تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803487460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صدها اثر تاریخی و مکشوفه ورامین چشم انتظار احداث موزه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه روزجهانی موزه و میراث فرهنگی صدها اثر تاریخی و مکشوفه ورامین چشم انتظار احداث موزه تهران – ایرنا – ورامین شهرستانی با قدمتی هشت هزار ساله است که با وجود دارا بودن بیش از 185 اثر تاریخی و کشف آثار قدیمی متعدد ، فاقد موزه و مکانی استاندارد برای به نمایش گذاشتن این آثار تاریخی است.


به گزارش ایرنا، دشت ورامین که پیش از دولت دهم شامل شهرستان های ورامین ، قرچک و پیشوا بود و امروز به سه شهرستان مجزا تبدیل شده از آثار تاریخی مهم و قابل توجهی برخوردار است که با وجود انجام طرح های مطالعاتی و اکتشافی، بسیاری از آثار تاریخی آن در انبارهای سازمان میراث فرهنگی گرد آوری شده و مردم این دیار و بسیاری از علاقمندان به آثار تاریخی از امکان بازدید آنها محروم می باشند.
عدم احداث موزه و فضای استانداردی که بتوان این آثار تاریخی را در آن جای داد باعث شده که اکثر مردم حتی ساکنان قدیمی ورامین از آن چه در این شهرستان کشف شده بی اطلاع باشند و جوانان امروز ورامین آشنایی چندانی با هویت خود ندارند.
در حفاری های صورت گرفته در محوطه باستانی تپه سفالین شهر پیشوا آثار متعددی از سفالینه های خاکستری و آجری رنگ منقوش هزاره دوم و آغازین سده های هزاره اول قبل از میلاد کشف شد که نشان از اهمیت این بخش از استان تهران دارد.
ابزار سنگی و اشیای سفالی در این مکان به میزان قابل توجهی وجود داشته که بر روی آنها نقوش متنوع گیاهی و حیوانی نقش بسته که از دوره قدیم به جدید از مرحله ساده تا پیچیده تکامل یافته است.
کشف کوره های متعدد تولید سفال و همچنین پیدا شدن چرخ سفالگری با استوانه ای از شاخ حیوانات در تپه پردیس قرچک متعلق به دوره سیلک درهزاره پنجم پیش از میلاد جامعه باستان شناسی فلات مرکزی را با اسرار بسیاری از زندگی آن دوران رو به رو کرد آثاری که هیچ یک از مردم این دیار تاکنون موفق به دیدن آنها نشده اند، تپه ای که امروز حتی یک نگهبان نیز از آثار برجای مانده قدیمی آن حراست نمی کند.
هرچند که سومین دوره شورای اسلامی شهر ورامین بامصوبه ای، زمینی را برای احداث موزه ورامین در نظر گرفته بود ولی این امر به دلیل عدم تحقق اعتبارات مورد نیاز بدون نتیجه باقی ماند و زمین بار دیگر به شهرداری ورامین بازگشت داده شد.
حسین خلیلی رئیس سومین دوره شورای اسلامی شهر ورامین در سی ام فروردین ماه سال 91 در خصوص احداث موزه ورامین گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر ورامین با توجه به اهمیت موضوع احداث موزه در ورامین، زمینی را در نظر گرفت و فعالیتهای مربوط به تجهیز کارگاه را در آن انجام داد، ولی پروژه بدون هیچ اقدامی باقی مانده و میراث فرهنگی استان تهران به وعده اش عمل نکرده است.
وی گفت: با مسوولان میراث فرهنگی در این رابطه تبادل نظر شد و آنها 50 میلیون تومان به شروع کار اختصاص دادند و قول دادند که در صورت اختصاص زمین، پیرو آن اقدامات دیگر را آغاز کنند.
وی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل عدم ثبات مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی استان تهران و تغییرات پی در پی در سیستم مدیریتی، موجب شده تا ساخت موزه ورامین به تعویق بیافتد و هربار که مدیرکل جدیدی در این عرصه مشغول به کار می شود، این پروژه مهم به تأخیر بیافتد.
این در حالی است که شورای اسلامی و شهرداری ورامین در دوره سوم در اقدامی قابل تأمل با فراخوان عمومی از شهروندان خواست تا آثار تاریخی خود را جهت نمایش در محلی به عنوان موزه مردم شناسی گردآوری نمایند تا دیگر افراد نیز بتوانند از این آثار استفاده کنند، مکانی که فعالیتش رفته رفته کاهش یافت تا جایی که به نظر می رسد به تعطیلی کشیده شده و بازدیدی از آن صورت نمی گیرد.
رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان ورامین از 185 اثر تاریخی برخوردار است که از این تعداد 85 اثر شاخص ثبت آثار ملی کشور شده اند.
شهاب پازوکی گفت: راه اندازی موزه یکی از مهمترین مطالبات مردم و مسوولین شهرستان ورامین است که به طور جدی در حال پیگیری آن در شهرستان می باشیم و زمین مورد نیاز آن را نیز از سوی سازمان میراث فرهنگی تأمین شده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون طرح جامع احداث موزه شهرستان ورامین با توجه به زمین در نظر گرفته شده به تصویب رسیده و در این طرح بخش های مختلف مورد نیاز شهرستان از جمله آثار تاریخی، موزه مردم شناسی، صنایع دستی و سایر بخش های تخصصی در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: در صورت تأمین اعتبارات احداث این موزه از سوی سازمان میراث فرهنگی می توان در آینده ای نزدیک شاهد آغاز عملیات احداث این طرح مهم بود.
وی گفت: با توجه به احتمال سفر هیأت دولت به شهرستان های استان تهران، احداث موزه به عنوان یکی از مطالبات مردم ورامین جهت تأمین اعتبار تقدیم رئیس جمهور خواهد شد.
وی بیان داشت: در اکتشافات صورت گرفته در آثار تاریخی ورامین، اشیاء قدیمی بسیاری کشف شده که این آثار قابلیت موزه ای داشته و می تواند مردم را با پیشینه تاریخی این شهرستان آشنا سازد.
پازوکی گفت: برخی از آثار تاریخی شهرستان ورامین در موزه های معروف جهان در معرض دید گردشگران قرار دارد که از مهمترین این آثار می توان به سنگ مزار امامزاده یحیی در موزه سن پترزبورگ و محراب امامزاده یحیی در موزه فیلادلفیا اشاره کرد که رایزنی های قانونی لازم جهت بازگشت این آثار به ایران که به صورت غیر قانونی از کشور خارج شده بودند در دست اقدام است.
رئیس دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ورامین تصریح کرد: به منظور معرفی ظرفیت های تاریخی و گردشگری ورامین گروه پژوهشی ورامین شناسی جهت راه اندازی بنیاد ورامین شناسی راه اندازی شده که این بنیاد می تواند ضمن معرفی آثار تاریخی ، احداث موزه در ورامین را تسهیل بخشد.
تهرام/7254//1348



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن