واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست خاطرهنگاری دفاع مقدس
زارعی: «شنام» جزو بهترینهای ادبیات دفاع مقدس است/ گلزار راغب: درام روح دفاع مقدس است
نویسنده کتاب «شنام» گفت: اینکه میگویند درام به خاطره لطمه میزند از نظر من صحیح نیست و اگر درام را از دفاع مقدس بگیریم، روح این واقعه از آن گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خاطرهنگاری دفاع مقدس با حضور قاسمعلی زارعی نویسنده کتاب «دست خدا» و کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «شنام» عصر امروز در غرفه انتشارات سوره مهر در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد. *در خاطرات خودنوشت نگارنده از خاطرات خود دفاع میکند در این نشست، قاسمعلی زارعی در رابطه با اینکه چرا رزمندگان خاطرات خود را نمینویسند و تفاوت خاطرات خودنوشت با خاطرات دیگرنوشت در چیست، گفت: من در خاطرات خود در کتاب «دست خدا» خاطراتی از گلزار راغب آوردهام و این خاطرات به خاطر ارتباط با خانواده ایشان است، از همین رو دست خدا شرح کاملی از آن دوران است. این کتاب از اول انقلاب شرح و تفسیر جزئی نوشته و حتی تعداد شهدای آن منطقه را نیز ذکر کرده است. دست خدا یک مستند کامل از بچههای جنگ در اسدآباد است و حتی از کسانی که اسمی از آنها امروز برده نمیشود، در این کتاب آورده است. کسانی که دیگر سراغی از آنها نمیتوان گرفت. وی افزود: اسامی افرادی در این کتاب برجسته شده که کمتر اسمی از آنها برده میشود، این کتاب با یک زبانی ساده و بدون بزرگنمایی و باورپذیری بیشتر نوشته شده و مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده است. هدف از نوشتن این کتاب این بود که احساس میکردم یک بار مسئولیت روی دوش من است و تا زمانی که آنها را بازگو نکرده بودم، این بار از روی دوشم من کنار گذاشته نشد، زیرا زنده نگه داشتن نام شهدا اهمیت دارد و هدف این کتاب نیز همین بوده است. زارعی گفت: تفاوت خاطرات خودنوشته و دگرنوشته در این است که فرد نگارنده با تمام وجود از خاطرات خودش دفاع میکند و تقریباً آنطور که نویسنده جنگ را حس کرده خاطراتش را نوشته است. من وقتی خاطرات خود را مینوشتم حس میکردم پشت خاکریز هستم و احساس نمیکردم پشت میز نشستهام. در این کتاب خواننده متوجه خواهد شد که تاریخ انقلاب و جنگ چه بوده است و این اطلاعات تمام اطلاعاتی است که در مطبوعات و رسانههای ان زمان بوده است و جملاتی که در دست خدا نوشتهام، چیزهایی بود که دیده بودم و آنها را لمس کرده بودم. این نویسنده گفت: این کتاب تا سال 65 را روایت میکند و من از سال 65 به بعد به قرارگاه مرکزی قدس منتقل شدم و برای روایت آنها در حال یافتن روشی هستم که بتوانم هم خاطرات را روایت کنم و هم خواننده را با آن درگیر کنم. *«شنام» جزو بهترینهای ادبیات دفاع مقدس است زارعی گفت: خودنوشته با دگرنوشته تفاوت دارد، دگرنوشته معمولاً توسط نسل امروز نوشته میشود و معمولاً کمی با اشتباه همراه است، اما خودنوشته دارای این حسن است که به واقعیت نزدیکتر است. در کتاب شنام ما با یک سناریوی خاص مواجه هستیم که این کمیاب است. شنام یک کتاب پرجذبه است که میتوان آن را جزو بهترینهای ادبیات دفاع مقدس عنوان کرد. نویسنده دست خدا گفت: من در ابتدای کتاب خود نیز ذکر کردهام که تلاش کردهام چیزی جز خاطرات همان دوره را در متن وارد نکنم و دانش بعد خود را در متن دخیل نکنم. *درام روح دفاع مقدس است کیانوش گلزار راغب در ادامه این نشست گفت: خاطرات خودنوشت تقریباً تصویری است که نویسنده در آن حضور دارد. در بحث خاطرهنگاری ما دارای ژانرهای مختلف هستیم. خاطره یک امر شخصی است که از ذهن راوی برآمده و با تاریخپژوهی تمایز دارد. تاریخپژوهی کار مراکز نظامی است که آمار و اطلاعات دارد. وی در ادامه این نشست گفت: برخی معتقدند که در روایت تاریخی نباید احساسات را دخیل کرد، اما در بیان خاطره نمیتوان از ورود حس جلوگیری کرد. برای این مورد واقعه عاشورا را مثال میزنم، با اینکه بیش از یکهزار و سیصد سال است از واقعه عاشورا گذشته است، اما میبینیم که در برخی روایتها این واقعه به شدت تراژیک و دراماتیک تصویر شده است، پس اینکه میگویند درام به خاطره لطمه میزند از نظر من صحیح نیست و اگر درام را از دفاع مقدس بگیریم، روح این واقعه از آن گرفته شده است و این ارزشها بخش مهمی از دفاع مقدس شده است. نویسنده کتاب شنام گفت: معمولاً انتظار میرود که خاطره مانند رمان باشد، ولی این اتفاق نشدنی است، زیرا خاطره بر پایه واقعیت استوار است، اما رمان تخیل نیز در آن مخلوط شده است، اما در هم تنیدن خاطرات جزو هنرهای نویسندگی است و کتاب «دست خدا» از این هنر بهره میبرد. *سعی کردم فقط خاطرات را روایت کنم راغب در پاسخ به این سؤال که در روایت خاطرات دفاع مقدس چقدر نتیجهگیریهای امروز را دخیل کرده، گفت: یکی از دغدغههای من در نوشتن شنام و حتی عصرهای کریسکان این بود که بتوانم این مسئله را رعایت کنم و جز خاطرات همان سالها اطلاعات دیگری در متن کتاب داخل نکنم و تلاش کردم که ادبیات یک فرد 16 ساله در داستان رعایت شود و سعی کردم از این خط خارج نشوم و برداشتهای شخصی خود را در روایت خود و راوی دخیل نکنم. نویسنده کتاب عصرهای کریسکان گفت: از نظر من شنام یک سیر داستانی دارد و یک قصه دارد، البته منظور از قصه، قصه ذهنی نیست بلکه خط داستانی است، اما در عصرهای کریسکان به صورت فصل به فصل، کشش در داستان وجود دارد و سعی کردهام در این کتاب تصویر جنایتهای ضدانقلاب به کردستان را به خانواده نشان دهم. در کتاب عصرهای کریسکان به احساسات خود کمتر اجازه بروز دادهام و سعی کردهام در متن روایت دخالت نکرده باشم. انتهای پیام/و
94/02/19 - 19:31
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]