تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821181568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتابخانه های عمومی از کارکرد اصلی خود خارج شده اند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: معاون پژوهشی کتابخانه ملی ایران: کتابخانه های عمومی از کارکرد اصلی خود خارج شده اند تهران - ایرنا - معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: از کتابخانه های عمومی در بسیاری از نقاط فقط به عنوان سالن قرائت خانه استفاده می شود و از کارکرد اصلی خود خارج شده اند.


فریبرز خسروی عصر جمعه در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: مراجعان استفاده ای از مجموعه کتابخانه ها ندارند و بیشتر در قالب کتابخانه آموزشگاهی و بعضا دانشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران فردا شنبه پس از 11 روز فعالیت بی وقفه در مصلی تهران به کار خود پایان می دهد.
معاون پژوهشی کتابخانه ملی با بیان این که این خروج از کارکرد اصلی در باره استفاده از کتابخانه ملی هم صادق است گفت: وقتی کتابخانه های آموزشگاهی و دانشگاهی کاستی های فراوانی دارند و بعضا اصلا موجود نیستند ، طبیعی است که مراجعان در جای دیگری به دنبال اطلاعات باشند.
وی ادامه داد: مجموعه سازی متمرکز هم موجب شده است که مجموعه ها اغلب غیر متعادل و یکسویه باشند.
خسروی اظهار کرد: پژوهش ها نشان می دهد که بیشتر از 80 درصد مراجعان به کتابخانه های عمومی معتقدند که مجموعه کتابها خوب و خیلی خوب پاسخگوی نیازهای آنان نبوده است.
وی گفت : با آنکه براساس اعلامیه یونسکو یکی از کارکردهای اصلی کتابخانه های عمومی رشد میزان مطالعه است ، یکی از عوامل اصلی برای مراجعه به کتاب و اطلاعات ، راهبردهای حاکم بر نظام تعلیم و تعلم است.
وی افزود: تا زمانی که آموزش تفکر انتقادی و تفکر خلاق در راهبردهای کلان قرار نگیرد و یا اجرایی نشود کاری از کتابخانه های عمومی و نمایشگاه های کتاب ساخته نیست.
خسروی ادامه داد: بدیهی است که عددسازی های مرسوم در گذشته هم که برای بالابردن میزان مطالعه ، خواندن ادعیه و زیر نویس تلویزیون هم برآن افزوده بودند راهگشا نخواهد بود.
وی ظهور رسانه های نوین و به ویژه اینترنت و نیز ظهور شبکه های اجتماعی را پدیدآورنده نسل نوئی دانست که میزان انس و علاقه اش به این ابزارهای نوین بیش از کتاب است. این پدیده به حدی جدی است که مشکل اعتیاد به اینترنت موضوع پژوهش های بسیاری قرار گرفته است.این واقعیت باید موجب این شود که در مجموعه سازی به این مهم نیز توجه ویژه ای شود.
خسروی گفت: با در نظر داشتن این نکات و توجه به نیازهای فرهنگی ، منطقه ای ، قومی و معیشتی هر منطقه می توان به مجموعه سازی به آسانی دست یافت.
معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتاخانه ملی ایران در پایان اظهار کرد: هر مقدار از نهادهای غیر حکومتی نظیر انچمن های علمی و فرهنگی استفاده شود مجموعه پدید آمده بیشتر می تواند پاسخگوی نیازهای استفاده کنندگان باشد.
فراهنگ**1497**1540**1601**



25/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن