تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812973533




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اثرات مخرب طایفه گرایی در انتخابات


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اثرات مخرب طایفه گرایی در انتخابات نشریه "مغانه" در شماره جدید خود در یادداشتی به قلم "احد اسمعلی" با عنوان "اثرات مخرب طایفه گرایی در انتخابات" به بحث انتخابات در پارس آباد و بیله سوار و آثار، نتایج و تبعات منفی قوم گرایی پرداخته است.


" از روزها قبل فضای نشست های انتخاباتی در حوزه پارس آباد و بیله سوار گرم و به راه بوده و هست. در حال حاضر نیز هوای هوادارهای انتخابات کم رنگ تر از گذشته نیست و می توان به نوعی گفت که تمام مردم به نوعی درگیر بحث و جو انتخابات شده اند.
در این بین در خیلی ازحرف های خارج شده از دهان ها سخن از وابستگی طایفه ای کاندیداها و خط و مشی آنها نقل مجالس شده و شهرستان پارس آباد و بیله سوار هم از دوره های قبل پذیرای چنین مجالسی بوده است.
کاندیداهای حوزه نیز سرگرم فعالیت و تشکیل جلسات و مراجعات انبوه هستند و یاد دوستان و اقوام را با احساسی محبت آمیز گرامی داشته و در شرف وقت گذاشتن برای پرداختن به زندگی شخصی آنها قرار گرفته اند. اگر از برخی مشکلات و محدودیت های ساختاری در فرهنگ و وضعیت زندگی صرف نظر کنیم می توان خویشاوند گرایی را به عنوان مهمترین مصیبت در راه توسعه همه جانبه فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی نام برد.
هم ولایتی های عزیز ؛ طایفه گرایی نتیجه ای جز تحمیل افکاری کاذب در ذهن افراد یک جامعه ندارد تاثیر طایفه گرایی بر افکار، اذهان و فرهنگ یک جامعه؛ بینش ها را به سمتی هدایت می کند که انجام کار ها و امورات اداری و بهره مندی از امتیازات اجتماعی وابسته به حضور یکی از اقوام و یا هم طایفه خود در ان قسمت می باشد ، متاسفانه چه بخواهیم و چه نخواهیم طایفه گرایی برنده میدان مبارزه با شایسته سالاری بوده و در حال حاضر می توان وزنه وابستگی های طایفه ای را سنگین تر و موثر تر از شایسته سالاری دانست.
ریش سفیدان، دانشگاهیان، فرهنگیان و اهالی محترم مغان ؛ طایفه گرایی غده ای خطرناک تر از سرطان برای افکار یک جامعه بوده و آنچنان تاثیرات مخربی بر افکار و اندیشه های یک جامعه دارد که اثرات مخربش سال های سال برجا مانده و بزرگترین وسیله برای دامن زدن به کینه توزی ها و دشمنی ها همین غده سمی طایفه گرایی است، تا آنجا که به صورت فرسایشی زندگی مردم را هم در فرهنگ و افکار و هم در وضعیت کلی زندگی به سمت بی خیالی نسبت به همدیگر سوق می دهد.
نتیجه فرهنگ منحوط و غلط قوم گرایی و طایفه سالاری به جای شایسته سالاری در طول 15سال اخیر اینکه ؛ یکی از قطب های منحصر به فرد کشاورزی ( خطه زرخیز مغان) را به خاک مذلت نشانده ایم ، شهرستان پارس آباد را به دیار مغول زده و شهر ارواح تبدیل کرده ایم .
حضرت علی (ع) در خطبه 192 نهج البلاغه ضمن نکوهش تعصب ، شیطان را منشاء تعصب و پیشوای متعصبان می داند و می فرماید: « زنهار! زنهار! از پیروی و اطاعت بزرگترها و روءسایتان برحذر باشید همانها که به واسطه موقعیت خود تکبر می فروشند. همانها که خویشتن را بالاتر از نسب خود می شمارند و کارهای نادرست را به خدا نسبت می دهند و به انکار نعمتهای خدا برخاستند تا با قضایش ستیز کنند و نعمتهایش را نادیده گیرند آنها پی و بنیان تعصب و ستون و ارکان فتنه و فساد و شمشیرهای تفاخر جاهلیتند»!
همچنین پیامبر بزرگ اسلام می فرماید: «هر کسی که در دلش به اندازه دانه ای خردل از عصبیت (تعصب قبیله ای )باشد خداوند او را در روز قیامت همراه اعراب زمان جاهلیت محشور می کند.(وسایل الشیعه ،ج 15 باب57(
با استناد بر همین خطبه و روایت می توان به راحتی فهمید که طایفه گرایی حتی در تضاد با ارزش های اسلامی بوده و زیر پا گذاشتن حق ، بخاطر قومیت عملی ناپسند و غیر انسانی است.
من به عنوان یک شهروند که روح و سرنوشت جوانان منطقه ام را جایگاه ضربه های متعدد اثرات مخرب همین قومیت گرایی می بینم ؛ میگویم که طایفه گرایی به طایفه گران هم پشت کرده است و با مراجعه به افرادی از طوایف ؛ بیگدلو ، گیگلو، اجیرلو و داش قاپو که تا به حال نمایندگانشان را روانه مجلس شورای اسلامی کرده اند، پی به درستی این سخن خواهید برد. اگر در یک جامعه طایفه گرایی اصل باشد باید الان در مغان شاهد پیشرفت چشمگیر طوایف بودیم ولی می بینیم که نه تنها طوایف پیشرفتی نداشته اند که بعضا از طرف طایفه گرایی زخم هایی را هم خورده اند.
در خصوص مخرب بودن طایفه گرایی همین بس که درجنگ احد سلمان فارسی پس از این که ضربت را به یکی از افراد دشمن فرود آورد از روی غرور گفت:« خذها وانا الغلام الفارسی.» یعنی این ضربت را ازمن تحویل بگیر که من یک جوان فارسی هستم ، پیامبر (ص) پی برد که این سخن تعصبات دیگران رابرخواهد انگیخت، فوراً به اوگفت که چرانگفتی منم جوان انصاری . یعنی چرابه چیزی که به آیین ومسلک مربوط است افتخار نکردی ومسئله ی قومی ونژادی را مطرح نموده ای ! پیامبر (ص) در جای دیگر می فرماید:« عربیت پدر کسی به شمار نمی رود فقط زبان گویایی است ،آن که عملش نتواند اورا به جایی برساند حسب ونسبش نیزاورا بجایی نخواهد رساند.»( سنن ابی داود، ج2، ص625( روزی سلمان فارسی در مسجد پیامبر (ص) نشسته بود عده ای از بزرگان صحابه نیز حاضر بودند، سخن از اصل ونسب به میان آمد هرکس در باره ی اصل ونسب خود چیزی می گفت آن را بالا می برد ، نوبت به سلمان رسید ، به اوگفتند تو از اصل ونسب خودت بگو ، این مرد فرزانه تعلیم یافته وتربیت شده ی اسلامی بجای این که از اصل ونسب وافتخارات نژاد سخن به میان آورد، گفت: « من نامم سلمان است و فرزند یکی از بندگان خداهستم ، گمراه بودم خداوند به وسیله ی محمد (ص) مرا راهنمایی کرد ،فقیر بودم خداوند به وسیله ی محمد(ص) مرا بی نیاز کرد ، برده بودم خداوند به وسیله ی محمد (ص) مرا آزاد کرد .این است اصل ونسب من.در این زمان پیامبر (ص) وارد شد وسلمان گزارش جریان را به عرض آن حضرت رساند پیامبر (ص) رو کرد به آن جماعت که همه از قریش بودند وفرمود :« ای گروه قریش ! خون یعنی چه؟ نژاد یعنی چه ؟ نسب افتخار آمیز هر کس دین اواست .مردانگی هرکس عبارت است از خلق وخوی وشخصیت وکار بیشتر او ، اصل وریشه ی هر کس عبارت است از عقل وفهم وادراک او ، چه ریشه واصل نژادی بالا تر از عقل است.!؟یعنی به جای افتخار به استخوان های پوسیده به دین ، اخلاق ، عقل ، فهم وادراک خود افتخار کنید.
علی ایحال بر شما مردم شریف مغان ؛ معتمدین ، روشنفکران، دانشگاهیان ، فرهنگیان و نخبگان سیاسی فرض است که آستین بالا زده ، پرچم روشنگری بر افراشته و نسبت به برچیده شدن بساط طایفه گرایی در آستانه دهمین دوره انتخابات سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی کمر همت ببندید و با تاسی به فرمایشات ائمه اطهار(ع) و تمسک به آیه شریف « واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا » مغان را از ورطه سقوط نجات دهید تا شرمنده نسل های آینده نگردید.
7121/6016



19/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن