واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی : بناهای تاریخی هویت فرهنگ ایرانی را تشکیل می دهند زنجان - ایرنا - رییس آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بناهای تاریخی و باستانی هویت فرهنگ ایرانی را تشکیل می دهند و باید هویت این بناها مورد توجه قرار گیرد.
سید علی اصغر میرفتاح روز دوشنبه در همایش سجاس شناسی در زنجان افزود: هر شخصی که قصد صحبت در زمینه سجاس را دارد باید در خصوص تاثیرات این منطقه در کشور سخن بگوید.
شهر سجاس از توابع شهرستان خدابنده از توابع استان زنجان است که قدمت مسجد جامع آن به دوره سلجوقی بر می گردد و در ردیف مساجد هزار ساله کشور محسوب می شود.
وی یادآورشد: در صورتی که شهر ری و بقعه عبدالعظیم را به عنوان کانونی در دوره سلجوقی بتوان در نظر گرفت می توان مسیری را برای تبلیغ دین مبین اسلام به سمت غرب یافت که از سجاس نیز عبور می کند و تا مسجد جامع ارومیه ادامه دارد و به این طریق اسلام را تا کشور ترکیه کنونی منتقل می کند.
میرفتاح اظهار کرد: بسیاری از بناهای تاریخی در این مسیر تبلیغ دین اسلام از جمله بقعه پیر زهرنوش، برج طغرل و مسجد جامع سجاس متعلق به دوره سلجوقی است تا آنکه تاریخ در شهر سلطانیه به نوع دیگری رقم می خورد.
این باستان شناس با بیان اینکه با احداث شهر سلطانیه در دوره مغولان و ایلخانیان، معماری و فرهنگ ایرانی اسلامی، شکل جدیدی به خود می گیرد، گفت: حتی می توان در مسجد جامع سجاس تاثیر فرهنگ معماری ایلخانی را در کنار معماری دوره سلجوقی مشاهده کرد.
وی به انتقال دین اسلام توسط سلاجقه به ترکیه اشاره و خاطر نشان کرد: تمام مساجد این کشور تحت تاثیر فرهنگ و معماری دوره سلجوقی بنا شده اند.
میرفتاح با بیان اینکه تا کنون تاثیر باستان شناسی شهر و مسجد سجاس توسط باستان شناسان ایرانی مشخص نشده است، به کاوش های انجام شده توسط باستان شناسان غربی در این شهر اشاره کرد.
این استاد دانشگاه گفت: بر اساس کاوش های انجام شده توسط هیات های خارجی، بنای تاریخی مسجد سجاس گویای شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهر و پیرامون آن در دوره سلجوقی است.
وی با بیان اینکه مسجد سجاس بخشی از ویژگی های خود را به جهت ارزش تاریخی و معنوی به دست آورده است، این بنا را گویای فرهنگ اسلامی و ضوابط مذهبی قرن ششم تا هشتم هجری قمری عنوان کرد.
میرفتاح مسجد سجاس را پایگاهی برای پیام رسانی اسلام خواند و ادامه داد: از آنجا که معماری بیش از سایر هنرها با زندگی انسان ارتباط دارد، معماران آن دوران به گونه ای بنایی همچون مسجد سجاس را ساخته اند که محراب در آن گویای وجود ارتباط انسان با دنیای دیگر و دریچه ای برای ورود به بهشت بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد ابهر گفت: پیش از اسلام بناهای چهار گوش دارای گنبدخانه را تا اواخر حکومت سامانی داشتیم اما پس از آن تا دوره سلجوقی بناهایی با چنین ساختاری دیده نمی شود.
وی افزود: معماری ایرانی اسلامی هویت نظم در ایجاد بناهای مذهبی و درآمیختگی معماران با ارزشهای دینی را آشکار می کند.
میرفتاح یادآورشد: همین موضوع سبب می شود تا معماران آن دوران بنایی را احداث کنند که در آن محراب پنجره ای رو به بهشت محسوب شود و یک بنای مذهبی علاوه بر کاربری دینی، استفاده چندگانه دیگری نیز همچون محلی برای اجتماعات مردمی پیدا کند.
رییس آموزش عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آنچه در بناهای مذهبی همچون نقوش و تزیینات به کار می رود از یک وحدت کلی و پیام رسانی دینی تبعیت می کند.
وی به استفاده از آیات قرآن مجید با خط ثلث و نسخ در بناهای متعلق به دوره سلجوقی همچون مسجد سجاس اشاره و اظهار کرد: چنین بناهایی بخشی از هویت فرهنگی، اجتماعی و تاریخی منطقه را شکل می دهند و در صورتی که شخصی بتواند این هویت را شناسایی کند کار بزرگی انجام داده است.
میرفتاح خاطر نشان کرد: فرهنگ به معنای داشتن همه ارزش های انسانی است و باید برای حفظ آن تلاش کرد.
همایش سجاس شناسی روز دوشنبه در مسجد تاریخی شهر سجاس برگزار شد.
شهر سجاس مرکز بخش سجاسرود از توابع شهرستان خدابنده استان زنجان است که در 20کیلومتری شمال غربی شهر قیدار و فاصله 85 کیلومتری جنوب غربی زنجان قرار دارد.
بخش سجاسرود ازسمت جنوب وشرق به بخش مرکزی خدابنده، از سمت شمال وشرق به بخش سلطانیه و ازسمت شمال وغرب به بخش مرکزی شهرستان ایجرود منتهی می شود.
3001/6085
28/02/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]