تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805638232




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرخش سياست هاي اقتصادي ايران به شرق


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۰:۲ق.ظ)
چرخش سياست هاي اقتصادي ايران به شرق گروه بين الملل خبرگزاري موج
با روي کار آمدن دولت حسن روحاني خط مشي سياست خارجي ايران در مسيري قرار گرفت که چراغ راهنماي آن تعامل و همکاري در عرصه بين الملل است. از اين رو همکاري سازنده در جهت رشد و پيشرفت اقتصادي، مسالمت سياسي و تبادل فرهنگي اصل اساسي سياست خارجي دولت جديد را تشکيل مي دهد. در اين ميان دولت روحاني سهمي را نيز به کشورهاي آسياي جنوب شرقي اختصاص داده است. کشورهايي که در دهه هاي اخير به جمع اقتصادهاي توسعه يافته پيوسته اند و برقراري تعامل و گسترش همکاري با آنها، مسير تهران را براي دستيابي به اهداف بلند مدت خود هموار مي سازد.
تردد هيات‌هاي تجاري کشورهاي خارجي خصوصا کشورهاي جنوب شرق آسيا، براي ارتقاي سطح تبادلات تجاري با ايران و افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک بسيار چشمگير شده است. اين ترافيک نشان‌دهنده خروج اقتصاد ايران از انزواي بين‌المللي است.
در اين گزارش به ظرفيت هاي تعامل اقتصادي ايران و چهار کشور آسياي جنوب شرقي (تايلند، فيليپين، سنگاپور، مالزي) پرداخته مي شود.

تايلند
آغاز روابط ايران و تايلند به اواخر سده 16 و مقارن حکمراني سلسله صفويه در ايران و سلسله سيام در تايلند بر مي گردد و نخستين روابط دو کشور با تبادلات تجاري بازرگانان ايراني در خلال سفر به چين شکل گرفت.
هنوز چند صباحي از ديدار معاون نخست وزير تايلند و سفير جمهوري اسلامي ايران در بانکوک نگذشته است. در اين ديدار که در تاريخ 26 ارديبهشت برگزار شد، معاون نخست وزير تايلند و سفير جمهوري اسلامي ايران در بانکوک خواستار توسعه بيشتر همکاري هاي دو کشور در بخش هاي اقتصادي و تجاري و رايزني و همکاري در امور منطقه اي و بين المللي شدند.
حسين کماليان، سفير ايران در تايلند روز شنبه پس از ديدار با پراويت وونگ سوآن، معاون نخست وزير و وزير دفاع تايلند، گفت که در اين ديدار مناسبات دو کشور و راه هاي توسعه اين مناسبات مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي با اشاره به جايگاه معاون نخست وزير تايلند در امور اين کشور جنوب شرق آسيا، گفت که در اين ديدار علاوه بر تاکيد براي تلاش به منظور برداشتن موانع پيش رو در مناسبات، تحولات منطقه و جهان نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
دو طرف در اين ديدار با تشريح ديدگاه هاي خود در قبال مسائل و بحران هاي منطقه اي و جهاني و نزديک کردن ديدگاه ها، ضرورت توسعه روابط اقتصادي و فعال کردن بخش خصوصي و دولتي براي همکاري دو کشور را مورد تاکيد قرار دادند.
معاون نخست وزير تايلند و سفير ايران در اين ديدار خواستار تبادل هيات هايي بين دو کشور و ديدار مقامات به منظور تقويت بيشتر مناسبات بانکوک – تهران شدند و بر همکاري دو کشور در سازمان هاي بين المللي مانند سازمان ملل تاکيد کردند.
کماليان اظهار اميدواري کرد با توجه به حسن نيت ايران و تايلند، مناسبات دو کشور بيش از پيش گسترش يابد.

سنگاپور
توسعه روابط ايران با سنگاپور يکي از راهبردهاي ميان مدت دولت حسن روحاني محسوب مي شود و اين مساله در اعلان هاي صريح مقام هاي دولتي نيز مشهود است.
در ديدار معاون وزير خارجه سنگاپور با رئيس اتاق بازرگاني ايران که روز دوشنبه 7 ارديبهشت در محل اتاق ايران انجام شد؛ گسترش همکاري هاي اقتصادي بين دو کشور مورد تاکيد قرار گرفت.
رئيس اتاق ايران با بيان اينکه سنگاپور پل ارتباطي بين اقتصادهاي جنوب آسيا، خاورميانه و شرق آسيا است، گفت: نگاه ايران به سنگاپور براي همکاري هاي اقتصادي منطقه نگاه ويژه اي است.
وي افزود: در سال هاي اخير محدوديت هايي در مناسبات اقتصادي ايران با ديگر کشورها وجود داشته است. باتوجه به سياست‌هاي جديد دولت و نتايج مذاکرات 1+5 فصل جديدي در تعامل با کشورهاي خارجي آغاز شده و آينده روابط اقتصادي ايران با ساير کشورها روشن و اميدوارکننده است.
شافعي با اشاره به روابط اقتصادي ايران با سنگاپور در گذشته گفت: در زمينه پروژه‌هاي نفتي و تعميرات کشتي، همکاري هاي خوبي وجود داشته و در شرايط جديد مي‌توانيم در زمينه حمل و نقل و ترانزيت همکاري‌هاي قابل توجهي را مورد توجه قرار دهيم.
رئيس اتاق ايران ادامه داد: با توجه به موقعيت جغرافيايي و اثرگذار اقتصاد ايران در منطقه، ايران و سنگاپور مي‌توانند با کشورهاي آسياي مرکزي، افغانستان، عراق و حوزه قفقاز همکاري‌هاي سه جانبه و چند جانبه در زمينه‌هاي مختلف داشته باشند.
وي تصريح کرد: موقعيت ايران در کشورهاي عضو اکو و سنگاپور در آسه‌آن (ASEAN) نقش محوري و مهمي دارند که مي‌توانيم با توجه به ظرفيت‌‌ها و پتانسيل‌هاي دو کشور در اين سازمان‌هاي منطقه اي ايفاي نقش نماييم.
رئيس اتاق ايران خواستار اجرايي شدن توافق نامه‌ها و يادداشت تفاهم نامه‌هاي امضاء شده شد و گفت: از اين شرايط و فرصت هاي جديد نهايت بهره و استفاده را ببريم تا حجم مبادلات اقتصادي به حد مطلوبي افزايش يابد.
از سوي ديگر، آلبرت چوآ معاون، دائمي وزير خارجه سنگاپور تصريح کرد: علي رغم تبليغات رسانه‌ها، در سال‌هاي متمادي که به ايران آمدم شاهد پيشرفت و توسعه آن بوده‌ام. به همين دليل هياتي را همراه خود به ايران آورده ام تا از نزديک با ايران آشنا شوند.
معاون دائمي وزير خارجه سنگاپور با اشاره به روابط دوستانه ايران و سنگاپور گفت: ظرفيت ها و توانمندي هاي دو کشور براي توسعه همکاري هاي اقتصادي في مابين زياد است.
چوآ گفت سنگاپور کشور کوچکي است ولي قطب اقتصادي منطقه محسوب مي شود، همان طور که ايران در منطقه خاورميانه چنين نقشي دارد. بنابراين پتانسيل و ظرفيت‌هاي بسياري براي همکاري‌هاي دو جانبه و چندجانبه وجود دارد.

فيليپين
در جديدترين ديدار، در تاريخ 8 ارديبهشت سال جاري، روساي مجلس ايران و فيليپين بر بالا بردن سطح همکاري‌هاي پارلماني و گسترش همکاري‌هاي اقتصادي و چالش‌هاي منطقه‌اي ميان دو کشور تاکيد کردند.
علي لاريجاني در ديدار با همتاي فيليپيني خود علاوه بر تاکيد بر همکاري هاي امنيتي و لزوم مبارزه با تروريسم، گفت: براي بالا بردن سطح همکاري‌هاي تجاري اراده جدي وجود دارد.
از سوي ديگر، فلسيانو بلمونته، رئيس پارلمان فيليپين بيان داشت: از طرف هيات پارلماني فيليپين خوشحاليم که به کشور ايران سفر کرده‌ايم. ايران و فيليپين روابط 50 ساله ديپلماتيک داشته و هميشه روابط دوستانه‌اي با هم برقرار کرده‌اند.
همچنين هفته گذشته (21 ارديبهشت) در ملاقات محمدي، سفير کشورمان با آلکالا، وزير کشاورزي فيليپين با بررسي آخرين وضعيت روابط اقتصادي دو کشور، گسترش همکاري ها در بخش کشاورزي مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
سفير کشورمان با دعوت از طرف فيليپيني براي شرکت در نمايشگاه صنايع غذايي و کشاورزي ايران که در خرداد سال جاري در تهران برگزار مي شود، گفت ايران و فيليپين از دير باز در تجارت محصولات غذايي و کشاورزي, همکاري هاي آموزشي در بخش شيلات و آبزيان و همچنين برگزاري دوره هاي تحقيقاتي همکاري داشته اند و با توجه به شرايط در حال تغيير بازارهاي بين المللي و ظرفيت هاي تکميلي دو کشور، امکان توسعه روابط در اين بخش بيش از گذشته فراهم شده است.
آلکالا نيز با اشاره به اهميت بازار ايران براي موز صادراتي فيليپين، عزم کشورش براي گسترش همکاري ها در بخش هاي مختلف اين بخش از روابط را مورد تاکيد قرار داد و با استقبال از حضور نمايندگان فيليپين در نمايشگاه افزود: طي ماه هاي آينده و با برگزاري نشست هاي کارشناسي بين دو کشور توافقات جديدي شکل خواهد گرفت.

مالزي
ايران و مالزي به تعبير کارشناسان از ظرفيت هاي مختلفي براي گسترش روابط اقتصادي برخوردار هستند. هر چند اکنون حجم مبادلات تجاري دو کشور به رقم يک ميليارد و 500 ميليون دلار در سال مي رسد، اما ظرفيت هاي بالقوه تهران - کوالالامپور براي گسترش روابط همچنان ناشناخته باقي مانده است.
در زمان حاضر مالزي به عنوان کشور دوست و مسلمان، يکي از شرکاي تجاري‌ مهم ايران در جنوب شرق آسيا محسوب مي‌شود به طوري که در سال هاي گذشته همواره روابط سياسي و اقتصادي دو کشور رو به رشد بوده است.
گسترش روابط ايران و مالزي مزيت هاي زيادي براي دو طرف در بر دارد که بهره گيري ايران از فناوري مالزي و همچنين صادرات محصولات ايران به اين کشور از جمله اين فوايد است.
در اين سال ها حضور و حمايت‌ بخش دولتي دو کشور، اين امکان را براي بخش‌ خصوصي کشور فراهم کرده است که در بازارهاي اين کشور حضور يابد و از اين طريق به رشد اقتصادي کشور کمک کند.
مزيت ديگر روابط با مالزي، عضويت اين کشور در اتحاديه کشورهاي جنوب شرق آسيا (ASEAN) است و چنانچه بتوان اين روابط را در حد مقبولي ادامه داد، ايران به بازار 10 کشور جنوب شرق آسيا دسترسي خواهد يافت.
درحال حاضر ASEAN به جز مالزي متشکل از کشورهاي قدرتمند اقتصادي از جمله سنگاپور، اندونزي، ويتنام، تايلند و فيليپين است که هر کدام از ظرفيت هاي بالقوه اقتصادي برخوردار هستند.
در زمان حاضر اندونزي داراي رشد 6/6 درصد توليد ناخالص ملي، مالزي 5/5، سنگاپور 7/4، تايلند 7/5 و ويتنام 2/5 برخور دار هستند که اين رشد اقتصادي کشورهاي حاضر، اتحاديه ASEAN را به بلوک بزرگ اقتصادي منطقه تبديل کرده است.
در حال حاضر مهم ترين اقلام صادراتي ايران به‌ مالزي را نفت و فرآورده‌هاي نفتي، خشکبار، فرش، کفپوش، سنگ و مصالح ساختماني و آلومينيوم‌ تشکيل مي‌دهد و مهمترين واردات ايران از مالزي نيز نخ نساجي، پلاستيک، روغن نخل و کائوچوي طبيعي‌ است.
بنابر اين بازار مالزي مي تواند مرکز مهمي براي‌ عرضه محصولات و کالاهاي ايراني باشد و اين عرصه فرصت مناسبي‌ براي حضور فعال صادرکنندگان محصولات کشاورزي ايران فراهم خواهد آورد. ايران هم اکنون در زمينه ساخت قطعات خودرو با مالزي همکاري دارد و صادرات اين محصول از ايران به مالزي و سرمايه گذاري در بخش توليد خودرو از مشخصه هاي اين روابط است.

با اين توصيف، شرق آسيا يکي از بزرگترين نواحي است که داراي بالاترين نرخ رشد اقتصادي در دنيا بوده که اين موضوع، ظرفيت بسيار مناسبي براي حضور بيشتر ايران در اين نقطه جهان است.
با توجه به سياست نگاه به شرق ايران، گسترش روابط با کشورهاي جنوب شرق آسيا از جمله اهداف راهبردي سياست خارجي است. بنابراين حضور در اين نقطه از جهان مي تواند منافع کشور را بيش از پيش تامين کند.


سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن