تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816525364




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت و گو با محمدرضا کوشکی که یوزپلنگی به نام او نامگذاری شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گفت و گو با محمدرضا کوشکی که یوزپلنگی به نام او نامگذاری شد هفته نامه شاهرود پیام روز یکشنبه در شماره 196 این هفته خود گفت و گوی محمدعلی عباس نژاد سردبیر این نشریه را با محمدرضا کوشکی که به احترام اقداماتش در جهت حفظ محیط زیست یک یوزپلنگ بنامش نامگذاری کردند، منتشر کرد.


در ادامه این گفت و گو آمده است: دلبر سه ساله در استان سمنان پارک ملی توران و کوشکی 7 ساله در استان خراسان شمالی در پناهگاه حیات وحش میاندشت در حالت اسارت به سر می بردند که برای انجام آزمایش های ژنتیکی و کنار هم قرار دادن این گونه ارزشمند حفاظت شده در مرکز تحقیقاتی به تهران منتقل شدند.
مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی از گام های موفق تحقیقاتی بر روی دلبر و کوشکی خبر داد و گفت: با رفتارهایی که دلبر ( یوزپلنگ ماده ) از خود بروز می دهد احتمال می رود این حیوان باردار باشـد که این امر حاکی از توفیـق در حفظ نسل این گونه در خطر انـقراض را نشان می دهد.
هومن جوکار اظهار کرد: از زمانی که دو یوزپلنگ نر (کوشکی ) و ماده ( دلبر) به پارک پردیسان منتقل شدند تاکنون چند بار با هم ملاقات کردند.
وی افزود: تمام ملاقات های این دو حیوان طبق استاندارد های بین المللی و دستورالعمل "شان مک کوئن" مشاور بین المللی و از متخصصان شاخص بین المللی در حوزه گربه سانان از ایرلند صورت گرفته و تاکنون نتیجه رضایت بخش بوده است.
مرکز تحقیقاتی که این دو یوزپلنگ در آن به سر می برند در مساحتی حدود 15 هزار متر مربع طراحی و ساخته شده است که در مقایسه با مراکز مشابه خود در کشورهای دیگر بسیار بزرگتر و مجهز تر است.
این مرکز با دو هدف کلی تحقیقات و بازپروری راه اندازی شده، زیرا ممکن است در آینده یوزپلنگهایی به دلایل مختلف در طبیعت آسیب ببینند که به این مرکز منتقل و بعد از مداوا به طبیعت باز گردانده می شوند.
کوشکی نام یوزپلنگ نری است که در سال 1386 که توله چند ماهه بود توسط یکی از علاقه مندان به حیات وحش به نام محمدرضا کوشکی به سازمان حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.
این یوز پس از چند ماه نگهداری در پارک طبیعت پردیسان، به محوطه ای دوازده هکتاری واقع در پناهگاه حیات وحش میاندشت که در نزدیکی زیستگاه اصلی او بود منتقل شد.
علت نامگذاری یوزپلنگ نر به نام کوشکی، ما را برآن داشت که در گزارشی به علت این نامگذاری بپردازیم که خوشبختانه در همایش خیرین مدرسه ساز شرق استان سمنان که در چند هفته گذشته به میزبانی آموزش و پرورش بسطام برگزار گردید موفق شدیم با آقای محمد رضا کوشکی که از خیرین مدرسه ساز استان نیز می باشند آشنا شویم.
به درخواست و خواهش ما موافقت ایشان را برای انجام مصاحبه اخذ نماییم و سرانجام با حضور در منطقه کشاورزی ایشان در منطقه مزینان سبزوار از نزدیک با فعالیت های دامداری و کشاورزی وی آشنا شده و در گزارشی بیشتر به خدمات ارائه شده آقای کوشکی به ویژه در خصوص محیط زیست بپردازیم
مقدمه:
محمدرضا کوشکی که کارمند بازنشسته بانک کشاورزی است و سابقه حضور در جبهه های جنگ را در کارنامه خود داشته و از ایثارگران جبهه های جنگ می باشد در یک محیط صمیمی و با آرامش خاصی که در چهره ایشان نمایان بودبا ما به گفت و گو نشست.
وی می گوید: در سال های گذشته به فکر افتادم که در گوشه ای از کویر وسیله ای باشم برای تولید، آبادانی و ایجاد اشتغال و همین اندیشه مرا بران داشت که در منطقه کویری مزینان نسبت به ایجاد سازمان کـشاورزی اقدام نمـوده با بهره مندی از یک حلقه چاه عمیق به امر کشاورزی و دامداری و ایجاد اشتغال بپردازم.
وی با نگاهی به تفنگ های شکاری خود که در گوشه ای از اتاق دیگر خاک بر ماشه های آنان نشسته است، می گوید: من یک شکارچی، علاقه مند بسیار به شکار بودم و برای شکار به اکثر کوه های کشور رفته ام.
در گذشته به شکار به چشم دیگری نگاه می کردم ولی به مرور زمان با درک درست از طبیعت و حیوانات من عاشق حیوانات و طبیعت و محیط زیست شدم و در جهت محیط زیست فعالیت های خودم را آغاز کردم.
حدود 30 سال است که در هر جایی که توانسته ام برای محیـط زیست مفیـد باشم در خدمـت محیـط زیست بوده و به ویژه در مناطق محروم سرپل ابریشم، عباس آباد، خارتوران به حمایت از محیط زیست پرداخته ام.
وی که یکی از دامداران عمده منـطقه پل ابریشم می باشد می گوید: در جهت همکاری با ماموران محیط زیست برای حفاظت و نگهداری از محیط زیست از هیچ کوششی دریغ ندارم ودر زمینه تامین یونجه، گندم و ایجاد حوضچه های آبشخور برای حیات وحش در حد توانم دریغ نکرده ودر خدمت محیط زیست بوده و هستم.
وی با یادآوری خاطرات خود از گذشته می گوید: حدود 12 سال پیش در منطقه خرسنگ توران متوجه یک حیوانی که به نظر پلنگ می آمد شدم وقتی با دقت به رفتار و چهره حیوان دقت کردم، خوشبختانه حیوان یک یوزپلنگ بود .
ظاهرا دنبال آهو کرده بود و به علت خستگی در حال دل زدن در زیر یک بوته گز بود و دیگر برایم مسلم شد که گفتن اینکه "یوزپلنگ دیگر در منطقه نیست" صحت نداشته و در منطقه یوز وجود دارد.
پس از گزارش به محیط زیست منطقه عباس آباد که شاید هم برای محیط بانان هم در آن زمان غیـرباور بود از اینکه این حیوان هنوز در منطقه جولان می دهد بسیار خوشحال شدم، خوشبختانه بعد از مدتی شخصی به نام رمضانی در چشمه اسبی منطقه توران یک ماده یوز با سه تا توله را مشاهده می کنند که اقدام به عکس برداری می نماید و با انجام این مهم دیگر بر همگان یقین شد که یوز وجود دارد.
کوشکی با بیان اینکه به فکر افتادم که چکار کنم که روستاییان را آگاه سازم که این نیست که حیوانات وحشی را تلف کنیم می گوید: با یک معلم به نام آقای رحیمی در منطقه محمدآباد میامی پیشنهاد دادم که بتوانیم در ساعات آزاد برای دانش آموزان جهت آشنایی با حیوانات حرف بزنیم که خوشبختانه ایشان موافقت کردند و برای دانش آموزان درخصوص پرندگان و چرندگان و خزندگان کلاس های آموزشی لحاظ کرده ایم و نتیجه این اقدامات در سال های بعد موثر واقع شد.
وی می گوید: متاسفانه یک عده ای که شکارچی نیستند، چون شکارچی ها در اصل خودشان شکاربان محیط زیست هستند، اقدام به شکار بی رویه نموده و اینجانب در جهت حمایت از محیط زیست اقدام کردم که خوشبختانه محیط زیست هم متوجه فعالیت های اینجانب شد و کارت همیاری محیط زیست برای من صادر کرده اند.
ولی چون افرادی که برای غارت محیط زیست در منطقه بوده اند را شناسایی و بعضا معرفی کردم، برای من پیامدهای بعدی داشت و بارها مورد تهدید قرار گرفتم.
کوشکی در خصوص اقدامات خود در جهت حمایت از حیات وحش می گوید: در همین راستا به کلیه دامداران منطقه اعلام کرده ایم که اگر دام های شما مورد حمله پلنگ، یوزپلنگ و یا کفتار قرار گرفت اقدام به کشتن آنان نکنند و کلیه خسارت وارده را اینجانب پرداخت می نمایم و خوشبختانه این نتیجه داد.
وی در همین باره می گوید: من تهران بودم که متوجه شدم یک بچه یوز در منطقه رضاآباد توسط شخصی گرفته شده و قرار است برای پوست این حیوان به مبلغ 8 میلیون تومان به یک نفر در فیروز کوه فروخته شودکه من سریعا پس از متوجه شدن موضوع و صحت آن، مبلغ پیشنهادی را به دارنده یوز پرداخت کردم و با هماهنگی محیط زیست استان سمنان و با حضور مسئولین وقت محیط زیست استان و با حضور آقای "لوک هانتر" مسئول طرح یوز در ایران که از طرف سازمان ملل مامور بودند و یک دامپزشک استرالیایی یوز تحویل محیط زیست قرار گرفت.
وی در خصوص علت نامگذاری این یوز به نام کوشکی می گوید: علت اینکه اسم کوشکی را بر این یوز گذاشتند خواسته اینجانب و محیط زیست نبود بلکه آقای هانتر تاکید داشته اند که اسم اینجانب روی یوز قرار گیرد و براساس پیشنهاد و تاکید ایشان این نامگذاری صورت گرفت.
کوشکی با بیان اینکه انتظار دارم محیط زیست افرادی را که واقعا علاقه مند به طبیعت هستند را شناسایی و حمایت نمایند می گوید: باید اذعان داشت که ما افراد محلی راحت تر و بهتر می توانیم در جهت حفظ و نگهداری محیط زیست اقدام نماییم.
وی با اظها تاسف از اینکه محیط زیست در حال نابودی است می گوید: باید برای حفظ محیط زیست با جدیت اقدام کرد و بهره مندی از افراد محلی خوشنام که تمایل به حمایت از محیط زیست دارند در این خصوص گام برداشت.
چون معتقد هستم اگر حمایت دولت همراه افراد محلی باشد این افراد با اطمینان بیشتری اقدام به حمایت می نمایند.
کوشکی با تاکید بر اینکه یک متجاوز همیشه از عدم اجرای درست قانون در جهت تخریب محیط زیست سوءاستفاده می کند می گوید: افرادی که داری کشاورزی و دامداری در منطقه هستند باید مورد حمایت دولت قرار گیرند تا بتوانیم با همکاری هم آینده ی خوبی برای فرزندانمان در زمینه محیط زیست و استفاده درست از این منابع خدادی رقم بزنیم. ک1
2047/



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن