تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802719497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاهنامه فردوسی بیان کننده ناخودآگاهی تباری ایرانیان است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: شاهنامه فردوسی بیان کننده ناخودآگاهی تباری ایرانیان است
استاد میرجلال الدین کزازی استاد زبان و ادب فارسی با اشاره به نقش و اهمیت شاهنامه فردوسی، خاطرنشان کرد: می توان گفت شاهنامه بیان کننده ناخودآگاهی تباری ایرانیان است.
استاد کزازی در آئین بزرگداشت فردوسی با عنوان پدیدآورنده دفتر دانائی داد، در فرهنگسرای کومش سمنان با اشاره به اینکه اسطوره های سرزمین های مختلف پندارینه و بی سر و بُن نیستند، تاکید کرد: امروزه اگر بخواهیم مردمی را به درستی بشناسیم، چاره ای جز کاویدن اسطوره های آن مردم نداریم.
وی با بیان اینکه اسطوره ها روانکاوی تاریخ است، تصریح کرد: تاریخ به بیان خودآگاهی و رویه ها می پردازد، ولی ناخودآگاهی مردم در اسطوره های آنان یافت می شود.
وی اسطوره ها را تاریخی درونی و ناخودآگاه فراگیر نهادینه شده مردم دانست و ناخودآگاهی را بر پایه تعریف کارل گوستاو یونگ به گونه های فردی، جمعی و جهانی برشمرد.
این استاد دانشگاه با تعریف نوینی از ناخودآگاهی با عنوان ناخودآگاهی تباری که در بین گونه های ناخودآگاهی فردی و جهانی قرار می گیرد، گفت: آنچه چیستی ایرانی را پایه می ریزد بر پایه ناخودآگاهی تباری ماست.
وی تاکید کرد: اسطوره از ناخودآگاهی تباری و جمعی برمی آید، به آسانی ساخته نمی شود و هزاره ها باید بگذرد تا نمادی اسطوره ای شکل بگیرد.
وی با بیان اینکه شاهنامه پیکره و پیام و همچنین منش و فرهنگی ایرانی را در بر دارد، افزود: به دلیل اینکه دست یافتن به اسطوره ها آسان نیست، شاهنامه نیز دیریاب ترین اثر زبان فارسی است.
وی با اشاره به نقش تاریخی شاهنامه بر مردم ایران زمین گفت: هیچ کتابی در تاریخ همسان شاهنامه برشوراننده مردم خود نبوده است.
وی یاد آور شد: در طول تاریخ هیچ سروده ای را نمی شناسیم که به اندازه شاهنامه فردوسی بر مردم خود کارگر افتاده باشد.
وی ادامه داد: سروده هایی مانند ایلیاد و اودیسه یا انه اید نتوانستند رومیان و یونانیان را آن گونه برشورانند که شاهنامه مردم ایران را برشوراند.
وی با بیان اینکه ایرانیان بی آنکه بخواهند فرزندان شاهنامه اند، گفت: هر ایرانی در دامان شاهنامه زاده می شود و سر بر بالین مرگ می نهد و به همین دلیل شاهنامه از آن زمان که پدیدار شد جایی بی همسان بین ایرانیان یافت.
استاد میرجلال الدین کزازی زبان شاهنامه را پس از هزار سال، زبانی امروزی و با ساختاری اکنونینه دانست و افزود: ولی اگر به هسته شاهنامه برویم آن را سخت و ستبر درمی یابیم.
وی با اشاره به زبان پُرترفند ولی آسانی راه شناخت معنای هدف شاعری مانند خاقانی در تاریخ ادبیات فارسی، خاطرنشان کرد: از سویی دیگر، به آسانی نمی توان پیام نهفته در زبان فردوسی در شاهنامه را از پرده نهفتگی بیرون کشید.
میرجلال الدین کزازی به اهمیت حفظ زبان فارسی اشاره و اضافه کرد: مرگ یک واژه زبان فارسی مرگ همه ایرانیان است، زیرا مرگ یک واژه مرگ بخشی از زبان و فرهنگ است.
وی با اشاره به قدمت دیرینه زبان سمنانی و بیان ریشه کهن واژه های زبان سمنانی، گفت: سمنانی گویش نیست، زبانی است که کهن، ناب و نژاده مانده است و واژه هایی در دل آن است که رنگ و آهنگی باستانی دارد.
استاد میرجلال الدین کزازی با بیان اینکه زبان سمنانی نشانه هایی از شکوه ایرانی را آشکار در خود دارد، تاکید کرد: وجود ویژگی نرینگی و مادینگی در زبان سمنانی یک هنجار زبانی است که در زبانهای باستانی وجود داشته است.
استاد حسین یگانه خنیاگر موسیقی مقامی شمال خراسان نیز در آئین بزرگداشت فردوسی در سمنان به نوازندگی دوتار پرداخت.
بیست و پنجم اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی صاحب سروده تاریخی ایرانیان شاهنامه، نامگذاری شده است.





تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن