تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806894545




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارزیابی اصحاب فرهنگ و کارشناسان از نمایشگاه کتاب تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ارزیابی اصحاب فرهنگ و کارشناسان از نمایشگاه کتاب تهران تهران- ایرنا- نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با همه مواهب و مصائب خود روز شنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه به پایان رسید. هر ساله با برگزاری نمایشگاه نگرش مردم و مخاطبان این است که تغییراتی ولو اندک در نحوه برگزاری آن اعمال شود؛ اما با توجه به آراء و نظرات مردم و مخاطبان حرفه ای، تغییری محسوس در برگزاری این نمایشگاه نسبت به سال های گذشته صورت نگرفت.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حوزه فرهنگ در هر کشوری از مراتب والا و شأن خاصی برخوردار است. کشورهای مختلف رویدادهای فرهنگی خود را با اطلاع رسانی گسترده، به بهترین شکل ممکن برگزار می کنند. بدون تردید شیوه برگزاری نمایشگاه های محصولات فرهنگی نشانگر ارزش یا عدم ارزش گذاری هر کشوری نسبت به حوزه فرهنگ و اصحاب این حوزه است. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم از این قاعده مستثنی نیست و بی شک مهم ترین رویداد فرهنگی سالانه در ایران محسوب می شود. برگزاری این نمایشگاه طیف های گوناگونی از مردم را به مصلی کشاند؛ در این گزارش سعی کرده ایم با انعکاس نظرات مخاطبان و بازدیدکنندگان، نکات مثبت و کاستی های نمایشگاه بین المللی کتاب را به صورتی جامع الاطراف و همه جانبه برجسته کنیم. آنچه در پی می آید حاصل این گزارش است که از نظرتان می گذرد.
یاسر اسماعیل زاده، مدیر فروش انتشارات نی، از جمله کسانی بود که در بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به سراغ وی رفتیم. وی که معتقد بود بازدید از نمایشگاه کتاب امسال کمتر از سال های گذشته است علت اصلی این مسئله مشکلات اقتصادی و کاهش توان خرید مردم دانست.
یکی از انتقاداتی که اسماعیل زاده به نمایشگاه امسال وارد کرد، نحوه اطلاع رسانی آن بود.
سیامک علی آبادی، جانشین مدیر انتشارات افق، نیز همین اعتقاد را داشت و اطلاع رسانی نمایشگاه را ضعیف ارزیابی کرد.
علی آبادی همچنین از وضعیت غرفه های خوراکی و سایر غرفه هایی که در فضای نمایشگاه حضور داشتند انتقاد کرد و این فضا را دور از شأن یک نمایشگاه بین المللی کتاب دانست.
رضا لبافی، قائم مقام مؤسسه کتاب مرجع و مدیر غرفه بنیاد دایره المعارف اسلامی، نیز نحوه اطلاع رسانی را نقطه ضعف نمایشگاه کتاب امسال دانست که از نظر او موجب سردرگمی مخاطبان شده بود.
لبافی همچنین افزود: هر ساله شاهد آن بودیم که ناشری را به عنوان ناشر برگزیده یا کتابی را به عنوان کتاب پرفروش اعلام می کردند؛ اما امسال این نکته سنجی در نمایشگاه کتاب دیده نشد. به علاوه وی به محل برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی انتقاد کرد و گفت: عده ای از مخاطبان تنها به دلیل محل برگزاری نمایشگاه در آن حضور پیدا نکردند. این در حالی است که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: مصلی تهران مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست؛ امیدوارم در سال های آینده با برنامهریزی مناسب بتوانیم نمایشگاه کتاب را در مکان بهتری برگزار کنیم.
لیلا امان زاده، کارشناس رشته تکنولوژی آموزشی، از مخاطبان نمایشگاه بین المللی کتاب امسال بود که از نحوه برگزاری این نمایشگاه ابراز نارضایتی کرد و به ایرنا گفت: غرفه های خوراکی در فضای نمایشگاه، آن هم نمایشگاه بین المللی کتاب، جلوه خوبی نداشت و بی نظمی زیادی را بر این فضا حاکم کرده بود.
وی ادامه داد: چنین بی نظمی در شأن نمایشگاه بین المللی کتاب نیست و حتی اگر هم قرار باشد غرفه های خوراکی در نمایشگاه حضور یابند حداقل در انتهای راهروها و پس از غرفه های کتاب، فضایی جداگانه برای آن ها در نظر گرفته شود؛ به طوری که از این همه بی نظمی جلوگیری شود.
امان زاده اظهار کرد: از آنجایی که بنده پس از پایان ساعات اداری به نمایشگاه می رسیدم با کمبود وقت مواجه می شدم و برای ورود به برخی از راهروها به مشکل برمی خوردم. در این شرایط رفتاری که مأموران جلوی درب راهروها با ما داشتند بسیار توهین آمیز بود و بی احترامی آنان قابل قبول نبود.
وی با اظهار اینکه مردم اگر کتاب مورد نیاز خود را از خیابان انقلاب تهیه کنند، بهتر از آن است که به نمایشگاه بین المللی کتاب بیایند، افزود: قیمت کتاب ها نیز تفاوت چندانی با قیمت پشت جلد آن ها نداشت. حتی از برخی از ناشران این جمله را هم شنیدم که کتاب هایی را که در طول سال موفق به فروش آن ها نشده اند به نمایشگاه می آورند تا در این فضا و با تخفیف آن ها را به فروش برسانند.
این کارشناس تکنولوژی آموزشی اطلاع رسانی ضعیف را از دیگر مشکلات این نمایشگاه دانست و گفت: زمانی که چنین فضای بزرگی را به نمایشگاه کتاب اختصاص می دهند باید برای اطلاع رسانی درست و دقیق آن هم برنامه ریزی کنند. تمامی غرفه ها پراکنده بودند و پس از آنکه از غرفه های اغذیه در ابتدای فضای نمایشگاه عبور می کردیم بیشتر انرژی ما تحلیل می رفت.
از امان زاده پرسیدیم در این صورت آیا این نمایشگاه وجه مثبتی هم برای شما داشته است؛ که در پاسخ گفت: بله، نمایشگاه دیگری که با عنوان پیوست فرهنگی، در ضلع جنوبی مصلی برگزار شد، از نظم بیشتری برخوردار بود؛ به طوری که دو سالن در کنار هم تعبیه شده بود و به اسباب بازی های فکری برای کودکان، لوازمالتحریر و تجهیزات کتابخانه ای اختصاص داشت.
الناز آقازاده، کارشناس رشته شیمی، از نمایشگاه کتاب امسال نسبتاً راضی بود و آن را نقطه قوتی در جهت رشد فرهنگی کشور دانست. این معلم شیمی تنها انتقادی که به نمایشگاه داشت به تخفیف ها و قیمت کتاب ها بازمی گشت و در این زمینه به ایرنا گفت: تخفیف برخی کتاب ها در غرفه های مختلف، متفاوت بود؛ به عنوان مثال کتابی را که در یک غرفه 10درصد تخفیف می دادند، در غرفه دیگر با 50 درصد تخفیف می توانستید تهیه کنید و این موضوع برای من عجیب بود.
امیر یوسفی، کارشناس ارشد روابط بین الملل، که شغل آزاد داشت و به همراه خانواده خود به نمایشگاه آمده بود از دیگر مخاطبان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود. وی فضای این نمایشگاه را به بوستان کتاب تشبیه کرد و درباره ارزیابی خود از این فضا گفت: درست است که مشکلات اقتصادی مانع از خرید تمامی کتاب های مورد علاقه فرد می شود، اما همین که کتاب های متنوع و مورد نیاز افراد در یک مکان جمع آوری شده است، فضای دلنشین و مشوقی را می آفریند.
از یوسفی پرسیدیم که چرا در اثر مشکلات اقتصادی، نخستین کالایی که از سبد خانوار ما حذف می شود کتاب است؛ وی در پاسخ گفت: این مشکل ریشه در فرهنگ افراد دارد؛ بیشتر مردم به خرید و تهیه کتاب به عنوان یک هزینه نگاه می کنند و نه به عنوان یک سرمایه گذاری؛ تا زمانی که ما چنین نگاهی داشته باشیم به راحتی از کنار کتاب می گذریم و آن را در زندگی خود حذف می کنیم.
محمد حسین ناصری، مدیر غرفه انتشارات آیین دانش، نیز در زمینه مشکلات اقتصادی و قدرت خرید مخاطبان معتقد بود: امسال نسبت به سال های گذشته استقبال از نمایشگاه کمتر شده بود؛ چرا که نسبت به قیمت کتاب ها، قدرت خرید مردم پایین آمده بود.
وی همچنین درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب امسال تصریح کرد : سطح کیفی نمایشگاه نسبت به سال های گذشته پیشرفت چشمگیری نداشت. کتاب های تکراری بسیار دیده می شد و درباره این نمایشگاه می توان گفت که نمایشگاه کتاب به معنای تخصصی خود نیست. تعداد ناشرانی که نگاه تخصصی به کتاب داشتند اندک بود.
حسین طالشی صالحانی، رئیس اداره نشر وزارت امور خارجه، ناشر دیگری بود که بر کاهش قدرت خرید دانشجویان مهر تأکید گذاشت. وی با وجود آنکه از فروش انتشارات خود در نمایشگاه راضی بود، به ایرنا گفت: امسال بن کتابی که به دانشجویان اختصاص دادند از نظر تعداد، تفاوتی با سال گذشته نداشت؛ از سویی قیمت کتاب ها افزایش یافته بود؛ در نتیجه قدرت خرید پایین تر آمد و انتظارات بیشتر ناشران برآورده نشد.
طالشی شعار نمایشگاه امسال را که «خواندن، گفت وگو با جهان» بود از نقاط قوت این نمایشگاه معرفی کرد و آن را در جذب مخاطب تأثیرگذار دانست؛ به علاوه وی مراسم رونمایی از کتاب های متنوع در سرای اهل قلم را حرکتی مثبتی ارزیابی کرد.
اکبر قلی یان، مدیر انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، از منتقدان سرسخت بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بود. وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ارزش بیشتری برای کتاب قائل شود، افزود: امسال بن کتاب به مراکز گوناگون اهدا نشد و این امر منجر به کاهش چشمگیر استقبال مخاطبان از نمایشگاه شد؛ از طرفی تورم نیز عاملی بود که به این مشکل دامن زد.
قلی یان در پاسخ به خبرنگار ایرنا که با این تفاسیر آیا در نمایشگاه کتاب امسال نکته مثبتی هم وجود داشته است، گفت: از نکات مثبت نمایشگاه بین المللی کتاب امسال، دستگاه های کارت خوانی بودند که در اختیار غرفه داران قرار داشتند و بدون وقفه کار می کردند.
امیر مازیار، مدیر علمی انتشارات حکمت، درباره ارزیابی خود از نمایشگاه کتاب گفت: از نظر مدیریت نمایشگاه می توان گفت که در زمان شروع به کار و تحویل غرفه ها به ناشران یکسری ناهماهنگی هایی وجود داشت که باید مورد توجه قرار می گرفت.
وی با بیان اینکه ما هنوز نتوانسته ایم به آن وضعیت مطلوبی که کتاب باید در جامعه داشته باشد برسیم، افزود: در نمایشگاه امسال تولیدات جدید و کتاب های خوب و شاخص کم بودند.
مازیار که معتقد بود استقبال مخاطبان از نمایشگاه بین المللی کتاب امسال در مقایسه با سال های گذشته کمتر شده بود، استقبال از ناشران گوناگون را متفاوت ارزیابی کرد.
علیرضا رئیس دانا، مسئول انتشارات نگاه نیز همین اعتقاد را داشت و با ابراز خرسندی از میزان استقبال مخاطبان از این انتشارات گفت: از مهم ترین دلایل استقبال کمتر از برخی ناشران، وجود کتاب های تکراری در آن ها است.
مهدی حسین زادگان، جانشین مدیر غرفه انتشارات ققنوس، نیز برخلاف نظر برخی از ناشران نمایشگاه کتاب امسال را بهتر از سال های گذشته معرفی کرد و گفت: از آنجایی که برگزارکننده نمایشگاه کتاب امسال (اتحادیه ناشران) از جنس خود ناشران بود و با مشکلات این قشر به خوبی آشنایی داشت، در 9 سال گذشته بهترین نمایشگاهی بوده که برگزار شده است.
وی بازدید مخاطبان از غرفه انتشارات ققنوس را نسبت به سال گذشته 15 تا 20 درصد بیشتر ارزیابی کرد.
حسین زادگان تنها انتقادی که به نمایشگاه کتاب امسال داشت این بود که در زمان آغاز به کار نمایشگاه، غرفه ها با تأخیر به ناشران تحویل داده شد که منجر به افزایش حجم کار در روزهای پایانی نمایشگاه شد.
سینا جعفریه، مدیر تولید نشر ثالث، از دیگر افرادی بود که از میزان استقبال مخاطبان از انتشارات خود رضایت داشت و آن را بیشتر از سال های پیش ارزیابی کرد.
جعفریه در رابطه با اینکه چرا بیشتر ناشران، از استقبال مخاطبان ناراضی بودند، به ایرنا گفت: در کل تعداد مخاطبان کمتر شده بود؛ چرا که بیشتر، مخاطبان حرفه ای و کتابخوان به نمایشگاه مراجعه می کردند؛ البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که قیمت کتاب گران تر شده است.
سامان بورغانی، از کارشناسان فروش انتشارات سوره مهر، نیز از بازدید مخاطبان از غرفه این انتشارات ابراز خرسندی کرد و آن را تقریباً همچون سال گذشته ارزیابی کرد. وی علت این استقبال را در تنوع کتاب ها و تکراری نبودن آن ها دانست.
بورغانی تنها انتقادی که به نمایشگاه کتاب داشت، به مکان برگزاری آن و گرمای هوای مصلا باز می گشت.
مرتضی اسدیان لالمی، دانشجوی رشته حقوق که از استان مازندران در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب حاضر شده بود درباره ارزیابی خود از این نمایشگاه به ایرنا گفت: در کل نمایشگاه بین المللی کتاب نسبت به سال های پیش بهتر شده و تنوع و تعداد کتاب ها در آن بیشتر بود.
لالمی ادامه داد: اما برخی کتاب ها از نظر علمی آن طور که باید غنی نبودند و جای یکسری از کتاب های تخصصی در نمایشگاه خالی بود؛ در صورت وجود چنین کتاب هایی هم، قیمت آن ها فراتر از حد توان خرید مردم بود.
با استناد به آنچه گفته شود به نظر می رسد بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با تفاوت های اندکی نسبت به سال های گذشته برگزار شد. نحوه برگزاری این نمایشگاه در نگاه گروهی از مردم مثبت ارزیابی شد؛ استقرار رستوران های متنوع، فروش تنقلات و انواع خوراکی ها، سیمای نمایشگاه را رنگ و لعاب دیگری داده بود؛ همین مسئله برای بازدیدکنندگان غیر حرفه ای نمایشگاه کافی است تا جلوه مثبتی از نحوه برگزاری آن ارائه دهند. اما نگاه اهل فن با ارزیابی شتابزده مردم تفاوت های اساسی داشت؛ چرا که آنان حضور این رستوران ها را در شأن نمایشگاه بین المللی کتاب نمی دیدند.
به اذعان بسیاری ناشران و مخاطبان حرفه ای، تخصصی تر شدن بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب امسال تا حد زیادی توانست مسئولان امر را به تجدید نظر و بازنگری در چگونگی برگزاری نمایشگاه وا دارد؛ تا جایی که حتی این ذهنیت را برای ناشران ایجاد کرد تولیدات جدید را جایگزین آثار تکراری کنند. نکته دیگر این بود که محل برگزاری نمایشگاه با تمکین بر قداست آن جلوه مثبتی برای برخی از بازدیدکنندگان نداشت و در سال های آتی انتظار آن می رود که محیطی فرهنگی یا دانشگاهی میزبان این رویداد فرهنگی مهم شود. پایین آمدن قدرت خرید مردم این شائبه را در ذهن متبادر کرده بود که هم ناشران با فروش کمتری مواجه شدند و هم تعداد بازدیدکنندگان کمتر شده بود؛ اگرچه ناشران گرانی کاغذ را عامل قیمت های نجومی کتاب در چند سال اخیر می دانند؛ پر بیراه نیست که ورود دولت به این مسئله مهم، تا حد زیادی می تواند به آشتی میان اصحاب فرهنگ و دانش با ناشران و فروشندگان منجر شود تا سیر نزولی سرانه مطالعه در ایران به تراژدی و سنتی بی بدیل تبدیل نشود.
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی تهران که از 16 اردیبهشت ماه با شعار خواندن، گفت و گو با جهان در مصلی تهران آغاز به کار کرده بود، عصر شنبه 26 اردیبهشت ماه با برگزاری آیین اختتامیه به کار خود پایان داد.دراین نمایشگاه نزدیک به 500 هزار عنوان کتاب توسط بیش از 5 هزار ناشر داخلی و خارجی شرکت داشتند .
فراهنگ **آ.آ**1601**



29/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن