واضح آرشیو وب فارسی:فارس: ادامه تنشها در سازمان سینمایی
تاملی بر رویکردی هزینهساز و اشتباهی استراتژیک/ نیمنگاهی به کارنامه ۲ ساله حجتالله ایوبی
ضرورت توجه جدی به حوزه فرهنگ و انتخاب مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است که در دو سال اخیر این امر آنگونه که شایسته بوده است مورد توجه قرار نگرفته و مدیران استراتژیک براساس تواناییشان انتخاب نشدند بلکه براساس رفاقت و توصیه انتخاب شدند.
خبرگزاری فارس- گروه سینما: صاحبنظران و اندیشمندان امر توسعه زیر ساخت توسعه هر کشور را فرهنگ آن کشور و جامعه تلقی می کنند. اگر بپذیریم که چالش اساسی قرن بیست و یکم چالش و تهدید فرهنگی است و اگر بپذیریم که زیر ساخت توسعه و تحول هر نظام اجتماعی، فرهنگ آن جامعه و اجتماع میباشد بنابراین مدیران استراتژیک کشور که عاملان اساسی تغییر، تحول و توسعه به حساب میآیند، بایستی با رویکرد مدیریت استراتژیک فرهنگی باید انتخاب شوند و ماموریت امور به آنها محول شود. اگر نگاهی به کارنامه دو ساله حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بیاندازیم خواهیم دید او در انتخاب مدیران استراتژیک (مدیرانی که در در حوزه راهبری نظام در عرصه فرهنگی کشور به امر سیاستگذاری، تدوین خطمشی، برنامهریزی کلان و نظارت عالیه مشغول هستند) به درستی عمل نکرده است. در ابتدای ورود ایشان او از مشاوره افرادی در انتخاب مدیرانش کمک گرفت که هیچ آشنایی با هنر سینما نداشتند و مدیرانی را در حوزههای مختلف از جمله (موسسه رسانههای تصویریری، نمایش خانگی، موزه سینما، بین الملل، امور رسانه) انتخاب کرد که در حوزههای دیگری از هنر از جمله هنرهای نمایشی و موسیقی فعالیت داشتند و ما بعد از دو سال شاهد آسیبهایی هستیم که در این حوزهها به سینمای نحیف کشور وارد شده و میشود هستیم. بی توجهی به انتخاب مدیران استراتژیک در حوزه فرهنگ به همین موارد ختم نشد. ایوبی از مدیران سازمان صدا و سیما نیز در بدنه سازمان سینمایی بهره برد که نهایتاً با تغییر مدیریت رسانه ملی مدیرانی که بعد از یک سال تازه با چگونگی مدیریت در حوزه سینما آشنا شده بودند و مدیران دیگر که سالها در بدنه سینما فعالیت میکردند آن ها را با نحوه کار آشنا کردند به یکباره مجبور به ترک محل خدمت خود در عرصه سینما شدند. تغییر و تحولات در عرصه سازمان سینمایی کشور از زمان حضور حجت الله ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی تا به امروز به وفور دیده می شود که اخیراً نیز شاهد تغییر در مدیریت جشنواره فیلم فجر بودیم. او در حاشیه دیدار نوروزی (سال 93) با اهالی سینما در خانه سینما تاکید داشت: : مدیران عاقل همواره طبق مصلحت عمل خواهند کرد و معلوم است که ما هم طبق مصالح کشور عمل خواهیم کرد و در نظر داریم در سال جدید تنش را از سینما دور کنیم و یا به حداقل برسانیم چون معتقدیم در فضای آرام و بدون تنش سینمای ایران رشد می کند. اما جالب است که اوج تنش ها در سال 93 اتفاق افتاد. ایوبی در ادامه در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی براین که آیا اخبار مبنی براینکه محمدرضا جعفری جلوه از بنیاد سینمای فارابی می رود صحت دارد؟ گفت: همچنین قراری هیچگاه نبوده است و دوستان در بنیاد سینمای فارابی فعالیت های خود را به انجام می رسانند. جالب است که در سال 93 ایوبی نامهای تند به جعفری جلوه نوشت و او هم در شرایطی که پیشنهاداتی برای حضور در رسانه ملی داشت حوزه استراتژیک بنیاد سینمایی فارابی را ترک کرد . بگذریم که از ابتدا قرار بود تولید فیلمهای اول در مرکز گسترش انجام شود اما بعد از مدتی کوتاه این ماموریت به بنیاد فارابی محول شد و در این رفت و بازگشتها چقدر فیلمسازان سرگردان شدند. فیلمهایی که با موضوع فتنه مجوز گرفته بود با اعتراض کمیسیون فرهنگی و فعالان حوزه رسانه امکان اکران نیافتند و فیلمی موهنی که مورد اعتراض بود با عملکرد خودسرانه گروه هنر و تجربه در یک روز اکران و در نهایت اکران آن متوقف شد. اما نکته دوم و حایز اهمیت استقلال جشنواره بین المللی فیلم فجر از بخش ملی بود. در شرایطی که اولین دوره این جشنواره مستقل برگزار شد و علیرضا رضاداد در تمام صحبتهایش تاکید داشت که باید نقاط ضعف جشنواره را شناسایی کرده و به نقاط قوت بدل کنیم در کمال تعجب و ناباوری رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد: رضاداد زحمات فراوانی کشیده که نمیتوان نادیده گرفت، اما همانطور که میدانید برگزاری جشنوارهها کار سختی است که نباید از یک نفر انتظار داشته باشیم که چندین سال این کار سخت را انجام دهد. اجرای جشنواره به طور متوالی در طی چند سال از عهده یک نفر برنمیآید، شاید آقای رضاداد هم بدشان نیاید که سال دیگر استراحت کنند. و با این تصمیم یکی از مدیریتهای استراتژیک در حوزه فرهنگ و هنر که مدیریت برگزاری جشنواره است بعد ازبرگزاری دو ساله توسط رضاداد این مهم هم به ثمر نرسید. حال سوال اینجاست این همه تغییر ظرف کمتر از دو سال در حوزه سینمای کشور ناشی از چیست؟ چرا در این مهم دقت نظر صورت نگرفته است و مدیران استراتژیک عرصه فرهنگ در سالی که به قول رئیس سازمان سینمایی بدون تنش باید سپری میشد با تغییرات عدیدهای همراه شد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد فرهنگ به عنوان عامل احاطه کننده و دربرگیرنده برنوع نگرش، بینش و رفتار افراد جامعه و سایر اجزاء آن بسیار اثرگذار است و بسترساز هر نوع تحول و نوآوری خواهد بود در واقع عرصه فرهنگ به عنوان بستر و زیرساخت توسعه بر سایر عرصهها عمل میکند با این اوصاف ضرورت توجه جدی به حوزه فرهنگ و انتخاب مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است که در دو سال اخیر این امر آنگونه که شایسته بوده است مورد توجه قرار نگرفته و مدیران استراتژیک براساس تواناییشان انتخاب نشدند بلکه براساس رفاقت و توصیه انتخاب شدند و همین امر باعث شده است که فیلمهایی که مورد انتقاد دلسوزان انقلاب هستند بدون توجه از شورای پروانه نمایش پروانه اخذ کنند و بعد از اعتراض دلسوزان و فعالان فرهنگی دوباره در شورا مطرح شده و با اصلاحات مواجه شوند که این کار به لحاظ استراتژیک غلط است و برای نظام هزینهبر خواهد بود و فیلمسازان این دسته از آثار نیز از این فضای غبارآلود و آب گل آلود ماهی خود را صید میکنند و در صدر اخبار قرار میگیرند. انتهای پیام/ن
94/02/16 - 15:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]