تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806889891




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ موزه‌گردي را ترويج کنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۲:۳۰ب.ظ)
فرهنگ موزه‌گردي را ترويج کنيم موج - گروه فرهنگي؛
28 ارديبهشت، روز جهاني موزه‌هاست. هدف از نامگذاري اين روز، افزايش آگاهي براي توجه به نقش موزه‌ها در جوامع است.
کميته بين‌المللي موزه‌ها (ICOM) موضوع سال ۲۰۱۵ اين رويداد فرهنگي را «موزه‌ها براي يک جامعه باثبات» انتخاب کرده است.
يکي از مقامات اين کميته درباره شعار امسال روز جهاني موزه مي‌گويد: «يکي از مهمترين چالش‌هاي انسان امروز، يافتن راه‌هاي جديد زندگي و پيشرفت در حد و مرز محدوديت‌هاي طبيعي است. اين حرکت به سوي جامعه باثبات، نيازمند به کارگيري روش‌هاي جديد است. در اين گذار، نقش موزه‌ها به عنوان آزمايشگاه‌هاي واقعي بسيار پررنگ است. بايد تلاش شود موزه‌ها به شکل کاربردي‌ و مفيدتري در اين راستا به کار گرفته شوند.»
البته موزه و اشياء موزه‌اي مقوله‌اي ناآشنا براي ايرانيان نيست، اما؛ قصه غم‌انگيز براي کشوري که موزه‌هاي مطرح دنيا به داشتن آثاري از آن به خود مي‌بالند، آمار پايين بازديد از موز‌ه‌ها و نبود فرهنگ موزه‌گردي در بين مردمان آن است.
بازديد از موزه‌ها، فعاليتي فرهنگي و يکي از شاخص‌هاي توسعه‌ يافتگي کشورها به شمار مي‌آيد. بسياري از کشورها نيز براي نشان دادن قدرت فرهنگي و سياسي خود اقدام به احداث موزه يا خريد اشياي موزه‌اي مي‌کنند.
چين در سال ۲۰۰۹ فرهنگ را به عنوان يك صنعت استراتژيكي براي کشورش مطرح كرد. در طرح پنج ساله (۲۰۱۵–۲۰۱۱) اين کشور، فرهنگ «روح و جان ملت» و نيرويي قوي براي توسعه كشور نام گرفت. بر اساس اين طرح، فرهنگ گذشته بايد تبديل به «صنعت پايه» شود و گفته شد كه اين صنعت بايد حداقل پنج درصد از توليد ناخالص داخلي كشور را تامين كند. در حال حاضر اين رقم دو برابر ميزان كنوني است و موزه‌ها بخش جدايي‌ناپذير اين سياست و به سرعت در حال زياد شدن در چين هستند.
در اکثر کلانشهرهاي بزرگ دنيا نظير پاريس، لندن و نيويورک نيز موزه‌هاي بزرگ جزء المان‌هاي اصلي شهر محسوب مي‌شود. اين موزه‌ها از جمله «لوور» پاريس به جايگاهي رسيدند که خود بهانه‌اي مي‌شوند تا گردشگران براي بازديد از آنها به اين شهرها سفر کنند. بازديدکنندگان براي بازديد از آنها صف مي‌کشند و درآمدهاي ميلياردي را نصيب کشورشان مي‌کنند.
البته به اعتقاد سيد احمد محيط‌ طباطبايي، پژوهشگر حوزه ميراث‌فرهنگي، در رابطه با وضعيت موزه‌هاي کشور بايد اين ملاحظه را در نظر گرفت که وضعيت خوب يا بد کاملا نسبي است. او مشکل را نداشتن موزه خصوصي در ايران مي‌داند و مي‌گويد: «در بحث موزه‌هاي عمومي و دولتي ما رده مناسبي داريم. تعداد موزه دولتي و عمومي که در کشور ما وجود دارد با تعداد موزه‌هاي اين چنيني در کشورهاي موفق اروپايي برابري مي‌کند. در ايران موزه خصوصي وجود ندارد و در اين زمينه پيشرفت چنداني نداشته‌ايم. در حالي که برابر قانون و اسناد بالادستي مانند برنامه پنجم توسعه نه تنها مي‌توانيم چنين موزه‌هايي داشته باشيم که حتي بايد در راستاي توسعه موزه‌هاي خصوصي فعاليت کنيم. در اتريش 800 موزه از هزار موزه‌اي که وجود دارد، خصوصي است. توسعه موزه‌هاي خصوصي به سبب درآمدزايي به رونق صنعت موزه‌داري مي‌انجامد.»
اين پژوهشگر همچنين معتقد است: «در موزه هنرهاي معاصر، مجموعه نفيسي از آثار نقاشي قرن نوزدهم وجود دارد. با اين وجود، موزه‌اي بين‌المللي نيست و هيچ کس آن را هم رديف جايي مانند لوور نمي‌داند. دليل آن چيدمان غير موزه‌اي اين مکان است. ما از موزه هنرهاي معاصر بيشتر به عنوان گالري استفاده کرده‌ايم حال آنکه، مي‌توانستيم به لحاظ غني بودن آثاري که در آن وجود دارد اين موزه را به عنوان يک موزه بين‌المللي معرفي کنيم.»
بدون شک، مواردي که محيط‌ طباطبايي به آن اشاره مي‌کند واقعيت‌هايي است که نمي‌توان آن را ناديده گرفت، اما؛ ضعف و کاستي در حوزه موزه‌داري کشور را نيز نمي‌توان انکار کرد.
در کشورهاي موفق در صنعت موزه‌داري، موزه‌ها داراي کارگاه‌هاي پژوهشي و آموزشي هستند، به فناوري‌هاي روز مجهز بوده و با مراکز مهم فرهنگي دنيا در حوزه موزه، باستان‌شناسي، تاريخ، فرهنگ و هنر ارتباط دارند. کتابخانه‌، آرشيو، آزمايشگاه و ابزار اطلاع‌رساني، اعم از بولتن، مجله، CD، فيلم و وب سايت دارند. با دانشگاه‌ها در ارتباط مداوم هستند. معماري داخلي، نورپردازي و ويترين‌آرايي موزه نيز با هدف جذب مخاطب طراحي مي‌شود.
وضعيتي که در موزه‌هاي ما ديده نمي‌شود. موزه‌ها در ايران فقط محلي براي نگهداري آثار هنري و تاريخي هستند. اکثر افراد جامعه ما نيز از موزه‌ها فراريند چون ديدن صرف اشيا بدون خاطره‌سازي، شايد فقط بتواند نظر گروه فرهنگ دوست جامعه را به خود جلب نمايد و در جذب عموم مردم ناموفق است. در حالي که موزه بايد مکاني باشد که همه مردم با هر سن، جنس، تخصص و دانش از آن بهره‌مند شوند و به پرسش‌هايشان در آن حوزه پاسخ داده شود.
ارتباط با رسانه‌هاي گروهي نيز امر فراموش شده ديگري براي موزه‌هاي ماست. در حالي که رسانه‌ها مي‌توانند مخاطبان موزه‌ها را افزايش ‌دهند و متقابلا نيز موزه‌ها سبب افزايش مخاطبان رسانه‌ها شوند.
در اين ميان آنچه بيش از هر چيز در موزه‌ها بايد مد نظر قرار گيرد، فعاليت واحد آموزشي موزه‌هاست. ارتباط واحد آموزشي موزه با مدارس و ساير مراکز آموزشي، تطبيق بخش‌هاي مختلف موزه با سيستم آموزشي رسمي، وابسته کردن مدارس به بازديد از موزه‌ها، برگزاري کلاس‌ها و دوره‌هاي آموزشي در موزه‌ها در جذب مخاطب يک موزه اثرگذار خواهد بود.
همان طور که بيان شد موزه رفتن يک کار فرهنگي است و با آن ميزان توسعه يک جامعه سنجيده مي‌شود. براي اينکه به استانداردهاي جهاني از نظر توسعه فرهنگي دست يابيم، بايد فرهنگ محور قرار بگيرد. براي قرار گرفتن فرهنگ هم به عنوان محور تنها دو روز رايگان کردن بازديد از موزه‌ها به مناسبت روز جهاني موزه کافي نيست. براي چنين کاري نيازمند يک عزم ملي و همگاني هستيم، از مسوولان گرفته تا قانونگذاران و همچنين فعالان حوزه ميراث فرهنگي و رسانه‌ها بايد در ترويج فرهنگ موزه‌گردي تلاش کنند.

رقيه خدابنده













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن