تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833515393
سارا عرفانی در گفتوگوی تفصیلی با فارس/۱ رمان مینویسم که خوانده شود/ داستان فلسفی نوشتن هنر نیست/ به داستان تمیز و پاک معتقدم
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سارا عرفانی در گفتوگوی تفصیلی با فارس/۱
رمان مینویسم که خوانده شود/ داستان فلسفی نوشتن هنر نیست/ به داستان تمیز و پاک معتقدم
نویسنده رمان «پنجشنبه فیروزهای» گفت: اگر بخواهم میتوانم داستانی فلسفی بنویسم که یک عده خاصی آن را متوجه شوند ولی به نظر من این هنر نیست در حالی که عدهای فکر میکنند طرح این مسائل در داستان با کلاس است.
● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------
خبرگزاری فارس - نفیسه اسماعیلی، حسام آبنوس: سارا عرفانی، نویسندهای که در طی سالهای اخیر بدون حاشیه به نویسندگی پرداخته، وقتی رمان جدیدش با نام «پنجشنبه فیروزهای» رونمایی شد در مدت زمان کوتاهی کتابش مورد توجه قرار گرفت و همین مسئلهای شد که از او دعوت کنیم به خبرگزاری فارس بیاید و پیرامون کتابش گفتوگویی داشته باشیم. اظهارنظر درباره کتاب جدیدش و صحبت کردن پیرامون شخصیتهای داستانش مباحثی بود که در این جلسه مطرح شد. تمام قد از کتاب و شخصیتهای داستانش دفاع میکرد و اگر نقدی هم وارد میشد منصفانه پاسخ میداد و در پارهای آنها را میپذیرفت، ترجیح میداد کمتر در مورد رمانش حرف بزند و این کار را به منتقدین و خوانندگان رمانش سپرد. او که دانشجوی فلسفه بوده فلسفی نوشتن را هنر ندانست و گفت که مینویسد تا رمانش خوانده شود. در بخش اول گفتوگو با او متن صحبتهایمان درباره تازهترین اثرش را منتشر کردهایم، گفتوگویی مفصل و البته پر فراز و نشیب که در ادامه آمده است. فارس: دغدغه شما در نوشتن مربوط به موضوعات اجتماعی میشود یا اینکه مانند نویسندههای دیگر تصویری دارید و با توجه به آن مینویسید. جایگاه موضوعات اجتماعی در نوشتههای شما کجاست؟ عرفانی: خیلی اصرار ندارم که حتما نوشتههای من اجتماعی باشد و این دسته بندی را در ذهنم ندارم. میتوان گفت چیزی که خیلی ذهنم را درگیر کند و چند وقت با آن درگیر باشم یا من را اذیت کند، اگر بخواهم حرفی در مورد آن بزنم خواهم نوشت. شاید یک موضوع اجتماعی باشد یا اینکه یک داستان دینی باشد و در ذهنم خود را نویسنده اجتماعی یا دینی نمی دانم. فارس: پس موضوع موجب نمیشود که یک مسئله را کنار بگذارید و نسبت به آن بیتوجه باشید خواه اجتماعی، سیاسی یا مذهبی باشد؟ عرفانی: بله موضوع عامل نیست. شاید یک اتفاق عرفانی ذهنم را درگیر کند و بخواهم نسبت به آن بنویسم. خیلی اصرار ندارم که حتما نوشتههای من اجتماعی باشد و این دسته بندی را در ذهنم ندارم. میتوان گفت چیزی که خیلی ذهنم را درگیر کند و چند وقت با آن درگیر باشم یا من را اذیت کند، اگر بخواهم حرفی در مورد آن بزنم خواهم نوشت
فارس: از نظر خودتان «پنجشنبه فیروزهای» یک رمان دینی است یا اجتماعی؟ عرفانی: میتوان این تقسیمبندی را نداشت. *پنجشنبه فیروزهای یک رمان دینی است فارس: حالا به نظر خودتان کدام است؟ با توجه به اینکه هم مباحث مذهبی در رمان وجود دارد و هم موضوعات اجتماعی. عرفانی: تمام مسائل جزو کارکردهای رمان است و نمیتوان گفت که این اثر فقط به زیارت پرداخته است یا ... بلکه تکتک مسائل درون رمان را با قصد و غرض در داستان آوردهام. برای مثال من در بین نزدیکان و دوستانم مسئله ازدواج را بارها دیدهام و دوست داشتم که در رمان به آن بپردازم و یا بحث چت و فضای مجازی در رمان در سایه مسائل اجتماعی است ولی در کلیت شاید بتوان گفت که این رمان یک اثر دینی است.
فارس: چقدر برای نوشتن این رمان مطالعه کردید؟ عرفانی: نمیتوان گفت که چه میزان مطالعه کردهام، چون نوشتن داستان را شروع کردم و دو فصل جلو رفتم و بعد درگیر این شدم که باید مطالعه کنم. در حین نوشتن کتابها را میخواندم و یک سری سخنرانیها گوش میکردم و به تفسیر زیارت جامعه کبیره رجوع کردم. حتی جالب است که مثلا در ماه محرمی که گذشت برای عزاداری وقتی رفتم نکتهای در آنجا مطرح شد که به من کمک کرد و در قسمتی از داستان استفاده کردم. چون یک بازه زمانی 4 ساله زمان برد تا داستان را بنویسم در طول این مدت مطالعه کردم. *نخواستم تک بُعدی به قضیه نگاه کنم فارس: اینکه تمام تیپها را در داستان داریم به خصوص اینکه به زیارت امام رضا (ع) هم آمدهاند. این مسئله در رمان «پنجشنبه فیروزهای» چشمگیر است و چطور شد از یک فضای ایدهآل به یک موقعیت رئال دست یافتید؟ عرفانی: دقیقا به همین دلیل که ما در زیارت حضرت رضا(ع) همه تیپها را میبینیم، نخواستم در رمان تک بعدی به قضیه نگاه کنم و دوست داشتم شخصیتهای دیگر هم در داستان باشند. فارس: شخصیتهای پنجشنبه فیروزهای را از کجا آوردید و چقدر از آنها در بیرون وجود دارد و چقدر زاییده تخیل شما هستند؟ کدام شخصیتها حاصل تجربیات شماست و کدام را ساختهاید؟ عرفانی: اینطور میتوان گفت که بعضی اتفاقات و شخصیتهای داستان شاید در بیرون بودهاند. در مورد غزاله اختصاصا این نبود و خودم به او رسیدم. البته نمیشود گفت که خواستم خودم را نشان دهم اما شاید به خودم نزدیک باشد. از حیث درگیریهای ذهنی و ... به من نزدیک بود. سعی کردم بازیهای ذهنی داشته باشد و مرتبط با روند داستان تغییر و تحولات داشته باشد. فارس: آن قسمتهایی که به خودتان نزدیک است دقیقا کجاست؟ آنجایی که دغدغههای دینی دارد یا آنجا که رفتارهای دخترانه از خود بروز میدهد؟ عرفانی: میشود گفت درگیریهای ذهنی غزاله به جنس درگیریهای ذهنی خودم نزدیک است. اما این به آن معنا نیست که خواستم خودم را نشان دهم زیرا این موجب میشود که مخاطب شروع به شباهتسازی کند. اشکالی که بر شباهت سازی به خصوص در کارهای خانمها وجود دارد این است که دست نویسنده را میبندد زیرا با خود میگوید که اگر یک اتفاق را بگویم ممکن است که خواننده این را به من نسبت دهد و از نوشتن یک اتفاق پرهیز میکند. درگیریهای ذهنی و نوع چالش به فضای ذهنی من نزدیک است.
فارس: در مورد شهاب و سایر شخصیتهای داستان هم توضیح دهید. عرفانی: شهاب کمکم و ذرهذره در داستان شکل گرفت. کنش یا واکنشی که در داستان به وجود میآمد با توجه به آن شهاب و سایر شخصیتها را شکل میدادم و شهاب نمونه بیرونی نداشت. درباره سلمان باید گفت که شاید به لحاظ ظاهری به همسرم شباهت داشته باشد ولی از قبل دوست داشتم چنین شخصیتی را در یکی از داستانهایم داشته باشم. درباره صدف هم ترجیح میدهم چیزی نگویم. مریم نیز در داخل داستان شکل گرفت و از ابتدا قرار نبود این کار را با او انجام دهم و اندکاندک او را خلق کردم. درگیریهای ذهنی غزاله به جنس درگیریهای ذهنی خودم نزدیک است. اما این به آن معنا نیست که خواستم خودم را نشان دهم زیرا این موجب میشود که مخاطب شروع به شباهتسازی کند. اشکالی که بر شباهت سازی به خصوص در کارهای خانمها وجود دارد این است که دست نویسنده را میبندد
فارس: در مورد آن خانم فرانسوی هم توضیح دهید که حضورش چه ضرروتی دارد؟ بود و نبودش چه کمکی به داستان میکند؟ عرفانی: میتوان گفت حضور آن بانوی فرانسوی یک رویداد فرعی است که ذهن غزاله را درگیر میکند و به رشد وی کمک میکند و نگاه غزاله را تکامل میبخشد و این نگاهی بوده که از حضورش در فصل 3 داشتم. در واقع غزاله با قضیه شفا گرفتن به واسطه این خانم درگیر میشود و این کارکردی بود که از حضورش در داستان نیت داشتم. فارس: به نظر میرسد که برخی شخصیتها در داستان رها میشوند و حتی اینطور به چشم آمده که برای اینکه داستان را به پایان برسانید، برخی شخصیتها را از داستان کنار گذاشتهاید. برای این موضوع برنامه داشتهاید یا اینکه اتفاقی به این شکل در آمده است؟ عرفانی: برای این اتفاقات در داستان فکر شده بود. برای مثال مریم در پایان فصل 5 دیگر حضور فیزیکی ندارد و در ابتدای فصل 7 غزاله متوجه میشود که مریم از دنیا رفته است. حتی در فصلهای بعدی نیز این حضور وجود داشت و خیلی زود کنار گذاشته نشده است. چون قرار است در فصل 7، یک مجموعه اتفاقات رخ دهد. فارس: برای اینکه داستان برای خواننده کشش داشته باشد از چه شگردی استفاده کردید؟ عرفانی: شگردها و بازیهای داخل داستان مانند چتها، یا اتفاقاتی که هیجانانگیز بود موجب جذابیت بخشی به داستان میشد و از آنها سود بردم. *داستان فلسفی نوشتن هنر نیست فارس: از اینکه از یک موضوع درام و عشقی میان یک دختر و پسر در این داستان و یا کتاب «لبخند مسیح» به منظور پیشبرد داستان استفاده کردهاید، هراسی نداشتید که وزن متن شما را کاهش دهد؟ عرفانی: نه. فکر میکردم این مباحث لازمه ایجاد جذابیت است. شاید از آن تعبیر به عامه پسند شود ولی ترجیح میدادم داستان به نحوی روایت شود که خواننده دوست داشته باشد آن را بخواند. من با داستانهایی روبرو بودهام که میخواسته یک مفهوم عمیق را منتقل کند ولی نتوانستم با آن ارتباط برقرار کنم و کشش نداشته است. من در دانشگاه فلسفه خواندهام و اگر بخواهم میتوانم داستانی فلسفی بنویسم که یک عده خاصی آن را متوجه شوند ولی به نظر من این هنر نیست در حالی که عدهای فکر میکنند طرح این مسائل در داستان با کلاس است. دوست دارم یک اثر بیشتر خوانده شود و بیشتر موثر باشد و هرچه یک داستان بیشتر خوانده شود موفق بوده است.
فارس: احساس نمیکنید «پنجشنبه فیروزهای» شلوغ است؟ یعنی هر کدام از این مسائل این قابلیت را دارد که به صورت مجزا به آنها پرداخته شود. عرفانی: مطمئنا این حس را نداشتم. برای مثال قضیه راننده تاکسی داخل قصه را مدتها بود که میخواستم بنویسم. در حین نوشتن این داستان دیدم میتوانم که از شخصیتها و فضاهای داستان کمک بگیرم تا به آن بپردازم. این رمان یک رمان به نسبت طولانی است با وجود اینکه نیتم این نبود که یک رمان 400 صفحهای شود، اما میخواستم یک سری داستان فرعی در مسیر اصلی داستان باشد تا خواننده با آن ارتباط برقرار کند و پیوسته درگیری غزاله و سلمان را شاهد نباشد. البته ممکن است یک نفر فکر کند که شلوغ شده است که مشکلی نیست. فارس: راوی داستان دانای کل است یا اینکه از یک راوی تلفیقی استفاده کردهاید؟ عرفانی: دانای کل نیست. بلکه راوی اول شخص است با تغییر زاویه روایت کننده. فارس: رمان چه میزان دخترانه است؟ عرفانی: اگر بخواهیم بر اساس راویهای داستان نظر بدهیم که جاهایی سلمان به عنوان راوی حضور دارد به صورت کامل دخترانه نیست ولی حدود 70 درصد دخترانه است. با توجه به اینکه شخصیت اصلی دختر است و فضاهای داستان دخترانه است پس بیشتر دخترانه است. با توجه به اینکه اغلب غزاله روایت میکند میتوان گفت یک داستان دخترانه است. اما بازخوردی که از آقایان مخاطب کتاب گرفتهام مثبت بوده و دخترانه بودن فضاها و دیالوگها باعث نشده مردان مخاطب کتاب نباشند. فارس: زبان داستان در این رمان خیلی روان و ساده است. برای رسیدن به این زبان تلاش میکنید؟ عرفانی: برای رسیدن به این زبان تلاش نمیکنم. حتی پیش آمده که سعی کردهام که کمی هم پیچیده بنویسم ولی منتقدینی که با آنها ارتباط دارم توصیه کردهاند که این کار را نکنم. این زبان ساده یک حسن است و به روایت من کمک میکند. فارس: برای اینکه روایت شما زنانه نشود هم تلاش میکنید؟ عرفانی: تلاش خودم را کردهام و سعی کردم که راویها به شخصیتهای واقعی در جهان بیرون نزدیک شوند. با توجه به اینکه اصراری ندارم که یک اثر زنانه خلق کنم سعی کردم کاری بنویسم که اگر آقایان هم خواندند با آن ارتباط برقرار کنند. اگر مخاطبان واقعا ارتباط برقرار نکنند و این عدم ارتباط در میان عموم باشد به نظرم ضعف کار است. *طوری مینویسم که نیاز نباشد به کار الصاق شوم فارس: به اینکه «پنجشنبه فیروزهای» پایان باز دارد، اعتقاد دارید؟ عرفانی: دوست دارم در مورد این موضوع مخاطب به آن برسد و ترجیح میدهم زیاد در موردش حرف نزنم و توضیح ندهم. هنوز زود است که در مورد پایان داستان صحبت شود. داستان را طوری نوشتهام که نیاز نباشد نظرات خودم را به کار الصاق کنم.
فارس: از اینکه در رمانهایتان به مسائل عقدیتی اشاره میکنید و سوالها و جوابهایی که میان شخصیتها رد و بدل میشود نگرانی ندارید، که خواننده به نوعی گمراه شود؟ عرفانی: سختیهایی که داستان دینی دارد سختیهایی مخصوص به خود است، که در «پنجشنبه فیروزهای» بسیار با آن دست و پنجه نرم کردم. نویسنده باید خیلی حواسش باشد که سوالی اگر مطرح میکند بتواند جواب آن را بدهد. مثلا در شخصیتپردازیها نیز این مسئله صدق دارد. یعنی نمیتوان شخصیتی که خواننده با آن ارتباط برقرار کرده را به راحتی زد و خراب کرد در حالی که در موضوعات دیگر داستانی این مسئله وجود ندارد. مثلا سلمان شخصیتی است که واقعا نمیتوانست خیلی از کارها را انجام بدهد. تلاش میکنم تا آنجایی که امکانش هست به سوالات جواب داده باشم. اصراری ندارم که یک اثر زنانه خلق کنم سعی کردم کاری بنویسم که اگر آقایان هم خواندند با آن ارتباط برقرار کنند. اگر مخاطبان واقعا ارتباط برقرار نکنند و این عدم ارتباط در میان عموم باشد به نظرم ضعف کار است.
سعی میکنم برای نوشتن کار به یک راهکار برسم. ممکن است یک داستان خوب دینی در ذهنم وجود داشته باشد ولی اگر به راهکارها نرسم آن طرح را کنار میگذارم. احمد دهقان به من گفت: «خیلی خوب از پس داستان دینی بر آمدی و همچنان داستان دینی بنویس. ما در نویسندهها نداریم نویسندهای که با این جسارت بنویسد.» فارس: قرار گرفتن مسئله خرافات و یا مسائلی که چندان پایه محکمی ندارد در رمان، حاصل مطالعه بوده یا مشاهدات خودتان؟ عرفانی: این مسائل همیشه دغدغههای من بوده است و با توجه به اینکه فضای زیارت در داستان وجود دارد سعی کردم مسائلی که به زیارت مرتبط هست و امکان آن نیز وجود دارد که در داستان مورد اشاره قرار گیرد را در کتاب آوردهام. من خودم را در اندازهای نمیبینم که بخواهم آسیبشناسی کنم ولی سعی کردم تا آنجا که داستان گنجایش دارد به جنبههای مختلف این موضوع بپردازم. *رمان مینویسم که خوانده شود فاس: از اینکه با عنوان نویسنده دینی از شما یاد شود نمیترسید؟ عرفانی: نه. از این عنوان ترسی ندارم و این که بتوانم یک روز یک رمان دینی خوب بنویسم که خوانده شود و همه مشتاق مطالعه آن باشند آن روز من موفق شدهام، زیرا اگر به عنوان نویسنده دینی بایکوت شوم آن روز حتما شکست خوردهام و تلاشم را میکنم که این اتفاق برای من نیفتد. چون رمان مینویسم که خوانده شود. فارس: از اینکه داستانتان را متهم کنند به اثری که اخلاق را زیر پا گذاشته یا از خطوط قرمز عبور کرده است، نگران نبودید؟ عرفانی: مطمئنا جواب منفی است. خودم معتقدم که باید داستان تمیز و پاکی بنویسم. ما شاهدیم که نویسندههایی عنوان نویسنده دینی را یدک میکشند ولی اخلاق را زیر پا میگذارند. من با اعتقاد به این مباحث اخلاقی و با دقت ویژهای نسبت به وارد کردن مسائل، داستان را نوشتهام. حتی دوست داشتم کنایه و نیمچه طعنهای به نویسندگانی که با زیر پا گذاشتن این مسائل کتابشان پرفروش میشود هم بزنم و این مسئله آنجایی اتفاق میافتد که از قول غزاله بیان میشود که میتوان داستان صدف را در ادامه روایت کرد. میخواهم بگویم میشود اینکار را کرد و داستان را به جاهای جذاب کشید. به نظرم میشد این داستان بدتر نوشته شود ولی نخواستم این کار را انجام دهم. سعی کردم تا آنجا که امکانش هست داستان تمیزی باشد. انتهای پیام/و
94/02/16 - 11:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]
صفحات پیشنهادی
سعید نعمتالله در گفتوگوی تفصیلی با فارس: «میکائیل» فرشته نجات دهنده مردم است/ آقاخان کاریکاتوری بسیار کوچک ا
سعید نعمتالله در گفتوگوی تفصیلی با فارس میکائیل فرشته نجات دهنده مردم است آقاخان کاریکاتوری بسیار کوچک از قذافی است ماجرای انتخاب شهر ۶۰ کیلومتر سعید نعمتالله گفت صدا و سیما منبع و مرجع سانسور نیست و فشارهای وارده از اطراف آنها را آزار میدهد من به شخصه هیچگاه بابت کارهگفتوگوی تفصیلی فارس با کارگردان مستند «بدون مرز، عشق» بیش از آن داعشی که با چاقو سر میبرد باید از
گفتوگوی تفصیلی فارس با کارگردان مستند بدون مرز عشقبیش از آن داعشی که با چاقو سر میبرد باید از تصویربردار داعشی این صحنه ترسیدوحید فراهانی کاگردان مستندهای بدون مرز عشق گفت داعشیها در حوزه رسانه به شدت با استراتژی رفتار میکنند و بیش از آن داعشی که با چاقو سر میبرد باید از۷۵ سالگی رادیو در گفتوگوی ژاله علو با فارس «صمیمیت» راز ماندگاری صدا در رادیو است
۷۵ سالگی رادیو در گفتوگوی ژاله علو با فارسصمیمیت راز ماندگاری صدا در رادیو استژاله علو معتقد است اگر گوینده در لحن و صدایش با مردم صمیمی باشد می تواند صدای ماندگاری را نیز در ذهن مخاطب بر جای بگذارد «ژاله علو» از جمله پیشکسوتان عرصه رادیو است که بیش از 60 سال در ایگفتوگوی تفصیلی فارس با محمدجواد حقشناس/بخش اول دست رحمانیفضلی در انتخاب استانداران باز نبود/مقیمی در «
گفتوگوی تفصیلی فارس با محمدجواد حقشناس بخش اولدست رحمانیفضلی در انتخاب استانداران باز نبود مقیمی در معاونت عمرانی تبحر بیشتری داشت کدام کشور مانند ایران ۲۵۰ حزب داردمدیرکل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات با بیان اینکه روحانی گفته بود معاون سیاسی وزارت کشوراصلاحطلب باشد گفت مقمصباحیمقدم در گفتوگوی تفصیلی با فارس خبر داد جلسه مشترک جامعتین درباره انتخابات خبرگان در اردیبهشتماه/ آغاز
مصباحیمقدم در گفتوگوی تفصیلی با فارس خبر دادجلسه مشترک جامعتین درباره انتخابات خبرگان در اردیبهشتماه آغاز شناسایی مصادیق خبرگان در جامعه روحانیت مبارز ولایتی پشتوانه حمایت جامعتین را نداشتسخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه جلسه مشترک جامعتین درباره انتخابات خبرگان در اگفتوگوی فارس با تهیهکننده و کارگردان مستند ایرانگرد «ایرانگرد» حاصل ۱۵ سال سفر است/ مستندی که دلی
گفتوگوی فارس با تهیهکننده و کارگردان مستند ایرانگردایرانگرد حاصل ۱۵ سال سفر است مستندی که دلی ساخته شد و به دل هم نشست پروژه بعدی مردمان ایرانتهیهکننده و کارگردان مجموعه مستند ایرانگرد گفت اگر امروز مخاطبان این مستند به من لطف دارند و از ایرانگرد استقبال میکنند به این دلیگفتوگوی تفصیلی فارس با عوامل «رخ دیوانه»/ بخش پایانی وارد بازی و شیطنتهای اعلام فروش نمیشویم/ نسل ما از نص
گفتوگوی تفصیلی فارس با عوامل رخ دیوانه بخش پایانیوارد بازی و شیطنتهای اعلام فروش نمیشویم نسل ما از نصیحت خسته شده ساعد مرا به یاد انضباط کاری آقای نصیریان انداختساعد سهیلی با اشاره به فیلمنامه کامل و بیعیب رخ دیوانه گفت همین که فیلم قضاوت نمیکند برایم خیلی جذاب بو۷۵ سالگی رادیو در گفتوگوی شجره با فارس ارزش رادیو را کمتر از تلویزیون ندانیم/ ورود به رادیو توأم با مرارت است
۷۵ سالگی رادیو در گفتوگوی شجره با فارسارزش رادیو را کمتر از تلویزیون ندانیم ورود به رادیو توأم با مرارت استیکی از پیشکسوتان رادیو گفت بزرگترین آرزویم در رادیو این بوده است که به این رسانه تا این اندازه بی تفاوت نگاه نشود و ارزش رادیو را از تلویزیون کمتر ندانیم ضمن اینکه رادیوقائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گوی تفصیلی با فارس: ۸۰ درصد معتادان درمان شده، دوباره به اعتیاد بر
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گوی تفصیلی با فارس ۸۰ درصد معتادان درمان شده دوباره به اعتیاد بر میگردند ۳۵۰ هزار نفر شیشه مصرف میکنندقائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر میگوید معتاد یک فرد درمانده است و باید دستگیری شود باید خیرین و کارآفرینان به داد اینمخاطب با دیدن نمایش؛ قهرمان داستان را خود پیدا میکند/ «دیدومک» با استقبال خوب مخاطبان در فصل بهار روبرو شد
کارگردان نمایش دیدومک مخاطب با دیدن نمایش قهرمان داستان را خود پیدا میکند دیدومک با استقبال خوب مخاطبان در فصل بهار روبرو شد ابراهیم گلهدار زاده گفت در ساخت این نمایش دوست داشتم که قهرمان داستان در طول قصه برای مخاطب کشف شود و این اتفاق به وقوع پیوست ابراهیم گلهدار زا۷۵ سالگی رادیو در گفتوگوی بیوک میرزایی با فارس تمام دوران جوانیم را در رادیو سپری کردم/ سلامت گوینده راز ماند
۷۵ سالگی رادیو در گفتوگوی بیوک میرزایی با فارستمام دوران جوانیم را در رادیو سپری کردم سلامت گوینده راز ماندگاری صداستبیوک میرزایی گفت من تمام دوران جوانیم را در رادیو سپری کردم و هر آنچه در توان داشتم را در این راه به کار بستم اما آنچه می خواستم را رادیو در این مدت به من ندادطیبی در گفتوگوی تفصیلی با فارس: حضور جهاددانشگاهی در تولید فناوریهای مرتبط با صنعت نفت/ موانع پیش روی محققان
طیبی در گفتوگوی تفصیلی با فارس حضور جهاددانشگاهی در تولید فناوریهای مرتبط با صنعت نفت موانع پیش روی محققان برای تجاریسازی محصولات هر یک میلیارد دلار واردات 100هزار فرصت شغلی را از بین میبردرئیس جهاددانشگاهی با تشریح برنامههای بلندمدت این نهاد برای تحقق اقتصاد مقاومتی همدلیدر گفتوگوی شیخویسی با فارس مطرح شد وزارت ارشاد مخالف دبیری سازمان تبلیغات در رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی است
در گفتوگوی شیخویسی با فارس مطرح شدوزارت ارشاد مخالف دبیری سازمان تبلیغات در رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی استپس از تصویب تشکیل اتحادیه مدغم محل دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مؤسسات و تشکلهای قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی واگذار شد اما مسئولان وزارت ارشاد بر اساس مستندات خود نسبدر رماننویسی قویتر از داستانکوتاه هستیم
سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۷ محمد هاشم اکبریانی معتقد است هنوز در حوزه رماننویسی قویتر از داستان کوتاهنویسی هستیم این نویسنده که به تازگی مجموعه داستان کاش به کوچه نمیرسیدم از او به چاپ دوم رسیده است در گفتوگو با خبرنگار کتاب ایسنا درباره این موضوع که گفته میشود نویدر گفتوگوی فارس با چهره قرآنی سال 93 مطرح شد تلاوتی که مورد تأئید رهبری قرار گرفت/ پایی که فدای آزادی خرمشهر
در گفتوگوی فارس با چهره قرآنی سال 93 مطرح شدتلاوتی که مورد تأئید رهبری قرار گرفت پایی که فدای آزادی خرمشهر شداواخر دهه 1350 به صورت حرفهای وارد عرصه قرائت قرآن کریم شد پس از آغاز جنگ تحمیلی به جبههها رفت و فعالیتهای خود را در عرصههای قرآنی به شیوهای دیگر دنبال کرد وی درگفتوگوی مشروح فارس با محمود مظفر پیوستن مساجد به سازمان اوقاف/ تشکیل کارگروه نماز و سینما/ ماجرای شهرداری که
گفتوگوی مشروح فارس با محمود مظفرپیوستن مساجد به سازمان اوقاف تشکیل کارگروه نماز و سینما ماجرای شهرداری که اذان میگفتقائم مقام ستاد اقامه نماز با اشاره به تشکیل کارگروه نماز و رسانه گفت با آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی جلسه گذاشتیم و گروهی را تشکیل میدهیم تا نماز به شکل مناگفتوگوی مشروح فارس با محمد فراهانی مداحان دارای شناسنامه میشوند/ راهاندازی رشته هنر و ادبیات ستایشگری/ واکن
گفتوگوی مشروح فارس با محمد فراهانیمداحان دارای شناسنامه میشوند راهاندازی رشته هنر و ادبیات ستایشگری واکنش رهبر انقلاب به تکبیر بیموقع یک مداحرئیس سازمان بسیج مداحان گفت میخواهیم نوگلان زینبی را از میان دختربچههای علاقهمند به شعرخوانی یا آنهایی که دوست دارند خانم جلسها-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها