واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کنسرت عاشقانه حماسی داستان سیاوش برگزار میشود
روایت زندگی سیاوش در هفت پرده موسیقایی
سلمان سالک گفت: فکر میکنم حق حافظ، سعدی و مولانا به نوعی در موسیقی ادا شده اما فردوسی چنین شرایطی را ندارد. بر همین اساس من تصمیم گرفتم روی یکی از داستانهای شاهنامه یعنی سیاوش که کمتر به آن پرداخته شده، کار کنم.
به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، نشست خبری کنسرت عاشقانه حماسی داستان سیاوش صبح امروز با حضور جمشید عندلیبی، امیر صادقی، سلمان سالک و وحید تاج در تالار وحدت برگزار شد. امیر صادقی در ابتدای این نشست با اشاره به کمکاریهایی که در خصوص فردوسی در عرصه هنر انجام شده گفت: چرا هنرمندان و مسئولان غیرت نمیکنند و برای فردوسی کاری انجام نمیدهند. فردوسی در کشور ما متأسفانه غریب و مهجور است ما مدیون گذشته هستیم اما قدر مفاخر خود را نمیدانیم، ما به کمتوجهی به امثال فردوسی به تمدن خودمان خیانت میکنیم. سلمان سالک که آهنگسازی این کنسرت را انجام داده در ادامه گفت: فکر میکنم حق حافظ، سعدی و مولانا به نوعی در موسیقی ادا شده اما فردوسی چنین شرایطی را ندارد. بر همین اساس من تصمیم گرفتم روی یکی از داستانهای شاهنامه یعنی سیاوش که کمتر به آن پرداخته شده کار کنم. وی افزود: در دستگاههای موسیقی ایرانی حال و هوای مختلفی را داریم و این ظرفیت در موسیقی سنتی ما وجود دارد که حسهای مختلف داستانی چون سیاوش را بیان کند. در این کنسرت بخشی از زندگی سیاوش در دستگاههای شور، نوا، همایون، اصفهان، چهارگاه و ماهور روایت میشود. این آهنگساز با اشاره به نوع موسیقی سازی که در این کنسرت از آن بهره گرفته است، گفت: از تمام سازهای ایرانی در این کنسرت استفاده شده و در مجموع کار فضای تکصدایی ندارد و بیشتر فضایی پلیفونیک دارد. هارمونی فقط منحصر به موسیقی غرب نیست و یک پدیده طبیعی است من در این کار از هارمونی موسیقی خراسان استفاده کردم و اعتقاد دارم که چند صدایی فقط محدود به موسیقی غربی نمیشود و تمام موسیقیهای دنیا با مختصات خاص خودشان میتوانند از این تکنیک بهره ببرند. وحید تاج که کار خوانندگی این کنسرت را بر عهده دارد نیز در ادامه گفت: سلمان سالک که کار آهنگسازی را بر عهده دارد بسیار با صدای من آشناست و بر ظرفیتهای صدای من کاملاً آشنایی دارد. شاهنامه خواندن در موسیقی ایرانی کاری سخت است که نیاز به مهارتی خاص دارد تا خواننده بتواند تمام زوایای داستان و اوج و فرودهای آن را به اجرا در بیاورد. سلمان سالک هم این موضوع را کامل درک کرده و تمرکزش را روی این موضوع از دست نداده است. این خواننده در ادامه درباره برخوردش با موسیقی چند صدایی گفت: در موسیقی سنتی در همان بخش چند صدایی نیز ساز و آواز همیشه حرکات کنترپئونیک را شاهد هستیم و این چند صدایی منافاتی با موسیقی سنتی ما ندارد البته خواننده در این شرایط باید نُت بداند و ضرب بشناسد و همچنین شناخت خوبی هم روی سازها داشته باشد تا بتواند در این فضا موفق شود. جمشید عندلیبی نیز در این نشست گفت: من حرفهایم را با سازم میزنم و امیدوارم که این کنسرت ادای دین به جایگاه فردوسی باشد. من اگر در سالهای گذشته کمتر در فضای موسیقی حضور نداشتم به این معنی نبوده که بیکار نشسته بودم. طی این مدت نزدیک به صد برنامه برای شبکه دو ساختم که سرگذشت پدر مولانا را با دف و نی روایت میکرد اما متأسفانه این مجموعه تا به حال پخش نشده است. وی ادامه داد: متأسفانه در موسیقی ما فقط روی کلام دقت میکنند حتی خیلیها میخواهند از طریق شعر به موسیقی پی ببرند که این کار درستی نیست شعر و موسیقی دو پدیده کاملاً جداگانه هستند که باید راجع به هر کدامشان جداگانه بحث و صحبت کرد. انتهای پیام/
94/02/19 - 12:58
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]