تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816675984




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمود کمرنگ پژوهشهای علمی در ارتقای زندگی مردم چهارمحال و بختیاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نمود کمرنگ پژوهشهای علمی در ارتقای زندگی مردم چهارمحال و بختیاری شهرکرد- ایرنا- چهارمحال و بختیاری با برخورداری از پژوهشگران توانمند در حوزه های مختلف، سهم بسزایی در پیشرفتهای علمی کشور داشته اما این دستاوردها در بهبود و ارتقای زندگی مردم این استان نمود کمرنگی داشته است.


در جهان امروز، پیشرفت و توسعه کشورها بر مبنای علم و دانش استوار است و پژوهش و تولید علم و فناوری از مهمترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و سیاسی کشورها به حساب می آید.
توفیق در این زمینه ها در صورتی محقق می شود که در برنامه ریزیهای هدفمند و کلان کشور، توجه مناسبی به امر پژوهش و فناوری صورت پذیرد.
تاکنون کشوری در جهان دیده نشده است که بدون توسعه همه جانبه علمی به توسعه اقتصادی و صنعتی برسد، بنابراین لازم است پژوهش و فناوری به عنوان یک مسأله حیاتی و نیروی محرکه پیشرفت و توسعه پایدار و رسیدن به رفاه و استقلال واقعی جامعه، در اولویت قرار بگیرد.
موفقیت های اخیر چشمگیر کشور در پژوهشهای هسته ای، سلول های بنیادی و ترمیم سیستم های عصبی و طراحی و ساخت موشک ها و هواپیماها، نتیجه تحقیقات نیروهای متخصص و توانمند کشور است.
درواقع امروزه توسعه مبتنی بر دانش به عنوان رویکرد اساسی در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است و کشورهایی موفق هستند که نهادهای علمی و تحقیقاتی خود را توسعه دهند و بتوانند در تولید علم و مدیریت آن از کشورهای دیگر پیشی بگیرند و البته در این میان بتوانند با تولید علم به تولید ثروت نیز دست پیدا کنند.
از این رو دانشگاه و مراکز آموزشی و پژوهشی بواسطه اینکه در تولید علم نقش مهمی دارند از ارکان اصلی توسعه و پیشرفت یک کشور به شمار می روند.
چهارمحال و بختیاری از این منظر در شرایط مطلوبی قرار دارد کمااینکه هم اکنون بیش از52 هزار دانشجو در پنج دانشگاه این مشغول تحصیل هستند.
این استان سال گذشته شاهد نوآوریهای متعدد در مراکز علمی و دانشگاهی خود بود که بومی سازی روش ساخت پودر "دیبوراید زیرکونیم" در دانشگاه شهرکرد از جمله این موفقیتهاست.
همچنین در همین سال دکتر مجید ابن علی رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهرکرد موفق به کسب عنوان دانشمند جوان کشور در رشته مهندسی برق شد.
مرتضی حسینی نخستین دانشجوی دکترای فناوریهای تولید مثل دامپزشکی دانشگاه شهرکرد نیز دانش آموخته شد که پایان نامه وی با عنوان "مکانیسم های سلولی ملکولی دخیل در تخصصی شدن سلولهای رویان ماقبل لانه گزینی گاو" در قالب پروژه مشترک پژوهشکده فناوری جنین دام دانشگاه شهرکرد و پژوهشکده بیوتکنولوژی رویان پژوهشگاه رویان انجام شد.
همچنین در این سال، پژوهشگران دانشگاه شهرکرد موفق به تولید نانوسیلور از عصاره بدن کرم خاکی شدند.
نانو ذرات نقره دارای خاصیت آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال است و بعنوان ضدعفونی کننده ای غیرسمی در سطوح درمانی کاربرد فراوان دارد.
"مجید اکبری" دانشجوی رشته فرش دانشکده هنر فارسان دانشگاه شهرکرد نیز در این سال موفق به اختراع دستگاه "هم پهنا" به عنوان نخستین دستگاه رفع نقص فرش شد.
یک عضو هیات علمی گروه زیست شناسی دانشگاه شهرکرد هم موفق به ساخت یک ترکیب دارویی از عصاره بدن کرم خاکی شد که زخمهای معمولی و دیابتی با این دارو ترمیم می شود.
این موفقیتها تنها بخشی از ظرفیت نیروی انسانی و توانمندی علمی محققان این استان است و بی شک نسبت به جمعیت و امکاناتی که در این خطه وجود دارد توانسته است سهم قابل توجهی از پیشرفت علمی کشور را به خود اختصاص دهد.
اما امروزه آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است تبدیل علم به ثروت و تجاری سازی علوم است زیرا یافته های پژوهشی محققان استان زمانی می تواند ارزش خود را حفظ کند و تاثیرگذار باشد که کاربردی شود و بتوان از آن تولید ثروت کرد و در نهایت در ارتقای زندگی مردم نقش بسزایی داشته باشد.
اینکه متولیان امر از این توانمندیها و سرمایه های انسانی تا چه میزان در تولید ثروت بهره گرفته اند و این امر در زندگی مردم استان تا چه اندازه نمود داشته است، جای تامل دارد چراکه این استان از نظر شاخص های توسعه یافتگی در جایگاه مناسبی قرار ندارد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در همین پیوند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی استان بی شک از ظرفیت و توانمندی بالایی برخوردارند که حاصل آن پژوهش های متعددی است که هر سال ارائه می شود.
خداداد پیرعلی افزود: این در حالی است که همه اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های استان فعال نیستند و رسالت پژوهشی بر عهده تعداد معدودی از اساتید قرار دارد.
وی با بیان اینکه ایران در حوزه تولید علم در بین کشورهای دنیا در رتبه هفدهم قرار دارد، گفت: این در حالی است که در پیوند با تجاری سازی علوم و تبدیل علم به ثروت در رتبه های بالای یکصد قرار داریم.
رییس سابق بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در ایران علم برای علم است، تصریح کرد: به کارگیری علم در بازار و در زندگی مردم کمتر به چشم می خورد.
پیرعلی ادامه داد: استان ما در تولید علم سهم بسزایی در کشور دارد اما اینکه این علم تبدیل به ثروت شود اقدامات موثری انجام نگرفته است.
وی، بی توجهی به شرکت های دانش بنیان را از موانع تجاری سازی علم دانست و گفت: اعضای هیات علمی کمتر به سمت شرکت های دانش بنیان رفته اند و توجه لازم به مراکز رشد و فناوری نشده است.
عضو فعال اتاق فکر استان چهارمحال و بختیاری بر تقویت مراکز رشد و پارک علم و فن آوری استان تاکید کرد و افزود: در حالی که دو مرکز رشد در دانشگاه شهرکرد و یک مرکز در دانشگاه آزاد فعال است و یک پارک علم و فن آوری در استان مستقر است اما این مراکز هنوز بهره وری لازم را نداشته اند.
پیرعلی، ایجاد شهرک علمی تحقیقاتی را از عوامل موثر تجاری سازی علوم دانست و اظهار کرد: این در حالی است که در استان چنین شهرکی وجود ندارد و ضروری است تا این موضوع با جدیت در استان پیگیری شود.
وی، لازمه توسعه استان را توسعه علم و فن‎آوری دانست و گفت: تا زمانی که نتوانیم دانش را تبدیل به ثروت کنیم نمی توانیم شاهد پویایی اقتصاد استان باشیم.
رییس سابق بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استان دارای 255 نخبه و مخترع در 13 گروه علمی است، افزود: باید از این نخبگان به عنوان مشاوران دستگاه های اجرایی بهره گرفته شود.
پیرعلی، سوء مدیریت را از دیگر موانع تجاری سازی علوم در استان دانست و اظهار کرد: ارتباط مسوولان با صندوق نوآوری و شکوفایی کشور ضعیف است و در حالی که ما باید یک شعبه از این صندوق را در استان داشته باشیم اما این امر همواره مغفول مانده است.
وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود با ایجاد زیرساختهای لازم و تدوین سیاستهای تشویقی و اصلاح قانون و مقررات در ارتقای رتبه اعضای هیات علمی دانشگاه ها گام های موثری در تجاری سازی علوم در استان برداشته شود.
با این توضیحات می توان گفت چهارمحال و بختیاری هنوز به جایگاه مطلوبی در تولید ثروت از سرمایه های علمی استان دست پیدا نکرده و ضروری است تا گام های موثر و اقدامات جدی تری در این زمینه انجام گیرد.
در همین راستا یکی از برنامه های دانشگاه شهرکرد برای کاربردی شدن علوم و تحقیقات در زمینه رشد و توسعه استان، برگزاری همایش ملی "تدبیر در توسعه استان چهارمحال و بختیاری" است که با توجه به پتانسیل های استان و مزیت بخشهای مختلف روزهای 24 و 25 اردیبهشت با حضور جمعی از مسوولان و مدیران کشوری و استانی برگزار می شود.
امید می رود برگزاری چنین همایشهایی اثرگذاری لازم را داشته باشد و تنها در حد یک همایش باقی نماند.

گزارش از: خاطره حسین زاده

7363/6027



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن