تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802533798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پيش‌نويس قانون عمليات بانکي بدون ربا قرابتي با اقتصاد اسلامي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۳:۱۸ب.ظ)
انتقادهاي تند يک کارشناس اقتصادي؛ پيش‌نويس قانون عمليات بانکي بدون ربا قرابتي با اقتصاد اسلامي ندارد موج - بخشي ‌دستجردي اظهار کرد: کساني متولي اصلاح قانون عمليات بانکي بدون ربا شده‌اند که صلاحيت علمي انجام اين کار را ندارند و اين پيش‌نويس هيچ قرابتي با اصول مسلم اقتصاد اسلامي ندارد.
به گزارش خبرگزاري موج، رسول بخشي ‌دستجردي، عضو هيئت‌علمي دانشگاه اصفهان، در گفت و گويي با اشاره به اتمام اصلاحات مربوط به قانون عمليات بانکي بدون ربا و تصويب يک فوريت طرح اصلاح اين قانون در مجلس اظهار کرد: اگر بنده به عنوان شخصي که در زمينه مسائل پولي و بانکي با تأکيد بر موضوعات مربوط بهبخشي ‌دستجردي اظهار کرد: کساني متولي اصلاح قانون عمليات بانکي بدون ربا شده‌اند که صلاحيت علمي انجام اين کار را ندارند و اين پيش‌نويس هيچ قرابتي با اصول مسلم اقتصاد اسلامي ندارد.
اقتصاد اسلامي داراي تخصص هستم، بخواهم رُک و پوست‌کنده صحبت کنم بايد بگويم اين پيش‌نويس جديد، يک پيش‌نويس مبتني بر يک عمليات بانکي کاملا ربوي است.

*پيش‌نويس قانون جديد بانکداري بدون ربا قرابتي با اقتصاد اسلامي ندارد
وي افزود: پيش‌نويسي که بنده مشاهده کردم هيچ قرابتي با اصول مسلم اقتصاد اسلامي ندارد و با اين پيش‌نويس، نه تنها ربا در نظام بانکي از بين نمي‌رود بلکه ربوي بودن آن هم تقويت مي‌شود و اتفاقا در اينجا به برخي از مسائلي که در اقتصاد سرمايه‌داري مورد تأکيد قرار گرفته‌اند، صحه گذاشته شده است که کاملا با اصول اقتصاد اسلامي در تضاد است.
بخشي ادامه داد: بانکداري توصيه شده در اين الگو، يک بانکداري کاملا ربوي است و احتمالا اين آقاياني که اين پيش‌نويس را طراحي کرده‌اند ممکن است به اندازه کافي از واقعيات اقتصاد سرمايه‌داري اطلاع نداشته باشند و هنگامي‌که قانوني بدون اطلاع از اقتصاد سرمايه‌داري، نوشته و تصويب مي‌شود نتيجه‌اش اين خواهد شد که همان چيزهايي که در اقتصاد سرمايه‌داري اصل است را به عنوان اقتصاد اسلامي جا مي‌زنيم.

*خلق پول وجود ربا در نظام بانکي را افزايش مي‌دهد
عضو هيئت‌علمي دانشگاه اصفهان تأکيد کرد: نظام بانکداري موجود حتي مورد نقد علماي سرمايه‌داري و يهودي است و در اين پيش‌نويسي که براي قانون جديد بانکداري بدون ربا نگاشته شده است، نه تنها اين موارد به چشم نمي‌خورد، حتي به آن تأکيد شده است و اين باعث تأسف است.
وي در پاسخ به پرسشي درباره مهم‌ترين مواردي که در اين پيش‌نويس حاکي از تشديد ربا در نظام بانکي است اظهار کرد: يکي از مهم‌ترين مواردي که در بندهاي مختلف اين قانون وجود دارد، موضوع خلق پول است. از خلق پول در تمام تئوري‌هاي علم اقتصاد به عنوان يک عامل مخرب نام برده شده است و بزرگ‌ترين اقتصاددانان و تئوريسين‌هاي سرمايه‌داري همانند فريدمن که يک يهودي نوبليست است و بسياري از اقتصاددانان ديگر، نسبت به اين اين موضوع، موضع گرفتند و پيشنهاد مي‌کنند نرخ ذخيره قانوني مناسب، 100 درصد است.

*بي‌توجهي پيش‌نويس قانون جديد بانکداري بدون ربا به علم اقتصاد
عضو هيئت‌علمي دانشگاه اصفهان تأکيد کرد: اين در حالي است که در اين پيش‌نويس اصلا به اين موضوع توجه نشده است و خلق پول به راحتي انجام مي‌شود و هنگامي‌که در سيستم بانکي داراي خلق پول باشيم معنايش اين است که تورم، بيکاري و فساد خواهيم داشت.
بخشي ادامه داد: قانون قبلي هم ايراد دارد و يکي از ايراداتش اين است که سيستم موجود برخلاف ادعاهايي که در اين زمينه وجود دارد شديدا ربوي است و قانون جديد هم چنين وضعيتي را خواهد داشت؛ به اين دليل که در قانون جديد به برخي از اصول علم اقتصاد توجه نمي‌کنند.

*بانکداري ربوي علت اصلي تورم و بيکاري است
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا شما اساسا با اصلاح قانون عمليات بانکي بدون ربا موافق هستيد و مشکل کنوني ربوي بودن نظام بانکي ايران از کجا نشأت مي‌گيرد؟ اظهار کرد: قطعا بايد اين اصلاحات انجام شود و بنده با اصلاحات موافقم و در مورد مشکل هم بايد گفت که اين مشکل از خود بانک است. نظام بانکداري موجود، ربوي است و علت اصلي تورم و بيکاري موجود در اقتصاد ايران از اين وضعيت بانکداري ناشي مي‌شود که بايد اصلاح شود.
عضو هيئت‌علمي دانشگاه اصفهان تأکيد کرد: اما وجود چنين وضعيتي دليل نمي‌شود که با هر پيشنهاد اصلاحي موافقت کنيم و به انجام آن مبادرت ورزيم؛ چراکه ممکن است همان پيشنهاد اصلاحي، کار را بدتر کند؛ بنابراين در اينکه نظام موجود بايد دگرگون شود شکي نيست اما مهم نحوه انجام اين کار هم است.

*احاله اصلاح قانون بانکداري بدون ربا به افراد بدون تخصص
وي ادامه داد: به نظرم اين افراد که وظيفه اصلاح قانون بانکداري بدون ربا به آنها محول شده است، در اقتصاد تخصص لازم را ندارند و در اين زمينه صاحبنظر نيستند. اين افراد حداقل بايد اطلاع داشته باشند که مکتب اقتصادي رقيب يعني نظام اقتصادي سرمايه‌داري چه حرفي براي گفتن دارد؟
نويسنده کتاب «آسيب‌شناسي نظريه بهره و نظام بانکداري متعارف» در پايان تأکيد کرد: براي اينکه بتوانيم در اقتصاد اسلامي حرفي براي گفتن داشته باشيم ابتدا بايد اين را درک کنيم که رقيب ما چه مي‌گويد که خداي نکرده بعدا به دام اسلاميزه کردن چيزهايي که قبلا گفته شده و تجربه‌هايي شکست خورده هستند، نيفتيم.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن