تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ بنده ای راستین نمی شود مگر زمانیکه اعتمادش به آنچه نزد خداست از اعتمادش به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798516214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از صدور حکم برای 29 ناشر تا ذوق زدگی رییس نمایشگاه کتاب پاریس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: درحاشیه چهارمین روز نمایشگاه کتاب از صدور حکم برای 29 ناشر تا ذوق زدگی رییس نمایشگاه کتاب پاریس تهران - ایرنا - چهارمین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی سپری شد که موضوعاتی چون صدور حکم تخلف 29 ناشر، تبلیغ کتابخوانی توسط معاون حقوقی رییس جمهوری، شور و هیجان رییس نمایشگاه بین المللی کتاب پاریس از شدت علاقه ایرانی ها به کتاب مهمترین حاشیه های جشن کتاب ایران را به خود اختصاص داد.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه کتاب تهران روز گذشته پس از سپری کردن تعطیلات آخر هفته در روزهای دوم و سوم برگزاری خود (پنجشنبه و جمعه 17 و 18 اردیبهشت ماه) در حالی که انتظار می رفت روز آرام و کم حاشیه ای را در نخستین روز هفته آغاز کند، میزبان حوادث و مسائل متعددی بود که به قول قاطبه اهالی خبر و حتی مسئولان برگزاری دیروز پر اتفاق ترین روز نمایشگاه کتاب تهران در گام بیست و هشتم بود.
هر چند برگزاری یک رویداد فرهنگی با تمام فراز و فرودهایش در نهایت در تقویم و حافظه تاریخ معاصر کشورمان ثبت می شود اما انتظار عدم وقوع هیچ حاشیه ای از رویدادی به وسعت نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نه تنها منطقی نیست که حتی باعث کاسته شدن جذابیت های آن نیز می شود. این روز نیز در بطن خود میزبان حوادث و رخدادهایی بود که گاه رنگ حاشیه آنها بر متن و اصل روایت این نمایشگاه چیرگی داشت که در ادامه برخی از آنها را به مرور می نشینیم.

** مینی بوس هایی که قهر کردند
نخستین اتفاق حاشیه ای روز چهارم نمایشگاه کتاب، همزمان با باز شدن درهای مصلی تهران به عنوان میزبان آغاز شد و حتی مجال نداد تا دقایق و ساعتی از این نمایشگاه در روز چهارم سپری شود.
اما داستان از این قرار بود که دوستداران یار مهربان با ورود به فضای مصلی و دیدن صف مینی بوس های حاضر در جایگاه مسافران برای انتقال آنها به محل برگزاری نمایشگاه کتاب تمام انرژی خود را جمع کردند تا به محض پیاده شدن دیدار، خرید و چالش امروز خود را با شبستان اصلی مصلی به عنوان سالن ناشران داخلی آغاز کنند اما در همان گام های نخست متوجه اتفاقی شدند که برای آنها هیچ معنایی نداشت.
اتفاق خیلی ساده بود و آن اینکه مینی بوس ها با وجود آنکه مشکل فنی نداشتند و رانندگان نیز حاضر بودند قصد تکان خوردن نداشتند در پرس و جوی رد و بدل شده میان مردم و رانندگان مینی بوس، آنها متوجه شدند که روسای رانندگان مینی بوس ها به آنها دستور داده اند که هیچ مسافری را از مقابل درهای ورودی مصلی به محل شبستان منتقل نکنند.
به هر حال دیدن صحنه صف بازگشت والدین به همراه کودکان خردسال خود و یا افراد سالخورده از همان در ورودی شبستان به همان اندازه سخت بود که تماشای میهمانان ضیافت کتاب پایتخت و پیاده رفتن آنها به سمت سالن شبستان
حسین صفری مدیر اجرایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بعد از نزدیک به پنج ساعت از وقوع این مشکل تا حل شدن آن دلیل این اتفاق را ناشی از بروز برخی ناهماهنگی ها میان بانک صادرات ایران (به عنوان حامی نمایشگاه) با مسئولان مصلی دانست که سرانجام مشکل حل شد .
هر چند وقفه پنج ساعته در گرمای اردیبهشت تهران و پیاده روی از مقابل درهای ورودی مصلی تا سالن شبستان نمی تواند از دید مخاطبان این رویداد اتفاق مثبتی برای بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باشد اما بعد از حل مشکلات مطابق روزهای گذشته 30 دستگاه مینی بوس در محل کار جا به جایی مسافران را مجددا از سر گرفتند.

** تعطیلی یک سال و یک روزه 29 ناشر
دیگر اتفاقی که وقوع آن بستر تبدیل شدن روز چهارم نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران را به متلاطم ترین روز برگزاری این رخداد از آغاز آن را رقم زد، صدور حکم تعطیلی یک روزه 29 غرفه به دلیل تخلف و محرومیت تمامی آنها از حضور در نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران در سال آینده بود.
این اتفاق در شرایطی رخ داد که در این دوره مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب پیش از آغاز بر رعایت تمامی قوانین موجود تاکید کرده بودند و با اعلام محرومیت 29 ناشر برای شرکت در نمایشگاه سال آینده و تعطیلی 24 ساعته آنها در نمایشگاه امسال نشان دادند که برخلاف دو سال پایانی برگزاری نمایشگاه در دولت دهم که اجرای قوانین آنگونه که بایسته و شایسته این رخداد بود چندان مورد توجه قرار نمی گرفت، در تحقق وعده برگزاری نمایشگاه کتاب بدون تخلف سخت استوارند.
همایون امیر زاده رییس هیات رسیدگی به تخلفات ناشران درباره علت اتخاذ این تصمیم به خبرنگاران گفت: ناشرانی در نمایشگاه کتاب تهران هستند که کتاب هایشان توسط سایر ناشران و بدون اجازه، عرضه می شود. این در حالی است که خود آنها در نمایشگاه حضور دارند و لذا حق طبیعی آنها است که خود آثارشان را عرضه و از حقوقشان صیانت کنند و آنها را بلاواسطه به دست مصرف کننده برسانند که اگر غیر از این باشد، قطعا باعث وارد شدن لطماتی به اقتصاد این تعداد از ناشران خواهد شد.
وی ادامه داد: بعد از دریافت گزارش های تخلف این دست ناشران هیات رسیدگی به تخلفات، وارد شور شد و با رعایت جمیع جهات و به اتفاق آرا و بدون حتی یک رای مخالف به نتیجه رسید که تعداد 29 غرفه را، امروز (یکشنبه 20 اردیبهشت) تعطیل کنند. این محکومیت به صورت یک روزه اجرا خواهد شد و مطابق احکامی که در این خصوصت صادر شده است این ناشران از ورود به بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 1395 محروم خواهند شد.
از مجموع 29 غرفه ای که مشمول این حکم شده اند 26 ناشر در بخش ناشران عمومی و 3 ناشر در بخش ناشران دانشگاهی حضور داشتند.

** اعتراضی تعدادی از ناشران بخش بین الملل به یک تصمیم
روز گذشته نیز 20 ناشر بخش بین الملل در اعتراض به صدور مجوز حضور یک ناشر که به گفته آن ها سال گذشته فروش زیر میزی داشته و از چند نمایشگاه محروم شده بود در محل دفتر رییس نمایشگاه حاضر شده و با وی به گفت وگو نشستند .
به ادعای آنها با وجودی که این ناشر سال گذشته به دستور معاون وزیر ارشاد و با امضای 11 نفر برای چند سال از حضور در نمایشگاه ممنوع شده بود اما سه ماه پیش با تصمیمی عجیب ممنوعیت لغو شده و به نمایشگاه بازگشت .

** جمع آوری دو کتاب توسط پلیس امنیت
اما داستان متخلف شناخته شدن آن 29 ناشر و تعطیلی یک روزه و لغو مجوز حضورشان در گام بیست و نهم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در سال 1395 تنها اتفاق حاشیه ای از این دست نبود و در رویدادی دیگر دو کتاب از یک انتشاراتی نیز با حضور ماموران پلیس امنیت از نمایشگاه کتاب جمع آوری شد.
بر این اساس کتاب های «من و سیمین و مصطفی» نوشته شیوا ارسطویی و «ملت ها چگونه شکست می خورند» با ترجمه محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی پور که از سوی نشر روزنه منتشر و در نمایشگاه عرضه شده بودند، با حضور نماینده پلیس امنیت کشور، حراست وزارت ارشاد و مدیریت اجرایی شبستان، صورتجلسه و از نمایشگاه خارج شد.

** تبلیغ کتاب توسط معاون حقوقی رییس جمهوری
هر چند چهارمین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برخلاف روزهای گذشته میزبان هیچ کدام از وزاری کابینه دولت یازدهم نبود اما حضور معاون حقوقی رییس جمهوری و فعالیت های وی در زمینه تبلیغ کتاب توانست عدم حضور وزرا را در این رخداد طی روز چهارم جبران کند.
بعد از حضور وزاری نیرو، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی که به ترتیب در روزهای اول تا سوم برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این رویداد حضور یافتند و ناشران و مسولان را به حضور وزاری کابینه در خلال ایام برگزاری این رخداد عادت داده بودند، روز چهارم نمایشگاه با وجود غیبت وزیران دولت یازدهم با حضور معاون حقوقی رییس جمهری چندان به چشم نیامد.
الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری عصر شنبه (19 اردیبهشت ماه) با حضور در مصلی از بخش های مختلف نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بازدید کرد و در این بین با تمام توان برای تلیغ کتاب و ضرورت مطالعه آن تلاش کرد.
امین زاده که از غرفه معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری نمایشگاه بین المللی کتاب و همچنین غرفه های دانشگاه تهران و شهید بهشتی بازدید کرد، در خلال این حضور از تمامی دانشجویان رشته حقوق جهت بازدید از غرفه معاونت حقوقی واقع در سالن بیست و یک، غرفه 52 دعوت کرد.
شور، هیجان و دقت مطالعه آثار و تورق آنها از سوی امین زاده به حدی بود که ناشران و غرفه داران را بر آن داشت تا درباره محتوای کتاب ها به شکل دقیق اطلاعاتی را در اختیار معاون حقوقی رییس جمهوری قرار دهند که صحبت ها و پرسش های امین زاده نشان دهنده دامنه وسیع مطالعاتی و اشراف وی در زمینه مبانی اطلاعاتی علم حقوق بود و در مواردی تشویق ناشران و حتی مخاطبان حاضر در این غرفه ها را با خود به همراه داشت.

** تهران، پاریس و اصفهان، بوردو شد
از دیگر اتفاقات جذاب و خبرساز روز چهارم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دیدار «برتراند موریسه »رییس نمایشگاه بین المللی کتاب پاریس بود که بعد از دیدار با سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس این دوره نمایشگاه و بازدید از بخش های مختلف این رخداد به گفت و گو با خبرنگاران پرداخت و در حالی که نمی توانست شور و شعف خود از چنین استقبال مردمی و گستردگی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را مخفی کند صحبت های جالبی را بر زبان آورد.
وی در خلال صحبت هایش با تمجید از زیبایی های اصفهان، این شهر تاریخی کشورمان را به بوردو (از شهرهای تاریخی کشور فرانسه) و تهران را هم به پاریس تشبیه کرد و گفت: وقتی نمایشگاهی به این بزرگی را در تهران می توانم ببینم، آنچه از این جشن و نمایشگاه در ذهنم باقی می ماند، متفاوت از تبلیغات کاذبی است که در ذهن من از طریق رسانه ها حک شده است.
وی که کاملا مشخص بود با حضور در این نمایشگاه، تعدد غرفه ها و استقبال پرشور مردم از یار مهربان به ذوق آمده بود به شوخی گفت: به محض رسیدن به فرانسه با اولاند (نخست وزیر فرانسه) تلفنی صحبت خواهم کرد تا تحریم های ایران را بردارد.
رییس نمایشگاه بین المللی کتاب پاریس همچنین در صحبت های جدی خود از حضور ایران به عنوان میهمان در این نمایشگاه استقبال کرد و قول داد تا این مهم هر چه سریع تر محقق شود و گفت: تنها مشکل در این میان عدم پیوستن ایران به کنوانسیون بِرن (کنوانسیون رعایت قانون حق مالکیت معنوی - کپی رایت - ) دانست.
وی که بعد از بیان این جمله، کاهش شور و هیجان را در چهره خبرنگاران دیده بود بار دیگر به شوخی گفت: البته این مشکل چندان بزرگی نیست، وقتی می توانیم درباره مسائل هسته ای گفت و گو کنیم، صحبت کردن درباره این اتفاق چندان هم سخت نیست.

** اعلام برائت نمایشگاه کتاب از نمایشگاه لوازم التحریر
همزمان با برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نمایشگاه دیگری در حوزه لوازم التحریر در ضلع جنوبی مصلی کار خود را آغاز کرد که تنها شباهت این دو نمایشگاه، تنها در تاریخ شروع آنها بود و دیگر ارتباط چندانی با یکدیگر نداشتند؛ اما سیل سوالات مخاطبان از مسئولان و حتی طرح برخی شکایت ها از قیمت محصولات در آن نمایشگاه و یا عرضه دفترچه و وسایل تحریر دانش آموزی با طرح قهرمان های فانتزی و غربی، مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب را بر آن داشت تا طی اطلاعیه رسمی مراتب برائت خود را از این رویداد به سمع و نظر رسانه ها و عموم دوستداران یار مهربان برسانند.
براساس آن اطلاعیه ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب، از خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی درخواست کرده است که این دو نمایشگاه را از یکدیگر تفکیک کنند.

**چالش میان کمیته ناشران بین الملل و نشر دانشگاهی
یکی دیگر از اتفاقات چالشی روز گذشته درگیری لفظی رسانه ای مدیر کمیته ناشران بین المللی نمایشگاه با مدیر ناشران بخش دانشگاهی بود.
مدیر کمیته ناشران بین الملل نمایشگاه در گفت وگویی با خبرنگاران از آنچه که آن را فروش غیر قانونی کتاب نامید به فروش افست توسط بخش نشر دانشگاهی اعتراض کرد .
حامد میرزابابایی گفت: فروش این کتاب ها با چهار تا پنج برابر قیمت تمام شده برای افست یک کلاهبرداری بزرگ است.
این درحالی است که رییس بخش ناشران بین الملل دانشگاهی به برخی رسانه ها گفت: در زمانی که قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد چرا باید افست کتاب کلاه برداری محسوب شود ، ناشران این بخش تابع قوانین هستند و رویه ای غیر قانونی نداشته اند .

** چه می کنه این شهرداری
با توجه به استقبال عظیم مردم از نمایشگاه کتاب و همچنین تبدیل شدن مصلی در اردیبهشت ماه به میعادگاه دوستداران جشن نوروز اندیشه در این مکان، سازمان زیبا سازی شهرداری تهران نیز تلاش کرده تا محوطه مصلی را با نصب نمادهای فرهنگی و شهری از یک محوطه شناخته شده با کاربری تخصصی به عنوان مصلی، به یک شهر کوچک بدل کند که این اقدام جلوه ناب تری به جشن کتاب ایران داده است.
سازمان زیباسازی شهر تهران با همکاری دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در خیابان های 24 که نزدیک ترین خیابان به غرفه ناشران کودک و نوجوان است و همچنین خیابان 27، سازه هایی از المان ها و نمادهای شهری را با الهام از موضوع کتاب و فرهنگ نصب کرده است.
در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران حدود 3000 ناشر داخلی و نزدیک به 2800 ناشر خارجی حضور دارند.
همچنین کشور عمان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده و قرار است برنامه های خاصی در این نمایشگاه اجرا کند. وزرای فرهنگ کشورهایی چون قطر، عمان و بنگلادش و مسئولان نمایشگاه های بلونیا، فرانکفورت و پاریس نیز در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد.
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از 16 اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) با شعار «خواندن، گفت و گو با جهان» اغاز شده تا 26 همین ماه ادامه خواهد داشت.
فراهنگ **9266**1601**



20/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن