تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804592919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همایشی برای ارج گذاری به فرهنگ بومی/دانشجویان با لباس محلی به همایش آمدند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: همایشی برای ارج گذاری به فرهنگ بومی/دانشجویان با لباس محلی به همایش آمدند تهران - ایرنا - دغدغه ­های شماری از دانشجویان دانشگاه شریف درخصوص تمرکز گرایی و از بین رفتن داشته ­های ارزشمند بومی، سبب برگزاری همایشی در سطح دانشگاه صنعتی شریف به نام پویش لباس محلی شد.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا همایش پویش لباس های محلی با کمک جمعی از دانشجویان، فارغ التحصیلان و تشکل های دانشگاهی،در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد دانشگاه صنعتی شریف از 25 تا 31 اردیبهشت، میزبان پویش لباس محلی است .
پویشی که در طی برگزاری آن تلاش کنیم و یاد بگیریم که چگونه تنوع فرهنگی را سرمایه­ای ارزشمند بدانیم و بتوانیم اقوام مختلف را با فرهنگ و سبک زندگی­ شان بپذیریم و به آنها احترام بگذاریم.
سروش طالبی یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مورد این همایش گفت: در حقیقت، دغدغه اصلی­ ما راجع به الگوی توسعه­ای مبتنی بر تمرکز گرایی بود که به طور نادانسته در حال سیطره بر تمامی ابعاد زندگی جامعه ماست و این مشکلات جدی برای روستاها و شهرستان­ها و نیز برای پایتخت ها ایجاد کرده است. این توسعه نامتوازن، ناپایدار، بی­پایه و به باور ما مبتذل، با نابودی منابع طبیعی و سرمایه های فرهنگی و ارزشی این کشور همراه است و خواهد بود.
وی افزود: نگاه بالا به پایینی که در جامعه ما، از شهری به روستایی و از تهرانی به شهرستانی وجود دارد، تمرکز بیمارگونه همه امکانات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و نیز دانشگاه­های خوب در تهران و شهرهای بزرگ، ارائه رشته­های تحصیلی غیرقابل استفاده در شهرستان­ها(که بعدا از فارغ التحصیلی، افراد را خود به خود به سمت مهاجرت سوق می دهد)، از خود باختگی و استحاله فرهنگی در مقابل فرهنگِ دارای تکنولوژی و امکانات مدرن، از جمله مسائل دیگری است که ما ذیل همین نگرانی می­بینیم.
طالبی بیان داشت: مایه تاسف آنکه در شهرستان ها و روستاها نیز، نگاه به فرهنگ محلی و داشته­های بومی، بعضا نگاه همراه با سرشکستگی است. در پایتخت نیز حتی تحصیل­کردگان به کسی که با لباس محلی در خیابان های شهر قدم بزند، نگاه بالا به پایینی است و فضا آنقدر سنگین است که مردم سعی می کنند هویت شهرستانی خود را چه در قالب لباس محلی باشد، چه در قالب گویش و ... مخفی کنند و حتی فراموش!
وی با اشاره به برگزاری این پویش افزود: در راستای دغدغه هایی حول این موضوعات و در گام اول، به سراغ لباس محلی، به عنوان نمادی از فرهنگ، سبک زندگی و دانش بومی در کشور رفته­ایم؛ چرا که فکر می­کنیم که لباس های محلی ایرانی، از لحاظ زیبایی شناختی، ارزشمند هستند، از نظر پوشیدگی و نجابت، سازگاری بیشتری با اصول و ارزش­های ما دارند و به لحاظ شرایط زندگی ما همچون اقلیم متناسبند. لذا فراموش شدن و از بین رفتن­شان را یک تهدید برای فرهنگ جامعه ایرانی می­دانیم.
طالبی افزود: پوشش بومی، جنبه مهمی از فرهنگ است که در طول زمان و در مکان­های مختلف متناسب با اقلیم، اعتقادات و سبک زندگی ظهور یافته اند و به نحوی مناسب پاسخگوی نیازهای مختلف زندگی بشر بوده اند. به همین جهت حفظ آن، نگهداری از میراثی ارزشمند است. اما متاسفانه در جامعه امروز ما پوشیدن لباس محلی و سنتی، از نگاه بخش بزرگی از مردم، نشانه­ای از عقب ماندگی تلقی می­شود و فضای روانی و اجتماعی حاصل، روز به روز عرصه را بر علاقه­مندان به پوشیدن لباس محلی، تنگ­تر می­کند.
وی اظهار کرد مجموعه­ای از این دغدغه­ها بود که انگیزه داد که تصمیم بگیریم پویشی را با نام هفته لباس محلی دانشگاه شریف، پایه ریزی کنیم. این پویش در فضای مجازی از ابتدای سال جاری و در فضای واقعی طی یک هفته اخیر برگزار شد و منجر به بحث های بسیاری خوبی در ارتباط با لباس محلی و فرهنگ بومی در بین دانشجویان و اساتید و حتی جامعه ای که در ارتباط با این افراد هستند شد.
وی گفت: خوشبختانه این فضا باعث شد در زمان بسیار کوتاه یک هفته ای نگاه به لباس محلی دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه به هم دانشگاهیانی که پوشش بومی خود را انتخاب کرده اند بسیار تغییر کند و تا حدود بسیار زیادی فضای سنگین روزهای اول پویش جای خود را به شرایطی که در آن تنوع قومیتی و پوشش های بومی در نگاه جامعه دانشگاه شریف ارزشمند تلقی می شود، داد.
هامون طهماسبی، دبیر برگزاری پویش لباس محلی دانشگاه شریف، در این همایش گفت: دغدغه های طراحان برنامه، پیرامون تمرکز گرایی و از بین رفتن داشته­ های ارزشمند بومی، باعث شد که به فکر پویشی بیافتیم که در طی برگزاری آن، یاد بگیریم که چگونه تنوع فرهنگی را سرمایه­ ای ارزشمند بدانیم و بتوانیم اقوام مختلف را با فرهنگ و سبک زندگی گوناگون­شان بپذیریم و به آنها احترام بگذاریم.
وی افزود: برگرداندن عزت و ارزشمندی به لباس محلی به عنوان نمادی از داشته های بومی، به ویژه در میان نگاه اقشار تحصیل­کرده، علاوه بر ایجاد کردن ظرفیت­ هایی برای مقابله با مدگرایی و ابتذال سبک پوشش، کمک مهمی به توجه بیش از پیش جامعه به ارزش­های بومی خود خواهد کرد.
سارا نادری دانشجوی مهندسی شیمی که با لباس محلی حضور دارد در گفت وگو با خبرنگار ایرناافزود: تاریخ این مرز و بوم، همواره بر صلح و صفا و احترام متقابل بین اقوام مختلف اش گواهی می دهد.
وی که با لباس بختیاری حضور دارد گفت: باید این تنوع فرهنگی و قومی را قدر دانست و به یک فرصت برای کشور عزیزمان تبدیل کرد. اولین گام همین است که ادامه دهنده راه نیاکان مان باشیم و برای زبان، گویش، لهجه، فرهنگ و لباس یکدیگر حرمت و ارزش قائل شویم و اجازه ندهیم که عده ای غافل و یا سودجو این صمیمیت ها را کمرنگ کنند و بر اختلافات قومی و مذهبی مان دامن بزنند.
محمود گودرزی دانشجوی هوا فضا با لباس محلی لری گفت: داشته های بومی ما، به اندازه کافی راهگشا هستند اگر فکر و توان مان تنها در تهران و شهرهای بزرگ نماند.
وی بیان داشت: هدف من از پوشیدن لباس محلی این است که نشان دهم که برای آیین و فرهنگم ارزش قائل هستم .امیدوارم این پویش باعث شود که مردمان شهرها و روستاهای کشور، بیشتر قدردان چیزهای ارزشمندی باشند که دارند و از طرفی هم، ما تحصیل کرده های تهران نشین، بیشتر و جدی تر برای توسعه پایدار نقاط حاشیه ای کشورمان قدم برداریم.
بهاره نظری فر دانشجوی صنایع با لباس زیبای کردی اظهار داشت: لباس محلی برای من یعنی نمادی از فرهنگ غنی، اصیل و ارزشمند ایرانی. فرهنگی که حامی توسعه پایدار و متوازن برای همه مردم ایران است. من معتقدم با تقویت دانش های بومی و توسعه الگوهای محلی پیشرفت می توانیم شاهد رفاه و آبادانی همه نقاط ایران عزیز باشیم.
وی افزود: لباس محلی یعنی تصویری که می گوید یادمان باشد همه ایران در تهران خلاصه نشده. یعنی می توانیم به جایی که ریشه در آن داریم برگردیم و گامی برای درمان زخم های برجای مانده از سال ها بی توجهی و غفلت نسبت به توسعه شهر و دیارمان برداریم.
متین دهقان دانشجوی رشته فیزیک با لباس خراسانی که بر تن دارد گفت: فرهنگ های بومی ما سال ها مورد تجربه و تکامل قرار گرفته اند و بدون شک ظرفیت ارتقای متناسب با نیاز های زندگی امروزه ما را نیز دارا هستند در حالی که اصالت و اصول والای انسانی که بن مایه این فرهنگ ها بوده اند نیز حفظ شود.
وی گفت: ما پوشیدن و ترویج لباس محلی را به عنوان نمادی برگزیدیم تا مقدمه ای باشد بر شناخت و انتخاب مجدد فرهنگ های اصیل خودمان و رهایی از مشکلات بسیاری که به واسطه ی گرفتار شدن به الگوهای نامناسب زندگی با آن روبرو شده ایم .
دهقان افزود: همه این دانشجویان امیدوارند که با فرصتی که برای طرح دغدغه های فرهنگی پیرامون موضوع لباس و داشته های بومی ایجاد می شود، توجهات بیشتری را به ضرورت پرداختن به آبادانی و توانمندسازی شهرها و روستاهای کوچک به عنوان بخش مهمی از نقشه راه توسعه پایدار ایران جلب کنند و بدین طریق، قدم موثری را در جهت تمرکز زدایی از پایتخت و جلوگیری از خروج سرمایه های اقتصادی، فرهنگی و انسانی از مناطق کوچک به کلانشهرها بردارند. درخواست دانشجویان از نمایندگان به عنوان نامگذاری روزی به عنوان لباس محلی در تقویم رسمی کشور از دیگر خواسته های دانشجویان بود.
اجرای موسیقی با لباس محلی و پخش تیزر از شهرهای مختلف از دیگر برنامه های این همایش بود.
این برنامه با مشکلاتی روبرو بود به علت قطع بودن برق دانشگاه برنامه در فضای باز برگزار شد و مهمانان همه حضور نداشتند قرار بود چند تن از نمایندگان مجلس با لباس محلی حاضر شوند که این کار نیز انجام نشد .
فراهنگ**9338**1569



30/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن