محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843570742
سیهرویان و سیاهنمایی: نسبت «قصههای» بنیاعتماد با سیاهنمایی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سیهرویان و سیاهنمایی: نسبت «قصههای» بنیاعتماد با سیاهنمایی فرهنگ > سینما - مهرزاد دانش
دلواپسان با شروع اکران قصهها (که لابد به سیاق چند فیلم قبلی لیست سیاهشان، منتظر تعلیق و نه اکرانش بودهاند) بار دیگر در بوق و کرناهای رسانهایشان بانگ و فریاد «سیاه نمایی» سر دادهاند. مدتها است که عبارت سیاه نمایی، تبدیل به چماقی بر سر آثار برتر و اغلب مستقل سینمای ایران شده است تا بدان بهانه، حکم بر تعطیل و توقبیف و تعلیق داده شود. اما آیا قصهها سیاه نمایی است؟ برای این موضوع، ابتدا باید منظور دلواپسان را از سیاه نمایی درک کرد. خلاصه مفهوم این عبارت خودساخته آن است که نباید فیلمسازها در فیلمهایشان صرفا به طرح و بزرگنمایی نکات منفی جامعه بپردازند و از پدیدههای مثبت آن غافل باشند. از نظر این افراد، تکیه صرف روی مسائل تلخ جامعه، خودش نوعی دروغ است و تصویر غلطی از ایران ارائه میدهد. این امر، مخصوصا زمانی که مخاطب فیلم، خارجیها باشند، مذمومیت مضاعفی دارد و خلاف مصالح ملی و نوعی توهین به ایران و اسلام و نظام است. چنین رویکردی، از آنجا که موضوع سینما را با منافع ملی گره میزند و رویکردی ایدئولوژیک به سینما دارد، معمولا از دریچه تحکم هم قضاوت میکند و به محض تشخیص اینکه فیلمی سیاه نما است، فورا حکم بر تقبیح و بلکه تعطیل نمایش آن میدهد. چالش بزرگی که بر سر مفروضات این جماعت راجع به سیاه نمایی وجود دارد، تلقی غلط اینان از هنر و سینما است. ایشان هنر را مترادف با ارائه گزارش میانگارند. مثلا کسی در مقام خبرنگار یا بازرس سازمانی بخواهد درباره پدیدهای همچون سامانه آبرسانی گزارش تهیه کند، اگر چشمش را روی نکات مثبت آن فضا ببندد و صرفا به گزارش نارساییها و نقصها بپردازد، عدالت را رعایت نکرده و به سیاه نمایی پرداخته است. اما هنر با گزارشهای سازمانی یا مطبوعاتی فرق دارد. در هنر، اصلا این فردیت هنرمند و دریچه نگاه او به محیط پیرامون است که تشخص پیدا میکند. هنرمندی مکن است توجهش صرفا روی طلاق باشد یا فقر یا اعتیاد. او دارد روی این سوژه خاص، فضای ذهنی خود را بر مبنای معیارهای هنری - و نه لزوما ژورنالیستی و اداری - تنظیم میکند. کسی از سینما انتظار بیان گزارش ندارد. گزارش متعلق به تلیزیون و روزنامهها و خبرگزاریها است. سینما ذاتا گزینش گر است؛ یعنی در ثبت واقعیتها، گزینشی عمل میکند و همین روند، خواه ناخواه بخشهای مهمی از واقعیت را کنار میگذارد و بخشهایی را هم که بنا بر ذات هنر، با فضای تخیلی و داستانی درمی آمیزد. علاوه بر این، کسی که میخواهد تلخیهای جامعه را به قصد تلنگر به رخ بکشد، دیگر فضای سوژه را به سمت سپیدیها منحرف نمیسازد تا مثلا تعادل را برقرار کرده باشد. اگر کسی بخواهد مثلا درباره دندانهای کثیف نگارنده که به علت عدم رعایت بهداشت آلوده و سیاه و متعفن شدهاند، به بنده نکاتی را گوشزد کند، قطعا از فرجام تلخ این آلودگی سخن خواهد گفت و نه مثلا از زیبایی لب و گونه آراستگی سبیل و محاسن و چال روی چانه! فیلمی که در محور نابه سامانیهایی همچون دروغگویی و خیانت و غیبت و تهمت و سایر رفتارهای ناپسند اخلاقی است، اگر بخواهد مثلا به قصد سپیدنمایی وارد داستان آدمهایی شود که مثلا از صبح تا شب به هم لبخند میزنند و راست میگویند و خیر هم را میخواهند، بستر درام را عقیم میسازند و شکلی از تصنع به دنیای فیلم وارد میکنند. سیاه نمایی درباره فیلم سینمایی و به طور کلی هنر، اصولا بیمعنا است. مردم به سینما میروند تا دیدگاه و تجربیات و ایدههای هنرمند را در قالب تصویر و صدا و دیالوگ و ریتم، ادراک و احساس کنند ممکن است تلقی او را بپسندند یا نه. این دیگر به مخاطبان فیلم مربوط است و نه تمامیت خواهانی که پیشاپیش حکم صادر میکنند که اینجا سیاه است و آنجا سپید و چه کس سیاه ببیند و چه کس سپید. فیلم قصهها، درباره تعدادی از شخصیتهای فیلمهای پیشین بنی اعتماد است؛ اینکه اکنون بعد از گذشت سالها، در چه اوضاع و احوالی به سر میبرند. اکثر شخصیتهای فیلمهای این فیلمساز، متعلق به قشرهای فرودست جامعه هستند و لاجرم با موضوعاتی همچون فقر و اعتیاد و شکافهای معیشتی بیشتر مواجه هستند؛ و فیلم قصهها چون در محور همین آدمها است، ناگزیر این موضوعات هم تبلور بیشتر دارند. قصهها سیاه نمایی نیست؛ بلکه اگر هم قرار به یافتن ایده و پیامی در آن باشد، اثری مصلحانه است. یادآوری نکاتی همچون نکبت اعتیاد، قبح تبعیض، زشتی ولنگاری اداری در مواجهه با ارباب رجوع، معضل حقوق و مزایای پرداخت نشده کارگران و آسیب پذیران اجتماعی، بحران گسست نسلها، هیولای فقر، رواج پدیده مذموم فحشا، و... چرا باید عدهای را عصبانی کند؟ مگر اینان مدعی پرداختن به امور مردم نیستند؟ آیا قصهها جز این میگوید که امور مردم را باید بسامان کرد؟ آیا اگر قرار باشد جوهره مفهوم دینی «امر به معروف و نهی از منکر» در گفتمان سینمایی ترجمان شود، نتیجه مصداقیاش، قصهها نخواهد بود؟ دلواپسان متوقعند که در مواجهه با این سیاهیهای اجتماعی، چه نوع الگویی را در سینما در پیش گرفت؟ آیا اینان مدعیاند در جامعه ما خبری از نداری و افیون و تبعیض و سوء تدبیر نیست؟ اگر چنین است، پس تکلیف در برابر امارهای تکان دهندهای درباره افزایش آمار طلاق و خشونتهای خانوادگی و اعتیاد و روسپیگری و... که از منابع رسمی و حکومتی هم ابراز میشود و بعضا از تریبونهای نماز جمعه هم یادآوری میشود، چیست؟ اگر در رسانههای رسمی و نماز جمعه و مساجد در این باره سخن رانده شود، نشانه دغدغههای عدالت اجتماعی و داشتن درد مستضعفان است؛ ولی اگر در فیلم بنی اعتماد مطرح آید، سیاه نمایی است؟! قصهها نه تنها سیاه نیست، که به دلیل بار قابل توجه تعهد اجتماعیای که در آن موج میزند و روح امید و یا تکاپو را در دل مخاطبش زنده نگه میدارد، اتفاقا یکی از روشن بخشترین فیلمهای اجتماعی یکی دو دهه اخیر است. در این فیلم اگرچه تلخیها فراوان است، اما گشایشها هم کم نیست: نوبر و همسرش رضا، سرانجام خانه دار میشوند، سارا و حامد در عاقبت کار، به تفاهم میرسند، نرگس به خانه شوهر برمی گردد و با دریافت وام دورنمای روشن تری را در معیشتش ترسیم میکند، دوربین مرد مستندساز را برمی گردانند و او مصمم مسیرش را ادامه میدهد، دیگر قرار است چه رخ دهد؟ قصهها معضلات را مطرح میکند؛ اما در کنارش به ارائه پیشنهاد هم میپردازد. اپیزود نهایی فیلم، که بهترین قسمت فیلم هم هست، حکایت چالش و تنش سنگین بین دختر و پسری جوان است که هرگز گمان نمیرود با این همه مانعهای بینابین، امیدی به وصالشان باشد، اما روند جاری در گفتوگو بین اینان، دلالت بر اهمیت عناصری همچون واقع بینی و آرمان گرایی توامان دارد و همین کلید حل بسیاری از معضلات روزگار ما میتواند باشد. چرا باید دلواپسان نگران این ایده باشند؟ منتسب کردن فیلم به فضاهایی همچون فتنه هم به استناد صرف اینکه پسر کوچک یکی از شخصیتهای قصه (طوبا) در زندان است، بیشتر به مضحکه میماند. آیا دلواپسان منکر فجایعی همچون کهریزک هستند که هنوز هم عاملانش به مجازات اعمال خود نرسیدهاند و چه بسا اگر یکی قربانیان این فاجعه، فرزند یکی از امینهای مورد اعتماد فضای رسمی نبود، همین هم برملا نمیشد؟ آیا دلواپسان منکرند که در برخی از فضاهای دادرسی جامعه، میتواند تأخیرها و نارساییها و نقصها و قصورهایی هم رخ دهد و یک فیلمساز حق دارد نگرانی خود را درباره این احتمالات در اثرش بیان دارد؟ آیا مونولوگی در ابعاد یکی دو جمله در این باره در یک فیلم سینمایی، آن قدر برای دلواپسان وحشت آور است که میل به شنیدن همین حد مختصر هم ندارند؟ قصهها چون با بیانی هنرمندانه - و نه عوامانه همچون فیلمهای برخی عزیزکردگان دایره رانت و فرصت - از غصههای مردم سخن میگوید، لاجرم بر دل مینشیند و شائبه موج سواری و سیاه نمایی و زیاکاری در آن راهی ندارد. سیاهی منتسب به فیلم بنی اعتماد نیست، معطوف به سیه رویانی است که از در سیاسی کاری و فرافکنی، دلواپس شنیدن حقیقتهایی نامطلوب برای خویشند و دلشوره بازتاب تصویر نامطبوع خود را در آینه اثر دارند. تا سیه روی شود هر که در او غش باشد... *منتشر شده در هفتهنامه صدا
کلید واژه ها: رخشان بنی اعتماد - اکران سینما - سینمای ایران -
چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 - 08:28:43
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]
صفحات پیشنهادی
تقدیر معاون رییس جمهور از رخشان بنیاعتماد و فیلم «قصهها»/دولت امثال او مستعجل نیست
تقدیر معاون رییس جمهور از رخشان بنیاعتماد و فیلم قصهها دولت امثال او مستعجل نیست فرهنگ > سینما - ایسنا نوشت معاون رییس جمهور در امور بانوان گفت «رخشان بنی اعتماد در فیلم قصهها با آینده نگری و آینده پژوهشی از خود نقش یک مددکار اجتماعی پویا را به نمااظهارات اصغر فرهادی درباره واژه "سیاهنمایی" در سینما
جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۵ اصغر فرهادی گفت اگر فیلم قصهها ی رخشان بنیاعتماد سیاه است پس فیلم سفید چیست به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کارگردان فیلم جدایی نادر از سیمین که شامگاه گذشته 17 اردیبهشتماه همزمان با سالروز تولدش در مراسم نکوداشتتیزر فیلم «قصهها» به کارگردانی رخشان بنیاعتماد
تیزر فیلم قصهها به کارگردانی رخشان بنیاعتماد فرهنگ > سینما - فیلم قصهها به کارگردانی رخشان بنیاعتماد این روزها در سینماهای تهران و شهرستان روی پرده رفتهاست در این فیلم بازیگرانی چون مهدی هاشمی گلاب آدینه فاطمه معتمدآریا پیمان معادی محمدرضا فروتن فرهاد اصدر دهمین جلسه از نشستهای «نسبت سینمای ایران و منافع ملی»؛ بررسی «سینمای اجتماعی و نقد سازنده
در دهمین جلسه از نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی بررسی سینمای اجتماعی و نقد سازنده با حضور توحیدی سامان و هاشمزادهدهمین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع سینمای اجتماعی و نقدسازنده با حضور جلیل سامان فرهاد توحیدی و ناصر هاشمزاده در حوزه هنرپرداختن به مشکلات سیاهنمایی نیست/ غلبه خشونت بر مناسبات انسانی
در نشست نقد تابو مطرح شد پرداختن به مشکلات سیاهنمایی نیست غلبه خشونت بر مناسبات انسانی شناسهٔ خبر 2579143 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۲۹ هنر > سینمای ایران کارگردان فیلم تابو بیان کرد که بهعنوان یک هنرمند به پرداختن به مشکلات جامعه وفادار است به آنها واکنش نشانبنیاعتماد،معتمدآریا، اصلانی و چهرههای مطرح «قصهها» به خبرآنلاین میآیند/ پرسشهایتان را مطرح کنید
بنیاعتماد معتمدآریا اصلانی و چهرههای مطرح قصهها به خبرآنلاین میآیند پرسشهایتان را مطرح کنید فرهنگ > سینما - فیلم سینمایی قصهها به کارگردانی رخشان بنیاعتماد با حضور این فیلمساز و جمعی از بازیگران فیلم و همچنین آنتونیا شرکاء منتقد فیلم در کافه خبر نقد و براظهارات اصغر فرهادی درباره واژه سیاهنمایی در سینما/ اگر فیلم «قصهها»ی رخشان بنیاعتماد سیاه است پس فیلم سفید
اظهارات اصغر فرهادی درباره واژه سیاهنمایی در سینما اگر فیلم قصهها ی رخشان بنیاعتماد سیاه است پس فیلم سفید چیست در راه که میآمدم فکر کردم چه نکتهای را درباره سرکار خانم بنیاعتماد بگویم و به این نتیجه رسیدم که درباره خود او و بعد قصهها صحبت کنم به گزارش نامه نیوز کدر مناظرهای با عنوان «نسبت جریانهای سیاسی با خط انقلاب» مطرح شد فروزنده: دولت احمدینژاد در راستای
در مناظرهای با عنوان نسبت جریانهای سیاسی با خط انقلاب مطرح شدفروزنده دولت احمدینژاد در راستای فرامین رهبری حرکت کرد کواکبیان 11 روز خانهنشینی احمدینژاد تبعیت از رهبری نبودمناظره نسبت جریانهای سیاسی با خط انقلاب در دانشگاه مهندسی قوچان با حضور معاون توسعه و منابع انسانیدر مناظره «لوزان بدون روتوش»: جبرائیلی: پذیرفتن بازرسی نظامی، چشم دوختن به آینده مبهم است/ ناصری: در
در مناظره لوزان بدون روتوش جبرائیلی پذیرفتن بازرسی نظامی چشم دوختن به آینده مبهم است ناصری در مذاکرات هستهای نسبت به طرف مقابل به موفقیت نزدیکتر هستیمبه همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران غرب بعدازظهر امروز چهارشنبه مناظرهای با عنوان لوزان بدون روتوش با حضور سید یاسر جدر نمایشگاه کتاب تهران مجموعه داستانهای کودکانه «قصههای مهربانی» رونمایی میشود
در نمایشگاه کتاب تهرانمجموعه داستانهای کودکانه قصههای مهربانی رونمایی میشودانتشارت آستان قدس رضوی کتاب قصههای مهربانی ویژه مخاطبان کودک را برای نخستینبار به چاپ رسانده و در بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رونمایی میکند به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل ازهشدار «آیاسآی» نسبت به طالبان/صدور مجوز حمل سلاح در پاکستان
هشدار آیاسآی نسبت به طالبان صدور مجوز حمل سلاح در پاکستانانزوای سیاسی حزب متحده قومی حمایت پرویز مشرف از مواضع پاکستان در قبال بحران یمن هشدار آی اس آی نسبت به انجام عملیاتهای انتحاری طالبان و رتبه 159 پاکستان در آزادی رسانهها بخشی از اخبار 24 ساعت گذشته این حوزه را تشکیل مدر برنامه «نگاه یک» مطرح شد محمدی: در آلماتی توافق بهتری نسبت به ژنو در حال تصویب بود
در برنامه نگاه یک مطرح شدمحمدی در آلماتی توافق بهتری نسبت به ژنو در حال تصویب بودمهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی گفت اگر سه ماه انتخابات ریاست جمهوری به تعویق میافتاد در آلماتی توافق بسیار خوبی انجام میشد که فرسنگها با ژنو فاصله داشت به گزارش گروه بین الملل خبرگزدو جایزه جشنواره فیجی برای «هیس! ...» / پوران درخشنده در جشنواره فیلمهای خانوادگی آنکارا
دو جایزه جشنواره فیجی برای هیس پوران درخشنده در جشنواره فیلمهای خانوادگی آنکارافیلم سینمایی هیس دخترها فریاد نمیزنند به کارگردانی پوران درخشنده در کنار حضور در نخستین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای خانوادگی آنکارا دو جایزه اصلی بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول زنمتقاضیان شرکت در «مشاعره قرآنی» آموزش میبینند
متقاضیان شرکت در مشاعره قرآنی آموزش میبینندتهیه کننده برنامه مشاعره گفت برنامه مشاعره قرآنی در شبکه آموزش سیما تولید میشود و متقاضیان شرکت در این برنامه آموزش دیده و برترینهای این افراد به مشاعره قرآنی راه مییابند به گزارش خبرگزاری فارس امیرحسین آذر تهیه کننده برنامه &laqرحمانیان نمایش اپیزودیک تازهای را به روی صحنه میبرد/ اجرای «سینماهای من» از خردادماه
رحمانیان نمایش اپیزودیک تازهای را به روی صحنه میبرد اجرای سینماهای من از خردادماه فرهنگ > تئاتر - نشست خبری نمایش تازه محمد رحمانیان سینماهای من برگزار شد این نمایش از سوم تا دوازدهم خرداد در سالن سینمای چارسو به روی صحنه میرود به گزارش خبرگزاری خبرآنلاینصداپیشه «پسر عمه زا» در کنار خالقان «کلاه قرمزی» و سازنده «بادکنک سفید»
صداپیشه پسر عمه زا در کنار خالقان کلاه قرمزی و سازنده بادکنک سفید فرهنگ > تلویزیون - محمدرضا هدایتی صداپیشه شخصیت پسرعمهزای مجموعه کلاه قرمزی عکسی در اینستاگرام خود منتشر کرده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین هدایتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام عکس«بیعدالتی» جای «میکائیل» را گرفت
بیعدالتی جای میکائیل را گرفتبا پایان یافتن پخش مجموعه تلویزیونی میکائیل سریال خارجی بیعدالتی از امشب شنبه 19 فروردین از شبکه یک سیما پخش میشود به گزارش خبرگزاری فارس این سریال با نام خارجی INJUSTICE محصول سال 2011 کشور انگلیس است که آنتونی هاراویتز آن را کارگردانی کرده اس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها