تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815737565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ و هنر به ملت ها می آموزد با زبان اسلحه سخن نگویند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران: فرهنگ و هنر به ملت ها می آموزد با زبان اسلحه سخن نگویند تهران- ایرنا- "محمد افسر رهبین" رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران گفت: فرهنگ و هنر می تواند به سیاست جهت بدهد و راه صلح و تفاهم جهانی را هموار کند چرا که به انسان ها می آموزد با زبان اسلحه با هم سخن نگویند.


این مقام فرهنگی جمهوری اسلامی افغانستان طی گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، گفت: "افغانستان تقریبا از اولین سال برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در این رویداد فرهنگی حضور داشته است. سال گذشته افغانستان مهمان ویژه این نمایشگاه بود و امسال نیز ناشران متعددی از افغانستان شرکت کرده اند که کتاب ها و آثاری درباره ادبیات، تاریخ، جغرافیا، مردم و فرهنگ و آداب و رسوم کشور ما ارائه کرده اند".
""حضور امسال ما در مقایسه با سال های قبل اهمیت ویژه ای دارد چرا که "مرکز مطالعات استراتژیک" وابسته به وزارت امور خارجه افغانستان نیز شرکت کرده است. نشریاتی که ما در این غرفه ارائه کرده ایم کتاب ها و نوشتارهایی مربوط به سیاست و روابط بین الملل است که همگی از سوی این مرکز چاپ شده است.""
وی که خود از ادیبان و شاعران برجسته افغانستان است افزود: "در دنیای امروز این گفت و گوی فرهنگ هاست که می تواند زمینه را برای گفت و گوی جهانی و برقراری صلح و تفاهم فراهم کند. من به عنوان یک شاعر، نویسنده و مترجم تاکید می کنم که در کشورهای شرقی فرهنگ می تواند به سیاست جهت بدهد. فرهنگ و فعالیت های فرهنگی و هنری است که باعث می شود انسان ها با زبان اسلحه با هم سخن نگویند."
"در جوامع دینی که ملت ها به گوهر دین آراسته اند و با دین زندگی می کنند و سیاست نیز جزیی از زندگی مردم شده است، دین می تواند راهگشا باشد. برداشت درست و فرهنگی از دین به خصوص در شرایطی که دشمنان اسلام با توطئه های مختلف سعی دارند اسلام را بدنام کنند، می تواند در شناساندن گوهر واقعی اسلام و تفکرات واقعی دینی ما خیلی کمک کننده باشد."
رهبین با اشاره به کمک های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان به عنوان یک کشور دوست و برادر ضمن قدردانی از رویکرد تهران در قبال کابل، افزود:"ما دوستان زیادی در ایران داریم و دو ملت میراث تاریخی مشترک و دیرینه ای دارند. هر قدر که ما بیشتر از این میراث گرانبها محافظت و صیانت کنیم، هر دو کشور به طور متقابل سود می برند. ولی اگر بخواهیم که این میراث را تجزیه کنیم و هریک ادعا کنیم که این آثار و شاعران و نویسندگان بزرگ تاریخ دو کشور فقط متعلق به یکی از ماست، به سود دشمنان خود رفتار کرده ایم."
وی همچنین خاطرنشان کرد: بسیاری از جمعیت مهاجران افغان در ایران از تاریخ و سیاست افغانستان آگاهی ندارند و نمایشگاه کتاب تهران و غرفه های ناشران افغانی می تواند به این جمعیت چند میلیونی مهاجر کمک کند تا کشور مادری خود را بهتر بشناسند. بیشتر بازدید کنندگان از غرفه های کشور ما همین مهاجران هستند.
محمد افسر رهبین یکی از چهره های ادبی برجسته افغانستان است که دیروز جمعه 18 اردیبهشت ماه، از چهاردهمین اثر وی در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد. این اثر ترجمه منظوم کتاب "بال جبرییل"، یکی از دفترهای شعر "اقبال لاهوری"، شاعر، نویسنده، فیلسوف و متفکر سیاسی پاکستانی است که اصل آن به زبان اردو است. محمد رهبین، برای نخستین بار در تاریخ ادبیات فارسی، این کتاب را به زبان فارسی برگردانده است.
وی تاکنون عهده دار سمت های فرهنگی متعددی در افغانستان بوده و کتاب ها و مقالات بسیاری از وی به چاپ رسیده است. یکی از مقالات این ادیب افغان با عنوان "قرآن، عشق و آزادی" در "نخستین همایش شعر فارسی" در سال 1383 در تهران ارائه شد.
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، سه شنبه 15 اردیبهشت ماه، با حضور حجت الاسلام والمسلمین "حسن روحانی" رییس جمهوری، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مهمانان داخلی و خارجی گشایش یافت.
در نمایشگاه امسال برنامه های جدیدی برای معرفی برخی از کشورهای خارجی شرکت کننده تدارک دیده شده است که "روز کشورها" یکی از آنهاست. در این روزها، رایزن های فرهنگی از کشورهای مربوط به آن روز حاضر خواهند شد. برنامه "یک روز و یک زبان" نیز از ویژه برنامه هایی است که در همین راستا به صورت روزانه برگزار می شود.
بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت ماه با شعار "خواندن، گفت وگو با جهان" در مصلی امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.
اروپام**9330**1485**1517



19/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن