای غفوری‌فرد هم در هیات‌رئیسه بود آقای میرمحمدی هم که در هیات اجرایی نقش داشت و آقای غفوری‌فرد در هیات‌رئیسه کاندیدا شد و به‌عنوان نایب‌رئیس رای آورد و همه چیز بسیار عالی برگزار شد و هیچ مشکلی در آن مشاهده نشد. 
 به نظر شما خانه احزب می‌تواند نقش اصلی خود را در انتخابات مجلس ایفا نماید؟
بله، قطعا می‌تواند. البته نباید فراموش شود که خانه احزاب یک مرکز صنفی است و فعالیت سیاسی نمی‌کند. کار سیاسی را احزاب انجام می‌دهند و وظیفه خانه احزاب هماهنگی فعالیت‌های صنفی است. 
 حضور احزاب برای فعالیت‌های سیاسی چقدر الزامی است؟
تا می‌خواهیم حرف بزنیم می‌گوییم: «با توجه به شرایط» درحالی که ربطی به این موضوع ندارد. ما همواره باید نسبت به مسائل کشور حساس باشیم و حفظ کشور و حساس بودن نسبت به منافع و امنیت کشور جز با هم‌اندیشی احزاب امکان‌پذیر نیست. باید حرف و نقطه‌نظرات شنیده شود و بهترین و اصلح‌ترین گزینه انتخاب شود. مخلص کلام من در سخنرانی روز جمعه نیز آن بود که قرآن، عقل و هدایت را در این می‌داند که همدیگر را تحمل کنیم و حرف یکدیگر را بشنویم و بهترین را انتخاب کنیم؛ این حرف قرآن است. 
 با این حساب می‌توان امیدوار بود احزاب جایگاه واقعی خود را پیدا کنند؟
اگر در این راه گام‌های درستی برداشته شود قطعا به هدف دست خواهیم یافت. منهای خانه احزاب هر حزبی جایگاه خود را در نتیجه عملکرد درست پیدا می‌کند. به عبارت دیگر اگر تحزب و حزب‌گرایی را قبول داشته باشیم به آن نقطه نیز دست خواهیم یافت. حزب‌گرایی یعنی احترام به آرای دیگران و قبول نظر اکثریت. در درون احزاب اگر خودخواهی وجود داشته باشد یک حزب قوی هم باشد از بین می‌رود اما اگر فرهنگ تحزب داشته باشیم قطعا گام‌ها برای توسعه احزاب و حضور فعال‌تر آنها بیش از پیش خواهد شد. به طور واضح‌تر باید گفت احزاب یعنی دموکراسی و کارگاهی برای تمرین دموکراسی؛ این کارگاه‌ها را اگر تقویت کنیم نه‌تنها به سود کشور است بلکه دموکراسی با تمام وجوهش تعلیم داده می‌شود. ما می‌توانیم رشد تحزب در ایران را مشاهده کنیم به شرط آنکه منیت‌ها را کنار بگذاریم هم در درون احزاب و هم در خانه احزاب. احزابی که مجوز دارند براساس قوانین کشور به آنها مجوز داده شده است؛ بنابراین در اصول همه یکی هستیم و چون در اصول یکی هستیم، می‌توانیم درمورد فروعات با گفت‌وگو به نتیجه مشترک دست پیدا کنیم. بنابراین ذات خانه احزاب بر این است که گروه‌ها و احزاب پیشنهادات خود را برای ارتقای جایگاه در آنجا مطرح کنند.
 امروز صحبت از استانی شدن انتخابات می‌شود به نظر شما آیا این موضوع می‌تواند کمکی به ارتقای جایگاه احزاب داشته باشد؟
به‌نظرم این موضوع برعکس است. یعنی درصورتی که احزاب قوی داشته باشیم، می‌توانیم به سمت استانی‌شدن انتخابات حرکت کنیم. درواقع استانی‌شدن انتخابات با وجود احزاب قوی می‌تواند به‌خوبی اجرا شود. در فقدان وجود احزاب قوی، استانی شدن انتخابات باز به نفع افرادی است که بتوانند از طرق مختلف خود را معرفی کنند و بدون آنکه در جامعه از جایگاه و پایگاهی برخوردار باشند و مردم آنها و خط مشی آنها را بشناسند وارد عرصه می‌شوند بنابراین به‌نظرم در استانی‌شدن ضرر می‌کنیم.
 همه درحال آماده شدن برای انتخابات مجلس دهم هستند حضور و فعالیت احزاب اصلاح‌طلب را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
البته احزاب اصلاح‌طلب نیز مانند احزاب اصولگرا همه باید برای انتخابات فعالیت کنند و فعالیت هم می‌کنند و برنامه نیز دارند اما اینکه چقدر موفق شوند بستگی به شرایط داخلی آنها دارد که چقدر منسجم عمل کنند و همچنین به شرایط خارجی و فراهم کردن بستر برای حضور آنها و البته مشارکت حداکثری مردم. هرچه فضای مناسب‌تری فراهم شود و احزاب بتوانند در چارچوب قانون اساسی با شور بیشتر فعالیت کنند مشارکت چشمگیرتر خواهد شد.
 یعنی حرکت اصلاح‌طلبان را خوب ارزیابی می‌کنید؟
هنوز نمی‌توانم بگویم تحرکشان چگونه است چراکه آنچنان حرکت قابل‌توجهی از سوی آنها صورت نگرفته است لذا باید دید در آینده چه روالی را پیش خواهند گرفت تا در آن زمان بتوان ارزیابی مناسب‌تری داشت. 




تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن