واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
سیامک شایقی فیلمساز در پی انتخاب رضا میرکریمی به عنوان مدیرعامل جدید خانه سینما یادداشتی منتشر کرد. در یادداشت ارسالی این هنرمند به ایسنا آمده است: «امید و آرزو که بد نیست! به بهانهی انتخاب مدیرعامل جدید خانه سینما 1 آفرین و تبریک به سیدرضا میرکریمی بابت پذیرش این مسؤلیت خطیر و پردردسر ، و به هیات مدیرهی خانه سینما بابت این انتخاب هوشمندانه و تلاش برای اقناع او و به مجموعهی اصناف سینمای ایران از این بابت که اگر هیات مدیرهی خانهاش دربرگیرندهی تمامی اصناف کلیدی نیست ، لااقل از این پس صاحب مدیرعاملی شده که اشراف و تسلط قابل قبولی بر مسائل و مشکلات دو صنف حیاتی سینما (تهیه کنندگی و کارگردانی) دارد. این دقیقاً همان امید و آرزویی بود که (همراه با بخش عمدهای از اعضای دو صنف مذکور) داشتیم ؛ انتخاب مدیرعاملی مطلوب (چرا که در غیر این صورت حداقل برای دو سال در معرض نیش و کنایههای دوست و دشمن قرار میگرفتیم و ...) و میرکریمی یکی از معدود گزینههای مطلوب است و شاید بهترین گزینه در مقطع فعلی. میرکریمی هم فیلمساز معتبری است (سوای اینکه همه یا برخی از فیلمهایش را بپسندیم یا نپسندیم) ، هم سوابق ارزشمند و قابل توجهی در فعالیت صنفی دارد/هم مرد عمل است، هم صاحب دیدگاه و اندیشه (یعنی مدیر است و مدبر ) / هم تهیه کننده است ، هم کارگردان / هم فیلمسازی است با گرایشهای دولتی و حکومتی ، هم طرفدار سینمای مستقل و بخش خصوصی (فراموش نکردهایم هنگامی که حوزه هنری فیلمی را مورد الطاف خود قرار داد و از نمایش در سینماهای زیر مجموعهاش محروم کرد ، میر کریمی علیرغم روابط حسنه و همکاری مستمرش با حوزه هنری از زاویهی حمایت از فیلم مذکور ، نظر تأییدآمیزش را اعلام کرد.)/ هم مدیر است ، هم اهل مشورت (یعنی نگاه دیوانسالارانه و از بالا به پایین ندارد) / هم جدی و قاطع است، هم صمیمی و دوست داشتنی. خلاصه که مبارک است. 2-می گویند "با این انتخاب بهانه از دست بهانه جویان گرفته شده." اولاً این روش برخورد با منتقدان ، همانقدر خصمانه و توهین آمیز است که به زیر سوآل بردن و به رسمیت نشناختن آرای عمومی (علیرغم تردیدهای مناقشه برانگیز در مورد لابی از بالا) یا نگاه تحقیر آمیز به هیات مدیره جدید. ثانیاً هر چند حضور یک تهیه کننده و کارگردان معتبر و کاردان به عنوان مدیر عامل، بسیار مغتنم و تاثیر گذار است ، اما قطعاً با حضور یک تهیه کننده و کارگردان صاحب حق رأی در هیئت مدیره ،که نقش تعیین کنندهای در سیاستگذاری دارد، متفاوت است ؛ چرا که یک مدیرعامل ، هر چقدر خلاق و مبتکر باشد ، در نهایت مجری سیاستهای تدوین شده از طرف هیات مدیره خواهد بود. ثالثاً با اینکه حضور میرکریمی، یا هر تهیه کننده و کارگردانی در هیات مدیره مفید است ، اما چنانچه نمایندهی صنف نباشد، طبعاً پاسخگوی خواستها و مواضع آن صنف نخواهد بود. 3 - خیلی کارها پیش روی خانه سینما قرار دارد؛ وظایفی سخت و خطیر. علیرغم تمام تلاشهایی که در گذشته انجام شده و ازجمله خدمات هیات مدیرهی پیشین (که بیشتر مصروف سرپا نگه داشتن و تداوم حیات خانه سینما و خنثی سازی مناطق مین گذاری شدهی دشمنان سینما و خانه سینما شد) ، هنوز کلی کار مهم برزمین مانده است : از تثبیت وضعیت بیمهی تکمیلی درمان گرفته ، تا سامان یابی مقولهی مالیاتها ، تا برقراری بیمه بیکاری و .... و سرانجام دو مقولهی حساس و اصلی که ارتباطی تنگاتنگ دارند : تأمین امنیت شغلی / و اصلاح ساختار خانه سینما. اما آیا قرار است همهی این کارهای سنگین و خطیر بر دوش تنها یک نفر گذاشته شود. بدون شک چنین توقعی باطل و بی اساس است . مدیر عامل قطعاً از تمام توان مدیریتی و برنامهریزی و الویتبندی و زمانبندی ، و ارتباطهای آشکار و پنهانش استفاده میکند، اما بدون همکاری و همفکری و تلاش تمام صنوف و هیات مدیره خانه سینما ، این مسیر به سرانجام مطلوب نخواهد رسید. در مورد اصلاح ساختار خانه سینما نیز حرف و حدیث زیاد بوده و خواهد بود ، و دیدگاههای متفاوت ؛ از جمله این تصور خام اولیه که میبایست کارفرماها از خانه سینما جدا شوند و خانه سینما فقط به کارگزاران تعلق داشته باشد. معنی و ادامهی منطقی این دیدگاه این است که فکر کنیم میتوان بدون نیاز به تهیهکننده فیلمی تولید کنیم یا اینکه پس از تولید فیلم آ را در کشوی میزمان بایگانی کنیم ، یا در نهایت آن را برای دوستان و قوم خویشها در خانه هایمان نمایش دهیم. بنابراین تصور خانه سینما بدون تهیه کننده (یا حتی پخش کننده و سینمادار) همانقدر عجیب است که بنا کردن ساختمانی چند طبقه بدون پیریزی (فونداسیون) مناسب یا رها کردن یک ساختمان بدون نمای روکار . در عین حال شکی نیست که در ساختار آیندهی خانه سینما میبایست حساب کارفرماها از کارگزاران جدا باشد، اما این نه به معنی حذف یکی از قطبهای این مجموعه، بلکه به معنی مشخص کردن وزن و جایگاه هر صنف و هر دسته ی صنفی در زنجیرهی تولید/ توزیع و نمایش ، و تعریف ( یا بازتعریف) مناسبات مابین قطبهای این زنجیره است. 4 - نکتهی آخر اینکه ، همهی فعالان صنفی در راه موفقیت و پیشرفت صنف شان میکوشند تا خانه سینما سرزنده و پویا پیش برود و در نهایت با از سر راه برداشتن موانع ، سینمای ایران روز به روز شکوفاتر شود. اما درعین حال یادمان نرود که زمانی صاحب سینما و خانه سینمایی پویا خواهیم بود که دست از توهمات برداریم و به استقلال واقعی صنفی دست یابیم . تا زمانیکه اصناف و خانه سینما ، تمامی یا بخش عمدهای از اقتصادش را دولت تأمین کند، و در تعریف اساسنامهای ، زیرمجموعه و وابسته به دولت باشد،کارها بر همین منوال نیم بند و محتاطانه پیش خواهد رفت و درمانها بیشتر مسکنهایی موقتی و امروز به فردا است ، تا درمان قطعی ( و این ربطی به دولت حاضر یا دولتهای قبلی و آینده ندارد ، بلکه مربوط به ذات دولت است که با فعالیت مستقل صنفی منافات دارد) . بنابراین تا دستیابی به صنوف مستقل واقعی ، زنده باد خانه سینما. امید و آرزو که بد نیست.» انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]