تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814723468




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نماینده مجلس خبرگان:تبیین اندیشه ها و آرای ملاصدرا برای جامعه ضروری است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نماینده مجلس خبرگان: نماینده مجلس خبرگان:تبیین اندیشه ها و آرای ملاصدرا برای جامعه ضروری است شیراز- ایرنا -نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اول خرداد یادروزملاصدرا را یادآورشد و گفت:تبیین اندیشه ها و تجلیل از آرای ملا صدرا یک ضرورت انکار ناپذیر برای جامعه امروز است و هر کس در هر مقام علمی و اجرایی که بتواند باید گامی برای تعالی نام این عالم اسلامی بردارد .


آیت الله احمد بهشتی ، چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در شیراز افزود:این رسالت حوزه های علمیه نیز هست که بیشتر و بهتر فلسفه اسلامی را با حکمت متعالیه و آرا و اندیشه های ملا صدرا بیان کنند و طلاب جوان در این عرصه به پژوهشگری بپردازند.
وی با بیان این که هریک از مکاتب پیش از ملاصدرا روشی برای پژوهش برگزیدند گفت:مشاییان عقل را محور قراردادند و اشراقیان از شهود بهره گرفتند و متکلمان با تکیه به ظاهر شرع، به جدال و مناظره روی آوردند اما ملاصدرا ملقب به صدرالمتالهین همه مکاتب را به همدیگر مرتب دانست.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد:ملاصدرا در فرآیند تحقیق عقل، ذوق و شرع را همنوا کرد و اینها مسائلی است که باید ما بیشتر آن را برای طلاب جوان و نسل جدید موشکافی کنیم تا شخصیت این عالم اسلامی بهتر شناخته شود .
آیت الله بهشتی افزود:عناصر حکمت متعالیه شامل عقل، کشف و شرع است و ملاصدرا این سه را همرتبه نمی داند و در برابر هر یک موضع گیری ویژه ای دارد .
وی گفت:ملاصدرا بر اهل مشاهده و شهود خرده می گیرد که این عده از بیان یافته های خویش به زبان استدلال ناتوانند و این بدان دلیل است که در اثر استغراق در ریاضت و مجاهدت، از برهان و استدلال دور افتاده اند.
آیت الله بهشتی اضافه کرد:موضع ایجابی صدرا در برابر شهود و کشف است و او کشف و شهود را راه نیل به علوم حقیقی یعنی حکمت مرتبط با علم لدنی می داند ، حکمتی که به هیچ روی قابل تردید نیست.
این استاد دانشگاه تهران افزود:گرچه عصر ملاصدرا دوران یکپارچگی ایران و استقرار دولت واحد بود اما از سوی برخی جریان ها خطرهای احتمالی متوجه این مذهب بود و عالمان آن دوران به این مساله توجه داشتند .
آیت الله بهشتی گفت:در فاصله حمله مغول تا عصر صفویه چراغ حکمت با تلاش های بزرگان حکمت فروزان نگاه داشته شد و ملاصدرا وارث سرمایه ای بود که قرار بود تحولی عظیم و بنیادین در آن پدید آورد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد:ملاصدرا در فضایی می زیست که همه مکاتب اشراق، مشّا، عرفان و کلام زنده بودند و همگی استادانی مشغول تعلیم داشتند ، ملاصدرا با مطالعه همه این مکاتب نارسایی های آنها را دید و برای رفع آ نها و ترمیم کمبودهای فلسفی، دست به تاسیس حکمت متعالیه زد .
آیت الله بهشتی ادامه داد: این واکنش مثبت صدرا به جریان ها وفضای عصر خود بسیار مهم و قابل توجه است که هنوز به خوبی تبیین نشده است .
وی با اشاره به اقداماتی که برای تعالی نام ملا صدرا و زنده نگهداشتن آرای این دانشمند اسلامی انجام گرفته گفت: در سال های گذشته انجمن عالی حکمت در شهر قم راه اندازی شد و ما پیشنهاد دادیم که شعبی از این انجمن در سایر شهرهای کشور راه اندازی شود.
آیت الله بهشتی گفت:هم اینک شعب انجمن حکمت در مشهد و اصفهان هم فعال است و البته جای شعبه ای از این انجمن در استان فارس که زادگاه ملا صدرا و محل تدریس این عالم اسلامی بوده ، خالی است .
وی ادامه داد:حوزه های علمیه ما تعارضی با آرا و شخصیت و افکار ملا صدرا ندارند و فلسفه اسلامی که در حوزه های علمیه تدریس می شود برگرفته از همان حکمت ملا صدرا و حکمت متعالیه است البته حکمت مشاع و اشراق هم تدریس می شود ولی جو حاکم بر حوزه های علمیه تعارضی با آرای صدرایی ندارد.
این استاد دانشگاه افزود: کسانی هم بوده اند که ملا صدرا در هنگام زندگی از آنها الهام گرفته ، چه بهتر که ما نام و یاد این عالمان را هم زنده نگهداریم و ارزش های معنوی آنان را پاس بداریم.
آیت الله بهشتی بیان داشت:کسانی مانند صدرالدین دشتکی ، یا علامه دوانی یا علامه خفری دانشمندانی بوده اند که ملا صدرا از آنان به نیکی یاد کرده و بخشی از فضایل معنوی خود را مدیون این عالمان می داند .
روز اول خرداد در تقویم ملی به نام روز بزرگداشت صدرالمتالهین ملاصدرای شیرازی نام گرفته است .
صدرالدین محمد بن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا و صدرالمتالهین ملاصدرا در روز نهم جمادی الاول سال 980هجری قمری، در شیراز و در محله قوام زاده شد .
متاله و فیلسوف شیعه ایرانی شده یازدهم هجری قمری و بنیانگذار حکمت متعالیه است. کارهای او را می توان نمایش دهنده نوعی تلفیق از هزار سال تفکر و اندیشهٔ اسلامی پیش از زمان او به حساب آورد.
آثار صدرا را افزون بر پنجاه کتاب دانسته اند، که می شود آنها را بر حسب نوع تفکر موجود در پشت هرکدام در دو دستهٔ اصلی جای داد: علوم نقلی و علوم عقلی.
کتاب های الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه العقلیه ، مفاتیح الغیب ، اسرار الایات، التعلیقه علی الهیات الشفاء (ناتمام)شرح اصول الکافی (ناتمام) و المشاعر از آثار این فیلسوف نامی است.
ملاصدرا در سال 1045قمری چشم از جهان فروبست.ک/3
6113 /6118



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن