تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804572965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دشواري‌هاي صادرات صنايع دستي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۱:۰ق.ظ)
دشواري‌هاي صادرات صنايع دستي موج - گروه گردشگري؛
در حالي که از ۶۰۲ اثر صنايع دستي ثبت شده در يونسکو ۳۶۶ اثر متعلق به ايران است، اما؛ هر گاه در بازارهاي بين‌المللي صحبت از صنايع دستي ايران مي‌شود، تنها قالي ايراني نظرها را به خود جلب مي‌کند.
و اين در شرايطي است که امروزه در دنياي تجارت، صنايع دستي به عنوان يک هنرصنعت علاوه بر حفظ جايگاه خود در عرصه هنر و هويت بخشي ملي، يک منبع مهم ارزش افزوده و بهره‌وري اقتصادي به شمار مي‌آيد.
سازمان بين‌المللي گردشگري نيز از صنايع دستي به عنوان صنعتي که بيشترين تاثير را در جذب گردشگر و رونق اقتصاد محلي دارد، ياد مي‌کند.
هند در سال ۲۰۱۴ حدود پنج ميليارد دلار از محل صادرات صنايع دستي درآمد داشته است. چين درآمد خود از اين صنايع را به رقم پنج ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار رسانده است. پاکستان نيز يک ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار از فروش صنايع دستي به دست آورده و ويتنام سهم درآمد خود از طريق فروش اين صنايع را به ۵۰۰ ميليون دلار ارتقا داده است.
حال اين ارقام را مقايسه کنيد با۱۵۰ميليون دلار صادرات صنايع دستي ايران در سال گذشته.
البته پويا محموديان، مدير کل دفتر صادرات معاونت صنايع دستي کشور، اين مقايسه را مقايسه درستي نمي‌داند. و به خبرنگار موج مي‌گويد: «بايد اين موضوع را در نظر داشته باشيد که کشورهايي مانند چين و هند، هر آنچه که مربوط به صادرات منسوجات، زيورآلات طلا و جواهر، سنگ‌هاي قيمتي و مبلمان است را جزو آمار صادرات صنايع دستي کشورشان محاسبه مي‌کنند. در حالي که در کشور ما آمار صادرات فرش از صنايع دستي کاملا جداست. صادرات طلا و جواهر جزو آمار صادرات صنايع دستي محسوب نمي‌شود. صادرات چمداني نيز در اين آمارها ديده نمي‌شود و همين طور خريدي که مي‌کنند.»
محموديان با بيان اين مطلب که به طور معمول آمار صادرات صنايع دستي کشورمان بر اساس آمار رسمي از مبادي گمرک اعلام مي‌شود، تاکيد مي‌کند: «بخش اعظم صادرات ما به صورت چمداني است و اگر حساب شود، قطعا رقم بيش از اين ارقامي که بيان مي‌شود، خواهد بود.»
اگر هم به گفته مدير کل دفتر صادرات صنايع دستي، رقم صادرات صنايع دستي بيش از ۱۵۰ ميليون دلار باشد، باز هم جايگاه کنوني براي کشوري که امروزه موزه‌ها با داشتن آثاري ۳۰۰۰ ساله از آن به خود مي‌بالند، شايسته نيست.


اما چرا اين بضاعت اندک؟
آنچه که هم اکنون قابل انکار نيست، دور ماندن صنايع دستي کشورمان از نقش‌آفريني در عرصه اقتصادي است. صنعتگران ايراني حضور در بازارهاي جهاني را رويا مي‌دانند و بازار داخلي‌ را به رقباي چيني و هندي واگذار کرده‌اند.
بدون ترديد، اين بضاعت حاصل نداشتن استاندارد، عدم برندسازي و بازاريابي ناموفق در بازارهاي جهاني است. حاصل عدم به‌روز رساني و نداشتن درک مناسب از نياز مصرف‌کنندگان خارجي به همراه نبود بسته‌بندي مناسب است. حاصل واردات بي‌رويه و بدون کنترل صنايع دستي خارجي و قاچاق اين کالاهاست.
در کنار اين موارد؛ مشکل بيمه هنرمندان، افزايش ماليات بر ارزش‌ افزوده، گراني مواد اوليه،‌ بالا رفتن قيمت حامل‌هاي انرژي از ديگر معضلاتي است که به توليد هنرهاي صناعي ايران آسيب زده و صادرات آن را نيز تحت‌تاثير قرار داده است.
از سوي ديگر تورم ناشي از افرايش ارز سبب شده کرايه‌هاي حمل و نقل به اروپا از ۴ ميليون تومان به ۲۰ ميليون تومان افزايش پيدا کرده است.

مشكل اصلي بازاريابي است
از بين همه اين مشکلات که به آن اشاره شد، مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي کشور، مشكل اصلي صنايع‌دستي ايران را بازاريابي و فروش مي‌داند. به گفته او، حتي اگر دولت تمامي مشكلات مربوط به توليد صنايع‌دستي را مرتفع كند، اما؛ توليدات فروخته نشوند تمام كمك‌ها بي‌فايده است.
سلطاني‌فر معتقد است؛ بازاريابي خوب و فروش صنايع دستي و به دنبال آن سودآور شدن اين صنعت، تشويق هنرمندان را براي توليد اين آثار در پي دارد.
اسدالله عسگراولادي، رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران، در همين ارتباط، انتقاداتي به شيوه فعاليت‌ در حوزه صنايع‌دستي كشور دارد. او که چندي پيش در مراسم تجليل از صادرکنندگان نمونه و فروشندگان برتر صنايع‌دستي سخن مي‌گفت، مي‌گويد: «رفع مظلوميت صنايع‌دستي در بخش صادرات و فروش برعهده سازمان ميراث فرهنگي است و به‌رغم همه تلاش‌ها، تحولات صورت گرفته در بخش صنايع‌دستي هنوز قانع‌كننده نيست.» عسگراولادي يکي از راه‌حل‌ها را توليد کالاهاي نفيس دانسته و با بيان اين نکته که بايد سليقه خريداران را در نظر بگيريم، خاطرنشان مي‌کند: «سليقه چيني و ژاپني با سليقه عربستاني متفاوت است و لازم است به اين موارد دقت کنيم.»
رئيس كميسيون صادرات اتاق بازرگاني ايران از مسئولين سازمان ميراث فرهنگي مي‌خواهد تا رايزنان اقتصادي كشور را پيش از عزيمت به كشورهاي مقصد با موضوع صنايع‌دستي آشنا كنند.
مدير کل دفتر صادرات صنايع دستي نيز يکي از ابزارهاي مهم بازاريابي صنايع دستي را ويترين‌هاي نمايشگاه‌هاي خارج از کشور عنوان مي‌کند و مي‌گويد: «امسال حضور ما در اين نمايشگاه‌ها با شروع خوبي همراه بود. اخبار خوبي از حضور هنرمندان و صنعتگران کشورمان در نمايشگاه فلورانس رسيد. در هفته گذشته افتتاح اکسپوي ميلان را داشتيم. بلافاصله بعد از نمايشگاه اکسپو در نمايشگاه صنايع دستي ميلان حضور خواهيم داشت و همچنين در نمايشگاه مونيخ نيز شرکت خواهيم کرد.»
او با اشاره به دعوت از هيات‌هاي تجاري کشورهاي هدف صادراتي صنايع دستي کشورمان براي سفر به ايران، اضافه مي‌کند: «ما شو روم (show room) صنايع دستي را نيز داريم. اين هيات‌ها ضمن بازديد از اين شو روم‌ها، با قابليت‌هاي کشورمان در اين صنعت آشنا مي‌شوند.» محموديان با بيان اينکه شو روم‌ها در استان خوزستان سبب شد، صادرات ما در اين استان جهش قابل توجه‌اي داشته باشد، تاکيد مي‌کند: «اين شو روم‌ها اگر در استان‌هاي ديگر هم گسترش پيدا کنند، مي‌توانند تاثير قابل توجهي در توليد، تجارت و صادرات صنايع دستي داشته باشند.»

از فضاي مجازي استفاده کنيم
سيد عباس شيردلي، رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان، اما؛ پيشنهاد ديگري دارد. او با بيان اينکه حضور در نمايشگاه‌ها براي صنعتگران با توجه به گران شدن ارز ديگر مقرون به صرفه نيست، مي‌گويد: «امروزه رويکرد دنيا براي فروش بيشتر صنايع دستي به سمت استفاده از فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي است.»
شيردلي با اشاره به اين موضوع که در گذشته صنايع دستي يا از طريق فروش به گردشگر و يا توسط شرکت‌هاي صادراتي صادر مي‌شد، تاکيد مي‌کند: «صادرات با اين روش‌ها ثبات ندارد چون در ايران مواد اوليه هر سال و يا در طول يک سال، چندين بار گران مي‌شود. به همين دليل هم توليدکنندگان قادر به بستن قراردادهاي چندساله و طولاني‌مدت براي فروش نيستند.»
رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان با اشاره به اينکه خوشبختانه صنعتگران و هنرمندان ما نيز به سمت استفاده از فضاي مجازي گرايش پيدا کردنده‌اند، مي‌گويد: «اکنون بسياري از فعالان صنايع دستي با فروش اينترنتي و تبليغ در گروه‌هاي اجتماعي آشنا شده‌اند و روز به روز تعداد سايت‌هاي معرفي و فروش صنايع دستي در حال افزايش است.»
او در اين ارتباط اضافه مي‌کند: «همکاران من گروه‌هاي زيادي را در شبکه‌هاي اجتماعي دارند که از مرحله ساخت صنايع دستي تا فروش را به نمايش مي‌گذارند و از اين طريق سفارش کار مي‌گيرند.»
رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان با اشاره به فاصله زياد کشورمان با جايگاه واقعي‌اش در صنايع دستي، اقبال متخصصان جوان IT را براي فعاليت در عرصه فروش صنايع دستي اميدوارکننده مي‌داند.

حراجي برگزار کنيم
شيردلي همچنين با اشاره به اين مطلب که ما هنرهاي دستي بسيار متنوعي داريم که در حراجي‌هاي بزرگ دنيا فروخته مي‌شود، مي‌گويد: «متاسفانه در ايران از اين نوع حراجي‌هاي مزايده‌اي نداريم.» او همچنين از صدور نخستين مجوز براي برگزاري حراجي ويژه صنايع دستي در اصفهان خبر مي‌دهد و يادآور مي‌شود: «در حال پيگيري هستيم تا حراجي‌هاي ايران به صورت آنلاين با حراجي‌هاي معتبر خارجي برگزار شود.»
موضوعي که مدير کل دفتر صادرات صنايع دستي نيز به آن اشاره داشته و مي‌گويد: «از شش ماه پيش موضوع برگزاري حراجي‌هاي صنايع دستي مطرح شده است. بر اساس بررسي‌هايي که انجام شده، به اين نتيجه رسيديم که بازار کشش و اين قابليت را دارد تا حراجي‌هايي در اين سطح برگزار شود.»

توان داخلي درنظر گرفته نمي‌شود
نامور مطلق، معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي، در آخرين نشست خبري خود در سال گذشته از ورود ۱۲ميليون دلار کالاي صنايع‌دستي خارجي از مبادي رسمي به بازار ايران خبر داده و گفته بود؛ ۶ ميليون دلار از اين ميزان مربوط به صنايع‌دستي ساخت چين است.
نامور مطلق همچنين تخمين مي‌زند كه ورود صنايع‌دستي قاچاق از مبادي غير رسمي كشور به صدها ميليارد تومان هم برسد.
به گفته او ورود هر ۱۰۰ ميليارد تومان كالاي صنايع‌دستي قاچاق به ايران، به‌ معناي بيكاري ۱۰ هزار هنرمند توليدكننده صنايع‌دستي است.
محمد اسماعيل سعيدي، رئيس فراکسيون صنايع دستي و فرش مجلس، که چند ماهي از تشکيل اين فراکسيون نمي‌گذرد، در مورد واردات صنايع دستي و روابط تجاري دولت با ساير کشورها نقدهاي زيادي دارد. سعيدي مي‌گويد: «متاسفانه مسوولان وزارت صنعت و معدن در قراردادهاي تجاري که امضا مي‌کنند، اطلاعي از توان و ظرفيت صنايع دستي خودمان نداشته و زير بار قراردادهايي مي‌روند که به بازار کار و اقتصاد صنايع دستي کشور آسيب مي‌رساند.»
اين نماينده مجلس با بيان اينکه اخيرا قراردادي با ترکيه بسته شده است که شامل ۱۲۰ قلم کالا است و عمدا جزو صنايع دستي کشورمان محسوب مي‌شوند، در اين باره يادآور مي‌شود:‌ «ما نسبت به اين قرارداد اعتراض کرديم، اما؛ آنها استدلاشان اين است که بايد با وارد کردن کالاي خارجي رقابت ايجاد کنيم تا توليدکنندگان ما هم از نظر کيفي و کمي رشد کنند.»
او با اين سوال که در شرايطي که تعدادي از رشته‌هاي صنايع دستي ما در حال از بين رفتن هستند چطور با کشوري که از لحاظ صنايع دستي دست برتري دارد، مي‌توانند رقابت کنند؟ ادامه مي‌دهد: «توليدکنندگان ما زماني مي‌توانند در بازار رقابت موفق باشند که مشکلات داخلي‌شان به حداقل رسيده باشد.»
مشکل ديگري که سعيدي در صحبت‌هاي خود به آن اشاره مي‌کند، بحث ورود کالاي همراه مسافر در مناطق آزاد است. او در اين رابطه مي‌گويد: «بعضا از اين طريق صنايع دستي به صورت کيلويي وارد مي‌شود که از نظر حجم پايين است، اما؛ از نظر تعداد زياد و قابل توجه. لذا وقتي يک مسافر همراه خود ۱۰ کيلو زيورآلات و بدليجات يا روسري که جز صنايع دستي داخلي است وارد مي‌کند، تعادل را در بازار داخلي به هم مي‌زند.»
در اين ميان شيردلي کليد حل مشکل وادارات بي‌رويه صنايع دستي چيني و هندي را ممنوعيت فروش آن در فروشگاه‌هاي صنايع دستي مي‌داند و مي‌گويد: «براي حل اين مشکل مصوبه‌اي از هيات دولت گرفتيم که بر اساس آن فروش صنايع دستي خارجي در فروشگاه‌ها را ممنوع مي‌کند. متاسفانه اين مصوبه در حال حاضر فقط در استان اصفهان اجرا مي‌شود در حاليکه اگر ساير استانداري‌ها هم آن را اجرا کنند، در بالا رفتن آمار فروش صنايع دستي در داخل کشور تاثير خواهد داشت.»

دستگاه ديپلماسي ورود کند
‌علاوه بر واردات بي‌رويه و ورود کالا از کانال قاچاق، رئيس فراکسيون صنايع دستي و فرش مجلس موانع بر سر راه صادرات را از ديگر مشکلات اين صنعت عنوان مي‌کند.
سعيدي با ذکر اين مطلب که در زمينه صادرات و وارادات و قاچاق در جلساتي که با صاحبان صنايع دستي داشتيم، تقريبا تمام مشکلات و موانع را احصاء کرديم، خاطرنشان مي‌کند: «در حال حاضر به اين جمع‌بندي رسيديم که يک بخشي از اين مشکلات مربوط به بحث قوانين و مقررات دست و پاگير براي صادرکنندگان است و بخش ديگر مربوط به روابط تجاري ما با ساير کشورهاست.»
در ارتباط با مقرراتي که صادرات صنايع دستي را با مشکل مواجه مي‌کند، او با ذکر مثالي مي‌گويد: «در شهر اسکو يک نوع روسري به اسم روسري کلاقه‌اي توليد مي‌شود که کشورهايي مانند ترکمنستان و گرجستان از جمله مصرف‌کنندگان آن هستند. با اينکه استقبال خوبي از اين روسري در اين کشورها مي‌شود، اما؛ متاسفانه در بحث صادرات آن هزار و يک مشکل براي توليدکنندگان آن وجود دارد.»
نماينده مردم تبريز، اسکو و آذرشهر در مجلس در توضيح بيشتر اضافه مي‌کند: «به دليل اينکه اين نوع کالاها به صورت حجمي صادر مي‌شوند، صادرکنندگان از نظر ارزش‌گذاري در گمرک به مشکل مي‌خورند. آنها بعد از آنکه بخشي از مشکل خود را با رايزني با مسئولان خودمان رفع مي‌کنند، بازهم همين مشکل را در آن طرف مرز دارند.»
او رفع اين مشکل را نيازمند ورود دستگاه ديپلماسي دانسته و لزوم رايزني آنها در خصوص ميزان تعرفه‌هاي اين گونه اقلام صادراتي را در کشورهاي هدف نيز خاطرنشان کرد.

اين صنعت جزو مشاغل خانگي محسوب ‌شود
ظرفيت منحصر به فرد اقتصادي صنايع دستي در صورتيکه با شناخت دقيق و هوشمندي مديريت جامعه به فعليت برسد، مي‌تواند علاوه بر توليد ثروت، دامنه وسيعي از کارآفريني را به صورت مستقيم و غيرمستقيم ايجاد کند.
معاون صنايع‌دستي سازمان ميراث فرهنگي مي‌گويد؛ ميانگين ايجاد شغل براي هر فرد حدود ۱۵۰ ميليون تومان است، در حاليکه صنايع دستي با يک‌دهم اين مبلغ مي‌تواند شغل ايجاد کند.
رئيس فراکسيون صنايع دستي و فرش مجلس در اين رابطه با انتقاد از عدم حمايت در واگذاري تسهيلات به فعالان اين حوزه، تاکيد مي‌کند: «براي واگذاري تسهيلات به افراد فعال در صنايع دستي نبايد دنبال اين بود که آنها کارخانه داشته باشند چرا که اين صنعت جزو مشاغل خانگي محسوب مي‌شود.»
او همچنين يادآور مي‌شود: «شاغلان صنايع دستي براي کسب مجوز فعاليت بايد از چندين جا استعلام کنند، بعد از آن هم به آنها گفته مي‌شود برويد دنبال شهرک باشيد، در حالي که براي اين کار نيازي به شهرک نيست.»
سعيدي در اين رابطه اضافه مي‌کند:« چين همه اين مسائل را حل کرده است. توليدکنندگان صنايع دستي در اين کشور در يک اتاق ۲ در ۳ خانه‌هاي مسکوني خود مشغول به توليد هستند. ما هم مي‌توانيم با ايجاد اشتغال در خانه‌ها شرايطي را فراهم کنيم تا حتي خانمي هم که علاقه مند به رشته‌اي از صنايع دستي است، ضمن رسيدگي به کارهاي خانه، در اين صنعت فعاليت کند.»

توجه به صادرات صنايع دستي کشور را توانمند مي‌کند
رئيس فراکسيون صنايع دستي و فرش مجلس با اشاره به اين نکته که مسوولان کشور ما تا به حال از بخش صنايع دستي غافل شده‌اند، تاکيد مي‌کند: «تنها راه تحقق اقتصاد مقاومتي و رهايي از اقتصاد تک‌محصولي توجه به توليدات داخلي است. صنايع دستي هم جزو معدود توليدات داخلي است که مواد اوليه آن در داخل کشور وجود دارد و براي توليد آن به کشورهاي خارجي نياز نداريم. فعالان اين حوزه مي‌توانند با افزايش توليدات و توجه به بخش صادرات، کشور را در حوزه اقتصادي توانمند کنند.»
آن طور كه رئيس سازمان ميراث فرهنگي در جمع صادركنندگان صنايع‌دستي گفته است؛ سال‌هاي ۹۴ و ۹۵ خيزش صنايع‌دستي ايران آغاز مي‌شود. او وعده داده كه هر ‌ماه يكي از مشكلات بخش صنايع‌دستي كشور در بخش بيمه هنرمندان، تسهيلات، حامل‌هاي انرژي و صادرات صنايع‌دستي را مرتفع كند.
سلطاني‌فر بر اين نكته نيز تأكيد مي‌کند كه رساندن حجم صادرات صنايع‌دستي از ۱۵۰ ميليون دلار به ۵۰۰ ميليون دلار در پايان دولت يازدهم كار سختي نيست.

رقيه خدابنده













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن