تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803255619




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحولات بازار کار را در صورت موفقیت، شکست و یا تمدید مذاکرات بررسی کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک کارشناس اقتصادی؛ تحولات بازار کار را در صورت موفقیت، شکست و یا تمدید مذاکرات بررسی کرد تهران - ایرنا - عضو هیات علمی دانشگاه مازندران وضعیت بازار کار ایران و چالشها و فرصتهای پیش رو را در صورت تمدید، شکست و یا موفقیت مذاکرات هسته ای مورد بررسی قرار داد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، زهرا کریمی روز سه شنبه در نشستی که در خصوص مذاکرات هسته ای و بازار کار در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، عملکرد اقتصادی ایران را طی سالهای 1384 تا 1393 مورد ارزیابی قرار داد.
وی اظهار داشت: کاهش رشد اقتصادی از سال87 در ایران رخ داد و با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در آذر ماه سال 89 این روند تشدید شد که در تابستان سال 1390 با شروع تحریم های اقتصادی از سوی کشورهای غربی، اقتصاد وارد رکود گردید.

** وضعیت بازار کار ایران
وی در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به بیکاری آشکار و پنهان جوانان (29 - 15 ساله) گفت: طی سالهای یادشده اقتصاد ایران با افزایش نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه شد.

** وضعیت بازار کار انعکاس عملکرد اقتصادی
به گفته کریمی، در صورتی که اقتصاد کشور از پویایی و رونق برخوردار شود تردیدی نیست که فرصتهای شغلی در کشور افزایش می یابد اما بالعکس با افزایش رکود شاهد از میان رفتن مشاغل موجود و افزایش بیکاری آشکار و پنهان خواهیم بود.

** اقتصاد ایران در دوران اوج گیری درآمدهای نفتی
این استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت: در اوج سالهای افزایش درآمدهای نفتی متاسفانه به دلیل سوءمدیریت ها شاهد افزایش بی رویه مخارج دولت بودیم که این موضوع رونق موقت تولید و اشتغال را به دنبال داشت.
وی ادامه داد: تثبیت نرخ ارز و افزایش واردات از دیگر ویژگی های اوج گیری درآمدهای نفتی بود که به عبارتی با واردات بی رویه فرصت های شغلی در کشور برون سپاری شد.

** کاهش رشد اقتصادی از سال 1387
وی درباره شرایط اقتصادی کشور در سال 87 نیز گفت: با کاهش رشد اقتصادی از سال یادشده توان رقابتی بنگاه های تولیدی بتدریج کاهش یافت و ترکیدن حباب بازار مسکن کاهش رشد اقتصادی را تشدید کرد.
به گفته این استاد دانشگاه، به دنبال کاهش رشد اقتصادی، بنگاههای تولیدی ظرفیت تولید خود را بتدریج کم کردند و توان اشتغالزایی بنگاه های تولیدی و خدماتی کاهش یافت.

** تشدید بحران اقتصای با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها
این عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از آذرماه سال 89، گفت: با اجرای قانون یادشده قیمت حامل های انرژی، جهش بی سابقه ای یافت به طوری که افزایش هزینه سوخت و حمل و نقل در واحدهای تولیدی رخ داد و همه این موارد در حالی بود که دولت افزایش قیمت محصولات داخلی را ممنوع اعلام کرده بود.
وی ادامه داد: پیامدهای منفی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، مشکلات کمبود نقدینگی در بنگاه ها را تشدید کرد و آهنگ ورشکستگی بنگاه ها سرعت گرفت زیرا از یکسو هزینه تولید آنها افزایش یافته بود و از سوی دیگر نمی توانستند کالای خود را با قیمت بیشتری به بازار عرضه کنند.
کریمی یادآور شد: ازمیان رفتن فرصت شغلی از پیامدهای منفی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بود.

** تشدید تحریم ها از تابستان 1390
وی با اشاره به تشدید تحریم های اقتصادی از سوی دیگر کشورها از تابستان سال 1390، گفت: به دلیل تحریم نفتی، درآمدهای ارزی در کشور کاهش یافت و این در حالی بود که نقل و انتقال مالی از طریق نظام بانکی بین المللی ناممکن شد.
جهش نرخ ارز و افزایش سریع نرخ تورم از جمله عوارض تشدید تحریم ها بود که کریمی به آنها اشاره کرد و افزود: افزایش نااطمینانی در اقتصاد، تعطیلی بسیاری از بنگاه ها، از میان رفتن فرصت های شغلی، افزایش چک های برگشتی و مطالبات معوق بانک ها از دیگر پیامدهای منفی تشدید تحریم ها از تابستان سال 1390 به بعد بود.

** وضعیت بازار کار ایران
وی پس از تشریح بحرانهای اقتصادی که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و همچنین تشدید تحریم ها در کشور رخ داد به وضعیت بازار کار اشاره کرد و گفت: ثابت ماندن جمعیت شاغل (20.5 میلیون نفر) طی سال های 90 - 1385 از جمله پیامدهای سوء مدیریت و بی تدبیری سالهای یادشده است.
وی ادامه داد: دیگر پیامدهای منفی سیاست های یادشده، بالا رفتن نرخ بیکاری آشکار و پنهان، افزایش بیشتر نرخ بیکاری در میان جوانان و زنان، تشدید نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان، کاهش نرخ مشارکت، افزایش نرخ بالای جمعیت غیرفعال (بیکاری پنهان)و گستردگی مشاغل موقت با مزدهای پائین بود.

** مهمترین دلایل بیکاری آشکار و پنهان
کریمی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مهمترین دلایل بیکاری آشکار و پنهان، گفت: رشد ناکافی تولید و سرمایه گذاری به دلیل نامناسب بودن فضای کسب و کار، افزایش سریع عرضه نیروی کار به دنبال رشد سریع جمعیت در دهه 60 (نرخ رشد جمعیت در ابتدای دهه 60 به 3.9 درصد رسیده بود)، افزایش نرخ مشارکت زنان در بازار کار، ناکارآمدی اقتصاد ملی در ایجاد فرصت های شغلی و افزونی رشد عرضه نیروی کار نسبت به رشد تقاضای نیروی کار از مهمترین دلایل بیکاری آشکار و پنهان بود.

** تحولات نرخ مشارکت
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وضعیت نامناسب بازار کار در کاهش نرخ مشارکت اقتصادی انعکاس یافته است. به نحوی که طی سالهای 85 تا 93 این نرخ از 39.4 به 37.3 درصد نقصان یافت.
وی ادامه داد: همچنین نرخ مشارکت اقتصادی مردان از 65.6 به 62.9 و زنان از 12.4 به 11.8درصد کاهش یافت. کاهش نرخ مشارکت ناشی از هجوم به دوره های مختلف آموزش عالی یا خروج ناگزیر زنان تحصیلکرده از بازار کار بوده است.

** تحولات بیکاری جوانان (29 - 15 ساله)
وی دیگر پیامد منفی سالهای 84 به بعد را نرخ بیکاری بالا عنوان کرد و گفت: طی سالهای 84 تا 93 نرخ بیکاری عمومی بین 10.5 و 11.5 درصد نوسان کرده است. در این دوره بیکاری جوانان از 20.6 به 21.8، بیکاری مردان جوان بدون تغییر 17.8 و زنان از 29.9 به 39 درصد رسیده است. این آمارها حاکی از آن است که وضعیت اشتغال، به ویژه برای جوانان، طی سالهای یادشده نامناسب تر شده است.

** نرخ بیکاری دانش آموخته های دانشگاهی بیش از پنج برابر شد
کریمی گفت: افزایش نرخ بیکاری در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی طی سالهای 75 تا 90 به شدت جهش کرده و از 3.9 به 20 درصد افزایش یافته است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: این نرخ برای مردان فارغ التحصیل از 3.7 به 14.4 و برای زنان از 4.7 به 31.8 درصد رسیده است. همانگونه که ارقام نشان می دهد وضعیت بازار کار برای زنان دانش آموخته، به مراتب بدتر از مردان در همین موقعیت تحصیلی است.

** گستردگی مشاغل موقت و بیکاری پنهان
وی گفت: دیگر پیامد سیاست های نادرست و ناکارآمدی اقتصادی، گستردگی قراردادهای یک تا سه ماهه برای مشاغل دائم، کاهش مزد واقعی، انجام مشاغل ساده توسط افراد دارای تحصیلات عالی(منشی با تحصیلات دکتری) و افزایش جمعیت غیرفعال در میان زنان تحصیلکرده بوده است.

** شروع رشد مثبت از بهار 1393 و تاثیر آن بر بازار کار
کریمی با اشاره به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید گفت: پیامدهای تدبیر بر اقتصاد از بهار 93، با مثبت شدن رشد اقتصادی خود را نشان داده ولی رشد اقتصادی حاصل شده تاثیری بر افزایش اشتغال نداشته است.
وی ادامه داد: با وجود افزایش رشد اقتصادی هنوز تعطیلی واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی تداوم دارد و عدم امکان ایجاد مشاغل جدید برای تازه واردان به بازار کار مشاهده می شود.
وی تاکید کرد: علیرغم بهبود نسبی شرایط اقتصادی اما هنوز افزایش نگرانی نسبت به یافتن شغل در میان جوانان وجود دارد.

** ارتباط میان بیکاری و جرم
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران با اشاره به ارتباط میان بیکاری و جرم، گفت: شواهد تجربی نشانگر وجود همبستگی مستقیم میان بیکاری و خشونت است. در مقابل ارتباط قوی میان ثبات شغلی و درآمد واقعی و کاهش میزان جرم مشاهده شده است.
به گفته این اقتصاددان حوزه بازار کار، کاهش مزد واقعی سبب افزایش جرم در کشور می شود. کاهش دستمزد واقعی زمینه های بروز نارضایتی فرد از محیط کار و کارفرما را تشدید می کند.

** وضعیت اقتصادی و خشونت در خانواده
وی اظهار داشت: افزایش بیکاری موجب تشدید خشونت خانوادگی، مصرف الکل و مواد مخدر و خشونت شده که پیامد خشونت تشدید ناامنی اجتماعی و در نهایت تشدید مشکلات اقتصادی است.
وی با اشاره به اخطار وزرای بهداشت و ورزش و ضرورت مقابله با رشد خشونت، گفت: هم اکنون زندانیان مواد مخدر رتبه اول و زندانیان مرتبط با خشونت رتبه دوم را در میان زندانیان کشور به خود اختصاص داده اند.

** افزایش آمار ضرب و جرح عمدی و جرائم خشن
وی افزود: 104 هزار نفر در ماههای فروردین و اردیبهشت به پزشکی قانونی مراجعه کرده اند و روزانه سه قتل با سلاح سرد در تهران و هر 9 ثانیه یک خشونت در کشور رخ می دهد.

** تشکیل پرونده های قضایی در سال 1392
کریمی گفت: از سه میلیون و 772 هزار پرونده قضایی در کشور که در سال 1392 در قوه قضائیه تشکیل شده 12.4 درصد مربوط به سرقت، 9.8 درصد مربوط به ضرب و جرح عمدی ،6.1 درصد مربوط به ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، 5.9 درصد مربوط به توهین به اشخاص عادی، 5.6 درصد مربوط به نگهداری و مصرف مواد مخدر، 4.8 درصد مربوط به تهدید، 2.5 درصد مربوط به چک بی محل و 53 درصد مربوط به سایر جرائم بوده است.
وی همچنین با اشاره به افزایش جرم و فضای کسب و کار گفت: ورود روزانه حدود 16 هزار پرونده به قوه قضائیه (بدون محاسبه پرونده های شوراهای حل اختلاف)، افزایش نگرانی فعالان اقتصادی از ناامنی جانی و مالی را سبب گردیده است. افزایش پرونده های قضایی از شاخص های مهم فضای کسب و کار نامناسب در کشور است.

** مقایسه پرونده های قضایی در ایران و ژاپن
کریمی با مقایسه وضعیت پرونده های قضایی در کشورهای ایران و ژاپن گفت: در ژاپن با 130میلیون جمعیت 250 هزار پرونده قضایی اما در ایران به ازای 78 میلیون نفر جمعیت حدود 4 میلیون پرونده قضایی وجود دارد و این در حالی است که در ایران 250 هزار نفر زندانی در زندانهای کشور به سر می برند.

** علل گسترش خشونت های خانوادگی در ایران
این استاد دانشگاه علل گسترش خشونت های خانوادگی در ایران را بیکاری فرزندان، ناملایمات محیط بیرون از خانه، دعواها و منازعات خیابانی و درگیری ها در محل کار عنوان کرد و گفت: عوامل یادشده منجر به بازتولید خشونت در خانواده خواهد شد.

** تاثیر مذاکرات هسته ای بر فضای کسب و کار ایران
کریمی در خصوص مذاکرات هسته ای و پیامدهای آن در حوزه اقتصادی کشور، گفت: آرامش در بازار سکه و ارز، کاهش انتظارات تورمی، امید به بهبود فضای کسب و کار، تحمل مشکلات اقتصادی توسط بنگاه ها به امید شرایط بهتر در آینده نزدیک است.

** تحولات بازار کار در صورت شکست مذاکرات
وی در خصوص تحولات بازار کار در صورت شکست مذاکرات هسته ای نیز گفت: نگرانی از تشدید تحریم ها، به افزایش تقاضا در بازار ارز و طلا، کاهش شدید ارزش ریال در مقابل سایر ارزها، بروز بحران های دو قلو(بحران ارزی + بحران بانکی)، تشدید تورم، افزایش نااطمینانی، تعطیلی بسیاری از بنگاه ها و مهمتر از همه سبب از میان رفتن فرصت های شغلی می شود.

** وضعیت بازار کار در صورت تمدید مذاکرات
وی با اشاره به احتمال تمدید مذاکرات و تاثیر آن بر وضعیت بازار کار، گفت: تداوم وضعیت صبر و انتظار منجر به افزایش تدریجی قیمت ارز و طلا،عدم سرمایه گذاری در فعالیت های مولد و اشتغالزا، تداوم تعطیلی برخی از بنگاه های حاشیه ای، رشد پائین تولید و عدم امکان ایجاد فرصت های شغلی جدید و افزایش بیکاری آشکار و پنهان خواهد شد و از سوی دیگر گسترش هرچه بیشتر مشاغل موقت با مزدهای پائین را به دنبال خواهد داشت.

** چالش های بازار کار در صورت موفقیت مذاکرات
وی اظهار داشت: در صورت موفقیت مذاکرات، کاهش نرخ ارز می تواند به چالشی برای بازار کار منجر شود زیرا ارز ارزان می تواند به سود آورتر شدن واردات و در نتیجه کاهش توان رقابتی تولیدات داخلی و افزایش واردات محصولات رقیب تولیدات داخلی منجر شود. در چنین شرایطی، برون سپاری فرصت های شغلی و افزایش بیکاری آشکار و پنهان از دیگر آثاری است که اگر نتوانیم شرایط اقتصادی را در صورت موفقیت مذاکرات کنترل کنیم اقتصاد ایران را می تواند تهدید کند.
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در پایان بر ضرورت تدوین برنامه برای جلوگیری از آثار منفی بر تولید و اشتغال تاکید کرد و گفت: باید برای اقتصاد کشور پس از مذاکرات موفقیت آمیز هسته ای برنامه ریزی کرد زیرا در غیر این صورت مشکلات و معضلات اقتصادی همچنان ادامه می یابد.
اقتصام(3)9123**1558



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن