واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کیوان ساکت در نشست خبری پرفورمنس «رنگاهنگ»:
موسیقی و نقاشی رابطهای تنگاتنگ دارند/ تلاش کردیم تا فرم را بشکنیم
کیوان ساکت گفت: موسیقی، رنگ و نقاشی رابطه تنگاتنگی باهم دارند. متاسفانه در این سال ها کنسرت هایی که بوده یکسری فرم های تکراری را می زدند ما تمام تلاشمان را کردیم از لحاظ فرمالیستی فرم را بشکنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، صبح امروز نشست خبری دومین پرفورمنس «رنگاهنگ»؛ دوئت بداههنوازی بوم و تار باحضور علیرضا مجابی و کیوان ساکت در تالار وحدت برگزار شد. علیرضا مجابی هنرمند نقاش در ابتدای این نشست گفت: این دومین اجرای رنگاهنگ است که با نگاهی بینامتنی و پژوهشی در تالار وحدت اجرا خواهد شد. این چالش بینامتنی بین هنر نقاشی آوانگارد و موسیقی اصیل ایرانی روی خواهد داد. وی ادامه داد: به هیچ وجه نه من و نه کیوان ساکت هیچ ذهنیتی به اجرایی که به روی صحنه می بریم نداریم و اتفاقا می خواهیم خود را در معرض اتفاقی قرار دهیم که در مقابل مخاطب شکل می گیرد و اگر می خواهیم چیزی که با ذهنیت پیش می رود را اجرا کنیم از بحث پرفورمنس آرت بودن اثر خارج می شویم. مجابی در ادامه عنوان کرد: تکنیک بنده در این برنامه تکنیک اکریلیک است. در بحث طبقه بندی مکاتب هنری از دهه 80 به بعد آثار هنرمندان تجسمی را زیاد نمی توان در مکتب خاصی جا داد. اما آنچه که منتقدین می نویسند بنده را پست مدرن می دانند ولی خواستگاه من آبستره اکسپرسیونیست است. تصمیم ما بر همزمان شروع کردن است. کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در ادامه نشست گفت: این اتفاق نه برای علیرضا مجابی و نه برای بنده اولین تجربه نیست. سالیان پیش چنین تجربه ای را با زنده یاد «علی اکبر زرین مهر» در یکی از تالارهای مشهد کسب کردیم. وی ادامه داد: من پیش از این هم خاطر نشان کرده بودم که هنر نقاشی در مفهوم کل می تواند راهگشای اندیشه های دیگر باشد. سبک های هنری در اروپا همیشه از ذهن نقاشان شروع و بعد وارد عرصه های هنری دیگر مثل موسیقی و معماری می شد. ساکت عنوان کرد: بنده از کودکی با نقاشی بیگانه نبودم و در این حوزه شاگرد سرآمدان بودم. به همین خاطر است وقتی قطعه موسیقی را می سازم یا اجرا می کنم بخش ویژه ای از آن اجرا را به صورت تصویری به عین می بینم. وی عنوان کرد: خیلی از کارهایی را که ساختم می توان رگه هایی از رنگ و تصویر را در آن دید و اعتقاد دارم نت های موسیقی و سازها هرکدام رنگ دارد به طور مثال نت لا رنگش آبی است و ساز ابوا سبز رنگ است و ماهور سفید یا آواز یا نغمه اصفهان برای من یک حالت نارنجی رنگ دارد و شور مشتقاتش برای من همیشه رنگ سبز را تداعی می کند. این نوازنده تصریح کرد: نظر این است که اثبات کنم موسیقی، رنگ و نقاشی رابطه تنگاتنگی باهم دارند. متاسفانه در این سال ها کنسرت هایی که بوده یکسری فرم های تکراری را می زدند ما تمام تلاشمان را کردیم از لحاظ فرمالیستی فرم را بشکنیم. شفیعی کدکنی می گوید شعر نوعی شکستن فرم زبان عادی است. ما می خواستیم فرم بیان موسیقایی و فرم تصویر نقاشی را بشکنیم. وی در انتها خاطر نشان کرد: همه چیز در اجرای جمعه ما بداهه است و تنها چیزی که از پیش طراحی شده خواستیم که یک آمبیانس و تنها یک صدا و یک نت تنها به صورت یک پد و به شکل هاله و بستر محسوس باشد که اجرا از برهنگی درآید. انتهای پیام/
94/02/22 - 14:11
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]