محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830130986
چگونه شاهکار موسیقی ایران در زیرزمین شکل گرفت
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: جام جم نوا » خبر » چگونه شاهکار موسیقی ایران در زیرزمین شکل گرفت
چگونه شاهکار موسیقی ایران در زیرزمین شکل گرفت سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 12:17 | کد خبر: 1927711697880607626 | بازدید: 1
جام جم نوا: 12 اردیبهشتماه، اولین سالروز درگذشت زندهیاد محمدرضا لطفی است؛ مردی که در سالهای حیاتش، به قول محمود دولتآبادی، راه قلندری پیش گرفت و تا روزهای آخرعمر، شاگردان زیادی را در مکتبخانهی میرزاعبدالله پرورش داد.
محمدرضا لطفی، سال گذشته در سن 68 سالگی و بر اثر بیماری سرطان از دنیا رفت تا «تار» برای همیشه «لطفی» نداشته باشد. او هرچند در سالهای آخر عمر انتقادهایی را ازجانب دوستانش برانگیخت، اما به هر حال، با تربیت چند نسل، حافظ موسیقی اصیل ایرانی و حلقهی واسط میان نسل امروز و دیروز بود.
بد نیست که در سالروز درگذشت این هنرمند یادی از رویدادی کنیم که از دیدگاه موسیقایی، تحول مهمی در زمینهی موسیقی سنتی ایران به وجود آورد و تاثیر مهمی در سبک، شیوهی اجرایی، رنگ آمیزی و صدادهی ارکستر و...داشت: «چاوش»! شهریور 57؛ کانون فرهنگی هنری چاووش
کانون چاووش پس از استعفای دستهجمعی موسیقیدانان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران از جمله گروه «شیدا»، به دلیل واقعهی ۱۷ شهریور، شکل گرفت.
هوشنگ ابتهاج دربارهی حال و هوای آن روزها میگوید: «محمدرضا لطفی سرپرست گروه «شیدا» و علیزاده و مشکاتیان مشترکا سرپرست گروه «عارف» بودند. روز بعد از ۱۷ شهریور ۵۷ (جمعه سیاه) که از رادیو استعفا کردیم، «چاووش» را درست کردیم. گروهی متشکل از گروه عارف و شیدا به اضافهی یکی دو نفر دیگر. میخواستیم به موسیقی ایران که مدتی بود طرف بیاعتنایی قرار گرفته بود، جان تازهای بدهیم. چاووش شد پرچمدار موسیقی ایران؛ هنوز هم وقتی از موسیقی امروز حرف میزنند، گوشه چشمی هست به کارهای عارف و شیدا.»
گفته میشود که اعضای «چاووش» به سرپرستی هوشنگ ابتهاج در زیرزمین خانهی محمدرضا لطفی گردهم آمدند. نخستین تولیدات مخفیانهی این گروه آثاری مانند «شبنورد»، «سپیده» و «آزادی» بود. اولین آلبوم از مجموعه ۱۲ آلبوم چاووش، اجرا در در آواز بیات ترک، ابتدا با نام «چاووش1» توسط جهان موزیک منتشر و امروزه با نام «به یاد عارف» تصحیح و توسط آوای شیدا به بازار آمده است. با توجه به این که در آن زمان موسیقی سنتی ایرانی در انزوا بود و موسیقی غربی در ایران رواج بیشتری پیدا کرده بود، این اثر از اولین آثاری است که موسیقی سنتی را دوباره احیا کرد.
نخستین آلبومهای چاووش، متاثر از شرایط اجتماعی ایران در اوایل انقلاب ۱۳۵۷بودند که با صدای شهرام ناظری و محمدرضا شجریان به بازار عرضه شدند. برخی سرودهای انقلابی مثل «ای پدر» اثر محمدرضا لطفی که به یاد آیتالله طالقانی ساخته شد، متاثر از شرایط ایران در اوایل انقلاب بودند که پس از انتشار اول دیگر هیچگاه بازنشر نشد.
«چاووش» در مجموع 12 آلبوم منتشر کرد که از نظر اجتماعی در همراهی مهمترین رویداد سیاسی اجتماعی 50 سال اخیر ایران نقش مهمی داشتهاند. آلبومهای ابتدایی و انتهایی کانون چاووش مطلقاً هنری هستند اما مجموعههای ۲ تا ۸ تحت تاثیر فضای سیاسی ایران بود. مجموعه آلبومهای چاووش از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل در جهت حرکت رو به جلو در موسیقی سنتی ایرانی به حساب میآید.
محمدرضا لطفی در کانون چاووش تلاشهای زیادی داشت که با حمایت معنوی ابتهاج همراه بود و بخش مهمی از فعالیتهای او را در طول حیاتش در برمیگیرد.
پس از انحلال چاووش یعنی سال 1365 ، لطفی به آمریکا رفت. علاوه بر کنسرتهای متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن بنیان گذاشت. شاید انحلال چاوش را بتوان بهانهای برای جدا شدن و اختلاف استادان موسیقی ایران دانست. چاووش با جدا شدن بسیاری از هنرمندان آن، رو به افول گذاشت.
آخرین کنسرت تعدادی از اعضای کانون در سال ۱۳۶۷ با آهنگسازی حسین علیزاده و آواز شهرام ناظری در تالار وحدت روی صحنه رفت. بخش عمدهای از گروه چاووش، کامکارها در گروه «شیدا» بودند. با رفتن پشنگ، ارژنگ، اردشیر، و بیژن کامکار از گروه شیدا و دیگر اختلافات و مشکلات، کانون چاووش منحل شد اما تاثیر آن بر موسیقی سنتی ایرانی در آثار سالهای دهه شصت و هفتاد، در گروههایی چون عارف (به سرپرستی پرویز مشکاتیان)، شیدا (به سرپرستی لطفی)، گروه دستان و غیره مشاهده کرد.
سرانجام لطفی در سال 1385 به ایران بازگشت و همزمان فعالیتی مستمر را در سه حیطهی آموزش و اجرا و تحقیق موسیقایی در موسسهی آوای شیدا و مکتبخانهی میرزا عبدالله آغاز کرد اما دیگر از همکاری با دوستان و یاران دیرینش خبری نبود. حتی به نظر میرسید، دوستانش پس از بازگشت او به همکاری با او تمایلی ندارند و شاید از این بازگشت راضی هم نیستند. زندهیاد لطفی در این زمان به همکاری با جوانان روی آورد و تا اواخر عمرش با نوازندگان و خوانندگان جوان همکاری کرد و به معرفی آنها پرداخت که این فعالیتها هم خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. از طرفی در سال 86 پس از 25 سال در کاخ نیاوران به روی صحنه رفت. اجرایی که واکنشهای متفاوت اهالی موسیقی را در پی داشت. لطفی در سالهای اخیر در مکتبخانهاش به تدریس مشغول بود و انتشار کتاب سال شیدا از فعالیتهای مستمر او بهشمار میرفت و روی صحنهی اجرا دیده نشد. البته او معتقد بود تا ایده جدیدی نباشد، نباید به روی صحنه رفت.(ایسنا)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]
صفحات پیشنهادی
از موارد تهذیب نفس، رعایت اخلاق فردی و اجتماعی است/مشکلات جامعه چگونه حل می شود؟
آیت الله جوادی آملی از موارد تهذیب نفس رعایت اخلاق فردی و اجتماعی است مشکلات جامعه چگونه حل می شود تزکیه نفس همواره از توصیه های مهم قرآن و اهل بیت بوده و بر همین اساس قرآن کریم تزکیه نفس را از برجسته ترین هدف رسالت عامه بیان کرده است به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگ- خطیب جمعه دزفول:سران کاخ سفید برای حل مشکلات داخلی خود حق تهدید ایران را ندارند
خطیب جمعه دزفول سران کاخ سفید برای حل مشکلات داخلی خود حق تهدید ایران را ندارند دزفول-ایرنا-خطیب جمعه دزفول گفت سران کاخ سفید حق ندارند برای حل مشکلات داخلی ومنافع خود ایران را تهدید کنند به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید محمدعلی قاضی دزفولی در خطبه های این هفته نماز جمعه دزفول افزمشکلات نشر ایران در بازار منطقه بررسی شد
شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۱۶ نشست مشکلات و راهکارهای حوزه نشر ایران در بازار منطقه جمعه 18 اردیبهشت در سرای اهل قلم بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران برگزار شد به گزارش ایسنا در این نشست حسن قریبی مدیر روابط عمومی فرهگستان زبان و ادب فارسی و نماینده فرهنگستان در م- درخت کهنسال موسیقی اصیل ایرانی را به دست خودمان خشک نکنیم
درخت کهنسال موسیقی اصیل ایرانی را به دست خودمان خشک نکنیم تهران-ایرنا- خواننده موسیقی اصیل ایرانی با تاکید بر ضرورت حفظ و اشاعه فرهنگ و هنرغنی کشور گفت درخت کهنسال موسیقی اصیل ایرانی را به دست خودمان خشک نکنیم به گزارش خبرنگار ایرنا علی جهاندار روز چهارشنبه در آیین رونمایی ازممیزی کتاب، مشکل روشنفکران و جناحهای سیاسی در ایران / خرمشاهی: چرا ما به خودمان شک داریم؟
ممیزی کتاب مشکل روشنفکران و جناحهای سیاسی در ایران خرمشاهی چرا ما به خودمان شک داریم فرهنگ > مدیریت فرهنگی - بهاءالدین خرمشاهی می گوید که وقتی متوجه شده کتابها در هر نوبت چاپ باید مجوز بگیرند حیران شده واین حیرت هنوز هم ادامه دارد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاینکتابهای چپ کی و چگونه وارد ایران شدند؟ | خبرگزاری ایلنا
کتابهای چپ کی و چگونه وارد ایران شدند متن پیشِرو صرفا سرگذشتِ آمدنِ کتابهای چپ به ایران به روایت خبرگزاری ایلناست ترجمهشان آغاز نگارش بخشی از داستانهای ایرانی تحتتاثیر این اندیشه بالا رفتن شمارهگانشان و آغاز رکود در سالهای بعداز انقلاب شاید اولین ورود چپها ماموسیقی ایرانی حمایت مردم را میخواهد
دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۲ خوانندهی گروه مضراب که قرار است در پروژهی زمستان حمید متبسم را همراهی کند از این تجربهی موسیقایی سخن گفت به گزارش خبرنگار بخش موسیقی ایسنا گروه مضراب در سال 84 توسط حمید متبسم فعالیت خود را را در اروپا آغاز کرد و تا کنون اجراهایی در کشحضرت زینب(س) چگونه وفات کردند؟ |اخبار ایران و جهان
حضرت زینب س چگونه وفات کردند کد خبر ۴۹۷۱۷۵ تاریخ انتشار ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۱ - 04 May 2015 در شرایط کنونی اگر بانوان جوامع اسلامی سیره عملی و اوصاف اخلاقی شیرزن کربلا حضرت زینب س را الگو و اسوه خود قرار دهند روزبه روز ارزشها و فضایل آنان شکوفاتر خواهد شد به گزارش ایسنطنین موسیقی ایرانی در اندونزی /تصاویر
جام جم نوا خبر طنین موسیقی ایرانی در اندونزی تصاویر طنین موسیقی ایرانی در اندونزی تصاویر چهارشنبه 9 اردیبهشت 1394 18 00 | کد خبر 1923935065490939174 | بازدید 2 جام جم نوا گروه موسیقی چاووش بهبهان به سرپرستی سعید غلامحسین پور که از اوایل اردیبهشت- فراهان و تفرش زادگاه ردیف و پایتخت موسیقی سنتی ایران است
مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد فراهان و تفرش زادگاه ردیف و پایتخت موسیقی سنتی ایران است اراک - ایرنا - مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین نکوداشت استاد عبدالله دوامی از استادان برجسته موسیقی اصیل ایرانی در مجتمع فرهنگی هنری پروفسور حسابی شهرستان تفرش گفت منطمخالفان رپ/ رپ جزو هنر موسیقی ایرانی نیست
در پی صدور مجوز برای موسیقی غربی رپ مخالفان رپ رپ جزو هنر موسیقی ایرانی نیست اعلام شده که موسیقی رپ هم میتواند مجوز بگیرد که این باعث تاسف است به تازگی محققان به این نتیجه رسیدهاند که موسیقی رپ ذهن افراد را تخریب میکند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز رپ فارسی یا «گانگلیسیها چگونه هرات را از ایران جدا کردند؟
انگلیسیها چگونه هرات را از ایران جدا کردند دوره قاجاریه از شگفتانگیزترین ادوار تاریخ ایران است دورهای است که قدرتهای بزرگ جهان از اقصی نقاط دنیا به علل گوناگون چشم به آن داشتند ایران مرکزی شده بود که تمام قدرتها دور آن دایره زده بودند ـ دایرهای بیثبات و ناآرام که هرگوشها-صیانت از شعر و موسیقی اصیل ایرانی
گفتوگو با بیژن ارژن شاعر و عضو شورای مرکز موسیقی و سرود سازمان صداوسیما صیانت از شعر و موسیقی اصیل ایرانی مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی با همراهی و همدلی هنرمندان متعهد و متخصص در عرصه موسیقی اصیل ایرانی و بینالمللیشهرام ناظری در همایش بزرگداشت فردوسی: فردوسی در موسیقی ایرانی غایب است/ اگر پاواروتی هم جای من بود، آبرویش می
شهرام ناظری در همایش بزرگداشت فردوسی فردوسی در موسیقی ایرانی غایب است اگر پاواروتی هم جای من بود آبرویش میرفت شهرام ناظری گفت در صد سال گذشته فردوسی غایب بزرگ موسیقی ایرانی بوده است خود من بخاطر کرد بودنم و توجهی که نسبت به فرهنگ باستان و قدیمی ایران داشتهام و همچنین علاقهمجوز دادن به «رپ» یعنی تیشه به ریشه موسیقی ایرانی
هوشنگ جاوید مجوز دادن به رپ یعنی تیشه به ریشه موسیقی ایرانی استاد موسیقی معتقد است که موسیقی رپ موسیقی فساد و انحطاط است و صدور مجوز برای آن تیشه زدن به ریشه موسیقی ایرانی است به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز استاد موسیقی معتقد است که موسیقی رپ موسیقی فساد و انحطاط است و صد- صدا و سیما هیچ مشکلی برای پخش موسیقی ندارد
صدا و سیما هیچ مشکلی برای پخش موسیقی ندارد سنندج - ایرنا- مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان گفت این مرگز هیچ مشکلی در پخش موسیقی ندارد و دغدغه مسوولان این سازمان همانند سایر مسوولان و مردم تنها حفظ فرهنگ و هنر این مرز و بوم است به گزارش خبرنگار ایرنا ابوالقاسم امان اللهی روز سه شانجمن موسیقی ایران برگزار میکند کنسرت تلفیقی کیوان ساکت با نوازندگان آلمانی
انجمن موسیقی ایران برگزار میکندکنسرت تلفیقی کیوان ساکت با نوازندگان آلمانیکیوان ساکت نوازنده تار به همراه 4 گیتاریست آلمانی تحت حمایت انجمن گوته 7 و 8 خردادماه در تالار وحدت به اجرای موسیقی تلفیقی شرق و غرب می پردازد به گزارش خبرگزاری فارس کیوان ساکت نوازنده و آهنگساز درباره-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها