تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820953570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوادآموزی در کشور با توجه به هدف گذاری های انجام شده باید بهبود یابد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سوادآموزی در کشور با توجه به هدف گذاری های انجام شده باید بهبود یابد انزلی - ایرنا - معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: وضعیت سوادآموزی در کشور با توجه به اقتضائات و جامعه هدف، باید به سمت بهبود پیش رود.


به گزارش ایرنا، علی باقرزاده روز دوشنبه در جشنواره تجلیل از دستگاه های برتر در امر سوادآموزی استان گیلان اظهار کرد: با وجود هزینه ها و زمانی که صرف سوادآموزی در کشور شده ، این بخش وضعیت مطلوب ندارد.
وی با اشاره به 7.3 سال میانگین سال های تحصیل افراد بالای 25 سال کشور بیان کرد : این رقم برای کشوری با هدف گذاری های بزرگ، مقبول نیست.
وی خاطرنشان کرد: پژوهش های معتبر بین المللی و ملی نشان دهنده ارتباط معنادار سطح سواد افراد جامعه با سلامت و بهداشت، انضباط و رعایت قوانین اجتماعی ،آگاهی و اختیار افراد برای شرکت در انتخابات، صیانت از ثروت های ملی، منابع طبیعی ، محیط زیست ، آثار تاریخی و میراث فرهنگی ، کار و رفاه است.
باقرزاده با اشاره به اینکه یونسکو و 168 کشور سند جهانی آموزش برای همه را امضاء کرده اند و از سال 2000 تا 2014 تنها موفق به کاهش یک درصدی بیسوادی شده اند، گفت : این کار سخت و زمان بر است ولی با توجه به اثرات مثبت اجتماعی نباید ناامید شد.
وی با بیان این که سوادآموزی در کشور ما به لایه های سخت رسیده، گفت: افراد بی سواد مقاومت می کنند چون احساس می کنند توانایی یادگیری ندارند ولی باید امید دهیم و با بازتوانی و ارائه خدمات کلینیکی به سواد آموزان کمک کنیم.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد : بر اساس تحقیقات صورت گرفته در 16 کشور در سال 2012 سواد مادر در حد خواندن و نوشتن، 50 درصد نرخ مرگ و میر کودکان را کاهش می دهد .
به گفته باقرزاده؛ بر این اساس اگر دنبال افزایش سلامت، مشارکت اجتماعی ، قانونمداری و انضباط اجتماعی ، کاهش بزهکاری و در کل توسعه کشور در بخش های مختلف هستیم؛ باید به سوادآموزی توجه ویژه داشته باشیم.
وی افزود: اصلاح رفتارهای غلط و دارای اشکال افراد در سیستم اداری و غیراداری نیاز به تغییر نگرش دارد و لازمه تغییر رفتار ، تغییر بینش و نگرش است زیرا بدون دانش و اصلاح نگرش هیچ تغییری صورت نمی گیرد.
باقرزاده با تاکید بر لزوم افزایش سطح سواد خانواده ها گفت: در المپیادهای دانش آموزی رتبه پنجم دنیا و دوم منطقه را داریم که یکی از عوامل اصلی موفقیت در این آزمون ها، میزان سواد والدین بوده است.

*بی سواد آسیب دیده ، آسیب پذیر و آسیب رسان
باقرزاده با اشاره به این که بر اساس پژوهش های صورت گرفته بی سواد آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان است؛ افزود: در کشورهای توسعه یافته با علم به اینکه افراد کم سواد می توانند موجب آسیب به جامعه شوند، بی سوادی و کم سوادی رصد شده و دوره های ارتقاء سواد می بینند.
رییس نهضت سوادآموزی کشور با اشاره به اقدامات دولت در زمینه سوادآموزی یادآور شد: پارسال دو اتفاق مهم از سوی دولت صورت گرفت که یکی احیاء شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی و دیگری احیاء شورای عالی استان ها، شهرستان ها و بخش ها بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد : این شورا نباید تشریفاتی تشکیل شود بلکه باید با کمک دانشگاه و انجام تحقیقات کاربردی، زمینه ارتقای سطح سواد در هر منقطه ای را فراهم آورد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه محتوای کتاب های آموزشی نهضت سوادآموزی باید متناسب با نیاز مردم و اقتضائات منطقه ، مشاغل ، فرهنگ و نیازهای استان باشد؛ تاکید کرد که از تهیه کتاب های مفید در این زمینه حمایت می کنیم.
وی با اشاره به مشوق های مالی در نظر گرفته شده برای سوادآموزی و بهره مندی از کمک مالی برای آموزش فرد بی سواد توسط اعضای خانواده گفت: فقط دولت جمهوری اسلامی ایران است که هم سوادآموزی را رایگان کرده و هم مبالغ تشویقی در نظر گرفته است.
باقرزاده افزود: دولت، سازمان سوادآموزی را موظف کرده حداقل 25 درصد هزینه سوادآموزی کودکان در معرض آسیب، کودکان کار و خیابانی را بپردازد که این امر ممکن است تا 70 درصد نیز افزایش پیدا کند .
وی در ادامه احیاء مراکز آموزش محلی و آموزش از طریق موبایل را دو رویکرد این سازمان برای ارتقای سوادآموزی در کشور عنوان کرد .
رییس سازمان نهضت سواد اموزی کشور در خاتمه تاکید کرد: آنچه دغدغه ماست این است که با ساده انگاری و بدیهی تلقی کردن فرایند سوادآموزی، کاغذی بدست افراد بدهیم در حالیکه داشتن مدرک باسوادی به معنای باسواد بودن فرد نیست بلکه شخص باید بتواند بخواند و بنویسد.
طبق آمار یونسکو 800 میلیون نفر در جهان از نعمت خواندن و نوشتن محرومند که 251 میلیون نفر از آنان کودکان و نوجوانان هستند.
بر اساس آمار سال گذشته اداره کل آموزش و پرورش گیلان؛ حدود 38 هزار نفر در این استان بیسواد هستند که یک چهارم آنها در شهر زندگی می کنند.
97 و هفت دهم درصد از جمعیت 10 تا 49 در گیلان باسواد هستند.ک/2
2007 / 6030



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن