تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نگاه مؤمن عبرت آميز و نگاه منافق سرگرمى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803007715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تداوم قدرت السيسي در گرو حضور اخوان المسلمين در صحنه سياسي مصر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۸:۳ق.ظ)
يک کارشناس مسائل خاورميانه در گفت و گو با موج مطرح کرد: تداوم قدرت السيسي در گرو حضور اخوان المسلمين در صحنه سياسي مصر گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج؛
آنچه پس از انقلاب مصر در سال 2011 به وقوع پيوست، برگزاري اولين انتخابات در تاريخ اين کشور و روي کار آمدن حزب اخوان المسلمين پس از گذشت هشتاد از زمان تاسيس آن بود، اما؛ ديري نپاييد که دولت محمد مرسي در نتيجه دخالت هاي کشورهاي خارجي و عدم حل معضل امنيت در مصر، با کودتاي نظامي عبدالفتاح السيسي، فرمانده ارتش سرنگون شد.
پس از آن بود که دادگاه هاي مصر شروع به محاکمه هاي دسته جمعي رهبران و طرفداران اخوان المسليمن و اعلام حکم هاي حبس هاي طولاني و اعدام کردند. مسأله تا آنجا پيش رفت که طي حکم اوليه دستگاه قضائي اين کشور، مرسي نيز به اعدام محکوم شد، لکن؛ چند روز قبل از اعلان اين حکم، آمريکا از عربستان خواست تا نقش ميانجي را در آشتي دولت السيسي و حزب اخوان المسلمين بر عهده بگيرد.
براي بررسي نقش دولت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي در آينده مصر و حيات سياسي اخوان المسلمين با دکتر سيد جواد صالحي، پژوهشگر ارشد پژوهشکده مطالعات استراتژيک خاورميانه، گفت و گويي انجام داده ايم که در ادامه خواهيد خواند:

بعد از کنار رفتن حسني مبارک، حزب سياسي اخوان المسلمين در مصر به قدرت رسيد، اما؛ اين رويداد به مزاق سعودي ها خوش نيامد و از اين رو به اشکال مختلف تلاش کردند تا دولت مرسي را کار برکنار کنند. علت تضاد ديدگاه هاي رياض با حزب اسلام گرا اخوان المسلمين چيست؟
اگر اخوان المسلمين را از منظر يک ايدئولوژي سياسي مورد بررسي قرار دهيم خواهيم ديد که در حوزه هاي انديشه و ايدئولوژيک با تفکرات وهابي عربستان در تضاد است که اين اختلاف ها به نوع استنتاج و برداشت از دين و شريعت برمي گردد. در انديشه اخواني، دين قابل تطابق با عصر جديد و مدرنيته است. درست است که اجراي صحيح احکام و عبادات براي بنيانگذاران و نظريه پرداران اخوان اولويت داشت، اما؛ اين اولويت در برخورد با مسائل و ملاحظات سياسي مورد بازبيني قرار گرفت.
انديشه اخوان المسلمين را بايد ترکيبي از جديت در اجراي احکام اسلامي با ملاحظه شرايط سياسي و الزامات و انطباق با دستاوردهاي مدرن بشري دانست در حالي که در تفکر وهابي يا سلفي عربستان اين تطابق صورت نگرفته است. برداشت هاي اخباري، خشن و در ضديت با دستاوردهاي بسري در عصر جديد، در حقيقت بزرگترين نقطه تضاد اخوان المسلمين و انديشه هاي سلفي عربستان است.

علاوه بر تفاوت ديدگاه اخوان المسلمين و تکفر وهابي عربستان در حوزه دين، در عرصه سياسي اين دو انديشه چه رويکردي دارند؟
در عرصه سياسي اگر از منظر اجراي قدرت به قضيه نگاه کنيم، انديشه هاي اخواني بر اساس يک رويکرد دموکراتيک، انتخابي و مشروعيت ساز از بالا به پايين است، اما؛ در ديدگاه هاي سياسي وهابي، عمدتا اين مکانيزم بر اساس شيخوخيت و بيعت دنبال مي شود و ماهيت قبليه اي آن برجسته است.
طبيعتا در سياست داخلي، آنچه اخوان المسلمين در صحنه اجرايي مصر به عنوان محل نشو و نماي خود و تفکرات سلفي در ميدان محيطي عربستان انجام مي دهند، تفاوت ها محسوس است. اما در عرصه سياست خارجي نوع جهت گيري اخواني ها تندتر، صريح تر و ضد استکباري تر از عقايد سلفي رياض است. عربستان در محيط بين الملل بسيار محافظه کارانه، متکي بر حفظ قدرت و با ملاحظه قدرت هاي خارجي عمل مي کند.

علت تفاوت موضع گيري هاي تندروانه اخوان المسلمين و محافظه کارانه وهابيون عربستاني در نظامي بين الملل چيست؟ آيا مي توان گفت اخواني هاي به دلي نقش تاريخي «اپوزيسيون» در مصر و عدم تجربه حکومت داري چنين رويکردي دارند؟
يکي ازعلت ها مي تواند در عدم سابقه حضور سياسي اخوان المسليمن در ساختار رهبري مصر باشد، اما؛ علت ديگر به نوع نگاه دو طرف به کتاب و سنت برمي گردد. از ديد من موضوع سلفي و نگاهي به قدرت بايد در متن تاريخي عربستان جستجو شود که به حق مسائلي همچون قبيله، شيخوخيت و حاکمميت سيف در اين منطقه بسيار برجسته است و اين مطلب شيوه عملکرد وهابي را متمايز مي سازد.

در آخرين واکنش آمريکا به تحولات مصر، شاهد بوديم که واشنگتن ضمن تاکيد بر تمايز ميان داعش و اخوان المسلمين، از عربستان خواست نقش ميانجي بين دولت السيسي و حزب اخوان المسلمين را برعهده بگيرد. به نظر شما چرا ايالات متحده چنين درخواستي را از رياض کرده است؟
آمريکايي ها براساس شرايط عملياتي منطقه به اين نتيجه رسيده اند که جهان اسلام متکثر و متنوع است. از اين رو امکان ندارد همه اين جهان به اسم تروريسم، داعش و طالبان مورد بررسي قرار بگيرد. در دوران حاکميت جرج دبليو بوش، تلاش شد با اسلام هراسي و معرفي اسلام به عنوان قطب تهديد و جايگزيني آن با خطر کمونيسم، به جهان اسلام کليت يکپارچه اي داده شود.
طبق نظر انديشمندان غرب، آنگونه که مقابله گرايان مطرح مي کنند دنياي اسلام يکست نيست، لذا اوباما با رويکرد آشتي جويانه و محتاطانه خودش از يک طرف و استراتژي درگير سازانه و به عبارتي مشارکت بخشي جهان در اداره کليت نظام بين الملل، به اين نتيجه رسيد که بايد قطب هاي تند و خشن را لايه بندي کنند و به حاشيه برانند و در عين حال براي نابود کردن آنها، در جهان اسلام يارگيري کنند.
از اين رو آمريکايي ها بر اين اعتقاد هستند اخوان المسلمين در صحنه سياسي نيرويي قابل مقاسيه با داعش نيست و اگر به قدرت برسد تهديدات آن به مانند تهديدات گروه هاي القاعده و داعش براي ايالات متحده نخواهد بود. بر همين اساس کاخ سفيد در زمان حاکميت مرسي، سعي مي کرد اين دولت را به رسميت بشناسد و با آن همکاري کند؛ زيرا امکان ناديده گرفتن اخوان المسلمين وجود ندارد.
به همين جهت بايد توصيه آمريکا به عربستان براي ايجاد آشتي ميان دولت السيسي با اين حزب را يک توصيه راهبردي بدانيم. از سويي ديگر، عربستان به دليل درگير شدن در جنگ يمن، نيازمند همپيمانايي است که اخوان المسلمين مي تواند يکي از آن ها باشد. قبول نظر واشنگتن از طرف رياض در اين موضوع، نشان دهنده آن است که عربستان در مواقع ضروري، حاضر به همکاري با اخواني ها هست. البته خاطرات تلخ رفتارهاي اين کشور کماکان در حافظه تاريخي نخبگان اخوان المسلمين خواهد ماند.

با اين توضيحات و با توجه به دستگيري و اعدام طرفداران و رهبران اخوان المسلمين که در نتيجه سنگ اندازي هاي عربستان در مسير دولت مرسي صورت گرفت، مي توانيم در آينده شاهد همکاري رياض با اخواني ها باشيم؟
اين امکان وجود دارد، اما؛ طبيعتا رابطه بر پايه بدبيني خواهد بود و قدم هاي دو طرف براساس ملاحظات ناشي از احتياط و ضرورت است. از اين رو رابطه پايدار و دايمي شکل نخواهد گرفت.

در صورتي که فضاي سياسي مصر به سمتي برود که اخوان المسلمين مجددا بتواند در قالب يک حزب سياسي در قدرت ظاهر شود، با توجه به سابقه حاکميت اين گروه در زمان مرسي و ناتواني در حل مشکلات اقتصادي و امنيتي، نظر شما در مورد توان حکومتداري اخوان المسلمين چيست؟
تجربه مصر نشان داد که اخوان المسلمين در مقاسيه با ساير احزاب اين کشور، يک حزب تمام عيار بود که داراي تشکيلات اجتماعي، رفاهي و امنيتي خاصر خود نيز بود. در واقع همين تشکيلات باعث شد که در دوران خلاء قدرت پس از کنار رفتن حسني مبارک، اخواني ها بتوانند وارد قدرت شوند.
البته آنها خطاهاي استراتژيکي در عرصه رهبري مصر داشتند که منجر شد اين کشور و حزب اخوان المسليمن هزينه هاي گزافي بپردازد. با اين وجود اگر اخواني بتوانند مجددا خود را بازسازي کنند بازهم در عرصه رقابت مصر به عنوان يک حزب با چالش هاي بسياري رو به رو مي شود که ناشي از سرکوب هاي دوره السيسي و واکنش هاي مردم و رهبران دستگير شده است.
مهمتر آنکه در حوزه نهادها و ائتلاف ها طبيعتا اخواني ها نمي توانند همکاري هاي لازم را به وجود آوردند. اما واقعيت آن است که نقش اخوان المسليمن و پايگاه اجتماعي اين گروه در مصر قابل انکار نيست. اگر با بدبينانه ترين حالت به آمار انتخابات نگاه کنيم و با توجه به شرايط بعد از دستگيري مرسي که منجر به قطبي شدن کشور شد، مي بينيم اخوان المسلمين از لحاظ بدنه اجتماعي ظرفيت بالايي دارد. اگر اين بدنه اجتماعي را به نفوذ و قدرت سياسي تبديل کند، در آينده نقش انکارناپذيري در سياست مصر خواهد داشت. مگر آنکه قدرت هاي منطقه و فرامنطقه تصميم به سرکوب اين حزب بگيرند.
در واقع از سال 1928 که اخوان المسلمين تاسيس شد تا به امروز، اين حزب بحران هاي زيادي را از سر گذرانده است و مطمئن باشيد که اين چراغ به راحتي خاموش نخواهد شد.

با توجه به آخرين تحولات داخلي مصر که از تاييد اوليه حکم اعدام مرسي تا درخواست عربستان از السيسي براي پذيريش اخوان المسلمين به عنوان يک حزب سياسي، آينده صحنه سياسي اين کشور را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
به زعم بنده آينده مصر از منظر حذف و اعدام نيروها و نخبگان نمي گذرد. بلکه بايد نوع نگاه به سمت و سوي اتحاد، همدلي و رقابت در ظرف سياسي مطمئن سوق يابد. موضوعي که خواست ملت هم هست، اما؛ گاه و بيگاه اين کشور شاهد حضور سلاح نظاميان در ميدان سياسي براي تامين امنيت بوده است. امري که در نهايت منجر به حاشيه رفتن عقايد و درخواست ها شده است.
همان گونه که سادات و مبارک نتوانستند از اين طريق به نتيجه برسند، السيسي نيز بعد از مدتي به سرنوشت آنها دچار خواهد شد. مگر آنکه وي دست به ايجاد فضاي باز سياسي بزند. راهي که باعث تقسيم وظايف، مسووليت ها و اعطاي قدرت به جامعه مدني خواهد شد.

کاتاليزور اين فضاي باز سياسي در دوره السيسي به نظر مي رسد که برنامه جديد آمريکا براي تحولات داخلي مصر باشد.
نقش عوامل منطقه اي و فرامنطقه اي در اين مسأله انکار ناپذير است، اما؛ واقعيات اقتصادي، مشکلات روزمره مردم، بي ثباتي، توقع هاي فزاينده، بيکاري، بي اعتمادي به حکومت و نداشتن مشروعيت سياسي رژيم براي اخذ تصميمات بزرگ نيز از جمله عواملي است که دولت السيسي را به سوي ايجاد اين فضاي باز و شفافيت سياسي هدايت مي کند.

گفت و گو از: زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن