تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816141456




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کزازی: شاهنامه، نامه فرهنگ و منش ایرانی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کزازی: شاهنامه، نامه فرهنگ و منش ایرانی است تهران - ایرنا - میرجلال الدین کزازی استاد زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر نقش فردوسی در حفظ و احیای زبان پارسی گفت: شاهنامه، نامه فرهنگ و منش ایرانی است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، میرجلال الدین کزازی شامگاه سه شنبه در نشست «تحلیل و بررسی اثرگذاری ادبی و اخلاقی شاهنامه در فرهنگ ها و ملت های دیگر» که در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد، با اشاره به اینکه آنچه از زندگی فردوسی می دانیم بسیار اندک است، افزود: پیشینه شناخت ما را افسانه هایی می سازند که پیرامون این بزرگان پدید آمده اند.
وی گفت: اگر فردوسی را می شناسیم و به او ارج می نهیم به پاس شاهنامه است.
این استاد زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: ما در شناخت شاهنامه نمی توانیم فردوسی را به کناری بنهیم زیرا یکی از شاخص ها و ملاک های اصلی ایرانی بودن، شناخت فردوسی و شاهنامه است هر چند که شناخت ما از فردوسی به عنوان پیر پارسای دری، بسیار اندک است.
وی با اشاره به پیوند ساختاری، بنیادین و ناگسستنی فردوسی و شاهنامه گفت: چنین پیوندی را در هیچ یک از آثار ادبی جهان نمی توان دید.
کزازی گفت:افسانه هایی که پیرامون فردوسی توسط ایرانیان علاقه مند به او پدید آمده اند، نشان می دهد که شاهنامه ایرانی ترین آفریده ادبی است و فردوسی ایرانی ترین ایرانی است اگر چنین نبود فردوسی، ایرانی ترین شاهکار ادبی را نمی سرود.
وی با مقایسه شاهنامه با آثار برجسته ادبی جهان همچون ایلیاد و ادیسه هومر و انه اید ویرژیل اظهار کرد:بخش های مختلف ایلیاد از لحاظ زبان، سخنوری و ویژگی های ادبی دیگر همسان و هماهنگ نیست.
کزازی افزود: هیچیک از این سه نامه پهلوانی(ایلیاد و ادیسه،انه اید) به اندازه شاهنامه نتوانستند بر فرهنگ، اندیشه و منش مردمان خویش کارساز بیفتند و تاثیرگذار باشند.
وی ادامه داد:از زمانی که شاهنامه آفریده شده ایرانیان شاهنامه را نمی خواندند و به آن نمی اندیشیدند بلکه با آن می زیستند اما اکنون روزگار ما گویای این پیوند نیست.
این استاد زبان و ادبیات فارسی شاهنامه را چیستی ادبی و ناخودآگاه تبار ایرانیان دانست و گفت:پاره ای از روندها، هنجارها و هنرها در فرهنگ ایران با شاهنامه آغاز شده و شاهنامه خنیایی ویژه پدید آورده که در زورخانه ها آن را می شنویم.
وی افزود: شاهنامه دبستانی نو را در نگارگری ایرانی پی افکند که گاهی آن را نقاشی قهوه خانه ای نامیدند.
کزازی با بیان اینکه شاهنامه، نامه هزاره های تاریخ و فرهنگ و منش ایرانی است، افزود: این اثر از کیومرث نخستین مرد ایرانی آغاز می شود و تا فروپاشی دوره ساسانی ادامه پیدا می کند و در جای جای شاهنامه می توان حضور فردوسی که بر روان، خرد و منش انسان آشنایی داشته را احساس کرد.
این پژوهشگر بیان کرد: فردوسی و پس از او سعدی تنها سخنورانی هستند که توانستند به زبان سرشتین پارسی دست یابند، زبانی که زیبایی در آن درونی و نهادینه است نه بیرونی و آراسته.
کزازی با اشاره به سادگی و بی پیرایه بودن زبان شاهنامه گفت: همین سادگی لغزشگاهی برای برخی شده که بگویند شاهنامه نظم است نه شعر و شعر ناب را با شعری که هنوز خام است، مقایسه می کنند.
علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب نیز در این نشست گفت: شاهنامه یکی از بزرگترین آثار حماسی جهان است و همه زبان فارسی را از فردوسی و سعدی آموختیم و تاثیری که حافظ، مولوی و سعدی و شاهنامه بر زبان ما گذاشته تاثیر بسیار عمیقی است.
وی با اشاره به پرونده شاهنامه پژوهی در یک سال اخیر گفت: آمار کتاب ها، گزیده ها، بازنویسی و مقالات درباره فردوسی و شاهنامه قابل توجه است.
وی افزود: سال گذشته در مجموع 420 هزار نسخه از شاهنامه معادل روزی 1200 نسخه بازنشر شده و این امر در مقایسه با انتشار آثار کلاسیک در دیگر کشورهای جهان بی سابقه است.
محمدخانی ادامه داد: در سال گذشته، متن کامل شاهنامه 50 بار چاپ شده و 140 بار بازنویسی شده و 38 عنوان کتاب در مورد شاهنامه و فردوسی منتشر شده که نشان می دهد شاهنامه پژوهی در حوزه کمی قابل توجه است.
وی با بیان اینکه شاهنامه بزرگترین گنجینه واژگان ما در زبان فارسی است،اظهار کرد: شاهنامه تاکنون به زبان های مختلف جهان همچون روسی، انگلیسی، فرانسوی ترجمه شده است.
معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب با اشاره به تاثیر آثار هنری از شاهنامه گفت: شاهنامه بزرگترین منبع در حوزه نقالی و مینیاتور است و آثار بسیاری در حوزه نمایش با الهام از شاهنامه نوشته شده است.
نشست «تحلیل و بررسی اثرگذاری ادبی و اخلاقی شاهنامه در فرهنگ ها و ملت های دیگر» به مناسبت 25 اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت فردوسی با حضور میرجلال الدین کزازی استاد زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر، بئاتریس سالاس (مترجم شاهنامه به زبان اسپانیایی) و علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل شهر کتاب در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
تهرام/7245/ 1625



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن