تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804553667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحريم هاي هسته اي کدام نقطه نظام را هدف گرفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۸:۳۱ق.ظ)
موج گزارش مي دهد؛ تحريم هاي هسته اي کدام نقطه نظام را هدف گرفت؟ موج - گروه اقتصاد سياسي
تحريم‌ها عليه ايران پس از وقوع انقلاب ۵۷، بعد از اشغال سفارت آمريکا در تهران شکل گرفت و در پي چالش بر سر برنامه، هسته‌اي ايران شدت بيشتري يافت. برنامه هسته اي ايران از سال ۸۵ و به دنبال ارجاع پرونده از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت، با تحريم‌هاي مختلفي مواجه شده است. تحريم‌هاي ايران را از نظر تحريم‌کنندگان مي‌توان به ۴ دسته کلي تقسيم‌بندي کرد: تحريم‌هاي چندجانبه هم‌چون تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل، تحريم‌هاي اتحاديه اروپا، تحريم‌هاي تک‌جانبه از سوي کشورهاي مختلف مانند ايالات متحده و تحريم‌هاي کنگره آمريکا.
شدت گرفتن تحريم ها بويژه پس از صدور قطعنامه 1929 شوراي امنيت اوضاع اقتصادي کشور را از سال 1391 در تنگنا قرار داد. پيگيري مذاکرات هسته اي از آغاز روي کارآمدن دولت يازدهم با هدف رفع تحريم هاي ظالمانه تا کنون منجر به توافق موقت ژنو در آذر 1392 و اخيرا تفاهم سياسي لوزان در 13 فروردين 1394 شد. بر طبق توافقي که ميان گروه 1+5 و ايران شده، قرار است مذاکرات در اول ژوئيه 2015 به توافق نهايي منجر شود. در اين ميان هريک از کارشناسان از زاويه اي خاص به تاثيرگذاري نظام تحريم ها پرداخته اند.
ايرج نديمي عضو کمسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي معتقد است صنعت کشور در دوره شدت گرفتن تحريم ها بيشترين آسيب را ديد. وي در اين باره به موج مي گويد: «ما بيشترين وابستگي به غرب را در صنعت داريم. به طور عام اين در اين بخش سه نوع وابستگي داريم. وابستگي کالاهاي واسطه اي، کالاهاي سرمايه اي و واردات مربوط به ماشين آلات و تکنولوژي. صنعت کشورمان وابسته ترين بخش به غرب است و کارنجات و توليدات صنعتي مان در موضوعات مختلف يعني صنعت دفاعي، صنعت نظامي، صنعت کشاورزي، غذايي، دارويي و غيره همگي بيشترين وابستگي ها ايجاد شده است. به واقع ما در بخش صنعت يا در مواد وابسته ايم يا در تکنولوژي يا در دانش فني. به طور کلي تحريم ها بيشترين ضربه را به صنعت وارد کرد.»
مهدي تقوي اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبايي نيز تا حدود زيادي با ايرج نديمي در اين خصوص همرأي است و صنايع را زيان ديده ترين بخش از اعمال تحريم هاي غرب بر ايران بر مي شمرد. با اين حال وي آزاد شدن منابع ارزي بلوکه شده ايران را در کوتاه مدت عامل مهمي براي خلاصي از تنگناي تحريمي مي داند.
تقوي در اين باره به موج گفت: «تحريم ها به همه بخش هاي اقتصادي کشور لطمه وارد کرد. وقتي دلار آنقدر گران شود، صنعت کشور نيز صدمه مي بيند. البته بخش هايي مثل کشاورزي به دلار وابسته نيست و مستقل تر است ولي در بخش صنايع که قرار است ماشين آلات و مواد خام از خارج به کشور وارد شوند؛ همگي متضرر مي شوند. هدفمندي نيز به بخش صنايع صدمه زيادي وارد کرد؛ حال اگر تحريم ها برداشته شوند صنعت نيز شروع به رشد مي کند.»
دسته اي ديگر از کارشناسان از زاويه اي کاملا متفاوت به تاثيرگذاري نظام تحريم ها مي نگرند. به عبارتي ديگر مسائل عيني در اقتصاد ايران از نظر اين افراد ذيل مسائل مديريتي، فرهنگي، انساني و به طور کل مسائل ذهني قرار مي گيرد. به عنوان مثال سعيد ليلاز از جمله کارشناساني است که مقوله «مديريت» را اساسا هم تراز تحريم ها قرار داده و معتقد است که سوء مديريت بيشترين ضربه را به اقتصاد زد. وي مي گويد: «در سالهاي گذشته رويه مديريتي در کشور وجود نداشت و برخي گروه ها، منافعشان در اختناق و تشنج بدست مي آمد. سوء مديريت از تحريم ها هم بيشتر به ما لطمه زد. در حال حاضر اقتصاد در مسير صحيحي حرکت مي کند و مديريت خوبي اعمال مي شود؛ به همين خاطر است که من مي گويم از به نتيجه نرسيدن مذاکرات هسته اي هم هيچ نگراني ندارم.»
رضا مجيدزاده، عضو موسسه انديشه و پژوهش طرح هزاره و مدير کارگروه فرابازي توسعه ايران، سرمايه انساني تحصيلکرده را زيان ديده ترين نقطه از جهت اعمال تحريم ها مي داند. وي به موج مي گويد: «به نظر من مهمترين خسراني که در اين چند سال داشتيم، از دست دادن سرمايه انساني گرانبهايمان بود و روند مهاجرت نخبگان به شدت تشديد شد. بيشترين خسارت ما از اين جاست و مهمترين سياستي که دولت مي تواند پيش بگيرد حتي در حوزه سرمايه گذاري خارجي اين است که در ابتداي امر به دنبال ايرانياني باشد که در خارج از کشور زندگي مي کنند. خيلي از آنها راغب هستند به ايران برگردند تا کار مفيدي انجام دهند. اين استراتژي را چين هم دنبال کرد. نيازي نيست که نخبگاني که مشغول کار هستند را به اينجا بياوريم ولي مي توانيم به نوعي از دانش آنها استفاده کنيم که البته يک مقدار در روندهاي سياسي نياز به تساهل دارد.»
تحريم هاي ايران به شکل ناروا از سال 91 کشور را در حوزه هاي مختلف تحت فشار قرار داد. به نظر مي رسد بيش از آنکه اقتصاد کشور نياز به گشايش هاي کوتاه مدت و برگشت منابع بلوکه شده مالي داشته باشد، لغو تحريم ها، فضايي را ايجاد مي کند تا دولت بتواند توانمندي هاي داخلي را شکوفا کند. بسترسازي براي صنعت غير وارداتي، به کارگيري سرمايه هاي انساني در سايه مديريت مستمر عقلاني مي تواند در بلند مدت حربه تحريم را که از سوي قدرت هاي جهاني اعمال مي شود، ناکارآمد کند.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن