تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس ماه رمضان يك آيه از كتاب خدا را قرائت كند مثل اينست كه درماههاى ديگر تمام قرآن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804856131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حبس سرمايه‌ها در ساختمان‌هاي نيمه‌كاره


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حبس سرمايه‌ها در ساختمان‌هاي نيمه‌كاره
ركود و طولاني شدن دوره فروش پروژه‌هاي مسكن، عمده توليد‌كنندگان را با مشكل مالي براي اتمام ساير پروژه‌‌هاي نيمه‌كاره خود مواجه كرده است، اين در حالي است كه اين امر به نوعي حبس سرمايه در آپارتمان‌هاي نيمه‌ساز نيز تلقي مي‌شود.
نویسنده : هادي غلامحسيني 


ركود و طولاني شدن دوره فروش پروژه‌هاي مسكن، عمده توليد‌كنندگان را با مشكل مالي براي اتمام ساير پروژه‌‌هاي نيمه‌كاره خود مواجه كرده است، اين در حالي است كه اين امر به نوعي حبس سرمايه در آپارتمان‌هاي نيمه‌ساز نيز تلقي مي‌شود.
 بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه تعداد كارگاه‌هاي ساختماني غيرفعال يا كم‌كار در مناطق مختلف كشور، از پروژه‌هاي فعال يا رو به پيشرفت، بيشتر شده است.
تازه‌ترين اطلاعات بانك‌مركزي نشان مي‌دهد: در 9 ماه اول سال گذشته ميزان سرمايه‌گذاري فعالان ساختماني در بخش تكميل ساختمان‌هاي در حال ساخت، حدود 15درصد كاهش پيدا كرد، در حالي كه طي سال‌‌هاي 91 و 92، اين شاخص (به قيمت ثابت) به ترتيب 45درصد و 20 درصد افزايش يافته بود.  شتاب سرمايه‌گذاري در تكميل ساختمان‌ها از رشد 200درصدي در سال91، به نزديك صفر در پايان نيمه‌اول سال93 رسيده كه اين امر از توقف حجم قابل توجهي از عرضه‌هاي جديد آپارتمان در مرحله آخر ساخت‌وساز حكايت دارد.
با كاهش آپارتمان‌هاي تازه‌ساز در بازار معاملات از اواخر سال 92، به تدريج نقدينگي سازنده‌ها براي ادامه پروژه‌ها نيز آب رفت و هم‌اكنون به رغم آنكه تكميل ساختمان‌ها در مراحل آخر احداث به اندازه كمتر از يك‌سوم هزينه‌هاي شروع و مراحل مياني ساخت‌‌وساز منابع مالي نياز دارد، اما به نظر مي‌رسد امكان مالي براي اتمام اين پروژه‌‌هاي مالي وجود ندارد كه برخي از تحليلگران شرايط كنوني قيمت و ركود در بازار مسكن را دليل اين امر عنوان مي‌كنند.  در اين بين، انباشت شديد ساختمان‌هاي نيمه‌كاره، به عنوان عجيب‌ترين ويژگي بازار مسكن ايران مورد توجه قرار مي‌گيرد. وضع موجود كه به معني توقف ساخت‌وسازهاي حجيم سال‌هاي 91 و 92 در مراحل آخر تكميل است، مي‌تواند وضعيت عرضه در بازار معاملات مسكن را از سال 95 با كاهش روبه‌رو كند.
متوسط طول زمان ساخت‌و‌ساز دو سال است كه در زمان رونق مسكن و افزايش قيمت‌، اين دوره به 18 ماه و هنگام ركود و كاهش قيمت، حداقل به30 ماه مي‌رسد.
امسال به دليل شتابي كه در سال92، شاخص سرمايه‌‌گذاري‌ در تكميل ساختمان‌هاي مسكوني به خود گرفت، وضعيت عرضه آپارتمان آماده فروش در بازار مصرفي در سطح نسبتاً مطلوبي قرار دارد.
بخش زيادي از آپارتمان‌هاي تازه‌ساز عرضه شده در سال‌هاي 92 و 93 كه از محل رونق ساخت‌وسازهاي سال‌هاي 90 و 91  وارد بازار شده، به دليل ركود سنگين در معاملات طي يك‌سال اخير، فروش نرفته است و پيش‌بيني مي‌شود در ماه‌هاي آتي با كاهش درجه ركود مسكن، خريد و فروش اين آپارتمان‌ها آغاز شود.
 به اين ترتيب، موجودي آپارتمان در بازار تا پايان امسال، مناسب خواهد بود اما افت شديد ساخت‌وساز در سال93 و همچنين رشد ساختمان‌هاي نيمه‌كاره در سال گذشته، از سال95 به شكل كاهش تدريجي عرضه نوسازها، بروز خواهد كرد.
انبوه‌سازان پيش‌بيني مي‌كنند با كاهش غلظت ركود معاملات مسكن از نيمه امسال، فعاليت‌هاي ساختماني در بخشي كه به كمترين هزينه و سرمايه‌گذاري نياز دارد، تقويت شود؛ اين بخش، حوزه تكميل نيمه‌كاره‌ها خواهد بود كه با زمان و سرمايه كم، امكان فروش سريع ساختمان را براي سازنده‌ها برقرار مي‌كند.
عمده توليد‌كنندگان مسكن به نوعي پروژه‌هاي خود را به نوعي زمان‌بندي مي‌كنند كه با تكميل و فروش واحدهايي كه زمان ساختشان به دو سال نزديك شده است، هزينه تكميل ساختمان‌هاي نيمه‌كاره خود را تأمين كنند اما ركود در بازار مسكن موجب شده تا روند تأمين منابع مالي پروژه‌هاي ساخت و ساز با اشكال مواجه شود.
در پايان بايد به سياستگذاران هشدار داد كه اگر بازار مسكن از ركود خارج نشود، عملاً چرخه ساخت و تكميل پروژه‌‌هاي مسكن در كشور با مشكل جدي رو به رو مي‌شود و همين امر به دليل آنكه تقاضا براي مسكن به طور سالانه با رشد همراه مي‌شود و اين بخش نيز با انباشت تقاضا از قبل نيز مواجه است، زمينه‌اي ايجاد مي‌كند تا در سال 95و 96 كشور با افزايش قابل ملاحظه قيمت مسكن مواجه شود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن