تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820556754




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روی سرت بار ببر ولی سربار مردم نشو!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: نباید به خردی و کوچکی کار نگاه کرد. زیرا هرچقدر هم کار کوچک باشد پستی و ننگ سربار بودن را از روی شانه های انسان بر می دارد.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: یکی از صحابه پیامبر که فقر و تنگدستی بر او چیره شده بود در یک روز که احساس کرد دیگر کارد به استخوانش رسیده با مشورت و پیشنهاد همسرش تصمیم گرفت به نزد پیامبر رفته و وضع خود را برای رسول اکرم (ص) شرح دهد و از حضرت استمداد مالی کند. با همین نیت رفت، ولی قبل از آن که حاجت خود را بگوید این جمله از زبان رسول اکرم(ص) به گوشش خورد:
«هر کس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می کنیم ولی اگر کسی بی نیازی بورزد و دست حاجت پیش مخلوقی دراز نکند خداوند او را بی نیاز می کند.»
با خود گفت حتماً مقصود پیامبر (ص) با من است و به خانه برگشت. همسرش گفت از کجا می دانی خطاب جمله با تو بوده فردا دوباره برو. ناچار روز دیگر با همان نیت به مجلس رسول اکرم (ص) حاضر شد ولی باز همان جمله را شنید. دوباره برگشت و همسرش هم باز اصرار کرد و فقر هم فشار آورد لذا برای بار سوم به مجلس رسول اکرم (ص) رفت. باز هم همان جملات را شنید که «هر کس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می کنیم ولی اگر کسی بی نیازی بورزد خداوند او را بی نیاز می کند.»
این بار مطمئن شد که خطاب پیامبر با اوست. عزمش را جزم کرد و با خود گفت که دیگر هرگز به دنبال کمک بندگان نخواهم رفت. به خدا تکیه می کنم و از نیرویی که در وجود خودم به ودیعه گذاشته شده استفاده می کنم و از او می خواهم مرا بی نیاز سازد. به نظرش رسید عجالتاً این قدر از او ساخته هست که برود به صحرا و هیزمی جمع کند و بیاورد و بفروشد. رفت و تیشه ای عاریه کرد و به صحرا رفت و هیزمی جمع کرد و فروخت. لذت حاصل از دسترنج خویش را چشید. روزهای دیگر به این کار ادامه داد تا به تدریج توانست از همین پول برای خود تیشه و حیوان و سایر لوازم کار بخرد. به کار خود ادامه داد تا صاحب سرمایه و غلامانی شد. روزی رسول اکرم(ص) به او رسید و تبسم کنان فرمود : «نگفتم هر کس از ما کمکی بخواهد ما به او کمک می دهیم، ولی اگر بی نیازی بورزد خداوند او را بی نیاز می کند.» (اصول کافی جلد 2 ص139؛ داستان راستان ص 28)
                                                                                                              *****
سه نکته:
* روحیه کارآفرینی پیامبر (ص)
درخواست کمک مالی از مردم و سربار دیگران بودن ، به دلیل آفات اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی فراوانی که دارد به شدت مورد مذمت و نکوهش اسلام و اولیای اسلام قرار گرفته است. پیامبر اکرم (ص) با تفکر کارآفرینی  این جملات را بیان فرمودند و روحیه تلاش و کار و روی پای خود ایستادن را در این فرد زنده کرد.
** روی سرت بار ببر ولی سربار مردم نشو!
زراره از یاران بزرگ امام صادق (ع) می گوید: شخصی به محضر امام صادق (ع) آمد و عرض کرد: من مردی فقیر و تنگدست هستم که نه می توانم کار دستی انجام دهم و نه فن تجارت را می دانم. امام صادق (ع) در پاسخ به او فرمود: «کار کن، با سرت باربری کن و خود را از مردم بی نیاز گردان.»
*** دنبال کار خوب باشیم ولی بیکاری هرگز
نباید به خردی و کوچکی کار نگاه کرد. زیرا هرچقدر هم کار کوچک باشد پستی و ننگ سربار بودن را از روی شانه های انسان بر می دارد. البته خوب است که تلاش کنیم تا کار خوب با موقعیت اجتماعی مناسب پیدا کنیم ولی نه به قیمت خانه نشستن و بیکار ماندن! پس یادمان باشد پیدا نکردن شغل مطابق میل انسان هرگز مجوز بیکاری و پذیرش خواری درخواست از دیگران نیست.





چهارشنبه 30 ارديبهشت 1394 ساعت 05:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن