تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):پشیمانی از گناه برای توبه کافی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819080664




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايجاد پايگاه باستان شناسي زيرآب در بندر سيراف


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۴:۲۹ب.ظ)
ايجاد پايگاه باستان شناسي زيرآب در بندر سيراف موج-مديرکل اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان بوشهر از ايجاد پايگاه باستان‌شناسي زيرآب در بندر تاريخي سيراف خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، محمدابراهيم فروزاني، مديرکل اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان بوشهر، اظهارداشت: بندر تاريخي سيراف يکي از مهم‌ترين مواريث فرهنگي خليج‌فارس محسوب مي‌شود.
وي گفت: يافته‌هاي باستان‌شناسي در اين بندر تاريخي حاکي از مراودات تاريخي ايران با دنياي شرق و غرب از طريق اين بندر و خليج‌فارس است.
فروزاني با اشاره به اين که در طول تاريخ بخش‌هاي زيادي از اين بندر زيرآب رفته است، تصريح کرد: اما؛تاکنون کاوش‌هاي گسترده باستان‌شناسي در زيرآب و سواحل بندر تاريخي سيراف صورت نگرفته است.
وي عنوان کرد: بر اساس مذاکرات صورت گرفته با پژوهشکده باستان‌شناسي پژوهشگاه ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري به‌زودي پايگاه باستان‌شناسي زيرآب در سيراف ايجاد خواهد شد.
به گفته اين مقام مسوول در استان بوشهر، ساختمان مورد نياز به منظور راه‌اندازي اين پايگاه باستان‌شناسي آماده است و فقط نيازمند تجهيز است.
وي يادآور شد:با راه‌اندازي پايگاه باستان‌شناسي زيرآب در سيراف به‌زودي شاهد آغاز کاوش‌هاي باستان‌شناسي گسترده در اين منطقه خواهيم بود.
مديرکل اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان بوشهر يادآور شد: طي سال‌هاي گذشته، کاوش‌هاي زيرآب به طور پراکنده با همکاري باستان شناسان خارجي در سيراف انجام شده، اما؛ هيچ‌گونه گزارشي از نتيجه کاوش‌ها منتشر نشده است.
وي عنوان کرد:در انجام کاوش‌هاي باستان‌شناسي در بندر سيرف اگر قادر به حفاظت مکان‌هاي کاوش شده نباشيم، ضربه مهلکي به ميراث فرهنگي اين منطقه تاريخي وارد خواهيم کرد.
به گفته وي، قلعه ساساني شيلاو، قبور سنگي، مسجد امام حسن بصري، بازار، چاه‌هاي سنگي، منازل مسکوني تاريخي، کوره‌هاي سفال‌سازي، آرامگاه ابن سيبويه، مسجد جامع سيراف و عمارت شيخ جبار منصوري از آثار به جا مانده در بندر سيراف هستند.
فروزاني خاطرنشان کرد: برخي از اين آثار مانند آرامگاه سيبويه، قبور صخره‌اي و مسجد جامع سيراف در شمار آثار ملي به ثبت رسيده‌اند.
اين مقام مسوول در استان بوشهر، با اشاره به اين که بندر سيراف يکي از مهم‌ترين قطب‌هاي گردشگري استان محسوب مي‌شود، اظهارداشت: اين بندر علاوه برداشتن آثار تاريخي فراوان و قدمت تاريخي چند هزارساله يکي از زيباترين سواحل استان محسوب مي‌شود.
سيراف از بنادر دوره ساساني است که حفاري‌هاي باستان‌شناسي بسياري در آن صورت گرفته است، مورخين و باستان‌شناسان بزرگي چون استخري، لويي واندربرگ، اورل استاين و وايت هاوس درباره اين بندر گزارش‌هاي تاريخي و پژوهشي انتشار داده‌اند.
بندر سيراف تا قرن چهارم هجري قمري فعال و در اوج شکوفايي بوده است، علت تخريب آن را زلزله مي‌دانند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن