تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830597488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پای زیر زمینی‌ ها به روی زمین باز شد!


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
پای زیر زمینی‌ ها به روی زمین باز شد!




یش از این اگر خبری از خوانندگان رپ منتشر می‌شد یا خبر دستگیری آنان بود با تکذیب گرفتن مجوز فعالیتشان. اما این بار خبری تازه باعث شده که تمام معادلات گذشته این سبک موسیقی را به هم زده است. بعد از ۱۰ سال انتظار، از آلبوم رپ «فراموشی» رونمایی شد.





فرارو: پیش از این اگر خبری از خوانندگان رپ منتشر می‌شد یا خبر دستگیری آنان بود با تکذیب گرفتن مجوز فعالیتشان. اما این بار خبری تازه باعث شده که تمام معادلات گذشته این سبک موسیقی را به هم زده است. بعد از ۱۰ سال انتظار، از آلبوم رپ «فراموشی» رونمایی شد. به این معنا که دیگر راه خوانندگان زیرزمینی به روی زمین باز شده است.

با آنکه بیش از دو دهه از آغاز فعالیت خوانندگانی که نام «زیر زمینی» را به خود داده‌اند می‌گذرد، اما این اولین باری است که اثری رسمی از سوی وزارت ارشاد از آنان منتشر شده است.
 
سال‌هاست که سبکی جدید به نام «رپ فارسی» به ایران وارد شده و در مقابل هم دفتر موسیقی در دادن مجوز به آنان سخت گیری کرده است. به گفته مسئولان دلیل اصلی آن هم استفاده از ناسازا و ادبیات نامناسب در اشعار آنان بوده است. با اینحال نه تنها روز به روز به تعداد خوانندگان زیر زمینی افزوده شده بلکه مخاطبانان انان که بیشتر هم جوانان هستند نیز افزایش یافته‌اند. در این سال‌ها رشد اینترنت هم به کمک آنان آمده و دیگر شنیدن کار‌هاشان توسط طرفدارانشان آنچنان هم سخت و دور از انتظار نیست.


پای زیر زمینی‌ ها به روی زمین باز شد!



به همین دلیل دیگر مسئولان هم نمی‌توانستند این فاز جدید را نادیده بگیرند. با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، زمزمه‌های تغییر هم آغاز شد. علی مرادخانی – معاون وزیر ارشاد در امور هنری در گفتگویی در سال ۹۲ ندای اولین زمزمه‌های تغییر را سر داد. او درباره فعالیت گروه‌های زیر زمینی در عرصه موسیقی گفت: «سعی می‌کنیم کاری کنیم که چیزی به اسم هنر زیرزمینی وجود نداشته باشد که تبدیل به موضوع مجرمانه شود؛ وقتی همه از زیر زمین به روی زمین آمدند، در چارچوب قانون کار می‌کنند.»

او گفت: «شاید اگر بستر مناسبی برای ارایه خوب آثار داشته باشند ما نباید مانعی برایش باشیم. شرط و شروط ساده‌ای هم هست که به یکسری اصول کلی پایبند باشند. مثلا در موسیقی شوون اجتماعی را باید رعایت کنند.»

به دنبال این چراغ سبز؛ پیروز ارجمند در سال ۹۳ از آغاز روند اعطای مجوز به موسیقی رپ آن هم تحت عنوان «گفتاواز» خبر داد.
 
او گفت: «نقطه موسیقی رپ در ایران به شکل غیرمجاز بسته شده و همین موضوع باعث شده آن نظارتی که باید شود، هیچ‌گاه روی آن اعمال نشود و نتواند خودش را آن طور که باید به فرهنگ ایرانی نزدیک کند و از فیل‌تر جامعه رد شود. این شکل از موسیقی رپ که در شرایط کنونی در جامعه ما به گوش می‌رسد، الگویی دست چندم از موسیقی رپ غربی است. در حالی که اگر ما خواهان این سبک از موسیقی هستیم، باید تغییراتی را در آن ایجاد کنیم که براساس مانیفست فرهنگی ما ساخته و ارائه شود و به لحاظ محتوایی حرفی برای گفتن داشته باشد. به همین خاطر ما در فرهنگ فارسی معادل رپ، کلمه «گفتاآواز» را جایگزین کردیم. چرا که نحوه خوانش موسقی رپ، چیزی بین خواندن «آواز و حرف زدن» است.»

همچنین حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد هم درباره اینکه چرا تا به امروز مجوزی برای موسیقی رپ صادر نشده است گفت: «اگر این موسیقی در چارچوب سیاست‌ها و در راستای برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بومی‌سازی شود و با فرهنگ اسلامی ایرانی متناسب باشد، ممکن است در آینده برای موسیقی رپ مجوز صادر شود.»

همین خبر‌ها کافی بود تا شایعه‌های گرفتن مجوز خوانندگان رپ کشور مانند «یاس» و یا «آرمین زارعی» تا مدت‌ها در فضای مجازی بگردد. گرفتن اولین مجوز شعر «اردلان هوشمند» یکی از خواننده‌های رپ غیر رسمی از شورای شعر دفتر موسیقی ارشاد هم به شایعه آغاز رسمی خوانندگان رپ در ایران دامن زد.

هرچند که ارجمند در این باره توضیح داد و گفت: «همه رپر‌ها دوست دارند فعالیت رسمی داشته باشند اما توافق ما براساس کیفیت کار است. من معتقدم اگر آن‌ها کیفیت کار و محتوای آثارشان را حفظ کنند، خود به خود همه خطوط قرمز رعایت می‌شود. ما نخست باید عناصر تشکیل‌دهنده موسیقی رپ- اعم از ملودی، شعر و ریتم‌های تکرار شونده، مضمون اشعار، تکنیک خواندن، نوگرایی، خلاقیت و نهایتا زیبایی‌شناسی – را به یک سلامت و بنیه قدرتمند برسانیم. اگر تمام این عناصر توسط یک موسیقیدان خلاق و باتجربه در کار لحاظ شود، محصول نهایی می‌تواند با کیفیت باشد. من به آینده امیدوارم، اما امکان دارد این کار زمان ببرد.»

اما همین گمانه زنی‌ها هم کافی بود تا همچون تمام تغییرهای به وجود آمده صدای مخالفان بلند شود. علی رغم اینکه به نظر می‌رسید این خبر‌ها باعث خوشحالی عموم جامعه موسیقی شود اما عده‌ای از این تغییرات آزرده شدند و به التبع از حق طبیعیشان یعنی نشان دادن اعتراض هم استفاده کردند. کیوان ساکت اولین نفر بود و پس از آن مجید اخشابی و محمد سریر. سه هنرمند از سبک‌های مختلف موسیقی که مخالف فعالیت رسمی و بها دادن به این سبک موسیقی بود.

کیوان ساکت گفت که به تازگی محققان به این نتیجه رسیدند که موسیقی رپ ذهن افراد را تخریب می‌کند. به گفته او تعدادی از کسانی که هم اکنون از اروپا عضو گروه داعش شده‌اند در انگلیس و کشورهای اروپایی جزو فعالان موسیقی رپ بودند. او معتقد بود دادن چنین مجوزهایی لطمه به موسیقی است.

 مجید اخشابی هم گفت که رپ جزو هنر موسیقی ایرانی نیست و با سبک و فرهنگ ما تناسب زیادی ندارد. محمد سریر هم با تایید این گفته تاکید کرد که در حوزه موسیقی کلامی، این موسیقی چندان جایگاهی ندارد چون نغمگی و ملودی این نوع موسیقی در حول و حوش یک یا دو نت بیشتر حرکت نمی‌کند، بنابراین یک شکل تکراری است.

به گفته او رپ موسیقی نیست که سبک داشته باشد بلکه نوعی بیان کلامی ریتمیک بدون موسیقی است.

با تمام این گفته‌ها اما اولین آلبوم رسمی رپ مجوز گرفت و پنجشنبه گذشته رونمایی شد. گروه «اتل متل» به سرپرستی کاوه عابدین توانست پس از ۱۰ سال انتظار مجوز آلبومشان را کسب کند تا اولین گروهی باشد که اثری متفاوت در سبک رپ را به بازار داده است. هرچند که خود اعضای گروه بر این باور هستند که قطعات این آلبوم از فضای رپ شروع شده و به هیپ هاپ نزدیک شده‌ است.
 
به گفته کاوه عابدین ایده شکل گیری این آلبوم بیش از ۱۰ سال پیش شکل گرفته است. زمانی که او و دیگر اعضای گروه در دبیرستان مشغول تحصیل بوده‌اند.
 
او گفته: «در این ۱۰ سال تقریبا هر دو تا سه سال یک بار به دفتر موسیقی وزارت ارشاد می‌رفتم که بتوانم مجوز آلبوم را دریافت کنم اما خوشبختانه آخرین بار در تابستان سال گذشته بود که به لطف تغییرات وزارت ارشاد و تدبیری که وجود داشت توانستیم مجوز انتشار این آلبوم را دریافت کنیم. شاید در این مورد جلوی انتشار این آلبوم گرفته شد اما هیچوقت ممیزی محتوایی نخورد.»

آلبوم فراموشی با ۸ قطعه منتشر شده است. ۸ قطعه‌ای که به تعریف دست اندرکارانش هشت فیلم کوتاه هستند. تمامی ترانه‌های آلبوم سروده «روزبه بمانی» است که راوی خوبی است. به گفته آنان همین نکته آلبومشان را از دیگر آثار جدا کرده است.

کاوه عابدین اینگونه توضیح داده است: «موسیقی رپی که الان می‌شنویم بیشتر اینگونه است که یک شخص راجع به یک شخص دیگر صحبت می‌کند. این صحبت ممکن است درباره معشوقه‌اش یا مساله دیگری باشد. ولی ما در آلبوم اصلا چنین فضایی را نداریم. همه چیز مثل یک فیلم است و حتی در این شعر‌ها میزانسن و زمان گفته می‌شود و قصه آغاز خواهد شد. فقط گویش ما به شکل رپ گفته شده و این یک موسیقی تازه و برداشتی متفاوت از موسیقی رپ است. حتی در یک قطعه ارکس‌تر سمفونیک هم داریم.»

با این حساب طبق وعده‌ای که پیروز ارجمند در شهریورماه سال گذشته مبنی بر مجاز شدن موسیقی رپ داده بود، نخستین قدم‌ها برای برداشته شدن این سبک از موسیقی برداشته شد. تنها چند روز پس از انتشار این آلبوم، انتشار تک آهنگ مجازی با نام «نیستی» که شامل همخوانی فریدون آسرایی و آرمین زارعی (همان آرمین ۲afm) با تنظیم بهروز صفاریان بود هم خبر از آغاز دور جدیدی برای خوانندگان رپ فارسی می‌داد.






تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن