واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مهمان/
یک پرسش ساده از مدیران شبکه پویا و مرکز صبا/ نظارت برمحتوای انیمیشنهای داخلی چقدر است
ماجرا وقتی شروع شد که دختر شش ساله ام با دیدن یک کارتون از شبکه پویا از من پرسید: چرا این بچه گربه دو تا بابا داره؟ و وقتی من پرسیدم یعنی چی؟ گفت: این بچه گربه، به دو تا سگها میگه بابا.
خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: «محمدرضا کاشانی» در مطلبی که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده، گلایهای نسبت به محتوای یک انیمیشن داشته که از شبکه پویا به روی آنتن رفته است. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است: ماجرا وقتی شروع شد که دختر شش ساله ام با دیدن یک کارتون از شبکه پویا از من پرسید: چرا این بچه گربه دو تا بابا داره؟ و وقتی من پرسیدم یعنی چی؟ گفت: این بچه گربه، به دو تا سگها میگه بابا. تعجبم زیاد شد و برای همین ادامه کارتون و روز بعد تکرار آن و عصر، قسمت بعدی آن را نیز دیدم. دخترم درست می گفت و البته من جوابی درست نداشتم جز همان که در معرفی کارتون در رسانه ها و سایت شبکه پویا آمده بود: «آنها دو سگ دوقلو هستند که یکی از آنها دو دقیقه از دیگری بزرگتر است. آنها سگهای قوی و هشیاری هستند که اجازۀ ورود به هیچ غریبهای را نمیدهند. البته در پشت این ظاهر خشن، قلب رئوف و مهربانی دارند.آن دو سرپرستی یک بچه گربۀ ایرانی زیبا را قبول کرده و نام او را پونه گذاشتند.»
اما این جواب نه خودم را قانع میکرد و نه دخترم را چون دوباره پرسید: خب چرا به هر دوشون نمیگه عمو یا به یکیشون نمیگه عمو؟
انیمیشن ماجراهای روباه و خروس کارتونی زیبا و خوش ساخت ، ایرانی و تولید مرکز صبافیلم است و «داستان روباهی به نام سمنو است که در هر قسمت به دنبال ترفندی برای به چنگ آوردن خروس مزرعه است که شقاقل نام دارد. در این مزرعه حیوانات مختلفی در کنار یکدیگر زندگی میکنند، مثل اسبخان، بزرگ مزرعه، که اسب قوی و بزرگی است و بیشتر کارهای مزرعه را به دوش میکشد. هیپ و هاپ، دو سگ دوقلو هستند که یکی از آنها دو دقیقه از دیگری بزرگتر است. آنها سگهای قوی و هشیاری هستند که اجازۀ ورود به هیچ غریبهای را نمیدهند. البته در پشت این ظاهر خشن، قلب رئوف و مهربانی دارند.آن دو سرپرستی یک بچه گربۀ ایرانی زیبا را قبول کرده و نام او را پونه گذاشتند.»
رفتارها و کارهای این دو سگ به گونه ای است که برای هر بیننده آگاهی رفتارهای دگرباشانه و دگر اندیشانه را تداعی و زندگی دو همجنس را خاطرنشان می سازد، رفتاری که حاصل زندگی مشترک آنها با عنوان دو قلو در معرفی انیمیشن متجلی ولی در عمل زندگی مشترک را نمودار می سازد تا جایی که حتی به سبب قلب رئوف خود، سرپرستی یک گربه که ذاتا باید دشمنان او تلقی شوند را پذیرفته و از سوی آن گربه زیبای ایرانی عنوان پدر برای هر دو استفاده می شود. نکته جالب دیگر این قصه اینکه دو سگ ماجرا «هیپ» و «هاپ» نام دارند که از یکسو با آوای صدای پارس سگ تجانس دارد و از سوی دیگر با "هیپ هاپ" به عنوان یک جنبش فرهنگی که موسیقی رپ، یعنی ارائه آوازهای سریع، بسیار آهنگین و تغزلی جزئی از آن تلقی می شود همخوانی عمیقی دارد. فرهنگی که حتی در امریکا نیز به سبب تبلیغ خشونت، بی بند و باری، استفاده از مواد مخدر و زن ستیزی مورد انتقاد اهالی فرهنگ بوده اما برای مدتی طولانی عنوان محبوب ترین موسیقی امریکا را یدک کشیده است. ویژگی بارز این نوع موسیقی اینکه غالب نوازندگان و خوانندگان این نوع موسیقی در امریکا گرایش همجنس بازانه داشته که از ترس ممنوعیت های اجتماعی آن را مخفی نگه می داشتند و به تدریج این ترس را نیز کنار نهاده و علاقهمندیهای جنسی خود را آشکار ساختند. خصیصه دیگر این نوع موسیقی این است که بسیاری از اشعار این سبک تجسم کننده جنگ و کودتاهایی هستند که در نهایت به سرنگونی یک نظام میانجامند. قصد نگارنده این نیست که نویسندگان یا کارگردان محترم و هنرمند این قصه را که بسیار خوش ساخت و جذاب بوده و البته دارای مفاهیم تربیتی ارزشمندی نیز هست مبلغ و مروج چنین اندیشه ها و رفتارهای حیوانی معرفی یا با توهم نفوذ همه جانبه یک جریان فرهنگی معاند در شبکه پویا و صبافیلم خطرنمایی نموده و زحمات فراوان دوستان هنرمند و توانمند ایرانی را نادیده بگیرم. از دیدگاه من کج اندیشی و یا دگر اندیشی متولیان تولید و پخش و نظارت نیست که عامل چنین تلقیاتی است بلکه فقر دانش نظری و فرهنگی در برخی متولیان زمینه ساز القای چنین تصوراتی است.
اما ضروری میدانم لزوم توجه به دشواری و پیچیدگی های عرصه فیلم سازی برای کودکان را یادآوری نمایم که عدم توجه به یک موضوع ساده که ممکن است برای نویسنده تنها یک بازی زبانی شیرین یا یک تصویر سازی جذاب از یک رخداد عاطفی تلقی گردد برای یک کودک و حتی والدین یک کودک کژتابی عظیمی ایجاد نموده و مخاطرات فرهنگی جدی به همراه داشته باشد. پرسش بنده از دوستان عزیز شبکه پویا و مرکز صبا این است که چه میزان بر نگارش و تولید و پخش انیمیشنها نظارت دارید؟ من به عنوان یک پدر با محروم ساختن کودک خود از برنامه های رنگارنگ شبکه های ماهواره ای و گزینش سخت لوح های فشرده موجود در بازار، فرزندم را تنها و با خیال آسوده در مقابل تلویزیون به امانت می گذارم. تقاضای من این است که اگر نظارت تان بر تولید و پخش جدی نیست لطفا صریح بگویید تا خود برای کودک مان فکری نموده و چاره مناستری بیندیشیم. انتهای پیام/
94/02/21 - 13:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]