تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834138322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسی جدیدترین مستند ورهرام


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴




1414844463172_999).JPG

«سیاهان جنوب ایران» جدیدترین مستند فرهاد ورهرام نقد و بررسی شد. به گزارش ایسنا،چهارمین جلسه از دوره جدید کانون فیلم سینماحقیقت، عصر دیروز (یکشنبه 28 اردیبهشت‌ماه) در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. مازیار فکری ارشاد (منتقد) در ابتدای این نشست مستند «سیاهان جنوب ایران» را اثری درخور توجه عنوان کرد و گفت: فیلم خوش ساخت و خوبی است. اما عدم وجود نریشن در فیلم باعث می‌شود اطلاعات بدرستی به مخاطب انتقال پیدا نکند. در همین راستا از مهرزاد دانش می‌خواهم تا بحث خود را درباره این نقطه ضعف فیلم آغاز کند. مهرزاد دانش نیز گفت: مستند «سیاهان جنوب ایران» دارای شناسه‌هایی است که می تواند ارتباطی میان سیاهان مناطق مختلف ایران به وجود آورد. به طور مثال تصاویر ضبط شده از طبیعت، انسان‌ها و رفتار روزمره آنها فضای یکپارچه‌ای را در روح واحد تداعی می‌کند که شاید مربوط به سالیان گذشته و اجداد آنها باشد و برخلاف آقای فکری ارشاد معتقدم عدم وجود نریشن نقطه ضعف فیلم به حساب نمی‌آید. زیرا ریتم فیلم به خوبی از طریق افراد سیاه پوست منتقل می‌شود و تاکید کارگردان روی دست افراد موقع نواختن موسیقی، پختن نان و نگاه موسیقیایی کاملا جای خالی نریشن را پر کرده است. ورهرام در ادامه افزود: ریتم، کاملا در زندگی افراد تاثیرگذار است. حتی رنگ پوست کف دست آنها تقریبا سفید است و حرکت دست آنها به فیلم ریتم داده است. من نیز سعی کردم از گداگرافی پرهیز کنم و بیشتر فرمالیست شوم. به همین منظور روی این حرکت فیزیکی و انسان شناسی جسمانی تمرکز کردم. وی خاطرنشان کرد: درباره موسیقی فیلم نیز باید بگویم تمام موسیقی جنوب تحت تاثیر سیاهان است. حتی مراسم اربعین و عزاداری بوشهر سابقه‌ای 70 ساله دارد و از آفریقا به هند رفته و از طریق ناخدایان به ایران منتقل شده و به صورت فرم عزاداری در کشور ایران جای گرفته است. در ادامه این نشست مهرزاد دانش اذعان داشت: تاکید کارگردان روی زندگی روزمره و بررسی جزء به جزء زندگی این افراد همراه با فضای موسیقی، حال و هوای شاعرانه‌ای را به نوع معیشت آنها گره زده است. به خاطر دارم در قسمتی از فیلم، فردی مشغول لیکوخوانی بود و من بعد از جستجو درباره لیکو خوانی متوجه شدم چقدر شبیه به هایکوخوانی ژاپنی است و این هم از مشخصات مستند «سیاهان جنوب» است، زیرا بعد از اتمام فیلم، کششی برای مخاطب به وجود می آورد که همچنان به دنبال واژه و مفاهیم درون فیلم باشد. وی افزود: جنس شاعرانه دیدن در کنار فضای کپرنشین خیلی متجلی است، اما در مواردی فیلم از منطق درونی فاصله می‌گیرد و سوژه‌ها ارتباط چشمی نزدیکی با دوربین پیدا می‌کنند. ورهرام در این زمینه گفت: این نگاه درست است. سکانسی از فیلم که کودکان فوتبال بازی می‌کنند و خود را مقابل دوربین معرفی می کنند جدا از کلیت فیلم است و مهدی باقری تدوینگر این اثر هم اصرار داشت این سکانس حذف شود ولی من هم به همان اندازه اصرار داشتم این سکانس باقی بماند! دانش در ادامه بحث با اشاره به اینکه مخاطب با دیدن فیلم مستند نباید سطحی‏‌نگر باشد، افزود: در این مستند شاهد توالی تصاویری هستیم که شاید خیلی بی‌ربط با یکدیگر بوده و در نگاه سطحی معنی منطقی در برنداشته باشد. ولی برعکس دقیقا در این قسمت لحن شاعرانه بروز می‌کند، آنهم با هنرمندی تمام. لحظه‌ای سیلاب زمین را فرا می‌گیرد و پلان بعدی زنانی که مشغول شستن رخت هستند یا گرمای تنور هنگام پختن نان کات می‌شود به لحظه‌ای که کودکان روی هم گِل می پاشند تا خنک شوند. فیلم پلان های مکمل، متضاد و شبیه به هم زیاد دارد! ورهرام در ادامه این نشست یادآور شد: این مستند راهگشای مستندسازان جوان است. امیدوارم بعد از دیدن این فیلم سوال‌هایی برای جوانان شکل گیرد و سعی کنند وجوه دیگری از زندگی سیاهان را به تصویر بکشند. مهرزاد دانش در پایان این نشست ضمن جمع‌بندی صحبت‌های خود افزود: مستندی مردم شناسانه و شاعرانه که علی رغم وجود نریشن، جنبه اطلاع رسانی هم دارد! سکانس‌هایی تکراری که با تغییر جغرافیا حرف تازه‌ای دارند و می‌توانند لحن تازه‌ای هم داشته باشند. کارگردان خوشبختانه خود را مقید نکرده، تفکیک بندی ندارد و به تناوب طبیعت، زندگی سیاهان و رفتارهای آنها را بیان می کند. جلسات نمایش و نقد فیلم کانون سینماحقیقت، هر هفته یکشنبه‌ها ساعت ۱۷ در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واقع در خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، پلاک ۱۵ برگزار می‌شود. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن