تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ واعـظـى مـؤثرتر از نصيحت نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813029394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناکامی پارلمان فرمایشی بحرین پس از استعفای فراکسیون الوفاق


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ناکامی پارلمان فرمایشی بحرین پس از استعفای فراکسیون الوفاق تهران - ایرنا - پارلمان بحرین ازسال 2010 و پس ازاستعفای اعضای فراکسیون الوفاق تاکنون نتوانسته است هیچ وزیری را برای توضیحات احضارکند.


به گزارش روزنامه الوسط بحرین، پارلمان بحرین ازسال2010 تاکنون به یک مجلس فرمایشی تبدیل شده که نتوانسته است حتی یک وزیر را وادار به ارایه توضیحاتی درمورد وظایف خود کند.
درسال 2012 پارلمان بحرین اقدام به گذاشتن مانعی جدید در مسیر استیضاح وزرا کرد زیرا تا پیش ازآن ثابت شده بود که نمایندگان پارلمان می توانند مزاحم دولت باشند، هرچند که تاکنون درسوابق این مجلس مشاهده نشده که وزیری را کنار زده باشد مگر وزیرسابق شهرداری ها منصوربن رجب که آن هم به دلایلی بزرگتر ازدلایل ارایه شده درجلسه استیضاح عزل شد.
شاید مهم ترین نمونه های استیضاح در بحرین درخواست های استیضاح فیصل الحمر وزیر بهداشت (2009) و استیضاح احمد بن عطیه الله آل خلیفه وزیرامور هیات وزیران (2008) توسط فراکسیون الوفاق شامل 17 نماینده بود که رژیم را بسیارآزار داد.
درسال2012 پارلمان بحرین گامی (مانعی) جدید را درمقابل استیضاح وزرا قرار داد که براساس آن، کمیته ای متشکل از روسای پنج کمیسیون دایم و برخی ازاعضای آن ها باید جدی بودن استیضاح را تشخیص و گزارشی به پارلمان ارایه کنند.
اگر این استیضاح اکثریت آرا یعنی (20+1) را کسب کرد گام دوم برداشته می شود و درغیراین صورت درخواست استیضاح رد می شود.
این طرح پیشتر وجود نداشت و درغیاب مخالفان و پس ازاستعفای جمعی نمایندگان عضو فراکسیون الوفاق درسال2011 به تصویب رسید.
دراین طرح، درخواست استیضاح هر وزیر نیازمند حداقل امضای 27 نماینده بود درحالی که پیش از آن فقط با امضای 5 نماینده یک وزیر برای ارایه توضیحات به مجلس کشانده می شد.
الوسط ناکامی نمایندگان پارلمان فرمایشی بحرین دراستیضاح وزیران را درسال های اخیر اینگونه برشمرده است.
استیضاح ناکام صادق الشهابی درماه می 2015 به دلیل خوداری 9 نماینده از دادن رای.
استیضاح احمد محمد آل خلیفه وزیردارایی درآوریل 2014 که 21 رای نمایندگان موافق با خوداری 16 نماینده از امضای طرح استیضاح ناقص ماند.
استیضاح کمال احمد وزیرراه و ترابری درآوریل 2013 که خلیفه الظهرانی رییس وقت پارلمان اعلام کرد نامه ای از5 نماینده امضا کننده استیضاح مبنی برانصراف آن ها دریافت کرده است.
استیضاح می بنت محمد آل خلیفه وزیرفرهنگ درسال 2012 که پس ازجلوگیری 19 نماینده ازارایه آن به کمیته ویژه، درحالی که 15 نماینده از35 نماینده حاضر درجلسه با استیضاح وی موافقت کرده بودند.
استیضاح ناکام فاطمه البلوشی در28 فوریه 2012 که با مخالفت فراکسیون های المنبر(اخوان المسلمین) و الاصاله (سلفی ها) و برخی ازنمایندگان مستقل ازتیغ استیضاح به سلامت عبورکرد.
اما دراین روزها نمایندگان پارلمان فرمایشی آل خلیفه پس ازناکامی های متوالی درتوضیح خواستن ازوزیران، درپی تصویب طرحی هستند که بتوانند مانند سابق خواستارپاسخگویی وزرا باشند و موانعی را که با دست خود ایجاد کرده اند را بردارند.
به نوشته روزنامه الایام بحرین، پارلمان بحرین تلاش می کند طرحی را برای بازگشت به سازو کار قبلی ارایه کند که نمایندگان بتوانند با 5 امضا وزرا را به مجلس بکشانند.
خاورم**6116**1010



20/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن