تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819058090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاوش های باستان شناسی و نجات بخشی قلعه ایمام مریوان آغاز شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کاوش های باستان شناسی و نجات بخشی قلعه "ایمام" مریوان آغاز شد سنندج- ایرنا - شهردار مریوان، گفـت: اجرای کاوش های باستان شناسی و نجات بخشی قلعه ایمام مریوان با مشارکت شهرداری، شورای اسلامی شهر و پژوهشگاه میراث فرهنگی و معاونت پژوهشی دانشگاه ادبیات تهران آغاز شد.


فواد کریمی در روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هدف از آغاز کاوش باستان شناسی این قلعه شناسایی و اکتشافات لایه های تاریخی و فرهنگی این اثر و کنکاش در لایه های باستانی و نجات بخشی قلعه "ایمام" است.
وی با اشاره به اختصاص اعتبارات داخلی شهرداری، بودجه این پروژه را 520 میلیون ریال اعلام کرد و یادآور شد: قلعه ایمام یکی از مکان های باستانی و تاریخی استان کردستان و شهر مریوان است که در طول چندین سال گذشته به علت نبود اعتبارات کافی و کم توجهی، همچنان از اکتشاف و بررسی تحقیقات میدانی باز مانده است.
وجود یک معدن سنگ در نزدیکی این قلعه یکی از تهدیدات آن است.
قلعه باستانی ایمام در سه کیلومتری شرق مریوان قرار دارد و از ساخته های سرخاب بیگ اردلان در حدود سال 945 هجری قمری است. بر اساس برخی از مستندات تاریخی این قلعه به مدت 3 قرن یکی از مکان های حکومتی امیران بابان و اردلان بوده است.
آثار پله ها و آب انبار قلعه که از سنگ تراشیده شده در بنای آجری قلعه باقی مانده است. این قلعه که بعدها توسط احمد ‏خان والی کردستان مورد استفاده قرار گرفت، به قلعه (خان احمد) معروف شد.
در کنار قلعه آثار باقی مانده مسجدی به ‏نام مسجد سرخ دیده می شود. در جریان جنگ تحمیلی و در اثر موشک باران عراقی ها، بقایای قلعه کاملا از بین رفته و ‏امروزه تنها نشانه هایی از بنای اولیه قلعه مشهود است.
مریوان در 130 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7451/6108






30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن